در ایران زیست شناسی( علوم جانوری) چه بازارکاری ای می تواند داشته باشد؟

مجید دیجی

مدیر بخش
در مورد کمپوست

ما همیشه این کارو انجام میدیم ... اما مادر بزرگ همیشه میگفت پوست سیب زمینی رو نباید با پوست بقیه میوه ها ریخت تو باغچه ...

ولی نمیدونم چرا؟!!
===
خوب پوست سیب زمینی سرشار از انواع مواد معدنی هست ... و میتونه یه محیط خوب برای فعالیت بسیاری از باکتری ها باشه و این فعالیت باعث تغییر سطح ph خاک بشه ... و فعالیت سایر میکروارگانیسم های مفید خاک رو به خطر بندازه ... که میشه این کار رو با اضاف کردن کمی پوست تخم مرغ جبران کرد ...
===
پوست سیب زمینی رو میشه پودر کرد و به عنوان ماسک فروخت ... خیلی هم دارای خاصیت چون سرشار از ویتامین ب ، سی و آهن هست ... و حتی میشه با اضاف ردن کمی ماسه نرم دریا اسکراپ برای پوست ساخت ...
===
یا اینکه میشه به عنوان یک غذای مکمل سالمندان با اضاف کردن ویتامین ای و کلسیم با قیمت بالا فروخت ...
==
همین کاری که همین خارجی ها دارن با فروش مکمل های غذایی از بازیافت مواد غذاییشون سر ما در میارن

 

پیچک

New member
===
خوب پوست سیب زمینی سرشار از انواع مواد معدنی هست ... و میتونه یه محیط خوب برای فعالیت بسیاری از باکتری ها باشه و این فعالیت باعث تغییر سطح ph خاک بشه ... و فعالیت سایر میکروارگانیسم های مفید خاک رو به خطر بندازه ... که میشه این کار رو با اضاف کردن کمی پوست تخم مرغ جبران کرد ...




خخخ آقا مجید مامان بزرگ و گفتما ...اون خدا بیامز همچین سوادی نداشت ... Ph؟؟؟ ...mo های مفید خاک؟!! :(50):

ممنون از اطلاعات خوب :)
 

مجید دیجی

مدیر بخش

خخخ آقا مجید مامان بزرگ و گفتما ...اون خدا بیامز همچین سوادی نداشت ... Ph؟؟؟ ...mo های مفید خاک؟!! :(50):

ممنون از اطلاعات خوب :)

اونا تجربی میدونستن دیگه ... حتی ممکنه از اجدادشون زبون به زبون گشته بهشون برسه :

میکروارگانیسم های خاک عبارتند از :

آرتروباکترها
این باکتریها از نظر تعداد جنس ، در خاک غالب هستند. این باکتریها چند شکلی بوده و از نظر واکنش گرم متغیر هستند. سلولهای آنها در مراحل اولیه رشد میله‌ای شکل و -g و در مراحل بعدی میله‌ای کوتاه و یا کروی +g است. بسیاری از آرتروباکترها دارای تحرک ضعیف هستند. از آنجا که طیف وسیعی از مواد موجود در خاک به عنوان ماده اولیه متابولیسمی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند، لذا این باکتریها در خاک پراکندگی وسیعی دارند. این باکتریها دارای سرعت رشد کم بوده و قدرت رقابت زیادی ندارند( همن نکته ای که بالا اشاره شد ) .

آدوموناسها
باکتریهای سودوموناس میله‌ای راست یا خمیده -g و دارای تاژههای قطبی هستند. این باکتریها به جز گونه‌های دینترینیه همگی هوازی هستند. برخی از گونه‌های این جنس برای گیاهان بیماری‌زا بوده و بسیاری دیگر که غیر بیماری‌زا هستند با گیاهان ارتباط نزدیکی دارند. سودوموناسها به قندها ، اسیدهای آمینه ، الکلها ، چربیها و بسیاری از سموم حمله کرده و آنها را به عنوان ماده غذایی مورد استفاده قرار می‌دهند. بسیاری از گونه‌های این جنس ، بویژه در محیطهای فقیر از نظر آهن ، مولد رنگدانه‌های فلورسانت هستند و این مواد در انتقال آهن سه ظرفیتی مشابه edta عمل می‌کنند. گونه‌های گرانتوموناس برای بسیاری از گیاهان بیماری‌زا بوده و بسیاری از آنها را از روی میزبان اختصاصی شناسایی می‌کنند. بطور کلی سودموناسها بین 5 تا 20 در صد کل باکتریهای شماره شده خاک در سطح پلیت 1 تشکیل می‌دهد.

باسیلهای اسپورزا
اعضای جنس باسیلوس باکتریهای +g نامتغیر از نظر واکنش گرم و اغلب متحرک هستند. این اسیلها می‌توانند از نوع هوازی مطلق یا بی هوازی مطلق و یا هر دو باشند. این باکتریها در اثر تخمیر گلوکز می‌توانند محصولاتی مانند اتانول ، h2 ، استن و اسیدهای استیک ، فورمیک ، لاکتیک و سوکسینیک را تولید کنند. یک گونه از این جنس (باسیلوس پلی میک) قادر به تثبیت ازت مولکولی است، و چند گونه دیگر قادر به تولید آنتی بیوتیک هستند. سم تولید شده توسط باکتری باسیلوس تورینجیز برای بسیاری از حشرات بسیار سمی است. بعضی از گونه‌های بی‌هوازی از جنس کلستریدیوم مثل کلستریدیوم بوتریکوم و کلستریدیوم پاستوریانوم قادر به تثبیت ازت مولکولی هستند.

باکتریهای میله‌ای غیر اسپورزا
ازتوباکتریها از مهمترین باکتریهای خاک هستند که در حالت آزاد |ازت ملکولی را تثبیت می‌‌کنند. ریزوبیومها و برادی ریزوبیومها از باکتریهای تثبیت کننده ازت در حالت همزیستی با گیاهان هستند، که پراکندگی آنها در خاک موجب افزایش حاصلخیزی خاک می‌شود. نیتروزموناسها و نیتروباکترها به عنوان عامل نیتریفیکاسیون در خاک شناخته شده‌اند. لاکتوباسیلها از جمله ارگانوترونهای تخمیرگر هستند که به دلیل قدرت تولید اسید لاکتیک به این نام خوانده می‌شوند. انتروباکترها از دیگر باکترهای تخمیرگر هستند.

اکتینومیستها
اکتینومیستها یکی از مهمترین گروههای میکروبی خاک را تشکیل می‌دهند. این گروه شامل 5 نوع میکرومونوسپورا ، نوکاردیا ، استرپتومیسس ، استرپتو اسپورانزیوم و ترمواکتینومیسس هستند که از میان آنها جنس استرپتومیسس 90% از اکتینومیسیتهای جدا شده از خاک را تشکیل می‌دهد. بسیاری از استرپتومیستها مولد آنتی بیوتیک هستند.

سیانوباکتریها
سیانوباکتریها ، پروکاریوتهای فتوسنتز کننده ، کلروفیل‌دار بوده و حاوی رنگدانه‌هایی مانند فیکوسیانین نیز می‌باشند. سیانوباکتریها به صورت تک سلولی ، توده‌ای یا رشته‌ای دیده می‌شوند و سیانو باکتریها دارای حرکت کند و خزنده هستند. در سیتوپلاسم این باکتریها اجزا فتوسنتز کننده موسوم به تیلاکوئید وجود دارند که در سطح آنها ذرات حاوی رنگدانه یافت می‌شود. سیانو باکتریها به صورت همزیست با پاره‌ای از گیاهان یافت می‌شوند. به علاوه این گروه باکتریها می‌توانند در تثبیت ازت مهم باشند. شواهدات نشان می‌دهند که هسته و سیستمها محل تثبیت ازت بوده و ترکیبات از این سلولها به سلولهای مجاور انتقال می‌یابد.

چرخه فسفر
چرخه فسفر ، عمدتا شامل تبدیل ترکیبات فسفر معدنی به آلی و بالعکس است. در این فرایندها که توسط میکروبها انجام می‌شود در وضعیت اکسایش فسفر تغییر زیادی ایجاد نمی‌شود.

چرخه آهن
چرخه آهن ، به کمک باکتریهای هتروتروف در خاک انجام می‌شود و بطور کلی شامل تبدیل یون آهن سه ظرفیتی و دو ظرفیتی به یکدیگر است.

...

منبع : دانشمند
 

مجید دیجی

مدیر بخش
کود زیستی

کودهای زیستی (کود بیولوژیک) به مواد حاصل‌خیزکننده‌ای گفته می‌شود که دارای تعداد کافی از یک یا چند گونه از میکروارگانیسم‌های سودمند خاکزی هستند. کودهای زیستی، ریزاندامگان‌هایی (میکروارگانیسم‌هایی) هستند که قادرند عناصر غذایی خاک را در یک فرایند زیستی تبدیل به مواد مغذی همچون ویتامینها و دیگر مواد معدنی کرده و به ریشه خاک برساند. مصرف کودهای زیستی کم هزینه تر هستند و در اکوسیستم آلودگی به وجود نمی‌آورد. کودهای زیستی مواد نگه‌دارندهٔ میکروارگانیزم‌های سودمند خاک می‌باشند.

هدف از مصرف کودهای زیستی، تقویت حاصل‌خیزی و باروری خاک، و تأمین نیازهای غذایی سالم و غنی تر، برداشت بیشتر بدور از آلوده سازی زیست بوم است. افزایش محصول از نظر کمی وکیفی بدون اسیب رساندن به اکوسیستم مزرعه.

