نکات مهم روانشناسی بالینی

fanoosi

New member
در اغلب افراد چپ دست، نیمکره ی چپ یا ترکیبی از دو نیمکره بر گفتار تسط دارند؛ در تعداد محدودی از این افراد، نیمکره ی راست بر گفتار تسلط دارد.
(کالات فصل 7)
 

fanoosi

New member
در انسانها نور ناشی از میدان بینایی راست به نیمه ی چپ هر شبکیه تابیده میشود که آکسونهای خود را به نیمکره ی چپ مغز میفرستند.
(کالات فصل 7)
 

fanoosi

New member
زبان پریشی بروکا: مشکل در صحبت کردن و نوشتن
زبان پریشی ورنیکه: مشکل در درک کردن گفتار و یادآوری اسامی اشیاء
نکته: مشکل در یادآوری اسامی اشیاء همان زبان پریشی نامی (Anomia) است.
(کالات فصل 7)
 
آخرین ویرایش:

fanoosi

New member
افراد ناشنوای مبتلا به زبان پریشی بروکا در تولید زبان اشاره هم مشکل دارند، بنابراین مشکل مربوط به زبان است نه فقط به عضلات صوتی!
(کالات فصل 7)
 

fanoosi

New member
قشر مخ افراد مبتلا به خوانش پریشی تقارن دوجانبی دارد در حالی که در افراد دیگر سطح گیجگاهی و برخی مناطق دیگر در نیمکره ی چپ بزرگتر هستند.
این اختلال در پسرها شایع تر است ولی با ژن واحدی مرتبط نیست.
(کالات فصل 7)
 

fanoosi

New member
فعالیت در پل موجب شروع خواب rem میشود.
تزریق دارویی به نام کارباچول که سیناپس های استیل کولین را تحریک میکند به سرعت فرد خفته را به خواب rem می برد.
سروتونین و نوراپی نفرین (ناشی از لوکوس سرولئوس) مانع از خواب rem می شود.
کالات فصل دوم
 

havash

New member
طبق رویکرد یونگ آدم خودپرورانده باید به .......... خود اجازه دهد که محور شخصیت شود.
1. خود (self) ناهشیار
2. خود (self) هشیار
3. خود (ایگو)
4. ناهشیار جمعی
نظریه های شخصیت فصل 4

دیر رسیدم ولی گزینه ی 1 درسته فک کنم آلین خانم
 

marzieh88

New member
اصطلاح "دوره حساس" بهتر از مفهوم "دوره بحرانی" در مورد انسان کاربرد داره.
فصل 1 لورا برک
 

zahramirmohamad

New member
رویاها منبع اصلی مواد کهن الگویی هستند.

باروری+قدرت---> مفهوم تولد دیگر

منشا نقش مایه ی قهرمان به پیدایش هشیاری برمی گرده.

شخصیت-یونگ
 

zahramirmohamad

New member
دوستای کنکوری 95!

اگه موافق باشین هر روز ک مطالعه می کنیم نکات مهم همون روزو(با ذکر درس و فصل) اینجا بزاریم ک بعدا برای مرور راحت باشیم!:smilies-azardl (113
 

بروسلی

New member
داروی دوپاکین200برای درمان اختلالات دو قطبی هست


دوپاکین200
 
آخرین ویرایش:

zahramirmohamad

New member
دوستان منظورم از نکات خیلی دقیق و ریز خوندنه!این روش واسه من خوب جواب میده هرکس کاملا آزاده نکات رو با شیوه ی خودش اینجا بذاره مهم با هم بودنمونه!!:bunnyearsmiley:

هیلگارد-فصل اول


ادراک پریشی چهره ای prosopagnosia

هنگام قضاوت سوگیری در جهت ویژگی خود شخص است ن قرار گرفتن در موقعیتی خاص!

در منحنی صعودی ب یاد آوردن خاطره از دوران کودکی متناسب با سن در 5-7 سالگی یک کاهش وجود دارد و دوباره افزایش!

