مطالعه گروهی داوطلبان ارشد ویروس شناسی 94

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

نوتر

New member
بزرگوار کی شما رو خبر کرد؟!!
ای کاش پست شروع کننده رو هم نقل قول می گرفتی آقا محمد عزیز... .

راسیتش اصل ماجرا اون نیست که بدونیم کی منو خبر کرد.
اومدن من اینجا صرفا بخاطر توضیح و تذکر و اینا نیست اصلا.
صرفا اومدم دعوت به آرامش کنم :rose:

منظورتونو از آقا محمد نمیدونم کیه:) :rose:
 

narjes1992

New member
SLM doostaan ... Haletun khube ? Man emsal viruse ghabul shodam...daneshgahe Tehran...khoshhal misham age betunam komaki konam...faghat man inja ziad sar nemizanam...age betunid biaid fb kheili behtare...chun bozorgtarin ejtemae bachehaye azmayeshgah unjas....age kesi soali dasht mitune be page man tu fb pm Bede...inam Esme man tu fb : yazdan samiei poor

سلام اقای سمیعی.تبریک میگم.میشه لطفا درصداتون رو بگید و اینکه از کی شروع کردید؟من ف.ب نمیام اگه میشه اینجا هم سر بزنید ممنون میشم.راستی منابعی رو هم که خوندید اگه می تونید بگید.متشکرم.
 

vet lab sciences

New member
من بیشتر علاقه دارم تدریس کنم و هیأت علمی بشم .بنظرتون کدوم یکی بهتره واسه این هدف؟

دوست گرامی متأسفانه الآن دیگه عضو هیأت علمی شدن خیلی سخت شده یعنی تقریبا همه دانشگاه ها اشباع هستن! و اون اطلاعیه عضو گیری که هم می زنن سوری هست! یعنی از قبل شخص مورد نظر انتخاب شده! (از تجربیات برخی دانشجویان دکتری تخصصی در جهت هیئت علمی شدن) نتیجه این که تقریبا باید قید درس خوندن برای هیئت علمی شدن رو بزنی!!
ولی با این حال بعضی رشته ها نسبت به بقیه رشته ها سرسوزنی! وضعیت بهتری دارن. برای مثال همین دانشگاه خودمون، بوعلی سینا تو قسمت ویروس شناسی و بیوشیمی بالینی هیئت علمی می خواست که برای ویروسش سریع پر شد.
برای قارچو نمیدونم ولی ویروس شناسی تا حدودی شانسش برای هیئت علمی شدن بهتره.حتی بهتر از ایمونولوژی! کسانی رو که الآن می شناسم تو مقطع دکتری این رشته (ویروس) تحصیل می کنن و یا فارغ التحصیل شدن، اکثرا دارن تدریس می کنن.
 

narjes1992

New member
دوست گرامی متأسفانه الآن دیگه عضو هیأت علمی شدن خیلی سخت شده یعنی تقریبا همه دانشگاه ها اشباع هستن! و اون اطلاعیه عضو گیری که هم می زنن سوری هست! یعنی از قبل شخص مورد نظر انتخاب شده! (از تجربیات برخی دانشجویان دکتری تخصصی در جهت هیئت علمی شدن) نتیجه این که تقریبا باید قید درس خوندن برای هیئت علمی شدن رو بزنی!!
ولی با این حال بعضی رشته ها نسبت به بقیه رشته ها سرسوزنی! وضعیت بهتری دارن. برای مثال همین دانشگاه خودمون، بوعلی سینا تو قسمت ویروس شناسی و بیوشیمی بالینی هیئت علمی می خواست که برای ویروسش سریع پر شد.
برای قارچو نمیدونم ولی ویروس شناسی تا حدودی شانسش برای هیئت علمی شدن بهتره.حتی بهتر از ایمونولوژی! کسانی رو که الآن می شناسم تو مقطع دکتری این رشته (ویروس) تحصیل می کنن و یا فارغ التحصیل شدن، اکثرا دارن تدریس می کنن.


