سوال و جواب (علوم آزمایشگاهی)

jo-boy

New member
جواب سوال..گزینه 2
وجود ra و استفاده از متوتروکسات هر دو ضعف ایمنی را در پی دارند و آن را شدت می بخشند.که این به انگل اجازه می دهد تا از فرم رابدیتیفرم به فیلاریفرم تبدیل شود که سپس می تواند به قسمتهای مختلف بدن مهاجرت کند و عفونتهای شدید بوجود آورد.
 

jo-boy

New member
سلول 1و2 به ترتیب چیست ؟
1-میلوبلاست-لنفوبلاست
2-لنفوبلاست-میلوبلاست
3-میلوبلاست-میلوسیت
4-لنفوبلاست-میلوسیت
5-پرومیلوسیت-میلوبلاست
6-میلوبلاست-پرومیلوسیت
7-لنفوبلاست-پرومیلوسیت
8-پرومیلوسیت-لنفوبلاست

d40954183d62.jpg
 

mohana

Well-known member
من هنوز هماتو 2 رو پاس نکردم ولی الان رفتم از کتابم خوندم یه حدس هایی میزنم ببینین درسته یا نه:
شکل 1 چون نسبت هسته به سیتوپلاسم و گرانول تو لنفوبلاست و میلوبلاست مثل همه یکم سخته..ولی چون سیتوپلاسم بازوفیلیک شدیده میگم لنفوبلاست
شکل 2 بین میلوسیت و پرومیلوسیت شک دارم چون بزرگه حدس میزنم پرومیلوسیت باشه

اگه اشتباه باشه ببخشید دیگه:dadad4:
یه سوال: لنفوبلاست تو خون محیطی نیست؟
 
آخرین ویرایش:

mohsen_rok

New member
من هنوز هماتو 2 رو پاس نکردم ولی الان رفتم از کتابم خوندم یه حدس هایی میزنم ببینین درسته یا نه:
شکل 1 چون نسبت هسته به سیتوپلاسم و گرانول تو لنفوبلاست و میلوبلاست مثل همه یکم سخته..ولی چون سیتوپلاسم بازوفیلیک شدیده میگم لنفوبلاست
شکل 2 بین میلوسیت و پرومیلوسیت شک دارم چون بزرگه حدس میزنم پرومیلوسیت باشه

اگه اشتباه باشه ببخشید دیگه:dadad4:
یه سوال: لنفوبلاست تو خون محیطی نیست؟

موافق ام باهات
فقط از رو اندازه نمیشه تشخیص داد
باید از رو گرانول تشخیص بدی
گرانول ریز ودرشت داره میلوسته

در حالت نرمال نه
 

jo-boy

New member
حدستون خوب بود اما جوابو کامل درست نگفتید (چند روز دیگه جوابو میگم چون ممکنه کسی بخواد بیاد البته احتمالش کمه چون اینجا تاپیک علمیه نه سرگرمی !)
در مورد سوالتون باید بگم که در خون محیطی افراد طبیعی سلولها از نوع بالغ وجود دارند و به طبع حتی ما نباید متامیلوسیت یا .. هم ببینیم چه رسد به بلاست که سلولی بدخیم و از رده ابتدایی تر میباشد.
موفق باشید
 

mohsen_rok

New member
من فکر میکنم چون بچه های آز میان اینجا
افراد کم .... ....
 
آخرین ویرایش:

jo-boy

New member
میلوبلاست اولین سلول در رده گرانولوسیت ها است.که توسط میکروسکوپ نوری قابل شناسائی است ،اندازه میلوبلاست معمولا بزرگ وقطری حدوی 20 تا 25میکرون دارد.هسته این سلول بزرگ, گرد یا بیضی شکل است. با رنگ آمیزی رایت کروماتین هسته سلول ظریف ویک دست بنفش کم رنگ است. معمولا 2 تا 5 عدد هستک مشخص در داخل هسته سلول قابل رویت است. سیتوپلاسم میلوبلاست آبی نیلگون و درآن گرانول وجود ندارد .اگرشناخت وتمایز میلوبلاست ازبلاست های دیگر مشکل ساز شود باید از رنگ آمیزی اختصاصی (special stains) کمک گرفت.