دسته بندی با توجه به نوع میکروارگانیسم‌ها کودهای زیستی:
۱- ریزاندامگان کارآ (میکروارگانیسم‌های سودمند EM)
۲- کودهای زیستی باکتریایی (ریزوبیوم- ازتوباکتر- آزوسپریلیوم-…)
۳- کودهای زیستی قارچی (میکوریزا)
۴- کودهای زیستی جلبکی (جلبک‌های سبز- آبی و آزولا)
۵- کودهای زیستی اکتینومیست‌ها (فرانکیا)

خوراک زیستی به خورراکهایی گفته می‌شود که بدون استفاده از کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌های مصنوعی و دگرگونی‌های ژنتیک تولید شده باشند. نیاز به غذای زیستی (غذای عاری از ترکیبات شیمیایی و فرایند شده بدون افزودنی‌ها) فاقد سموم دفع آفات به سرعت رو به افزایش است. این سموم برای کشتن ارگانیسم‌ها طراحی می‌شوند و بنابراین یک خطر جدی برای سلامت انسان محسوب می‌شود. طبق اعلام انستیتوی ملی سرطان ۳۰ درصد حشره‌کش‌ها، ۶۰ درصد علف‌کش‌ها و ۹۰ درصد قارچ‌ها سرطان‌زا هستند. و این تنها یکی از اثرات جانبی منفی است. این مواد شیمیایی می‌توانند به سیستم عصبی و هورمونی آسیب برسانند. کودکان بیش از بزرگسالان در برابر سموم کشاورزی آسیب‌پذیرند. در واقع آن‌ها نسبت به اندام کوچکشان در معرض درصد بالاتری از این مواد قرار دارند.

البته یه نکته مهم که باید بگم اینه که توی ایران برند ارگانیک داریم نه محصولات ارگانیک یا زیستی ... یعنی اسم کارخونه ارگانیک هست نه محصولات این نکته رو مد نظر داشته باشید دوستان


نتیجه‌گیری

ر اساس نتایج به دست آمده در ایران سرانه مصرف سم در محصولات کشاورزی به ازای هر نفر ۴۰۰ گرم و همچنین میزان مصرف کود شیمیایی از ۵/۲ به ۵/۳ میلیون تن در ۱۰ سال گذشته افزایش داشته‌است. در کشاورزی رایج از بیش از ۳۰۰ نوع ترکیب شیمیایی خطرناک نظیر آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و کودهای شیمیایی به منظور کنترل آفات و حشرات و بارورسازی خاک استفاده می‌گردد که بازمانده‌های این مواد علاوه بر آلوده کردن آب‌های زیرزمینی و هوا، جذب گیاهان و درختان شده و بخشی از آن در محصولات کشاورزی به عنوان نمونه میوه‌ها و سبزی‌ها رسوب کرده و در طی مصرف به بدن انسان منتقل خواهد کرد.
طبق اطلاعات کمیته محصولات زیستی، کل سطح کشت محصولاتی که در ایران بدون استفاده از سموم و کودهای شیمیایی تولید شده‌اند، حدود ۲۳۹ هزار و ۳۶۴ هکتار که شامل ۱۲۵ هزار و ۸۰۲ هکتار محصولات باغی و ۱۱۳ هزار و ۶۵۹ هکتار محصولات زراعی است و به طورکلی میزان سطح کشت محصولات کشاورزی و باغی که تولید آن‌ها بدون استفاده از کود و سم انجام می‌گیرد، به ترتیب یک و ۲/۷ درصد از کل سطوح زیر کشت محصولات زراعی و باغی ایران را تشکیل می‌دهد.
با توجه به اینکه ۲/۱ درصد اراضی کشاورزی جهان در ایران قرار دارد و فقط ۳/۰ درصد سموم مصرفی جهان در ایران مصرف می‌شود در وضعیت بهتری نسبت به میانگین جهان قرار دارد، بنابراین توصیه می‌شود برای پایه‌گذاری سیستم کشاورزی زیستی در ایران همزمان با توسعه تولید این محصولات در مورد ایجاد زمینه‌های عرضه مطمئن در شبکه توزیع نیز برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد زیرا اقتصادی کردن کشاورزی زیستی برای توسعه و گسترش آن ضروری است.


مبع : کود زیستی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 

مجید دیجی

مدیر بخش
پرورش توت فرنگی

%D8%AA%D9%88%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%B4%D9%85%D8%B2%D9%87.jpg


تاریخچه توت فرنگی:توت فرنگی میوه ای نسبتا جدید است که تا 250-300 سال قبل به این شکل امروزی وجود نداشت و بیشتر موارد استفاده دارویی داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگی های وحشی از جنگل به زمین زراعتی منتقل شد و از آن به عنوان یک گیاه اهلی استفاده گردید. در جنگلهای شمال ایران توت فرنگی وحشی بطور فراوان یافت می شود. بنظر می رسد که اولین رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ایران آمد و به نام اتابکی خوانده شد.
مشخصات گیاه شناسی و ارقام موجود توت فرنگی: توت فرنگی از جنس فراگاریا (Fragaria) و گونه رژا (Resea) بوده که امروزه از گونه های شیلنسیس (Chilensis) و ویرجینیا (Virginia) و هیبرید بین ایندو یعنی اناناس (ananasae) استفاده زراعی می گردد.
عموما گیاهانی علفی باساقه های رونده یا استولون هستند.برگها مشتمل بر سه برگچه خشن و کرک دار برنگ سبز تیره بوده که در برخی از ارقام شفاف می باشند. ساختمان گل شامل 5 گلبرگ سفید که در قسمت تحتانی خود به یک زائده کوچک متصل است، کاسه گل شامل 5 کاسبرگ سبز رنگ بوده که در قسمت تحتانی تقریبا به یکدیگر جوش خورده می باشند. تعداد کاسبرگها در برخی از ارقام زراعتی ممکن است بیش از 5 عدد باشد. پرچمها به تعداد 20 عدد یا کمی بیشتر یا کمتر است. مادگی به تعداد زیاد و بصورت مارپیچی بر روی نهنج قرار گرفته است و در مجموع و همراه با نهنج فرم نسبتا کشیده ای را تشکیل می دهد. مادگی از فندقه های جدا از یکدیگر که هر کدام دارای تخمدان با شکل راست و کوتاه می باشد تشکیل شده است. در هر تخمدان یک تخمک وجود دارد و در واقع بذر به تعداد فندقه ها تولید می شود. گل در واقع دو چنسه و پس از تلقیح گلبرگها ریزش کرده و نهنج بتدریج رشد و گوشتی شکل می گیرد و میوه بمرور زمان آبدار شده و از حالت اسیدی به قندی تبدیل می شود. اگر لقاح ناقص باشد تعداد فندقه ها محدود و چه بسا تقارن میوه حفظ نمی شود.
ارقام توت فرنگی به گروه ارقام بهاره یعنی بوته هایی که در سال یکبار میوه می دهند و ارقام چهار فصله که در سال بیش از یکبار میوه می دهند، تقسیم می گردند. مهمترین ارقام بهاره عبارتند از گورلا، آلیسو، تیوگو، رد گانتلت، اسیتا، کاتس کیل، فرسنا
ارقام چهار فصله: این ارقام بسیار قوی الرشد و خزنده بوده و از اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان و گاهی اوایل پاییز میوه می دهند. میوه ها ریز و به تعداد زیادتری در هر بوته تولید می شوند. ارقام چهار فصله مانند: استرا، هومی جنتو می باشد.
ازدیاد توت فرنگی: ازدیاد بطریق جنسی و غیر جنسی صورت می گیرد.
الف) ازدیاد جنسی: ازدیاد توت فرنگی بوسیله بذر مخصوص ارقامی است که طبیعتا تولید ساقه رونده نمی کنند و یا ارقامی که ساقه های رونده کمی دارند و همچنین جهت تولید ارقام جدید از روش ازدیاد بذری استفاده می شود.
ب) ازدیاد غیر جنسی: در ازدیاد غیر جنسی که تقسیم بوته خوانده می شود بوته هایی را که خوب رشد کرده و قوی هستند پس از خارج کردن از زمین به چند بوته کوچکتر که هر کدام دارای مقداری ریشه می باشند تقسیم کرده و سپس آنها را در محل اصلی نشاء می کنند. در این روش باید از بوته های سالم پایه های مادری استفاده گردد. روش ازدیاد از طریق ساقه های رونده بدین صورت می باشند که پس از ریشه دار شدن ساقه های رونده در تابستان از بوته مادری جدا و در محل سایه نشاء کرده و سپس در فصل پاییز بوته های انتخابی را به زمین اصلی انتقال می دهند.
شرایط خاک و شرایط محیطی رشد توت فرنگی:توت فرنگی گیاهی است که در خاکهای مختلف تقریبا سازگار است با این وجود خاکهای عمیق نرم با بافت شنی رسی را ترجیح می دهد. بهترین PH مناسب برای توت فرنگی 5/5 تا 5/6 می باشد. اگر میزان آهک خاک از حد مجاز بیشتر باشد عارضه کلروز یا زرد شدن برگها بروز خواهد کرد. از لحاظ آب و هوا در شرایط مرطوب و شرایط نسبتا گرم محصول دهی مناسب خواهد داشت. در شرایط گرم و مرطوب باید آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد و همچنین ارقام مقاوم به گرما انتخاب گردد. در ارتفاع 400 تا 800 متری از سطح دریا می تواند رشد مناسبی داشته باشد. نیمه مقاوم به سرما بدون پوشش کاه و کلش می تواند تا 5- درجه سانتی گراد را تحمل نماید ولی با پوشش ویژه تا -18 درجه سانتی گراد را متحمل است. از نظر نیاز سرمایی جزء گیاهان کم نیاز به سرما تقسیم بندی می شود بطوریکه در 200 تا 400 ساعت دمای کمتر از 7 درجه سانتی گراد نیاز سرمایی و ناچیز آن منتفی می گردد. سطحی بودن ریشه ها که معمولا تا عمق 15 تا 20 سانتی متری خاک توزیع می گردد گیاه را حساس به کم آبی می کند. جهت تولید محصول بهاره باید از ارقامی استفاده گردد که طالب روزهای کوتاه و نیاز دمایی پائین تری باشند تا گل انگیزی و محصول دهی آنها بخوبی انجام گیرد.
در ارقام 4 فصله روز کوتاهی یا روز بلندی و همچنین پائین بودن و بالا بودن درجه حرارت زیاد مطرح نیست و این گروه از توت فرنگیها معمولا در شرایط مختلف براحتی گل می دهند.
پیش رس کردن توت فرنگی: توت فرنگی طبیعتا از میوه های نوبرانه و از اولین میوه های است که در بهار به بازار عرضه می شود. در حالت معمولی و در مناطق معتدل زمان برداشت میوه در اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل تیر است ولی امروزه با فن آوری های خاصی می توان زمان رسیدن میوه را به جلو انداخت. به عبارت دیگر می توان با استفاده از وسائل و امکانات امروزی اقدام به پیش رس کردن و تولید توت فرنگی خارج از فصل نمود و عرضه توت فرنگی را مدت طولانی تری ادامه داد . البته هزینه های اضافی که برای پیش رس کردن ایجاد می شود به علت قیمت بیشتری که محصول نوبرانه دارد جبران خواهد شد.
پیش رس کردن توت فرنگی در گلخانه: مطمئن ترین وسیله برای پیش رس کردن استفاده از گلخانه است. مشکل استفاده از گلخانه در درجه اول هزینه سنگین احداث گلخانه و نیاز به تخصص و تجربه کافی برای کشت توت فرنگی در گلخانه است.
برای این منظور می توان نشاء توت فرنگی را ابتدا اواسط تیرماه تا اوایل شهریور در خزانه انتظار کشت کرد و 5-7 کیلوگرم در هر صدمتر مربع از کودهای کامل ازت - فسفر - پتاس به نسبت 17 - 12 - 12 به عنوان کود پایه به زمین خزانه دارد. پس از تولید ریشه های قوی در نشا بوته ها شروع به ایجاد ساقه های رونده می نمایند. با سرد شدن هوا بوته ها تحت تاثیر نور و درجه حرارت پائین قرار گرفته و گل در آنها تشکیل می شود. در آبان و آذر بوته ها را به گلخانه حمل کرده و در بستر کاشت به فاصله 30 تا 25 سانتی متر کشت می نمایند.
در گلخانه نیز مقدار 5-3 کیلوگرم کود کامل شیمیایی در 100 متر مربع به بستر داده می شود. درجه حرارت گلخانه را ابتدا روی 8 - 12 درجه سانتی گراد تنظیم کرده و با افزایش شدت نور درجه حرارت را نیز زیاد می کنند و به 15 - 20 درجه سانتی گراد می رسانند. البته می توان درجه حرارت را به 8 درجه سانتی گراد کاهش داد. بلافاصله پس از کاشت بایستی به اندازه کافی آبیاری نمود. در آبیاری توت فرنگی گلخانه ای باید دقت شود که زمین بطور یکنواخت مرطوب گردد. به منظور جلوگیری از خطر پوسیدگی میوه در اثر رطوبت زیاد باید گلخانه را به موقع تهویه کرد و بوسیله حرارت خشک رطوبت زیادی را کاهش داد. برای انجام عمل گرده افشانی و تلقیح بهتر گلهای توت فرنگی در گلخانه می توان برای هر 1000 متر مربع سطح زیر کشت یک کندوی زنبور عسل در گلخانه قرار داد.