ممنون.بعد شما میدونید چجوریه که بعضیا وارد فیلد تألیف و ترجمه کتاب میشن؟
شما خودتون برا کنکور ویروس از چه منابعی دارید میخونید؟
 

nastaran8

New member
ممنون.بعد شما میدونید چجوریه که بعضیا وارد فیلد تألیف و ترجمه کتاب میشن؟
شما خودتون برا کنکور ویروس از چه منابعی دارید میخونید؟

نرجس عزيز کمى با حرفاى دوستمون vet lab موافقم ولى نه همش :
1-براى هيت علمى 90%نياز به اين داره که دانشگاه مورد نظر به رشته مورد نظر نياز داشته باشه و بتونى هيت علمى شى و (البته پارتى)
2- اينجا استادا معمولا هايي که درس مى دن رو جمع و جور مى کنن به عنوان کتاب تاليفى چاپ مى کنن ولى براى ترجمه هم کارى نيست اگه زبانتون خوب باشه زير نظر يه استاد خودتون هم مى تونيد کتابى رو ترجمه کنيد
3-بيشتر براى درس خوندن دنبال علاقه تون باشيد چون با اين وضع احتمالا تا چند سال آينده همه رشته ها اشباع مى شن....
 
آخرین ویرایش:

narjes1992

New member


نرجس عزيز کمى با حرفاى دوستمون vet lab موافقم ولى نه همش :
1-براى هيت علمى 90%نياز به اين داره که دانشگاه مورد نظر به رشته مورد نظر نياز داشته باشه و بتونى هيت علمى شى و (البته پارتى)
2- اينجا استادا معمولا هايي که درس مى دن رو جمع و جور مى کنن به عنوان کتاب تاليفى چاپ مى کنن ولى براى ترجمه هم کارى نيست اگه زبانتون خوب باشه زير نظر يه استاد خودتون هم مى تونيد کتابى رو ترجمه کنيد
3-بيشتر براى درس خوندن دنبال علاقه تون باشيد چون با اين وضع احتمالا تا چند سال آينده همه رشته ها اشباع مى شن....

شما میخواین امسال شرکت کنید یا دانشجوی ارشد هستید؟
 

nastaran8

New member
می خواستم بگم خب همینه که یکی از دلایل عقب افتادگی و عقب موندگی علمیمون وجود همین طرز تفکراته که گفتم ولش کن شاید بت بربخوره!
خب بزرگوار چرا ما باید همیشه متکی به و علم دیگران باشیم! چرا خودمون علم رو جنریت نکنیم! اگر ما سوالات ارشد سال های اخیر (همه رشته ها) رو آنالیز کنیم، دستمون میاد طراح چی مد نظرشه و نتیجتا باعث میشه با یه ی هلووار! که اهداف مورد نظر طراحو جمع آوری کرده یه درصد بالایی بزنی و یه جا خوب قبول شی!! خب وجدانا کلاه خودتو قاضی کن ببین این درسته؟!! برا کشوری که خودش یه زمانی مهد علم و تمدن بوده درسته؟! والا صحیح نیست، بلا باعث پیشرفت نیست!! (البته تلاش و زحمات کسانی که با سیستم ای قبول شدن قابل احترام هست و از کجا میدونیم شاید یه دور کتاب خوندن بعد برا مرورشون از استفاده کردن. بحث من چیز دیگه ایه...)
الآن کشور هندی که تصور میشد عقب مونده هست ببین چقدر از ایران جلوتره! چرا؟ چون یکی از دلایلش تحول و بازنگری در سیستم آموزشیشونه.
چه اشکالی داره ما هم تغییر و تحول بدیم.
به نظر من سوالات درس تخصصی Ph.D هر رشته باید برای مقطع ارشد طرح بشه و برای Ph.D نوع دیگه ای از سوالات. ضرورت این مسئله به نظرم برای رشته ویروس شناسی که اسمش به تنهایی لرزه بر اندام هر کس میندازه!! و گویای پر ریسک بودن، های ک/ل.ا/س و بروز بودن و و و... هست، خیلی مشهود تره.
باید برای ارشد ویروس، کتاب فیلدز رو هم اضافه کنن (برای ساپورت سوالات مولکولی و سطح بالاتر).
و اما برای Ph.D : برای این مقطع باید برای درس اصلی، اساس طراحی سوالات رو فقط و فقط بر مبنای آخرین دستاورد های علمی اون درس قرار بدن و مثلا برای ویروس برای این که تو وقت داوطلبان هم صرفه جویی بشه بیان برای ویروس های خیلی خطرناک، بعضا پاندمیک و مهم مثل HIV، آنفلوآنزا، ابولا، کرونا و... اساس طراحی سوالات رو بر مبنای آخرین یافته ها در مورد این ویروس ها قرار بدن.
مثلا بگن سوالات رو از ژورنال آو وایرولوژی آمریکا، ژورنال رترووایرولوژی، مجله ی نیچر و از این دست ژورنال ها با ایمپکت فکتور بالا در بازه ی زمانی دوسال و خورده ای (مثلا برای Ph.D امسال بگن از ابتدای 2012 تا آخر سپتامبر 2014) طرح می کنیم. شاید بگید خب این کتابا هم بروز میشن دیگه چه نیازی به این کارا هست. درست ولی تغییرات این کتابا جزئی هست و چشمگیر نیست.
فقط ای کاش سوالات ویروس شناسی مثل خودش مستعد جهش و غیر قابل پیش بینی بود!
دوست عزيز من با فرمايشات شما کاملا موافقم ولى لطفا در نظر بگيريد که خود طراحاى سوال خودشون چقدر علمشون به روز هست؟!!!
و اينکه متاسفانه سيستم پذيرش دانشجوى دکترا خيلى سليقه ايى هست اين حرفاى شما زمانى مى تونه درست باشه که سيستم آموزشى در مقاطع پاينتر بر مبناى تدريس منابع جديد و تحقيق باشه که متاسفانه نيست....پس نمى تونه براى طرح سوال از منابعى که اسم برديد استفاده بشه بهتر واقع بين باشيد....
 