پرومیلوسیت promylocyte

اندازه این سلول معمولا بزرگ وقطری حدوی 14تا 20میکرون دارد.هسته این سلول بزرگ گرد یا بیضی شکل است.باکروماتین بسیار ظریف ویکنواخت ممکن است درداخل هسته 1تا3 هستک دیده شود.شناخت وتمایز میلوبلاست ازپرومیلوسیت نیازمند کار وتجربه است که با راهنمائی های اهل فن به مرور حاصل می شود.کلید تشخیص تجربی: بهترین وجه تشخیص میلوبلاست ازپرومیلوسیت وجود گرانولهای اولیه ( AzurophilicGranul)درپرومیلوسیتهاست

2شکل بالا به ترتیب میلوبلاست و پرومیلوسیت هستند.دوستان برای پرومیلوسیت توجه کنید که اندازه بزرگ و گرانولهای آزور فراوان بهترین کمک کننده است.
اگه به سلول خاصی مشکوک بودید بگید که توضیح بدم
 

mohana

Well-known member
ممنونم
اگه میشه توضیحات مربوط به لنفوبلاست رو هم بذارید تا تفاوتشونو متوجه شم
 

jo-boy

New member
لنفوبلاستlymphoblast

اندازه: قطرلنفوبلاست ها حدود 15 تا 20 میکرون می باشد.هسته لنفوبلاست گرد یا بیضی با موقعیت مرکزی(گاهی هسته خارج ازمرکز) با کروماتین ظریف که در داخل آن یک تا دو عدد هستک(عموما نادر) وجوددارد.کروماتین غشاءهسته در لنفوبلاست ها ضخیم تر ازکروماتین غشاءهسته در میلوبلاست هاست.سیتوپلاسم لنفوبلاست ها فاقد گرانول وبه رنگ آبی آسمانی وبا حاشیه پررنگ تر دیده می شود.
پس 2 معیار کلی : اندازه کوچکتر لنفو بلاست نسبت به میلوبلاست و کروماتین فشرده تر لنفوبلاست نسبت به میلوبلاست ....
البته قابل ذکره که گاهی اوقات هسته لنفوبلاست کمی حالت پیچیدگی به خود میگیرد و میتونید از نسبت N/C هم استفاده کنید که از 4/1 تا 7/1 میتونه متغیر باشه.
لنفوبلاست یه ویژگی هم داره و اون اینه که گاهی از اوقات تشخیص لنفوبلاست در خون محیطی اصلا مقدور نیست! (یعنی جز لنفوسیت شمرده می شود) و فقط با رنگ آمیزی اختصاصی و فلوسایتومتری میشه به تشخیص رسید.
 

ne11833

New member
سوال شماره 2

خانمی 72 ساله با تنگی نفس پیش رونده(مدت 2 هفته) به آزمایشگاه مراجعه کرده در تستهای پزشکی صدای خس خس قفسه سینه از تمام قسمتهای ریه مشهود است.تست CBC نشان میدهد :Hgb 7.1-- Hct 22.2-- MCV 93fl --platelet 205,000-- WBC 6500-- و دیف نیز به این صورت است : سگمنته 60 ، لمفوسیت 25 ، باند 4 ، مونوسیت 9 ، ائوزینوفیل 2 و 10 عدد Nrbc .. کدام تشخیص برای وی محتمل تر است؟
A -- Iron deficiency anemia

B -- Perni...cious anemia

C -- Anemia of chronic disease

D -- Sickle cell anemia

E -- Hemolytic anemia

موفق باشید
گزینه الف میشه؟
چون Hgb هم پایین بوده
 

mohana

Well-known member
به خاطر اینکه
هسته ش گرده
خودش تقریبا بیضی
ناحیه روشن کنار هسته داره
سیتوپلاسمش هم بازوفیلیه
 

vb2

New member
وای من خیلی به این بحثا علاقه دارم شما بنویسید من میخونم
 

jo-boy

New member
به خاطر اینکه
هسته ش گرده
خودش تقریبا بیضی
ناحیه روشن کنار هسته داره
سیتوپلاسمش هم بازوفیلیه

