ماه محرم ما کنکوری های 94

sepidh gh

New member
متن نوحه « زمین کربلا » از « محمد فتوت »

یاران زمین کربلا خون گرفته

خون حسین و یارانش از دجله تا هامون گرفته

زینب سر به زانو با دل پر خون گرفته



هر سو فتاده بر زمین یک گلعذاری

یک سو نوای مادران با آه و زاری

زینب سر به زانو با دل پر خون گرفته



یک سو روان خون یاران چون چشمه ساران

یک سو روان سوی خیام خیل سواران

زینب سر به زانو با دل پر خون گرفته



یک سو فغان تشنگان بگرفته صحرا

یک سو کنار علقمه افتاده سقا

زینب سر به زانو با دل پر خون گرفته



( فتوت هم از سوز دل نوحه سرا شد

ای ذاکرا تو هم بنال که موسم شور و نوا شد

زینب سر به زانو با دل پر خون گرفته )

moharam-ke6%20(1).jpg
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: maxin

مجید دیجی

مدیر بخش
شب دهم ـ حضرت امام حسين عليه‏السلام، وداع، (شب عاشورا).
مام حسين (علیه السلام) قبل از اين كه از مدينه به سوي مكه حركت كند, به برادرش (محمد بن حنفيه ) اين وصيت را نوشت :
به نام خداوند بخشنده مهربان . اين وصيت حسين بن علي به برادرش محمد بن حنفيه است . همانا حسين شهادت مي دهد به وحدانيت خدا و به رسالت محمد كه از طرف خدا به حق آمده و شهادت مي دهد كه بهشت و جهنم حق است و شكي در برپايي روز قيامت نيست و خداوند همه مردگان را زنده خواهد كرد. خروج من بر يزيد براي ايجاد فتنه و فساد يابراي سرگرمي و خودنمايي نيست , بلكه براي اصلاح امور امت جدّم رسول خدا است . من تصميم گرفته ام امر به معروف و نهي از منكر كنم و از سيره و روش جدّم و پدرم علي بن ابي طالب پيروي كنم . اگر كسي دعوت به حق را پذيرفت , خداوند سزاوار به قبول آن است . اگر كسي آن را نپذيرفت , صبر خواهم كرد تا خداي متعال ميان من و اين جماعت داوري كند و او بهترين حكم كنندگان است . اين وصيت من است به تو اي برادر, و توفيقي نيست مگر با كمك خدا. توكل بر او مي كنم و به سوي او انابه مي نمايم .

پي نوشت:
1. مقتل الحسين مقرم , ص 156 به نقل از مقتل خوارزمي , ج 1 ص 188 و مقتل العوالم , ص 54
 

hosna69

Well-known member
زینب جان!
شرمنده ایم که بهای حسینی شدن ما
بی حسین شدن توبودوشرمنده ترآنکه
توبی حسین شدی وماحسینی نشدیم...
 

hosna69

Well-known member
دانی که چراچوب شودقسمت آتش؟
بی حرمتیش برلب ودندان حسین است
دانی که چراآب فرات است گل آلود
شرمندگی اش ازلب عطشان حسین است
دانی که چراخانه حق گشته سیه پوش؟
زیراکه خدانیزعزادارحسین است
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: IL-2

مجید دیجی

مدیر بخش
چرا روز عاشورا و تاسوعا را به اين نام نهادند فلسفه آن چيست و معناي آن چه مي باشد؟

«تسع» در عربي به معناي نٌه و تاسع و تاسوعا به معناي نهم مي باشد. چنانكه «عشر» به معناي ده و ع
اشورا به معناي دهم مي باشد. كاروان اباعبدالله الحسين عليه السلام در روز دوم محرم به سرزمين مقدس كربلا فرود آمد و تا روز عاشورا در آن سرزمين بودند به لحاظ آن كه حوادث مهم كربلا در روز نهم و دهم ماه محرم الحرام اتفاق افتاد اين دو روز را برجسته تر نموده و به نام تاسوعا و عاشورا يعني روز نهم و دهم محرم الحرام ناميدند. عصر روز تاسوعا، لشكريان عمر بن سعد با محاصره سپاه امام حسين عليه السلام قصد آغاز حمله را داشتند كه بنا به درخواست امام حسين عليه السلام كه توسط حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام با طرف مقابل در ميان گذاشته شد، جنگ را به فردا يعني روز عاشورا موكول نمود و علت درخواست اين مهلت، شب عاشورا را براي راز و نياز بيشتر با خدا بود. از طرف ديگر روز عاشورا كه اوج مصيبت هاي خاندان اهل بيت پيامبر بود و متعلق به خود امام حسين عليه السلام و روز قبل از آن به نزديك ترين افراد آن سپاه يعني پرچمدار رشيد كربلا ابوالفضل العباس عليه السلام كه مظهر غيرت و وفا و خشم عليه ظالمين است ، متعلق مي باشد.
 

IL-2

Well-known member
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است
ظهر فردا بدنش زیر سم اسبان است
مکن ای صبح طلوع، مکن ای صبح طلوع
 

مجید دیجی

مدیر بخش
محرم امسال هم داره تموم میشه...
چیزی که توی عزاداری مرتب بهش فک می کنم ... اینه که من چقد عوض شدم و در طول مراسم چیکار میتونم بکنم که تا بیشتر از مراسم استفاده کنم .؟؟؟ بیشتر گریه کنم ، با صدای بلندتر گریه کنم ؟ بیشتر سینه بزنم ؟ محکم تر سینه بزنم ؟
راستش نمیتونم خودم رو صد در صد قانع کنم که با این کارها بشه واقعا دل امام رو شاد کرد ...
واقعا باید چه کار کرد ؟
شاید ندایی از درونم میگه با دل وارد شو ... و اون جوری زندگی کن که امام زمانت راضی بشه... یعنی نماز و سایر واجباتت رو انجام بده ... از بلایی بنام غیبت و تهمت دوری کن ... دست دوست و آشنا را بگیر ... و با تمام قدرت برای اهدافت بجنگ ... از تنبلی و دو دلی دوری کن ...
 

eeeeeeehsan

New member
نخل گردانی ؛ آيينی اصيل ، نمادی پرمحتوا ، مراسمی باشکوه و اثربخش


ايران ، جامعه اي سنتي است که در آن تاريخ با بسياري از باورها و اعتقادها در آميخته و رويدادهاي تاريخي به شکل روايت هاي اسطوره اي بروز مي کند .مسلمانان ايران هر ساله با نمايش و حمل تابوت هاي تمثيلي شهيدان در مراسم عزاداري ماه محرم مي خواهند خاطرات رنج و مصايب شخصيت هاي مذهبي را بازسازي کنند .
شيعيان ايران ، در نمايش هاي آييني و دسته هاي عزاداري خود در ماه محرم ، صندوق هايي را به شکل ضريح يا نخل و مانند آن آراسته مي کنند و به نام تابوت شهدا در گذرگاه ها و محله ها مي گردانند و اين آييني است که نسل به نسل حفظ شده است .

ساختن تابوت هاي تمثيلي شهدا پيشنيه اي بسيار دور دارد. عموميت اين مراسم و شهرت نخل در سراسر ايران از ساير رسوم و نشانه ها بيشتر است و با توجه به مشاهدات و مطالعات مي توان گفت که در اغلب نقاط ايران مردم يا نخل دارند و يا آن را مي شناسند . حتي وسعت حضور و اجراي اين آيين، مرزهاي ايران را درنورديده و به وسعت جهان و فرهنگ مسلمانان شيعه برگزار مي شود .
مردم هر ناحيه نخلي در تکيه ها و حسينيه ها دارند که در عاشورا آن را مي بندند و همراه اسباب ديگر عزاداري در دسته هاي سوگوار حرکت مي دهند. با اجراي اين مراسم ، مردم وقايع قدسي روزگاران گذشته را در زندگي روزانه شان احيا مي کنند. گويي مي خواهند به حضور دوباره آن واقعه درزمان حال تحقق ببخشند.



مستند نخل برداری غروب عاشورا - در زمان انقلاب

 
بالا