vet lab sciences

New member


نرجس عزيز کمى با حرفاى دوستمون vet lab موافقم ولى نه همش :
1-براى هيت علمى 90%نياز به اين داره که دانشگاه مورد نظر به رشته مورد نظر نياز داشته باشه و بتونى هيت علمى شى و (البته پارتى)
2- اينجا استادا معمولا هايي که درس مى دن رو جمع و جور مى کنن به عنوان کتاب تاليفى چاپ مى کنن ولى براى ترجمه هم کارى نيست اگه زبانتون خوب باشه زير نظر يه استاد خودتون هم مى تونيد کتابى رو ترجمه کنيد
3-بيشتر براى درس خوندن دنبال علاقه تون باشيد چون با اين وضع احتمالا تا چند سال آينده همه رشته ها اشباع مى شن....

اما بنده علی رغم عدم پذیرش ظاهری! شما در مورد گفته هام کاملا حرفای شما رو قبول دارم و این نظرات رو به دیده ی منت میذارم نسترن خانم.
نه تنها هیچ تناقضی رو در نظرات شما ندیدم بلکه اون ها رو مکمل نظر خودم دیدم. هر چند که عبارت سبز رنگ خود به تنهایی گواهی بر این مدعاست!
و اما در تکمیل فرمایش شما (نه این که اشتباه باشه)، شماره ی 2، موردی رو اضافه کنم، که اگر شما عضو هیئت علمی دانشگاهی باشید (منظور احتمالی دوستمون narjes1992) و کتابی رو به رشته ی تحریر دربیارید و یا ترجمه کنید، در نزد افراد صاحبنظر در همون رشته، ارزشی به مراتب بالاتر از تحریر و ترجمه ی فردی داره که هنوز در دوران دانشجویی ست. (اما این نباید دلیلی بر عدم تمایل به تحریر و یا ترجمه ی شخصی که نهال علم و دانش تو وجودش به ثمر نشسته و اقتضای روزگار و بی تدبیری مسئولین اون شخص رو محروم از حق مسلم تدریس کرده، باشه).
 

vet lab sciences

New member
دوست عزيز من با فرمايشات شما کاملا موافقم ولى لطفا در نظر بگيريد که خود طراحاى سوال خودشون چقدر علمشون به روز هست؟!!!
و اينکه متاسفانه سيستم پذيرش دانشجوى دکترا خيلى سليقه ايى هست اين حرفاى شما زمانى مى تونه درست باشه که سيستم آموزشى در مقاطع پاينتر بر مبناى تدريس منابع جديد و تحقيق باشه که متاسفانه نيست....پس نمى تونه براى طرح سوال از منابعى که اسم برديد استفاده بشه بهتر واقع بين باشيد....