جوابو خیلی زود و دقیق گفتید.آفرین
سلولهای اطرافشم میتونید بگید؟ مخصوصا سلول ساعت 1 همین پلاسما سل
 

jo-boy

New member
توضیح کامل پیرامون پلاسما سل (سلولی که زیاد دیده نمیشود اما دیدنش هم زیاد گزارش نمیشود ! )

پلاســــماسل

تعریف
پلاسماسل ماحصل تمایز نهایی لنفوسیت B می باشد و وظیفة فیزیولوژیک آن سنتز، تصحیح و ترشح ایمونوگلوبولین به جریان خون است. در ردة لنفوسیت B ، پلاسماسل سلول نهایی بوده و دیگر تکثیر و تمایز نمی یابد.

مورفولوژی
1- اندازه و شکل: پلاسماسلها سلولهایی بیضوی با قطر 20-9 میکرون می باشند.
2- هسته: در مقاطع آسیب شناسی، هستة پلاسماسلها بعلت وجود کروماتین غلیظ و متراکم (هتروکروماتین) شکل شعاعی یا چرخ درشکه ای (Cart wheel) داشته و در کنار سلول قرار می گیرد. در گسترشهای تهیه شده از خون محیطی و پونکسیون مغزاستخوان حالت چرخ درشکه ای مشاهده نمی شود. علت کناری بودن هستة پلاسماسل، وجود دستگاه گلژی بزرگ و وسیع در سیتوپلاسم است و هر چه سلول بزرگتر و تمایز یافته تر باشد، بعلت بزرگتر بودن دستگاه گلژی، هستة آن کناری تر است.
3- سیتوپلاسم: سیتوپلاسم پلاسماسل بعلت وجود RNA و ریبوزوم، شدیداً بازوفیل است و بعلت وجود دستگاه گلژی بزرگی که در کنار هسته قرار دارد و حاوی پروتئین (مولکولهای آنتی بادی) است، این بخش از سیتوپلاسم که در مجاور هسته است رنگ نمی پذیرد. رنگ آمیزی متیل گرین پایرونین برای پلاسماسل اختصاصی محسوب می شود و به همین علت به سیتوپلاسم پلاسماسل، پیرونین دوست (Pyroninophilia) می گویند. هرچه پلاسماسل بالغتر شود، بر وسعت سیتوپلاسم آن نسبت به هسته افزوده خواهد شد.

اشکال غیرطبیعی پلاسماسل
در بدخیمی هایی مانند مالتیپل میلوما و ماکروگلوبولینمی والدن اشتروم، تعداد پلاسماسلهای مغزاستخوان افزایش یافته و 95-10% سلولهای هسته دار مغزاستخوان را به خود اختصاص می دهند. در این موارد شاهد اشکال غیرطبیعی پلاسماسلها نیز هستیم:
1) در این حالتها واکوئلهای ترشحی متعددی که حاوی پروتئین (آنتی بادی) هستند، درون سلول مشاهده می شوند که به آنها اجسام راسل (Russel bodies) و به سلول حاوی آن، Mott cell’s گویند.
2)اگر سیتوپلاسم پلاسماسل مملو از واکوئلهای ترشحی باشد، به این نوع پلاسماسل بدخیم، سلول انگوری شکل (Grape cell) گویند. بعلت وجود گلیکوپروتئین درون این واکوئلها، رنگ آمیزی PAS آنها مثبت است.
3)برخی که به پلاسماسلهای آمیلوئید معروفند، موجب صورتی شدن یا قرمز شدن رنگ سلول بدخیم می گردد که در این حالت به آن سلول شعله ای (Flame cell) گویند. مواد آمیلوئید (مواد نشاسته ای شکل) در واقع از جنس پروتئین هستند، ولی چون با رنگهای نشاسته مانند رنگ قرمز کُیگو رنگ می پذیرند، به این نام معروف شده اند.
 
بالا