نکات مهم روانشناسی بالینی

zahramirmohamad

New member
مقیاس های آزمون وکسلر بزرگسالان: 11کلی، 6کلامی، 5 عملی

مقیاس های آزمون وکسلر کودکان: 13کلی، 6 کلامی، 7عملی(مازها-نمادیابی)

تمام ابزارهای سنجش می کوشند از مقیاس های هوشی وکسلر الگو برداری کنند.

تعریف بینه و سیمون: قضاوت، عقل سلیم، شعور عملی، ابتکار، استعداد انطباق

تعریف وکسلر: اقدام هدفمندانه، تفکر منطقی، برخورد موثر با محیط(جلوه های آشکار شخصیت ب طور کلی)

ف5-ارزیابی
 

zahramirmohamad

New member
خواب:
مرحله 1: امواج نامنظم، ناهموار، کم ولتاژ
مرحله 2: 1.دوک های خواب(امواج 14-12 هرتز با دوام نیم ثانیه، از تعامل های نوسانی بین سلول ها در تالاموس و قشر مخ) 2.مجموعه k (موج تیز با دامنه ی بلند)
مرحله 3 و 4: خواب آهسته موج

ف2-فیزیو
 

marzieh88

New member
فصل 4 رشد لورا برک : رشد جسمانی در نوباوگی و نوپایی
-رشد بچه ها یکنواخت نیست بلکه شامل جهش های کوچک میشود
- الگوهای رشد:1)گرایش سری پایی 2)گرایش مرکزی پیرامونی
- تفاوت نورونها با سایر سلولهای بدن : نورونها به هم نمیچسبند(سیناپس)
-روشهای مطالعه مغز: پتانسیل مربوط به رویداد، تصویربرداری طنین مغناطیسی کارکردی ، پرتونگاری نشر پوزیترون ، برق نگاره مغز
-هر نیمکره اطلاعات حسی از طرف مخالف بدن دریافت و فقط آنرا کنترل میکند( به استثنا چشم ها)
-فراگیری زبان و مهارتهای دیگر به جانبی شدن کمک میکند
-محیط هایی که با انتظارات فراتر از توان کودک بر وی فشار میاورند ، شرایطی بسیار شبیه محرومیت از تحریک را بوجود میاودند
-ناتوانی در رشد کردن غیر ارگانیک نوعی اختلال رشد ناشی از فقدان محبت والدین است که تمام علائم ماراسموس را دارد
-بازتاب های نوزاد و ارتباطات دستگاه عصبی مرکزی شرطی سازی کلاسیک را امکانپذیر میکند
-با گذشت زمان نوباوگان به جای برگشت به محرک تازه به محرک آشنا برگشت میکنند
-مهارت های حرکتی، توانایی های اجتماعی، شناخت و زبان با هم رشد کرده و به یکدیگر کمک میکنند
-دسترسی بیشترین نقش را در رشد شناختی دارد
-احساس منفعل و ادراک فعال است
-تاثیرپذیر بودن به صدا ، به کاوش محیط از طریق دیدن و لمس کردن کمک میکند
دو جنبه از بینایی : 1)ادراک عمق 2)ادراک طرح و صورت
-حرکت اولین نشانه ی عمق است که بچه ها به آن حساسند
-نظریه تمایز : نوباوگان فعالانه ویژگی های تغییر ناپذیر محیط را در دنیای دائما در حال تغییر جستجو میکنند
 

zahramirmohamad

New member
اضطراب بنیادی: احساس تنهایی و انزوایی ک جدایی انسان از دنیای طبیعی ب وجود آورده.

در روان کاوی انسان گرا: انسان از دیدگاه تاریخی و فرهنگی در نظر گرفته میشه(ن صرفا روان شناختی)، دیدگاه تکاملی است(1. رشد فزاینده ی مغز امکان خودآگاهی، تخیل، برنامه ریزی و تردید رو ممکن کرد 2.سرمایه داری---->1. گریختن از آزادی و پناه بردن ب وابستگیهای میان فردی 2.حرکت ب سمت خودپرورانی از طریق عشق و کار)

ف7-شخصیت
 

zahramirmohamad

New member
بندیکت مورل: دمانس پره کوزه، امیل کرپلین: دیمنشیا پری کاکس، شاخصه های اصلی دمانس زودرس: توهم ها و هذیان ها

اویگن بلویلر: 4علامت بنیادین: تداعی، حالت عاطفی، درخودماندگی، دودلی

ارنست کرچمر: سنخ بدنی باریک تن(آستنیک)، پهلوانی(اتلتیک)، بدقواره(دیسپلاستیک)، فربه تن(پیکنیک)

کورت اشنایدر: توصیف علایم درجه اول برای تشخیص گذاری

کارل یاسپرس: تدوین روانکاوی وجودی، درک مفهوم روانشناختی علایم و نشانه های اسکیزوفرنی

آدولف مایر: بانی زیست شناسی روانی، اسکیزوفرنی واکنش هایی در برابر فشارهای زندگی است واکنش غیرانطباقی ک در قالب تجربیات زندگی بیمار قابل فهم می شود، دیدگاه او در سیستم نامگذاری دهه 50 بازتاب یافت.

اسکیزوفرنی با شروع دیررس: بعد از 45 سالگی

ف13-آسیب
 

zahramirmohamad

New member
دوگانگی های وجودی از دید فروم: 1.دو گانگی بین زندگی و مرگ
2.انسانها قادرند هدف خودپرورانی کامل را مجسم کنند گرچه می دانند زندگی برای آن کوتاه است
3.انسانها در نهایت تنها هستند با اینکه سعی می کنند با دیگران باشند

پرخاشگری بیمار گون: کشتن ب دلایلی غیر از بقا

ف7-شخصیت
 

zahramirmohamad

New member
اوایل کودکی از دید اریکسون: دوره ی شکفتن عمیق

کودکان خردسال احساس تازه ی هدفمندی دارند.