و اما نظر بعدی شما.
لطفا عبارت قرمز رنگ رو در مورد من به کار نبرید، چون همونطور که شاهد بودید بنده در جریان اعتراضات امسال، یکی از اشخاصی بودم که دیگران رو دعوت به واقع بینی می کردم و مسلما عبارت مربوطه کاربرد خودشو در مورد بنده از دست میده.
جای بسی خوشحالی و امتنان خاطر است که واکنشی موافق در عین حال منتقد توأم با منطق و تکریم (نه تمسخر و تحقیر) ایده ی مطرح شده _توسط شخص مطرح کننده_ رو از شخصی فرهیخته و هم قشر خودمون یعنی دانشگاهی شاهد هستیم. بارالهی! سپاسی لایتناهی!

کاملا درسته اما ببینید این که سیستم آموزشی در مقاطع پایین تر از متدهای تحقیقی و بروز ترین یافته های علمی بی بهره هست دلیلی بر رضایت به همین شرایط! نیست.
شما سوالات ارشد تربیت مدرس رو آنالیز کن تا قبل از این که با وزارت بهداشت ادغام بشه، واقعا قدرت چلنجی نسبتا خوبی متناسب با تلاش حداکثری داوطلب رو در بطن سوالاتش می بینی و این یعنی احترام به درایت، زحمات و خون دل خوردن های داوطلب.
درسته متولیان امر بیشترین نقش رو در تحقق ایده ی مطرح شده دارن اما ما هم به عنوان دانشجو (به معنای واقعی کلمه) نباید به همین سیستم قبول شدن و درس خوندن ج..ز.و.ه.ا.ی راضی باشیم. (احتراما ناگفته نماند که البته اقلیتی هم هستند که سیستم نامبرده رو زیبنده ی عنوان دانشجویی نمی بینن و سعی می کنن با همت و تلاشی به قول معروف زینبی! احترام و منزلت دانشجو رو که متأسفانه در گذر سال های اخیر دچار خدشه شده، اعتلا ببخشن.)
راضی نبودنمون به سیستم و شرایط موجود به دو موضوع بر می گرده : 1- اول از همه به خودمون بقبولونیم که سیستم موجود سرعت پیشرفت ما رو می گیره و بعضا باعث درجا زدن ما میشه. شما حساب کنید کسی که خودش رو برای آزمون از بروزترین و آخرین یافته های علمی آماده می کنه، دیگه نیازی نیست که در دوران Ph.D یک دوره ی کلاسی رو به مدت طولانی نسبت به ارزش وافر زمان در اون دوره ی طلایی و مضافا با بار علمی نه چندان درخور دانشجوی مقطع دکتری (حضوری یک جلسه ای در درسی مقطع Ph.D ایمونولوژی مثلا پیشرفته!) ، بگذرونه و به دوره ی پژوهشی اضافه و تقریبا فرد متناسب با امکانات تحقیقی و آزمایشگاهی موجود تبدیل به عاملی جنریتور در علم و نوآوری با درجاتی متفاوت بشه.
2- به جای این که در واکنش به کاهش ظرفیت ها و عقب جلو شدن روز آزمون زمین و زمان رو بر سر وزارت بهداشت خراب کنیم! بیایم به این وضعیت کهنه، فرسوده و نامطلوب آموزشی اعتراض کنیم و استدلال هایی مستدل و همراه با منطق و راهکارهایی راهبردی و تخصصی نهفته در سخن هام رو در قالب گروه هایی دو سه نفره با معلومات بالا به بورد تخصصی رشته ی مورد نظرمون ارائه بدیم. هر چند که باز هم میگم نقش اصلی رو در بهبود شرایط موجود، متولیان امر دارن اما ما هم نباید از پای بنشینیم.