منبع : پرورش توت فرنگی - سبز نیوز
 

مجید دیجی

مدیر بخش
کشت گیاه گلرنگ

گلرنگ از اولین گیاهانی است که در خاورمیانه، هند، چین و ژاپن کشت میشده است و احتمالا در هند اهلی گردیده است( 25 گونه از اسپانیا از طریق آفریقا به هند رفته است) گلرنگ از قدیم در خراسان، آذرباییجان و اصفهان به صورت زراعت فرعی و به منظور تهیه ماده رنگی کارتامین ( رنگدانه قرمز رنگ که از گلبرگهای این گیاه قابل استخراج است) و استفاده از آن برای رنگ غذا، رنگ آمیزی پارچه و ابریشم کشت میشده است. گلرنگ در تهیه زعفران تقلبی نیز بکار می رود. امروزه هدف اصلی تولید گلرنگ استخراج روغن از دانه آن است. در ایران کشت گلرنگ به عنوان یک گیاه روغنی از سال 1336 آغاز شد. سطح زیر کشت آن در ایران حدود 1000 هکتار با میانگین عملکرد kg/ha700 می باشد. عملکرد بالای 2 تن در هکتار مطلوب به شمار می آید( حداکثر 4 تن در هکتار).

خصوصيات گياهي:

گلرنگ گياهي است با نام علمي Carthamus tinctorius L . از تيرة مرکبه ( compositae) و با اينکه ظاهراً شبيه خار زرد مي باشد اما بصورت علف هرز در نمي آيد . گلرنگ گياهي است که بصورت بوته اي استوار رشد مي کند پر شاخ و برگ، علفی که ارتفاع آن از 30-150 سانتی متر متغیر است. گلهای آن معمولا زرد رنگ، میزان روغن دانه های آن 35-45% و بذرهای آن شبیه تخمهای کوچک آفتابگردان است.ميوه گلرنگ همانند ميوة آفتابگردان به صورت فندقه است . دانه از نظر شکلي شبيه يک دانة کوچک آفتابگردان است و به رنگهاي سياه ، زرد ، سفيد يا کرمي با سطح خارجي صاف ديده مي شود . ذخيرة روغن در لپه ها انجام مي شود . وزن هر دانة گرنگ از 35 تا 50 گرم متغير مي باشد .

مراحل نمو:

طول دوره رشد آن از 120تا 180 روز متغیر است. گلرنگ یک ریشه عمودی توسه یافته با ریشه های جانبی نازک متعددی تولید می کند. ریشه عمودی معمولا تا عمق 2 تا 3 متری در خاک نفوذ می کند، و این ویژگی نفوذ عمیق ریشه به گیاه امکان می دهد رطوبت و مواد غذایی خاک را تا این عمق جذب کند. پس از خروج گیاهچه، جوانه انتهایی ساقه گلرنگ در پایان دوره روزت که مجتمعی از برگها را روی سطح زمین تولید می کند، به صورت یک ساقه اصلی تبدیل می شود. طول این دوره به درجه حرارت، ژنوتیپ و طول روز بستگی دارد و در هوای سرد و طول روزهای کوتاه، طولانی تر از هوای گرم و روزهای بلند است. با گرم شدن هوا فاصله میانگره ها زیاد و در نتیجه ساقه اصلی طویل می شود. برگها بدون دمبرگ، نیزه ای، بیضوی شکل، سبز تیره، براق و بدون کرک می باشند. برگها در قسمت پایین ساقه بزرگ و دارای دندانه های عمیق و در انتهای ساقه برگهای کوچک، سفت و در بسیاری از ارقام خاردار می باشند.( کشاورزان با کاشتن چند ردیف گلرنگ در اطراف مزارع خود از ورود دام به مزارع جلوگیری می کنند). گل آذین گلرنگ به صورت طبق است، طبق ها در انتهای ساقه اصلی و فرعی پدیدار می شوند. گلها توسط چند ردیف برگچه احاطه گردیده است، دور طبق( نهنج ) نیز چند لایه برگچه قرار دارد. رنگ گل از زرد کم رنگ تا نارنجی مایل به قرمز متغیر است. گلرنگ اساسا خودگشن، اما برای باروری مطلوب و حداکثر بازدهی معمولا وجود زنبورها و سایر حشرات ضروری است. قبل از به گل نشستن گیاه، پنج بساک متصل که بوسیله میله های بسیار باریکی به نوک لوله جام گل متصلند، کلاله را در میان می گیرند. گل ها به دلیل اینکه پرچمها زودتر میرسندخود عقیم هستند، اما از آنجا که دانه های گرده گلهای مجاور واقع در یک طبق می توانندهمدیگر را بارور سازند عملا خودگشنی ( از نظر ژنتیکی ) انجام می شود. گفته شد که درصد خود گشنی به فعالیت حشرات بستگی دارد که بر این اساس ( در کانادا بازدهی بذر بوته هایی که زنبورها در ضمن گلدهی به سراغ آنها نمی رفتند برابر با 785 کیلو در هکتار و بازدهی بوته هایی که در تماس حشرات با آنها زیاد بوده به 1700 کیلو در هکتار رسیده است .