ف8-رشد
 

zahramirmohamad

New member
1.jpg
یک ماه از آخرین نکته ای ک گذاشتم می گذره اگه تو این مدت هر روز میخوندم و نکته میذاشتم الان 30 تا نکته بیشتر برای مرور اینجا بود :دی
 

*سما*

New member
سلام دوست جونا..موفقیتتون آرزوی منه...:rose:

شالوده خودآگاهی:
انتخاب
آزادی
مسئولیت


ابعاد اصلی وضعیت انسان در رویکرد وجودی:
1-توانایی برای خودآگاهی2-آزادی و مسئولیت3-بوجودآوردن هویت خویش وبرقرار کردن روابط با معنی با دیگران4-جستجوی معنی، ارزش ها و اهداف و مقصود5-اضطراب بعنوان شرط زیستن6-اگاهی از مرگ و نیستی



منبع: نظریه های مشاوره ورواندرمانی
 

*سما*

New member
سلااااام..:smilies-azardl (181

سخنگوی برجسته رفتار گرایی:اسکینر

پدر رویکرد رفتاری به روانشناسی:اسکینر

اسکینر:مدافع رفتارگرایی رادیکال بود

اسکینر به مفهوم تقویت علاقه داشت

اسکینر جبرگرا بود


منبع:نظریه های مشاوره ورواندرمانی
 

*سما*

New member
سلام..:ad54ad:

درمانگران شناختی-رفتاری
اگر به تشخیص گذاری نیاز داشته باشند از آزمونهای رسمی هنجاریابی شده

استفاده میکنند


درمانگران شناختی-رفتاری در سازماندهی جلسات درمان صریح عمل میکنند

منبع:روانشناسی بالینی کرامر
 

*سما*

New member
بخش زیرین قطعه گیجگاهی در ادراک دیداری نقش دارد

بزرگترین بخش قشرمخ:بخش ارتباطی

مناطق قشر مخ:

1-منطقه اصلی حرکتی2-منطقه اصلی حسی تنی3-منطقه اصلی بینایی4منطقه اصلی شنوایی5-منطقه تداعی

6-منطقه ارتباطی خلفی


منطقه اصلی حرکتی: در جلوی شیار مرکزی قرار دارد

منطقه اصلی شنوایی:درسطح قطعه گیجگاهی کنار هر نیمکره قرار دارد

منبع:روانشناسی عمومی
 

*سما*

New member
انواع نمونه گیری غیر احنمالی:

1-در دسترس یا کومه ای یا انباشته یا اتفاقی2-نمونه گیری داوطلب3-نمونه گیری هدفمند یا نظری یا قضاوتی4-نمونه گیری سهمی5-نمونه گیری دیمی یا بدون نظم6-نمونه گیری گلوله برفی یا شبکه ای یا زنجیره ای

ضعیف ترین نمونه گیری غیر احتمالی:نمونه گیری در دسترس

از نمونه گیری گلوله برفی بیشتر در تحقیقات قوم شناسی استفاده میشود
 

*سما*

New member
سلام به همگی..:sarma:

سارتر در رابطه با سوءنیت به بدلی بودن نپذیرفتن مسئولیت شخصی اشاره میکند

گناه وجودی:طفره رفتن از احساس تعهد و تصمیم به انتخاب نکردن

در دیدگاه وجودی
آزادی با انسان بودن برابر است

رویکرد رفتاری:انحراف اساسی رویکرد روانکاوی غالب بود

پیشگام رفتار درمانی بالینی و درمان چند وجهی که رویکردی جامع،منظم و کل نگر است :لازاروس

رویکرد رفتاری
از لحاظ بکار بستن اصول شرطی سازی کلاسیک وکنشگر در درمان انواع رفتارهای مشکل افرین
با رویکرد های دیگر تفاوت دارد

منبع:نظریه های مشاوره و روان
درمانی
 
آخرین ویرایش:

*سما*

New member
:smilies-azardl (181:auizz3ffy9vla57584x
نیروی بنیادی دوره
مدرسه در نظریه اریکسون:شایستگی

حالت روانی-جنسی اصلی نوجوانی:
بلوغ

بلوغ از نظر اریکسون:رسش تناسلی نام دارد

دوره
مدرسه از نظر اریکسون:نهفتگی جنسی

دوره
نوجوانی از نظر اریکسون:نهفتگی اجتماعی

آسیب اساسی دوره
مدرسه:رکود

نیازهای انسانی فروم:1-ارتباط2-تعالی3-درک هویت4ریشه دار بودن5 معیار جهت یابی

اولین نیاز انسانی فروم:ارتباط

ارتباط:سایقی برای پیوستن فرد با افراد دیگر است

افراد از سه طریق با دنیا ارتباط برقرار میکنند:1سلطه پذیری 2- عشق3- قدرت

منبع:نظریه های شخصیت
 
آخرین ویرایش:

zahramirmohamad

New member
عالی سما جان.. ادامه بده عزیز دلم.. نکته هات خیلی عالی ان عسل خانوم ...:a2d3:
 

*سما*

New member
سلام به دوست جونا..امیدوار باشین..:auizz3ffy9vla57584x

در مراحل مقدماتی شناختی-رفتاری بر تشریح و تعلیم مبانی مدل شناختی تاکید می شود

در ابتدا وانتهای جلسه درمان شناختی - رفتاری چند بازخورد داده و گرفته می شود
 
بالا