شاید نظرات بنده با بقیه ی دوستان مغایر باشه اما باور کنید بهترین راه حل های موجود، همینایی که گفتم.
و امیدوارم که پست های طولانی بنده رو حمل بر تناقض با امضاهام ندونید و اهمیت ریپلای موضوع رو دلیل بر صرف وقت گرانبهام در این موضوع بدونید.
 

nastaran8

New member
و اما نظر بعدی شما.
لطفا عبارت قرمز رنگ رو در مورد من به کار نبرید، چون همونطور که شاهد بودید بنده در جریان اعتراضات امسال، یکی از اشخاصی بودم که دیگران رو دعوت به واقع بینی می کردم و مسلما عبارت مربوطه کاربرد خودشو در مورد بنده از دست میده.
جای بسی خوشحالی و امتنان خاطر است که واکنشی موافق در عین حال منتقد توأم با منطق و تکریم (نه تمسخر و تحقیر) ایده ی مطرح شده _توسط شخص مطرح کننده_ رو از شخصی فرهیخته و هم قشر خودمون یعنی دانشگاهی شاهد هستیم. بارالهی! سپاسی لایتناهی!

کاملا درسته اما ببینید این که سیستم آموزشی در مقاطع پایین تر از متدهای تحقیقی و بروز ترین یافته های علمی بی بهره هست دلیلی بر رضایت به همین شرایط! نیست.
شما سوالات ارشد تربیت مدرس رو آنالیز کن تا قبل از این که با وزارت بهداشت ادغام بشه، واقعا قدرت چلنجی نسبتا خوبی متناسب با تلاش حداکثری داوطلب رو در بطن سوالاتش می بینی و این یعنی احترام به درایت، زحمات و خون دل خوردن های داوطلب.
درسته متولیان امر بیشترین نقش رو در تحقق ایده ی مطرح شده دارن اما ما هم به عنوان دانشجو (به معنای واقعی کلمه) نباید به همین سیستم قبول شدن و درس خوندن ج..ز.و.ه.ا.ی راضی باشیم. (احتراما ناگفته نماند که البته اقلیتی هم هستند که سیستم نامبرده رو زیبنده ی عنوان دانشجویی نمی بینن و سعی می کنن با همت و تلاشی به قول معروف زینبی! احترام و منزلت دانشجو رو که متأسفانه در گذر سال های اخیر دچار خدشه شده، اعتلا ببخشن.)
راضی نبودنمون به سیستم و شرایط موجود به دو موضوع بر می گرده : 1- اول از همه به خودمون بقبولونیم که سیستم موجود سرعت پیشرفت ما رو می گیره و بعضا باعث درجا زدن ما میشه. شما حساب کنید کسی که خودش رو برای آزمون از بروزترین و آخرین یافته های علمی آماده می کنه، دیگه نیازی نیست که در دوران Ph.D یک دوره ی کلاسی رو به مدت طولانی نسبت به ارزش وافر زمان در اون دوره ی طلایی و مضافا با بار علمی نه چندان درخور دانشجوی مقطع دکتری (حضوری یک جلسه ای در درسی مقطع Ph.D ایمونولوژی مثلا پیشرفته!) ، بگذرونه و به دوره ی پژوهشی اضافه و تقریبا فرد متناسب با امکانات تحقیقی و آزمایشگاهی موجود تبدیل به عاملی جنریتور در علم و نوآوری با درجاتی متفاوت بشه.
2- به جای این که در واکنش به کاهش ظرفیت ها و عقب جلو شدن روز آزمون زمین و زمان رو بر سر وزارت بهداشت خراب کنیم! بیایم به این وضعیت کهنه، فرسوده و نامطلوب آموزشی اعتراض کنیم و استدلال هایی مستدل و همراه با منطق و راهکارهایی راهبردی و تخصصی نهفته در سخن هام رو در قالب گروه هایی دو سه نفره با معلومات بالا به بورد تخصصی رشته ی مورد نظرمون ارائه بدیم. هر چند که باز هم میگم نقش اصلی رو در بهبود شرایط موجود، متولیان امر دارن اما ما هم نباید از پای بنشینیم.