سازگاري:

گلرنگ گياهي بلند روز است ، اما گلدهي آن در هواي گرم بميزان قابل توجهي جلو مي افتد . گياهچه هاي جوان به سرما مقاومند . اما گياه با انتقال از مرحلة رويشي به مرحلة زايشي به سرما حساس مي گردد . گلرنگ به گرما نيز مقاوم است و در صورت وجود رطوبت کافي در خاک مي تواند ماکزيمم حرارتهاي حدود 40 درجة سانتيگراد را تحمل کند . به هواي مرطوب بخصوص در دوران گلدهي علاقمند نيست . زيادي رطوبت هوا در اين دوره گلدهي موجب توسعه بيماريها و افت عملکرد مي گردد . گلرنگ با داشتن ريشة عميق و توسعه يافتگي به خشکي مقاوم است . اما مقاومت آن به خشکي از جو کمتر مي باشد . گلرنگ به آب ايستادگي و کمبود تهويه نيز حساس است . گلرنگ خاکهاي عميق ، داراي بافت متوسط و اسيديتية حدود خنثي را ترجيح مي دهد .

تناوب زراعي:

گلرنگ به بيماريهاي خاکزي حساس بوده و نبايستي بيش از يکبار طي چهار سال متوالي در يک قطعه زمين کاشته شودو يا با گياهان حساس به بيماري بوته ميري جاليز در تناوب قرار گيرد . مثالهايي از تناوب گلرنگ در کشت بهاره آبي بصورت زير است : شبدر ـ ذرت ـ گلرنگ ـ گندم يونجه ـ سيب زميني ـ حبوبات ـ گلرنگ ـ جو ـ آيش کود شيميايي:

توليد هر تن دانه گلرنگ موجب خروج 25 تا 30 کيلو ازت ، 7 تا 12 کيلو اکسيد فسفر (p2o¬5) و 10 تا 15 کيلو اکسيد پتاسيم (K2o) از خاک مي گردد . ميزان کود مصرفي در کشت آبي معمولاً 50 الي 90 کيلوگرم در هکتار ازت خالص و 40 تا 70 کيلوگرم در هکتار اکسيد فسفر مي باشد . کوددهی به صورت نواری عمقیDeep row placemetودر طرفین خطوط کاشت درهنگام بذر کاری توصیه می گردد.گلرنگ در مرحله جوانه زنی به سبب حساسیت جوانه آن به غلظت بیشتر کود نباید در تماس مستقیم با کود باشد.بهتر است 50الی75درصداز کل نیتروزن به صورت سرک درمرحله ساقه روی دربهار مصرف شود.

تاريخ کاشت:

هنگامي که حرارت خاک در عمق کاشت در حدود 5 درجه سانتيگراد باشد ، گلرنگ طي دو هفته يا کمي بيشتر سبز مي شود .گلرنگ بصورت يک محصول پائيزه کشت مي شود ، تاريخ کاشت آن همزمان با کمي ديرتر از گندم و جو مي باشد . نیاز های آبی گلرنگ درمقایسه با دیگر گیاهان زراعی در یک دوره رشد به آب کمتری نیاز دارد. مقدار 300میلی متر آب تا شروع گل عملکرد خوبی را تضمین می کند.لیکن این دانه روغنی با حداقل آب نیزمی تواند محصول قابل قبولی را ارائه نماید. به عنوان مثال لاین ورامین 848/49-Vدر شرایطی آب وهوای خشک فقط با یک مرتبه آبیاری به طور نسبی عملکرد خوبی در پی داشته است.رطوبت بیش از حد خاک ویا خاک های رطوبی سرد برای این گیاه مضر بوده زیرا دراین شرایط گیاه به انواع بیماری های قارچی که حساسیت زیادی نیز به آنها دارد دچار می گردد.اتخاذ آبیاری ردیفی در گلرنگ الزامی است زیرا این گیاه آبیاری غرقابی (زراعت کرتی)را تحمل نمی کند.به بیان بهتر آب نبایستی در تماس مستقیم با طوقه باشد .براساس آزمایشات مشخص گردیده است که اگر آب درپای بوته ها به مدت 6ساعت قرار گیرد بوته ها به طور حتم به بیماری فیتو فتوراphtophtora carthamiدچار خواهند شد.همچنین تناوب خشکی-رطوبت اشاعه این قارچ را تشدید می نماید. بنابر این به منظور انجام آبیاری ردیفی توصیه بر این است که کاشت به صورت ردیفی درنظر گرفته شود.درآبیاری جوی پشته ای که آب درتماس مستقیم با یقه بوته نمی باشد اشاعه این قارچ در حداقل ممکن خواهد بود.
 

مجید دیجی

مدیر بخش
ادامه کشت گیاه گلرنگ

کنترل علفهاي هرز:

کنترل علفهاي هرز قبل از کاشت و نيز تهية بستر عاري از علف هرز ضرورت دارد . از علف کشهايي ماننند ابتام و تريفلورالين بصورت قبل از کاشت و از طريق اختلاف آنها با خاک تا عمق 10 سانتي متر مي توان استفاده و محصول را براي حدود 2 تا 3 ماه بعد از سبز شدن در مقابل بسياري علفهاي هرز محافظت نمود . براي کولتيوا تورزدن مي بايستي روزهاي آفتابي را انتخاب کرد تا علفهاي هرزي که ريشه کن شده است امکان استقرار مجدد پيدا ننمايد .پس از سبز شدن بوته ها بهتر است فقط بين رديفها را کولتيواتور زد ، هر چند که در صورت تراکم زياد بوته مي توان تا قبل از رشد ساقه ها نيز روي رديف هاي کاشت را با وسايل سبک و بطور سطحي کولتيواتور زد . ارقام ارقام گلرنگ که در کشور زراعت می شوند شامل ارقام محلی وخارجی می باشند.به طور کلی ارقام محلی نسبت به ارقام خارجی دارای عملکرد بیشتر مقاومت بالا به بوته میری.خار کم و یا بی خار بوده ولی دوره رشد بیشتری دارند.از ارقام داخلی که به ارقام محلی معروف هستند به تعدادی به شرح زیر اشاره می گردد. 1-محلی 2881 مبدا اراک 2-محلی 2819 مبدا اصفهان 3-محلی 2881 مبدا ارومیه 4-محلی 2148 مبدا مرند 5-محلی 3150 مبدا مشهد 6-زرقان فارس بشماره 279 7-ورامین بشماره 295 ازارقام خارجی می توان به چند مورد اشاره نمود. 1-فریو 2-یوت 3-نبراسکا 4-یو-سی-وان 5-ریو 6-ویلا 7-درات 8-یو-اس-10 9-لیدا 10-پاسیفیک.(10) آفات و امراض شته,توسط خرطوم شیره نباتی را مکیده ودر نتیجه بوته را از رشد باز می دارد.اگر چنانچه جمعیت آن حدود 1000عدددر یک بوته باشد,بوته به کلی از رشد فرو مانده وبه تدریج از میان می رود.تعداد 500شته در یک بوته برای بوته قابل تحمل می باشد.برای مبارزه با انواع شته از سموم سیستمیک نظیر متاسیستوکس metasistoxاستفاده می شود. تریپس Trips tabaci ,لکه های نقره ای یا برنزه علامت آسیب این آفت بر روی اندام های مختلف گلرنگ است. این آفت به طور معمول پس از برداشت غلات (جو,گندم) به مزرعه گلرنگ روی می آورد. دوره حمله کوتاه بوده واغلب نیازی به مبارزه شیمیای نمی باشد. زنجره Empoascaدر برگها نقاط فرو رفته علامت حضور این آفت است. به طور معمول مبارزه شیمیای با آن توصیه نمی شود. کنه,Tetrachinus آفت عمده گلرنگ است که به طور معمول در اواسط ویا اواخر فصل آسیب خود را وارد می آورد کنه ها ,همانند شته ها حشراتی هستند مکنده وبدین جهت سموم سیستمیک برای مبارزه با آنها نتیجه بهترین می دهند. مگس گلرنگ (Acanthiophilus helianthi) . در تمام نقاطي از ايران که گلرنگ کاشته مي شود يافته شده و خسارت قابل توجهي به اين محصول وارد مي سازد . خسارت آفت مربوط به لارو آن است که ابتدا از قسمتهاي نرم برگ مي خورد و بعد به دانه حمله کرده و محتويات دانه را از بين مي برد . در نتيجه خسارت لارو ، حفره هايي به طول 1 تا 5/1 سانتيمتر در طبق بوجود مي آيد . و استفاده از سمومي مثل ديپترکس و دپازينون و سمپاشي در زمان ظهور مگسها مي باشد . حضرات ديگري نيز به گلرنگ خسارت وارد مي سازد که عبارتند از سنگ تخم گلرنگ ، پروانه طبق خوار گلرنگ ، پروانه کارادرينا و کرم برگخوار پنبه . اين آفات اهميت اقتصادي کمتري نسبت به مگس گلرنگ در ايران دارد . از بيماريهاي مهم گلرنگ در ايران مي توان زنگ گلرنگ و بوته ميري گلرنگ را نام برد .عامل بيماري زنگ گلرنگ قارچي است به نام Puccinia carthami که ازطريق خاک ، بقاياي گياهي و دانه انتقال مي يابد برگهاي گياه مبتلا به زنگ زرد شده و بالاخره گياه خشک شده و مي ميرد ، کنترل بيماري با استفاده از ارقام مقاوم ، کاشت بذر سالم و غير آلوده ، ضد عفوني بذر با سموم قارچ کش قبل از کاشت ، سوزانيدن بقاياي گياهي آلوده و تناوب زراعي انجام پذير مي باشد . بيماري بوته ميري گلرنگ نيز در تمام مناطق گلرنگ کاري مشاهده مي شود و کم و بيش خسارت وارد مي سازد عامل بيماري قارچي است به نام Phytophthora .......................................................................... زنگ گلرنگ Safflower rust این بیماری در هر جا که گلرنگ کشت شود دیده می شود. همچنین در تمام مراحل رشد گلرنگ از گیاهچه تا گیاه کامل می تواند گلرنگ را آلوده نماید. قارچ عامل این بیماری Puccinia carthami ماکروسیکلیک است و بذرزاد می شود بنابراین، پیکنیوم وایسیوم خود را روی هیپوکوتیل گیاهچه تشکیل داده که علائم بصورت شانکرمی باشد و از آن برروی کوتیلدونها رفته و تولید یوریدیوسپور می کند. یوریدیوسپور روی برگ تشکیل چرخه های ثانویه می دهد و مرتباً یوریدیوسپور های جدید تولید کرده و آلودگیهای جدید ایجاد می نماید. این قارچ یک میزبانه بوده و تمام مراحل خود را روی گلرنگ تکمیل می نماید. اگر آلودگی قبل ازگل صورت گیرد روی کمیت و کیفیت روغن تاًثیرگذاشته و محصول را تا 50 درصد کاهش می دهد ولی اگرآلودگی بعد ازگل باشد خسارت چندانی نمی زند.

مبارزه:

1- تناوب. 2- کاشت گلرنگ دور از منابع آلودگی (گلرنگهای وحشی). 3- استفاده از بذر سالم. 4- شخم پس از برداشت(کاهش تولید بازیدیوسپور) 5- پس از مشخص شدن نژاد قارچ ارقام مقاوم استفاده شود. 6- سایپروکونازول(آلتو) SL 10% نیم لیتر در هکتار 7- پروپیکونازول(تیلت) EC 25% نیم لیتر درهکتار سفیدک سطحی گلرنگ Safflower powdery mildew دو گونه این بیماری را ایجاد میکنند: 1-Erysiphe cichoracearum f.sp. cartami و 2-Leviellula taurica. هردو را در ایران و فارس داریم. Erysiphe حالت پودری دارد و. Leveillula حالت گچی و نمدی. آسکوکارپ هر دو یک نوع است و دارای زواید ساده می باشد. ولی آسک در Ery. دو اسکوسپور و در Lev. دارای 8 آسکوسپور است. کنیدیوم در Ery. زنجیری و درLev. بصورت تکی میباشد. کنترل و مبارز: 1- حذف منابع آلودگی برای سال بعد 2-ارقام مقاوم 3-سولفور wp80% و4-3 در هزار 3نوبت 4- دینوکاپ wp18.25% و 2- 1کیلوگرم در هکتار لکه قهوه ای گلرنگ Safflower brown spot عامل بیماریRamularia carthami در اکثر نقاط گلرنگ کاری دیده شده است. بخصوص در خوزستان خیلی زیاد است و از روی گلرنگهای وحشی نیز گزارش شده است. علایم بیماری بصورت لکه های گرد قهوه ای هم اندازه بر روی برگها دیده میشود که به آسانی قابل تشخیص است. در ابتدا این لکه ها رنگ پریده و سفید هستند و بعد قهوه ای میشوند. مرکز لکه ها سفید باقی می ماند که در واقع پوشش اسپورهای قارچ است. روی لکه ها مقداری کنیدیوفور کوتاه به صورت دسته ای تشکیل شده و بر روی آنها کنیدیها تشکیل میشوند که محل افتادن کنیدی به صورت زخمی بر روی کنیدیوفور باقی می ماند. قارچ عامل این بیماری بذر زاد میشود. بنابراین منبع بقای قارچ بصورت استروما روی برگهای آلوده یا بذر آلودهو اسپورها یاریسه های قارچ میباشد. این بیماری هم در برگهای جوان و هم در برگهای پیر و هم در کاسبرگها آلودگی ایجاد میکند. اسپورها در جاهای مرطوب به مقدار زیاد تولید میشوند.

کنترل:

تناوب استفاده از بذر سالم و ارقام مقاوم و نیز استفاده از قارچ کشها در صورت نیاز مرگ گیاهچه گلرنگ عامل Phytophthora cryptogea روی طوقه گیاه خسارت می زند البته ممکن است باعث پوسیدگی ریشه هم بشود. معمولاً گیاه در هنگام گل دادن مورد حمله قرار میگیرد و کمتر در مراحل اولیه رشد خسارت می بیند. جداسازی این قارچ از خاک مشکل است برای جداسازی قارچ از گلرنگ استفاده میکنند. بدین ترتیب که رقم گلرنگ حساس استفاده میشود. حساسترین رقم 10-N (با نام محلی Nebrasca) است. این میزبان خیلی دقیق است و میزان کم قارچ را در خاک پیدا میکند. برای این منظور در یک گلدان کوچک با 1.3خاک استرین گلرنگ میکاریم و پس از رشد، خاک آزمایشی را دور طوقه می ریزیم. گلدان را در دمای اتاق (زیر30درجه سانتیگراد) قرار می دهیم. بسته به میزان قارچ پس از مدتی واکنش می دهد و طوقه له شده و گلرنگ می افتد. گلرنگ را از خاک خارج کرده و در یک پتری دیش حاوی آب مقطر می گذاریم. بعد از 24-4 ساعت با گذاشتن طوقه زیر میکروسکوپ رشد قارچ دیده میشود. اسپورانجیوم قارچ دارای پاپیلا می باشد. کنترل: ضد عفونی بذر- متالاکسیل G5%و 25- 20 کیلو در هکتار



منبع : گیاهان دارویی و معطر - گلرنگ(كاشت،داشت،برداشت(
 

مجید دیجی

مدیر بخش
تاریخ کاشت:

زمان کاشت یکی از عوامل موثر در زراعت وکشت گلرنگ محسوب می گردد. دربرسی های به عمل آمده مشخص شده است که اگر دمای مرحله گل دردامنه 24تا34درجه سانی گراد باشد بیشترین محصول تولید می شود بنابراین زمان کاشت درحد امکان بایستی طوری تنظیم گردد که مرحله گل با دمای فوق در منطقه منطبق باشد.کاهش ویا افزایش درجه حرارت درمرحله گلدهی گلرنگ تاثیر سوئی برعملکرد دانه می گذارد.از سوی دیگر به دلیل دگر گردرافشانی کامل گلرنگ درشرایط وفور حشرات انطباق فعالیت حشرات با دامنه دمای مزبور می تواند بر عملکرد تاثیر مثبتی داشته باشد. بین دمای محیط ورطوبت خاک رابطه مستقیمی برقراراست. هرچه رطوبت خاک کمتر باشد.اثرات سوءدمای بالا در گیاه شدید تر خواهد گشت وبرعکس حداقل درجه حرارت برای جوانه زنی گلرنگ 4تا5درجه سانتی گراد بوده وهنگام کشت7تا8 درجه سانتی گراد کافی می باشد.از خصوصیات خاص این گیاه مقاومت در برابر سرما است. بعضی از ارقام گلرنگ نظیر زیلا می تواند درمرحله روزت برگها (8تا10برگی)دمای منهای 15درجه سانتی گراد را نیز تحمل نماید. مقاومت به سرما با تقلیل تعداد برگهای روزت ویا ورود به مرحله ساقه روی کاهش می یابد به طوری که در این مراحل حساس دمای صفر درجه سانتی گراد می تواند بوته ها را از بین برد.کشت پاییزه گلرنگ در مناطق معتدله سردسیری امکان پذر می باشد.برای این منظور در اوایل پاییز باید همزمان با کشت غلات سردسیری ویاکلزای پاییزه اقدام به بذر کاری نموده تا روزت بوته ها با تعداد 8تا10برگ منطبق با فصل سرما گردد.توصیه دراین موارد انتخاب ارقام مقاوم به سرما وارقامی با روزت طولانی خواهد بود.اگر کشت گلرنگ در پاییز زودتر انجام شود امکان اینکه قبل از زمستان گذرانی گیاه به ساقه رود افزایش یافته وازاین رهگذر زراعت آسیب فراوانی می بیند. به طور کلی گلرنگ به دلیل داشتن شبکه ریشه ای قوی وعمیق می تواند رطوبت تحت الارض را که جذب آن برای پاره ای از گیاهان زراعی غیر مقدور است مورد استفاده قرار دهد.علاوه بر این در ارقام خار دار به دلیل سطح تعرق اندک برگها تحمل به کم آبی افزایش می یابد. دراکثر مناطق کشور کاشت های پاییزه بهتر ازکاشت های بهاره نتیجه داده اند زیرا اولا عملکرد بیشتر بوده ودرثانی زراعت کرپه نمی شود.درکاشت های بهاره به علت بارندگی های متناوب امکان کرپه شدن زراعت افزایش می یابد مناسب ترین تاریخ کاشت برای گلرنگ به شرح زیر خلاصه می گردد. مناطق ارقام روزت کوتاه ارقام روزت کوتاه گرمسیری اوایل آذرتا اوایل اسفند اوایل تا اواخر آبان معتدل اوایل آذر تااوایل فروردین اوایل تااواخرمهر سردسیری اوایل اسفندتااواخرفروردین اواسط شهریور تااوایل مهر هنگامي كه حرارت خاك در عمق كاشت در حدود 5 درجه سانتيگراد باشد ، گلرنگ طي دو هفته يا كمي بيشتر سبز مي شود .گلرنگ بصورت يك محصول پائيزه كشت مي شود ، تاريخ كاشت آن همزمان يا كمي ديرتر از گندم و جو مي باشد.

نحوه كاشت:

بذرکاری گلرنگ به طور معمول با ردیف کارهای گندم که کارنده های آن یک در میان کور شده ویا بالا زده شده باشد انجام می گردد. فواصل خطوط کاشت در اغلب موارد 40تا50سانتی متر منظور می شود.فواصل بوته روی خطوط نسبت به خصوصیات رشدی رقم از5الی15 سانتی متر متغیر می باشند .بذور می باید با قارچ کش ها تیمار داده شوند.آزمایشات نشان می دهند که 25 تا 35 درصد بوته ها دراثر عدم ضد عفونی در مرحله جوانه زنی از بین می روند. مقدار بذر مصرفی ازرقمی از گلرنگ با وزن هزار دانه 40گرم وفاصله ردیف 40تا50 سانتی متر برابر 20 گرم در هکتار محاسبه می گردد.تراکم بوته نسبت به رقم ومحیط بین 200تا400هزار بوته در هکتار متغیر است.به طور کلی تراکم های مناسب وفاصله ردیف های کمتر سرما را بهتر از تراکم های متراکم وفاصله ردیف های بیشتر تحمل می کنند.در مناطقی که دوره رشد کمتر است به منظور دستیابی به حداکثر میزان سطح برگ وحصول عملکرد بیشتر به تراکم بالا نیاز می باشد. با کاهش تراکم درواحد سطح تعداد کاپیتول در بوته افزایش می یابد وافزایش تعداد کاپیتول موجب افزایش دوره رشد می شود.اگر درجه حرارت خاک به هنگام بذر کاری با صفر زرمیناسون گلرنگ(5-4درجه سانتی گراد)منطبق باشد سبز ردیف ها بعد از یک ماه صورت می پذیرد. درصورتی که اگر درجه حرارت خاک درموقع کاشت 8و12و21سانتی گراد باشد راه یابی جوانه ها به سطح خاک به ترتیب بعد از 21و12و8روز انجام می پذیرد.نیروی جوانه زنی گلرنگ قوی بوده وظهورلپه ها به سطح خاک به صورت برون خاکی Epigial=Epigelانجام می گیرد. بنابراین به سله خاک حساسیت چندانی ندارد.بوته های رشد گلرنگ در برابر بادهای شدید مقاوم بوده ومی توانند سرعت باد را تاحد 24الی50کیلومتر درساعت تحمل کنند درمناطق بادخیز به طور معمول ردیف های کاشت را کمتر وفاصله بوته ها روی خطوط کاشت بیشتر منظور می گرددتا بوته های ردیف های همسایه در موقع وزش باد حائل یکدیگر شوند ومسئله ورس به وجود نیاید. توصیه بر این است که ردیف های کاشت درجهت عکس مسیر باد باشند چرا که در غیراین صورت افت رطوبت دراثر حرکت باد دربین ردیف ها بیشتر خواهد شد. خاک: گلرنگ نیازمند خاک های عمیق وزهکشی شده است.این گیاه در خاک های لومی شنی وشنی لومی اسیدیته 7بیشترین محصول را به بار می آورد ولی می تواند اسید یته 5/8-5را تحمل کند.عملکرد گلرنگ در خاک های کم عمق بسیار اندک است.همچنین این نبات در خاک های اسیدی توسط قارچ فوزاریوم به پوسیدگی ریشه دچار می گردد.گلرنگ شوری خا ک را تا7دسی زیمن بر متر تحمل می کند ولی این درجه شوری بر روی جوانه زنی بذز تاثیر گذاشته ودرصد آن را کاهش می دهد.بنابراین دراین شرایط مقدار بذر مصرفی بایستی افزایش یابد. مقاومت گلرنگ دربرابر شوری ودر ارقام مختلف متفاوت می باشد.ازاین رو انتخاب ارقام مقاوم به شوری در زنوتیپ های گلرنگ امکان پذیر می باشد.

برداشت:

برداشت گلرنگ را مي بايستي بلافاصله پس از خشك شدن و قهوه اي شدن برگها و نيز خشك شدن و سخت شدن دانه هاي وسط طبق انجام داد . با اينكه ريزش خودبخودي دانه كم است و خوابيدگي اتفاق نمي افتد ولي خشك شدن بيش از حد بوته ممكن است موجب ريزش دانه در موقع برداشت گردد. موارد استفاده: دانه گلرنگ داراي 25 الي 45 درصد روغن 120 تا 24 درصد پروتئين و 35 الي 60 درصد پوسته مي باشد . روغن گلرنگ در طباخي ، تهيه صابون ، رنگ ، ورنيس و مواد پوشاننده مشابه مصرف مي شود . كنجاله گلرنگ حدود 23 درصد پروتئين و 35 درصد فيبردار و بعنوان نيمه مكمل پروتئين در تغذيه دام و طيور مورد استفاده قرار مي گيرد.
 

مجید دیجی

مدیر بخش
با آب پنیر پول دار شوید ...

بله آب پنیر ...

=========
ابتدا کمی از خواص آب پنیربخوانیم :

خواص درمانی
بالا برنده سرعت هضم غذا
بهترین ضد یبوست
بهترین کاهش دهنده وزن
بهترین از بین برنده سلولیت
بهترین پایین آورنده چربی خون
بهترین تنظیم کننده قند خون
بهترین تنظیم کننده فشارخون بالا
بهترین مکمل غذایی برای ورزشکاران
بهترین مکمل غذایی برای سالمندان
اثر آنتی اکسیدانی فوق العاده
مفید در رشد و تقویت استخوان
تقویت سیستم ایمنی بدن
کمک به دفع سنگ کلیه
کمک به دفع سنگ صفرا
درمان تورم مفاصل ، دست و با پا
مفید برای افرادی که از خوردن مواد حاوی پروتئین منع شده اند

بهترین از بین برنده سلولیت : با توجه به اهمیت دفع چربی به هنگام مصرف این ماده حیاتی ، در صورت مصرف طولانی این ماده غذایی باعث دفع چربی اضافی و در نتیجه کوچک تر شدن شکم و کاهش سلولیت خواهد شد.
بهترین تنظیم کننده قند خون : طی تحقیقات انجام شده بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع دو مصرف آب پنیر در این افراد باعث ترشح انسولین شده و در نتیجه به تنظیم و کاهش میزان قند خون در این افراد می شود .
بهترین تنظیم کننده فشارخون بالا : باید توجه داشت که مصرف زیاد مواد حاوی سدیم که باعث بالا رفتن فشارخون و کاهش مصرف این مواد نیز باعث کاهش و تنظیم فشارخون می شود. این ماده با بالا بردن غلظت یون های کلسیم ، پتاسیم و منیزیم که در آب پنیر به صورت طبیعی و نه مصنوعی وجود دارد باعث درمان و تنظیم فشارخون و کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشارخون بالا می شود.
بهترین مکمل غذایی برای ورزشکاران : نیاز به آب و املاح برای افرادی که در طول روز به فعالیتهای ورزشی می پردازند حتی از یک وعده غذا هم مهم تر است و با توجه به اهمیت غذایی و سرعت هضم و جذب این ماده غذایی و از طرفی دارا بودن منبع بسیار کربوهیدرات و انواع متعدد املاح ، مصرف این ماده حیاتی برای ورزشکاران به عنوان یکی از بهترین مکملهای غذایی به هنگام ورزش عمل خواهد کرد.
بهترین مکمل غذایی برای سالمندان : تحقیقات نشان داده که اغلب افراد سالمند دچار مشکلات گوارشی بسیاری هستند که با مصرف مداوم و مرتب آب پنیر فرآیند گوارش و دفع آنها نه تنها اصلاح می شود بلکه باعث درمان بسیاری از مشکلات مانند : بواسیر و هموروئید که در اثر نامنظم شدن گوارش در این افراد ایجاد می شود را در ابتدا پیشگیری و درمان می نماید.
اثر آنتی اکسیدانی فوق العاده : آب پنیر با دارا بودن اثر آنتی اکسیدانی طبیعی که دارد باعث کاهش ترکیبات اکسیده شده می شود و این اثر را در مدت مصرف حداقل دو هفته می توان مشاهده نمود.
مفید در رشد و تقویت استخوان : مقادیر بالای مواد آلی و معدنی در آب پنیر باعث رشد ، تقویت استخوان ها و تحریک سلولهای بنیادین تشکیل دهنده استخوان می شود که تمام این اعمال ابتدا با جذب مواد حیاتی از طریق روده می شود.
تقویت سیستم ایمنی بدن : پروتئین ها و حتی اسیدهای آمینه موجود در آب پنیر باعث تقویت و کارکرد هر چه بهتر سیستم ایمنی بدن می شود که کمک به فعالیت سلول‌های لنفوسیت t که نقش مهمی در پاسخ ایمنی بدن دارند و در نتیجه کاهش تحلیل بافت‌های بدن در طی بیماری و افزایش سطح سلامتی و تسریع بهبودی بدن بعد از بیماری خواهد شد.
مفید برای افرادی که از خوردن مواد حاوی پروتئین منع شده اند : با توجه به اینکه آب پنیر مقدار کمی چربی و پروتئین دارد ولی دارای مقادیر زیادی مواد معدنی خصوصا کلسیم می‌باشد و ویتامین‌های محلول در آب آن مثل ویتامین 2B و 6B نیز بیشتر است، بنابراین به افرادی که باید چربی و پروتئین کمی مصرف کند و در مقابل به مواد معدنی و ویتامین نیاز دارد، توصیه می‌شود آب پنیر بیشتری مصرف کنند ، برای مصرف بهتر است قبل از صبحانه 1 فنجان و قبل از شام نیز یک فنجان میل شود.
کمک به دفع سنگ کلیه : یکی از دلایل مهم ابتلا به سنگ کلیه عدم نوشیدن آب کافی است ، نوشیدن روزانه 2 تا 3 لیوان آب پنیر و یا آب ماست با دارا بودن مقدار کمی پروتئین و کلسیم باری را به کلیه ها تحمیل نکرده و در عین حال باعث بیشتر شدن ادرار و دفع بهتر مواد زائد مانند : اگزالات و اسید اوریک که از مواد تشکیل دهنده بسیاری از سنگ های کلیه هستند می شود .
کمک به دفع سنگ صفرا : همانطور که در بالا نیز گفته شد این ماده با دارا بودن حالت اسیدی و حالت ضد یبوست باعث درمان و از بین رفتن سنگ های صفرا که در مراحل ابتدایی تشکیل هستند می شود.
درمان تورم مفاصل ، دست و با پا : این ماده با دارا بودن حالت دفع بلغم و پاکسازی بدن از اخلاط مضر که گاهاً باعث تورم مفاصل در افراد بلغمی مزاج می شود باعث کاهش تورم در مفاصل و درمان در طولانی مدت خواهد شد.

منبع : http://hakimtehrani.com/2130/معجزه-ای-به-نام-آب-پنیر.html
=============

جالب بود ؟ خوب مسئله جالب تر هم میشه وقتیکه بدانید بسیاری از شرکت های مواد غذایی و داروسازی به شکل گسترده این ماده را بعد از تبخیر آب در شاسه های 20 گرمی می فروشند و سود بسیار کلانی بدست می آورند ... به طوری که از فروش 200 گرم از این ماده غذایی بیش از 30 هزار تومان بدست می آورند . یعنی کیلویی نزدیک به 150 هزار تومان که قیمتی بیش از خود پنیر:1dco2x0p1lilzhfpg1t ... آن هم از ماده ای دور ریختنی ... با توجه به بالا رفتن سن جامعه و پایین آدمن سلامت مواد غذایی و گرایش به سمت غذاهای سالم و غیر شیمیایی آینده روشنی برای چنین صنایعی پیشبینی می شود...
شاید علاقه داشته باشید باز هم ثروتمندتر شوید ... پس وارد بحث تولید مواد آرایشی و ماسک هایی برای پوست شوید ...


به علت تبلیغاتی شدن اسم برندهای موجود در بازار رو نمی تونم بنویسم ولی خودتون میتونید سرچ کنید ...
 
آخرین ویرایش:

Hamidvet

New member
آقا یک سوال :

در محیط آپارتمانی یا نهایتاً در یک حیاط کوچک، چه گیاهانی رو میشه کشت داد که قابل فروش هم باشند؟ ...
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
آقا یک سوال :

در محیط آپارتمانی یا نهایتاً در یک حیاط کوچک، چه گیاهانی رو میشه کشت داد؟ ...

برای چه کاری می خوای ؟

اگر برای زینتی بخوای گیاهان آپارتمانی که تو اینترنت زیاد هست . میتونی باهاشون تماس بگیری و ضمن توضیح مکانی که مورد نظرتون هست ازشون بذر بگیر ...
اما معمولا گل ها در جایی کوچک پرورش پیدا می کنن و بعد به جای بزرگ انتقال می یابند . مثل گل هایی که شهرداری ها هر سال در بلوارها می کارند ... بهش میگن کشت در صندوق

%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%DA%AF%D9%84-%D9%88-%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%84.jpg


اما اگه هدف تولیداتی داری به نظرم کشت کاکتوس میتونه گزینه خوبی باشه ...لینک

اگر برای مصرف سبزیجات بخوای ما هر سال تربچه نقلی ، نعنا ، پیاز ، بادمجان ، سیب زمینی ، فلفل دلمه ای و قلمی ، گوجه آفتابگردان حتی یه سال کدو تنبل خخخخ و... تو حیاط خونموم کشت می دیم ... البته بگم که خونمون هم آپارتمانی هست و باغچه کم داره بخاطر همین چندتا لاستیک ماشین رو هم گذاشتیم و با پلاستیک زه کشی کردیم و توش همین گیاهایی که گفتم پرورش می دیم و حتی به همسایه ها و فامیل هم می دیم ...

اگه حیاط آفتابگیر نیست می تونید زمین و دیوارها رو سفید کنید و یا اینکه با حلب نور ، آلمانیوم ، فویل و یا حتی کاغذ سفید نرو انعکاس بدید تا بیشتر نور گیر گیاه بیاد ... ( یه کار خارجی دیگه هم این هس که با آینه نور رو از روی پشت بوم انعکاس بدید توی حیاط ... البته میگم که خارجیه{نروژ ، بلژیک ، سوئد و... } من تو ایران ندیدم )

اگر برا مصرف دارویی بخوای حقیقتا تجربه ای ندارم ... اما با این حال یه سال بابونه کاشتیم تو بهار سبزشدن خیلی هم زیبا بودن ... البته من تو شیراز هستم و شرایط آب و هوایی برای چنین کارهایی خوبه ...

اما اگه نظرت در مورد اون مقاله ای که گذاشتم در مورد کشت آشپزخانه ای هست ... معمولا انواع سبزیجات یک ساله غیر غده ای میتونن پرورش پیدا کنن ... البته کمی اطلاعاتت رو در مورد کشت هیدروپونیک (کشت بدون خاک ) بالا ببر چون مواد غذایی ، اکسیژن رسانی به ریشه و همچینین شرایط قرار گرفتن ریشه در نور خیلی مهم هست ...

 
آخرین ویرایش:

پیچک

New member
آقا دیجی عکس حیاتتونو بزار ما ببینیم... تو حیاط ما بخاطر درخت هیچی در نمیاد سبزیا همشون بیجون و لاغر میشن ...:sad:

راستی شما که دستت توکاره کسی حلزون نمیخاد ؟ زیاد داریما ...:whistle:
 

مجید دیجی

مدیر بخش
آقا دیجی عکس حیاتتونو بزار ما ببینیم... تو حیاط ما بخاطر درخت هیچی در نمیاد سبزیا همشون بیجون و لاغر میشن ...:sad:

راستی شما که دستت توکاره کسی حلزون نمیخاد ؟ زیاد داریما ...:whistle:

الان که زمستونه هنوز زوده ...

خوب باید نور رو انتقال بدی به زیر درختاتوت مثل همون روش آینه که گفتم ... یا اینکه با نور مصنوعی ... اگه از نور مهتابی استفاده کنی پول برقت هم زیاد نمیاد اگر هم بتونی از لامپ های خورشیدی استفاده کنی که دیگه خیلی شاهکاره ( خوب زیست شناسا باید یه فرقی با بقیه کنن دیگه ) ... البته بگم باید کود خوبی هم بهشون بدی چون درختا همه توان زمین رو میگیرن ... راستی شما شرایط زیر درختاتون جون میده برای گیاهای نور گریز مثل گیاه فیتونیا ، عبایی ، پتوس ، آگلونما و... حتی یه دفه دیدم بعضی از گیاهان دارویی مثل گاوزبان هم میتونه سایه دوس باشه ...

634628_4JglMcEl.jpg

حلزون ؟؟؟ نمی دونم ... شاید مرغداری های بخرن ... لینک ... بهشون تلفن بزن شاید خریدار باشن .

البته شاید بتونی اینترنتی هم بفروشی ... یه آگهی بزن تو سایت های مربوطه ببین کسی تماس میگیره یا نه ... لینک


====

یه مشکلی که برای ماها وجود داره اینه که بین بازار تولید و خرید فاصله زیاده ... باید دنبال کار رو بگیری و ببینی کجا ها نیاز دارن بعد بازاریابی کنی... تا بتونی محصولت رو بففروشی
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
تولید روشنایی از جلبک و کمک به حفظ محیط زیست

بیوشیمیست فرانسوی،Pierre Calleja طرحی ( Algae Street Lamps ) برای ایجاد روشنایی مصنوعی در فضاهای شهری ابداع کرده است که در آن به کمک جلبک های قرار داده شده در محفظه های مخصوص و فرآیندهای مربوطه از قبیل فتوسنتز ،حجم زیادی از دی اکسید کربن هوا گرفته شده و تبدیل به انرژی نورانی می گردد.


42656551125095263397.jpg


طبق محاسبهCalleja این ابداع می تواند با ازای هر لامپ بزرگ ، حدود یک تن دی اکسید کربن را سالانه جذب کرده و کمک موثری باشد برای جلوگیری از آلودگی هوا و گرمایش زمین و همچنین ایجاد روشنایی بدون نیاز به انرژی های دیگر.


منبع : ........تغذیه سالم،حیوانات و محیط زیست - محیط زیست
 

مجید دیجی

مدیر بخش
تکنیک عقیم سازی حشرات Sterile Insect Technique

تاریخچه :

کشف ونظم در علوم متعددی مثل بیولوژی، شیمی، پرتودهی، رفتار شناسی حیوانات، بیولوژی سلولی و مولوکولی، ژنتیک و حشره شناسی موجب شد که با اشتراک آنها، بشر ایده های مورد علاقه و رایج خود را در مورد کنترل حشرات آفت به کار ببرد . در سال 1985 W.K.Rntgen کشف خود یعنی اشعه ایکس را مشاهده و گزارش کرد. در سال 1903 اثر بعضی از اشعه ها از جمله رادیوم روی سیستم تولید مثلی ورشد حشرات به وسیلهC.Bohn وA.Runner گزارش شد . در سال 1916یافت شد که میزان دز پایین اشعه ایکس ظرفیت تولید مثلی در سوسک سیگار (Lasioderma sericorne) را کاهش می دهد در حالی که دز بالا آن را می کشد . در سال 1926 H.J.Muller ثابت کرد که پرتو دهی با اشعه ایکس تغییراتی را در قابلیت توارثی مگس سـرکـهDrosophila) melanogaster) باعث خواهد شد . در ادامه جهش های مهم کشنده نیز به عنوان یکی از انواع متوالی جهش های القایی یافت شد . عقیمی جزئی نرها به وسیله اشعه ایکس نیز در بررسی های Muller به اثبات رسید .

در این دوره ایالات متحده آمریکا با یک مشکل بزرگ روبرو بود و آن مسئله مگس دام بود . این آفت سالانه در جنوب غربی ایالت متحده 20 میلیون دلارو در جنوب شرقی ایالات متحده 50 تا 100 میلیون دلار به گله داران خسارت وارد می کرد . در طول سال 1935 یک شیوع شدید گزارش شد که به موجب آن 1200000 مورد آز آلودگی حیوانات و 55 مورد از آلودگی انسان اتفاق افتاده بود .

E.F.Knipling یکی از بزرگترین حشره شناسان وقت آمریکا همزمان مشغول بررسی مشکلات مگس دام و پیدا کردن راه حلی برای این مشکل بود . با توجه به تحقیقات انجام شده در اوایل قرن بیستم مبنی بر اثر بعضی پرتوها روی قابلیت باروری و توارث حشرات، در سال 1937Knipling تصور کرد که راه کنترل حشراتی مثل مگس دام، اختلال در فرایند های طبیعی تولید مثلی به وسیله مکانیسم های شیمیایی و فیزیکی است. بنابراین ایده عقیمی حشرات بخصوص جنس نر را ارائه داد .

او دلیل آورد که اگر مگس نر بتواند در تعداد زیادی تولید بشوند، عقیم شوند و به محیط رها شوند آنها ممکن است نرهای وحشی را از رقابت خارج کنند . بر اساس یک سری احتمالات پایه ای ساده، نرهای وحشی بارور با ماده های وحشی بارور جفت گیری می کنند. از آنجایی که در مطالعات قبلی ثابت شده بود که ماده مگس دام فقط یک بار جفت گیری می کند آنهایی که با نرهای عقیم جفت گیری می کنند تخم های غیر بارور گذاشته و بنابراین نمی توانند نسلی تولید کنند(اثر مشابهی در آمیزش متقابل خواهد داشت ) .

ماده های گونه های زیادی از حشرات وجود دارند مانند ماده مگس دام که در هر سیکل زندگیشان فقط یک بار جفت گیری می کنند و این به جنس نر بستگی دارد ، به این شکل که جنس نر این حشرات هنگام جفت گیری مقداری از ترشحات غدد ضمیمه تناسلی خود را وارد اندام تناسلی جنس ماده می کنند . این ترشحات در رفتار جفت گیری حشرات ماده تاثیر گذاشته و از جفت گیری مجدد آنها ممانعت میکند .

Knipling بیان کرد اگر تعداد کافی از نرهای عقیم بتواند در جمعیت های وحشی رها شوند (10 تا 100برابر جمعیت طبیعی ) جمعیت مگس دام ضرورتا حذف گردیده و به سمت خاموشی پیش می رود . او وقت زیادی را صرف این ایده کرد و به زودی شروع به توسعه روش های آماری ساده در جمعیت مگس دام فعال و پویا کرد . این روش ها او را متقاعد کرد که مفهوم حشرات عقیم بر اساس قانون احتمالات می تواند عملی بشود اگر این روش ها بتواند برای عقیم کردن نرها و تولید انبوه مگس به میزان کافی توسعه یابند تا بتوانند نر های بارور را در مزرعه بعد از رها سازی از رقابت خارج کنند.

در سال 1946 Knipling مسئول بخش تحقیقات اثر حشرات روی محیط زیست و انسان در وزارت کشاورزی ایالات متحده(USDA) شد.همزمان با او دانشمند دیگری به نام Bushland در تگزاس مشغول مطالعاتی بر روی مگس دام و مشکلات ناشی ازآن بود . این دو، ارتباطات خود را به شکل متوالی برای تغییراتی در ایده اولیه و راه حل هایی برای برطرف سازی مشکلات این روش ادامه دادند .


منبع : ژنتیک حشرات -
 

مجید دیجی

مدیر بخش
جای خالی زیست شناسان ...... شهرداری
با پشه های سفید چکار کنیم ؟
330px-Weisse-Fliege.jpg

مدتی است در شهرهای بزرگ به خصوص تهران مردم با مشکلی رو به رو شده اند بنام پشه های سفید ...
شهرداری شهر اعلام کرده که با شروع فصل بهار نسل این پشه ها کنده خواهد شد ... ولی واقعا چنین چیزی امکان پذیر است ؟
جواب یک زیست شناس : معمولا پشه ها در دوران سرما درون تخم های خود به سر می برند و به محض گرم شدن هوا دوباره طغیان می کنند . پس سرما راه حل صحیحی نیست ...

دلایل طغیان : از دلایل مهم طغیان این حشره در محیط شهری تغییرات اکو سیستم است؛ یعنی حشرات شکارگر از جمله زنبورها (که مگس سفید را شکار می‌کنند) از بین می‌روند، در نتیجه مگس‌های سفید افزایش می‌یابند . افزایش جمعیت مگس سفید با از بین رفتن پارازیت‌های حشره به دلیل سم‌پاشی‌های بی‌رویه و مبارزه شیمیایی با آفات در اطراف شهر تهران و در سطح شهر و برخی مناطق مانند منطقه شش ایجاد شده است

در برنامه‌های مبارزه بیولوژیک با آفت‌ها می‌توان ازگونه‌های مختلف کفشدوزکها و به‌ویژه "کفشدوزک هفت‌نقطه‌ای" استفاده کرد این گروه از حشرات به دلایل بسیاری از اهمیت برخوردار بوده و توانایی کنترل جمعیت شته‌ها و انواع مختلف آفت‌هارا در فواصل زمانی اندکی دارند، به‌طوریکه در شرایط مطلوب به طور متوسط روزانه از ۲۴ پوره شته باقلا تغذیه می‌کند و یک لارو کفشدوزک هفت نقطه‌ای در طول دوره رشد و نمو خود به طور متوسط از هزار شته و حشره بالغ آن از۹ هزار شته تغذیه می‌کند.

راه حل دیگر از دید یک زیست شناس : استفاده از سوسک های Histeridae است . این سوسک مفید و بسیار کوچک هیچگونه مزاحمتی برای شهروندان نداشته و کاملا مفید و سودمند بود .
لارو سوسک و شکل بالغش از عوامل تجزیه کننده طبیعت هستند . قدرت بویایی قوی به آن ها کمک می کند تا کود و مردار را پیدا کند . این سوسک از تخم ، لارو حشرات به خصوصی پشه وحتی سایر گونه های Histeridae تغذیه می کند .

این حرف به معنی این است که وقتی شهرداری ها به پارک ها کود می دهند کمی از تخم این حشره را درون کود بریزند تا علاوه بر پشه ها سایر عوامل پارزیتی نیز نابود شود ....

یکبار استفاده از این سوسک بیش از ده سال میتونه نسل چنین آفت هایی رو بکنه ... اگر از سم یا کود شیمیایی استفاده نشه ...

Haeterius_ferrugineus.jpg

راه حل سوم از دید زیست شناس : استفاده از منیس که یک حشره سیری ناپذیر و شکارگر و کاملا مفید در محیط شهری است .

alalam_635229548222622313_25f_4x3.jpg
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
یه مدت سرم شلوغ شده نتونستم بیام توی این تایپیک چیزی بنویسم ...

داشتم پست های قبلی رو می خوندم گفتم راجب به کودهای کمپوست مطلبی اضافه کنم ...

تولید کودهای کمپوست تولید هر کیلویی 50 تومن ( 500 ریال ) هزینه بر است . که دیده شده گاها تا کیلویی 15.000 تومان :1dco2x0p1lilzhfpg1tنیز به فروش برسد . البته البته اگر قصد ورود به این بازار رو دارید باید بدونید که در این بازار پر هیجان تولید کننده های بزرگی وجود دارن پس قبل از تولید مشتریان خاص خودتون رو پیدا کنید . چون کودهای کمپوست انواع خاصی دارن که هر کسی نمیتونه اون ها رو تولید کنه اما شما به عنوان زیست شناسی که از شیمی آگاهی دارید می تونید توی این کار موفق تر از بقیه باشید ...
 
بالا