دکارت---->فطری نگری(سرآغاز پردازش اطلاعات)
لاک---->تجربه گرایی(سرآغاز تداعی گرایی)

نخستین مکاتب:
ساخت گرایی---->تیچنر
کارکردگرایی---->جیمز
رفتارگرایی---->واتسون
گشتالت---->ورتهایمر,کافکا,کهلر
روانکاوی---->فروید

رویکردهای معاصر:
زیست شناختی
رفتاری
شناختی
پدیدارشناختی
روانکاوی

شیوه های پژوهش:
فرضیه سازی
آزمایش
همبستگی
مشاهده

 
آخرین ویرایش:

zahramirmohamad

New member
دوستان من نکاتی ک دوستای عزیز و نازنین قبلی زحمت کشیدن اینجا گذاشتن رو دسته بندی کردم, ازشون ممنونم و امیدوارم همیشه شاد و موفق باشن!!:ad54ad:
پر واضحه ک ما هم وقتی میخونیم باید به نکات اضافه کنیم و وقت دوره مرور کنیم!!:a2d3:


آسیب


در کدام اسکیزو هذیان بر مرگ و تخریب متمرکز است؟ کاتاتونیک ?یا پارانویید؟
کاتاتونیک

کدام روانشناس از رویکرد معنوی در رواندرمانی استفاده می کند؟ سلیگمن ?یا کنیس پارگامنت؟
پارگامنت

تفاوت روانشناختي ترس و اضطراب : حاد بودن ترس و مزمن بودن اضطراب
 
آخرین ویرایش:

zahramirmohamad

New member
بالینی


فصل1
وجه تمایز روان شناسی بالینی به عنوان یکی از حرفه های اصلی بهداشت روانی از دیگر حرفه های این حیطه نگرش بالینی است.

رواندرمانی انفرادی از دیرباز رایج ترین فعالیت روان شناسان بالینی بوده است.

روانشناسان مشاور و مدرسه بیشترین شباهت را با روان شناسان بالینی دارند. وجه تمایز آنها عمدتا تفاوت در تاکیدهاست.


فصل2
رویکرد رفتاری محصول سنت تجربی روانشناسی است.

گروه درمانی یکی از اولین درمانهای جمعی توسط جوزف پرت

هنجاریابی یعنی همسانی در اجرا و نمره گذاری آزمون

دسته از عوامل اجتماعی و تاریخی که روانشناسی را شکل دادند:(ریشه های روان شناسی بالینی)
1. استفاده از روش های تحقیق علمی یا سنت تجربی
2.اندازه گیری تفاوتهای فردی یا سنت روانسنجی
3. طبقه بندی و درمان اختلالات رفتاری یا سنت بالینی


فصل5
آزمون استنفورد بینه براساس مدل سلسله مراتبی هوش ساخته شده است.

گرایش به پاسخ دادن بصورت خاص به اکثر ماده های آزمون آمایه پاسخ ،سبک پاسخ یا سوگیری پاسخ نامیده میشود.



فصل6
فروید:
بینش = تربیت مجدد برای غلبه بر مقاومتهای درونی

رویکردهای برنامه ریزی درمانی:
درمان درمانگرمدار(گرایش مدار یا نظریه مدار)
درمان تشخیص مدار
درمان نتیجه مدار

مدل مکان نگاری ذهن فروید: ناهشیار/نیمه هشیار/هشیار

مدل ساختاری ذهن فروید: اید/ایگو/سوپرایگو

هداف اصلی روانکاوی:
بینش عقلانی و هیجانی مراجع درباره علل اصلی مشکلاتش
مداقه
تقویت کنترل ایگو بر نهاد و سوپرایگو

مهارت های بزرگ درمانگر:
ارتباط/رابطه سازی/بازبینی خود



فصل7
شکل گیری روش درمانی راجرز از وقتی شروع شد که با رویکرد درمانی اتورنک آشنا شد.

راجرز:
صورت آرمانی توجه مثبت نامشروط دلسوزی غیر تملکی است.

تقلا بین قطب های متضاد در رواندرمانی وجودی جزء مضامین تکرارشونده است و تقلا برای حل این تضادها مضمون ثابت درمان وجودی است.

فلسفه های پست مدرنی حقیقت عینی و مطلق را قبول ندارند و مدعی اند انسانها از لحاظ روانشناختی در یک واقعیت ذهنی زندگی میکنند ونه عینی به این رویکردها ساختگرا یا میان ذهنی هم گفته میشود.
 
آخرین ویرایش:

zahramirmohamad

New member
شخصیت


فصل2
رویدادهایی که با اضطراب ارتباط ندارند ولی صرفا فراموش شده اند، محتوای نیمه هشیار را تشکیل میدهند.

رویاها و لغزش های فرویدی:روشهای مبدل ابراز تکانه های ناهشیار

مکانیزمهای موثر در رؤیا=جابجایی و تلخیص

واپس روی ها موقتی و تثبیت ها دایمی و انرژی بر هستند

جلوه های موهبت نوع پیدایشی=عقده ادیپ،اضطراب اختگی و دوره نهفتگی

جداسازی=افکار وسواسی

عمل زدایی=وسواس عملی و رفتار تشریفاتی

مکانیزم های روان رنجور=واکنش وارونه،آرمانی کردن و عمل زدایی

مکانیزم های ناپخته و ناسازگار=فرافکنی،جداسازی،نکار،جابجایی و تجزیه

مکانیزم های پخته و سازگار=والایش،منع یا جلوگیری،شوخی و ایثار

مثلث مقعدی=نظم وترتیب،خست و لجبازی

تحلیل رؤیا در درمان فرویدی=تبدیل محتوای آشکار رؤیا به محتوای نهفته رؤیا

سه ویژگی اضطراب=1.شبیه ترس است2.مکانیزم محافظ خود است3.خودگردان و موجب سرکوبی است



شش مورد آخر صفحه 86 کتاب شخصیت بنظرم خیلی مهمه.چون واژه ها خیلی شبیه هستن(تقریبآ یکین)مثلآ مورد 2 و 5فقط با پسوند منسجم بعد از شخصیت متمایز میشن

شکل گیری هدف نهایی(آدلر)=4یا5سالگی

معیار آدلر برای سلامت روانی=علاقه اجتماعی رایج ترین گرایش محافظ آدلر=بهانه تراشی

محتوای نهفته=تجربیات کودکی

محتوای آشکار= تجربیات روز قبل



فصل11
ویژگی عامل بودن انسان در نظریه بندورا:
قصدمندی/دوراندیشی/ژرف اندیشی/واکنش پذیری نسبت به خود

مهمترین مکانیزم ژرف اندیشی کارایی شخصی است.

رفتارگرایانی مثل اسکینر محیط را مسئول نهایی رفتار دانست.

کتل آیزنک و آلپورت بر اهمیت صفات و گرایش های شخصی در شکل دهی رفتار تاکید کردند.

در نظریه بندورا تعامل بین سه متغیر محیط رفتار و شخص مسبب رفتار انسان است.

در نظریه بندورا
سیستم خود مجموعه ای از ساختارهای شناختی است که به رفتار ثبات میبخشد و شامل:
خودسنجی/خودگردانی/کارایی شخصی

فرآیندهای حاکم بر یادگیری مشاهده ای بندورا:
توجه/بازنمایی/تولید رفتار/انگیزش

بندورا:
افراد برای خودگردانی از راهبرد واکنشی و پیشتازانه استفاده میکنند
راهبرد واکنشی: تلاش برای کاهش اختلاف بین دستاوردها و اهداف
راهبرد پیشتازانه: تعیین کردن اهداف تازه بصورت پیشتازانه
 
آخرین ویرایش:

zahramirmohamad

New member
رشد

شایعترین اختلال کروموزومی : نشانگان داون

دیابت تنها در صورت انتقال از طریق پدر بروز میکند

اتیسم و آسم و تب یونجه تنها درصورت..........مادر

نشانگان سه ایکس(دخترها) و کلاین فلتر(پسرها)با یک ایکس اضافه =مشکلات کلامی

و نشانگان ترنر(دخترها)با یک ایکس کمتر=مشکلات فضایی

سن زنده ماندن=22 تا 26مین هفتگی

نشانگان مرگ ناگهانی کودک=1تا12ماهگی

فصل1
درون نگری یعنی مشاهده و ثبت ماهیت ادراکها اندیشه ها و احساسهای شخص توسط خود شخص

تیچنر شاخه ای از روان شناسی را ساخت گرایی نامید که مقصود آن تحلیل ساختارهای ذهنی بود.

نواحی مربوط به بازشناسی چهره عمدتا در نیمکره ی راست قرار دارند.

دستگاه هیپوکامپ (دم اسب) در تحکیم خاطرات نقش دارد. یادزودگی کودکی ممکن است تا حدودی ناشی از رشد نایافتگی هیپوکامپ می باشد.

روان شناسی انسان گرا یا پدیدار شناختی بیشتر با ادبیات ومعارف انسانی دمساز است تا با علم.

یادزدودگی کودکی مربوط به 3 سال اول کودکی می باشد.

اصل اخلاقی در پژوهش های روان شناختی:(به ترتیب)
1.کمترین احتمال خطر
2.رضایت آگاهانه
3.رعیت حریم خصوصی

فصل6
مفهوم تجزیه هشیاری را اولین با پیر ژانه مطرح کرد

تفاوت تجزیه هشیاری با مفهوم واپس رانی فروید:
خاطرات و افکار تجزیه ای در دسترس هشیاری هستند اما خاطرات واپس رانده شده را نمیتوان به هشیاری آورد بلکه وجود آنرا باید از روی علایم و نشانه هایش استنباط کرد.

فصل 11
رشد اندازه ی بدن در اغلب دخترها در 16 سالگی و در پسرها در 17.5 سالگی کامل میشود

آنا فروید سالهای نوجوانی را به صورت آشفتگی رشد همگانی که مبنای زیستی دارد در نظر گرفت

شروع نوجوانی با بلوغ انجام میشود

تهدید شدن سلامت هیجانی به بلوغ( تولید مثل زود هنگام برای انها سازگارانه است) شتاب می بخشد . در حالی که تهدید شدن سلامت جسمانیآن را به تعویق می اندازد
تعارض والد- دختر شدیدتر از تعارض با پسرهاست. شاید به این علت که والدین محدودیت های بیشتری را برای دخترها ایجاد می کنند

رایج ترین مشکل تغذیه نوجوانان کمبود آهن است.

پراشتهایی عصبی از بی اشتهایی عصبی شایعتر است. البته هر دو تحت تاثیر وراثت هستند.
 

zahramirmohamad

New member
هیلگارد


استیل کولین که عمدتآ نوروترانسمیتر تحریکی است در آلزایمر کم میشود.

کمبود شدید دوپامین=لقوه(پارکینسون)
افزایش شدید دوپامین=اسکیزوفرنی

روان ترین پیک عصب در دستگاه مرکزی= گلوتامات

مرکز فشار روانی و مسؤل تعادل زیستی = هیپوتالاموس

درک قواعد و بازی موازی= مرحله پیش عملیاتی

ساده ترین نوع یادگیری= خوگیری

سها=یادگیری از نوع شرطی سازی کلاسیک

قسمت برنامه های تقویت صفحه 267 کتاب هیلگارد بنظر من منبع خوبیه برا سؤال.بخصوص مثالهایی که آورده

حافظه مؤثر در یادگیری مهارتها= حافظه ناآشکارهیپوکامپ در حافظه دراز مدت(نه حافظه کوتاه مدت) و مناطق پیشانی در حافظه فعال نقش دارند.

آلزایمر=مشکل در حافظه اطلاعاتی(حافظه آشکار)=مشکل در سرنخ دهی

هانتینگتون=مشکل در حافظه مهارتی(حافظه نافعال)=مشکل در مهارت حرکتی

مرور نگهدارنده=حافظه فعال
مرور بسط دهنده=حافظه درازمدت
مرور ذهنی=رمزگردانی وانتقال از فعال به درازمدت

پدیده نوک زبان بودن(ضعف حافظه)=ناشی از مشکل در بازیابی است تا اندوزش

امواج آلفا=امواج حالت آرمیدگی
دوکهای خواب(مجموعه ای کوچک و منظم با افت و خیزهای تند)=مرحله 2 خواب
امواج دلتا=مرحله 3و4 خواب
8ساعت خواب شبانه حدود 4-5 دوره rem دارد.
اگر کسی را در مرحله خواب remبیدار کنیم تقریبا همیشه میگوید که خواب میدیده است اما کسانی که در مرحله nremاز خواب بیدار میشوند تنها در25 درصد موارد میگویند که در حال خواب دیدن بودند.
وقفه تنفسی در مردان سالخورده شایع تر است.
نظریه های مربوط به رویا:
1. نظریه اوانز(رویکرد شناختی):
خواب rem وظیفه :تنظیم، بازبینی، تجدید سازمان و سازمان دهی اطلاعات
2. نظریه کریک و میچی سون(رویکرد زیستی):
خواب rem یکی از مکانیزمهای رفع نقص از شبکه عصبی است ، پالایش و پاکسازی اطلاعات غیر مفید از شبکه های عصبی
طبق نظریه کریک و میچی سون یادآوری رویاها که نقش کلیدی در روانکاوی دارد کار درستی نیست چون اینگونه یاداوری ها به ابقای الگوهایی از تفکر کمک میکنند که بهتر بود پاکسازی و فراموش شوند.


کدامیک از داروهای زیر در طبقه توهم زاها جای نمیگیرد؟
1. پسیلوسیبین
2. پی سی پی
3. کوکائین
4. مسکالین
گزینه3

در حافظه کوتاه مدت هر ماده اضافی مثل یک کلمه یا عدد مقدار ثابتی از زمان را برفرایند بازیابی اضافه می کند که یک بیست و پنجم ثانیه است.

وقتی حالت درونی آدمی هنگام بازیابی و رمزگردانی مشابه باشد, افزایش در یادآوری مطالب دیده می شود که به آن:
یادگیری وابسته به حالت می گویند

ادراک عمق, تقریبا از 3 ماهگی ظاهر می شود ولی تا حدود 6 ماهگی استقرار نمی یابد.

ناخوانی خالص:
ضایعه در پس سری و ناتوانی در بازشناسی کلی است و هرچه تعداد حروف کلمات بیشتر باشد زمان بازشناسی بیشتر است.

بزرگسالان تحت استرس مثل بیماری و ترس و خستگی دلبستگی خود را نشان می دهند.

در آسیب های مغزی بازشناسی اشیاء جاندار بیش از اشیاء غیرجاندار آسیب می بیند و دچار اختلال می شود.

محرک ها:
1 آمفتامین
2 کوکائین
3 نیکوتین
4 کافئین
5 بنزدرین
6 دکسدرین

داروهای کند کننده:
1 آرامبخش ها
2 باربیتوراتها (قرص های خواب آور)
3 داروهای استنشاقی
4 الکل اتیلیک
5 میلتاون - اکساناکس – والیوم

مواد افیونی:
1 تریاک و مشتقات آن
2 کدئین
3 هروئین
4 مرفین
5 متادون

داروهای توهم زا:
1 ال اس دی: تولید در آزمایشگاه
2 مسکالین : تولید از کاکتوس
3 پسیلوسیبین : تولید از قارچ
4 پی سی پی (فن سیکلیدین) : تولید در آزمایشگاه

شاهدانگان (دارای thc):
1 ماری جوانا : برگ و گل شاهدانه
2 حشیش : صمغ جامد شاهدانه (بنگ)

از میان داروهای کند کننده بیشتر از همه الکل مصرف و سوء مصرف می شود.

مطالب سرکوب شده زمانی قابل بازیابی اند که مقداری از بار هیجانی خود را از دست بدهند.

سرکوبی نشانگر ناتوانی کامل در بازیابی است.

بزرگسالان خاطرات را برحسب مقوله ها و طرحواره ها سازمان می دهند ولی کودکان نمی توانند در مرحله رمزگردانی پیوندهایی برقرار کنند.

حافظه آشکار:
افزایش فعالیت در هیپوکامپ و بخش پیشانی نیمکره راست
حافظه ناآشکار:
کاهش فعالیت در هیپوکامپ و بخش پیشانی نیمکره راست
 

zahramirmohamad

New member
فیزیولوژی


مقصود از CRF،
Corticotropin Releasing Factor
یا همون عامل رها کننده کورتیکوتروپین هست

یكي از واسطه هایي ک پاسخ استرس تغييرات فيزيولوژي و رفتاري انطباقي در حين استرس را هماهنگ مي كند : هورمون آزادكننده كورتيكوتروبين

آميگدال ناحيه اي در مغز كه با ترس ارتباط دارد

بنزوديازپين كم قدرت : بيش از همه در اضطراب فراگير موثر

بنزوديازپين پر قدرت : ينيك

فصل 2
تزریق دارویی به نام کارباچول که سیناپس های استیل کولین را تحریک میکند به سرعت فرد خفته را به خواب rem می برد.

سروتونین و نوراپی نفرین (ناشی از لوکوس سرولئوس) مانع از خواب rem می شود.


فصل 7

اغلب افراد دست راست هستند....طبق یک نظریه ژن غالبی راست دستی ایجاد میکند و ژن نهفته ای به تعیین دست برتری تصادفی منجر میشود.
 

zahramirmohamad

New member
رفتار بیانگر ب خودی خود هدف است، ناهشیار است.

پرسشنامه گرایش شخصی(POI):
مقیاس های اصلی: 1.شایستگی زمانی-عدم شایستگی زمانی(درجه ای ک افراد زمان حال گرا هستند)
2.حمایت(واکنش فرد ک خود گراست یا دگر گرا)
خرده مقیاس ها: 1.ارزش های خودشکوفایی 2.انعطاف پذیری در ب کار بردن ارزش ها 3.حساسیت نسبت ب نیازها و احساسهای شخصی 4.خودانگیختی در ابراز احساسات ب صورت رفتاری 5.حرمت نفس 6.خودپذیری 7.نظر مثبت درباره ی بشریت 8.توانایی در نظر گرفتن اضداد زندگی ب صورتی ک ارتباط معنی دار باهم داشته باشند 9.پذیرش پرخاشگری 10.توانایی در برقرار کردن روابط صمیمانه

مقیاس شکوفایی استعداد(MAP):
مقیاس های اصلی: 1.گشودگی ب تجربه 2.ارجاع ب خود
خرده مقیاس ها: 1.گشودگی ب خود 2.گشودی ب دیگران 3.گشودگی ب زندگی 4.سازگاری 5.خودمختاری

ف17-شخصیت

کی یر کگارد: اضطراب سرگیجه ی آزادی است.

نشانه های روان رنجوری صرفا روش هایی برای گریختن از آزادی هستند و خبر از آن می دهند ک بیماران از امکانات درونی خود استفاده نمی کنند.

می و یالوم: تکلیف رشدی مهم پرداختن ب وحشت از نابودی است.

جف گرینبرگ،شلدون، سولومون، تام پیزینسکی و همکارانشان: نظریه ی چاره اندیشی برای وحشت(بر اساس مفهوم اضطراب وجودی)

فناپذیری باعث می شود افراد با کسانی ک جهان بینی آنها را تهدید می کنند ب صورت پرخاشگرانه رفتار کنند.

آلپورت: آنچه را ک تصمیم گرفته اید نادیده بگیرید فراموش نکنید.

وحدت افراد و دنیای پدیداری آنها(هستی در دنیا) 3 شکل است: رابطه ی فرد با دنیای اشیا(Umwelt)، رابطه ی فرد با دنیای افراد (Mitwelt)، رابطه ی فرد با خودش (Eigenwelt)

ف18-شخصیت
 
بالا