شاید نظرات بنده با بقیه ی دوستان مغایر باشه اما باور کنید بهترین راه حل های موجود، همینایی که گفتم.
و امیدوارم که پست های طولانی بنده رو حمل بر تناقض با امضاهام ندونید و اهمیت ریپلای موضوع رو دلیل بر صرف وقت گرانبهام در این موضوع بدونید.
دوست عزيز کاملا به نظرات شما موافقم و خود من جز دانشجوهايى بودم که از ابتدا براى درسهاى دانشگاهيم رفرنس خوندم ..ولى متاسفانه همه رغبتى به اين کار ندارن و و حتى خيلى از اساتيد سوادشون به روز نيست و نيازى نمى بينن که به روز باشه و متاسفانه سولد فسيل شده دارن .....درضمن همه گفته هاى شما درسته ولى بايد سيستم آموزشى تغيير کنه که متاسفانه فکر نمى کنم چنين اتفاقى بيافته...
 

vet lab sciences

New member
دوست عزيز کاملا به نظرات شما موافقم و خود من جز دانشجوهايى بودم که از ابتدا براى درسهاى دانشگاهيم رفرنس خوندم ..ولى متاسفانه همه رغبتى به اين کار ندارن و و حتى خيلى از اساتيد سوادشون به روز نيست و نيازى نمى بينن که به روز باشه و متاسفانه سولد فسيل شده دارن .....درضمن همه گفته هاى شما درسته ولى بايد سيستم آموزشى تغيير کنه که متاسفانه فکر نمى کنم چنين اتفاقى بيافته...

درودی بیکران بر درک و درایت شما.:riz304:
 

narjes1992

New member
سلام بچه ها کسی ایمنی 4استاد خونده؟کسی میدونه کتاب چجوری هس؟ایا به تنهایی برا ایمنی ضریب 2 ویروس کافیه یا باید ابوالعباس خوند؟!
 

SH!LA

New member
سلام بچه ها کسی ایمنی 4استاد خونده؟کسی میدونه کتاب چجوری هس؟ایا به تنهایی برا ایمنی ضریب 2 ویروس کافیه یا باید ابوالعباس خوند؟!



من ایمونولوژی 4 استـاد رو خواندم.

برای رشته ی من ضریب 2 نداره؛ ولی در کل کتاب از نظرم خوب و راضی کننده بود.
 

vet lab sciences

New member
ممنون.بعد شما میدونید چجوریه که بعضیا وارد فیلد تألیف و ترجمه کتاب میشن؟
شما خودتون برا کنکور ویروس از چه منابعی دارید میخونید؟

والا من یک مقدار منابعم با بقیه فرق داره، چون همونطوری که تو قسمت رشته های مورد علاقم نوشتم برا دکتری ان شاء الله مسیرم تغییر می کنه به سمت زندگیم! یعنی ایمونولوژی هرچند که دل کندن از ویروس هم برام خیلی سخته!!
فعلا برای سه تا درس رو می نویسم.
ایمونولوژی ابوالعباس- تیزارد- قسمتی از سرولوژی پاکزاد- برای کنکور ایمونولوژی و کتاب فوق زیبای I.Q.B (به جهت آمادگی برای کنکور ارشد وزارت علوم، ویروس وزارت بهداشت و از همه مهمتر آمادگی برای Ph.D ایمنی)
ویروس مورای- جاوتز- برای کنکور ویروس- I.Q.B- مقداری از تکست فیلدز و همچنین تکست زیبای فِنِر (فنر به جهت آمادگی برای کنکور ارشد وزارت علوم)
برای ژنتیک مولکولی هر تست و کتابی که سوالات ژنتیک مولکولی آزمون Ph.D ایمنی رو ساپورت کنه مثل ژنتیک از ک.ل.اس.ی.ک تا ژنومیک و...
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا