رابطه پیامکی با جنس مخالف! بد یا خوب؟

.مقداد

New member
آیا ارتباط پیامکی با جنس مخالف، بدون شهوت و بدون هیچ قصد و نیت بد، اشکال دارد؟
چرا ارتباط دختر و پسر مشكل داره ؟ اگه فقط از طريق پیامک باشه، بدون شهوت و بدون هيچ قصد و نيت بد، اشكال داره يا خير؟ اگه اشکال داره، خواهش می کنم منطقی به من بگید چرا؟

ر مورد پرسشی که مطرح کردید باید بگوییم هر گونه ارتباط عاطفی و دوستانه دختر و پسر نامحرم (پیامکی، تلفنی، حضوری، مکاتبه ای، چت و ...) و با هر توجیهی (بدون نیت بد، بدون شهوت، به قصد شناخت بیشتر، به قصد ازدواج و ...) از نظر شرعی اشکال دارد و جایز نیست. گفتنی است رابطه علمی و کاری زن و مرد هنگام ضرورت، با رعایت کامل مسائل شرعی اشکالی ندارد ولی آن جا هم باید بسیار مراقب بود که این رابطه شکل دوستانه و عاطفی به خود نگیرد. پس اینکه شما گفتید «اگر این ارتباط دوستانه از طریق پیامک باشد، بدون قصد و نیت بد و بدون شهوت» نیز ، مصداق اینگونه ارتباط هاست و اشکال دارد. در ضمن ارتباط های پیامکی و تلفنی با توجه به گرایش طبیعی دو جنس مخالف نسبت به هم، به روابط حضوری نیز می کشد (تجربه های فراوان افراد، این را نشان داده) و ابعاد خطرناک تر و گسترده تری می گیرد که ترک آن رفتارها و رهایی از آسیب هایش بسیار مشکل می شود. توضیحاتی که در ادامه می آید این موضوع را بیشتر برایتان روشن می کند :
1. اگر کسی بگوید من می خواهم با جنس مخالف رابطه عاطفی و دوستانه پیامکی و تلفنی داشته باشم بدون شهوت! حرفی متناقض گفته؛ چون اولاً به دلیل وجود غریزه جنسی که خداوند آن را در نهاد هر انسان سالمی قرار داده، دو جنس مخالف به طور طبیعی به هم تمایل دارند، و در رابطه های عاطفی، دوستانه و خارج از چهارچوب به دلیل این ویژگی انسان ها، مسلماً شهوت وجود دارد و کسی که آن را نفی کند تنها خود را فریب داده؛ ثانیاً شهوت در معنای اصلی خود به معنی میل و رغبت به چیزی است، و وقتی شما با اراده و اختیار خود، با جنس مخالفتان رابطه عاطفی و دوستانه برقرار کنید، به معنی این است که میل به این کار دارید و این میل هم به دلیل وجود همان غریزه جنسی است. پس فرض رابطه عاطفی و دوستانه دختر و پسر بدون وجود شهوت، فرض باطلی است. گفتنی است برخی اوقات این شهوت موجب صدور رفتارهای پرخطری چون ارتباط جنسی و ... می شود و گاهی خیر؛ ولی اینها هیچ کدام تغییر در حکم این مسأله ایجاد نمی کند و هر دو گناه است و آسیب زا می باشد. اين نوع رابطه ها، بهترين فضا را براي جولان شيطان و هواي نفس فراهم مي كند و بسيار خطرناك است و فرد مسلمان از این رابطه ها اجتناب می کند تا رضایت خداوند را کسب کند و نه شیطان را.
2. برخی می گویند ما می خواهیم با جنس مخالف رابطه داشته باشیم و حرف های معمولی بزنیم و نیت بدی نداریم و شهوتی هم در کار نیست! به این افراد باید گفت : چرا این حرف های معمولی را با دوستان هم جنس خود نمی زنید؟ وقتی به درون خود رجوع کنند می بینند رابطه با جنس مخالف برایشان لذتی دیگر دارد (و این همان شهوتی است که معطوف به نامحرم می باشد و گناه است). هر انسان عاقل و بالغی می داند که حتی فکر رابطه عاطفی با جنس مخالف (نامحرم) و تصور آن در ذهن، تحریک کننده است، حال چه برسد به ارتباط! ؛ توجیهات مختلف نمی تواند واقعیت را تغییر دهد و نباید خود را فریب دهیم. البته گرایش زن و مرد نسبت به هم طبیعی است ولی باید از راه ایمن و شرعی به آن پاسخ داد که آن راه را دین مشخص کرده : ازدواج. برای ازدواج هم باید تلاش کرد و کمی صبر و تحمل نیز داشت تا شرایطش فراهم گردد.


 

.مقداد

New member
برخی از مشکلات روبرو در این ارتباط !

1. فقدان شناخت درست و واقع بينانه : معمولاً ادّعا مي ‏شود اين گونه روابط و دوستي‏ها به انگيزه ازدواج شكل مي‏ گيرد، ولي با كمي دقّت فهميده مي‏ شود، روح حاكم بر اين گونه دوستي‏ها، عشق‏ورزي كور است نه خردورزي. پاي خرد و عقل در ميدان عاشقي لنگ است. امام علي عليه السلام مي‏ فرمايند: «حبّ الشّيء يعمي و يصمّ»، دوست داشتن چيزي انسان را كور و كر مي كند. در حالي كه تصميم‏گيري درست در مورد ازدواج با فرد خاص، تنها با تكيه بر عقلانيّت و خردورزي ممكن است. دوستي‏هاي قبل از گزينش همسر، راه عقل را مسدود و چشم واقع بين انسان را كور مي‏ سازد و اجازه نمي ‏دهد تا يك تصميم صحيح و پيراسته از اشتباه گرفته شود. اين نوع انتخاب‏ها كه در فضايي آكنده از احساسات و عواطف انجام مي‏ گيرد. به دليل نبود شناخت عميق و واقع‏بينانه، زندي مشترك را تلخ و آينده را تيره و تار مي ‏سازد.
2. ايجاد جو بدبيني و ازدواج هاي ناموفق : ازدواج‏ هايي كه ثمرة ارتباط قبلي دختر و پسر است، با مشكلات متعددي مواجه است. از طرفي چون عشق و علاقه، قبل از شناخت دقيق يكديگر شكل گرفته است، قدرت انتخاب را از آنان سلب مي‏ كند و موجب مي ‏شود بدون شناسايي دقيقِ طرف مقابل و خانوادة او، اقدام به ازدواج كنند. بر اين اساس، پس از گذشت مدتي از ازدواج و فرونشستن محبّت اوليه، دو طرف متوجه نقايص طرف مقابل و ناهماهنگي‏ ها مي ‏شوند. مشاهدة اين موارد، زمينه گسست و درگيري را بين همسران فراهم مي‏ كند. از سوي ديگر با توجه به ارتباط قبلي هر يك از دختر و پسر، آنها نسبت به همسر خود دچار سوءظن شده، حاكميت فضاي بي‏اعتمادي نيز به شكنندگي روابط آنها منجر خواهد شد. دختر و پسري كه قبل از ازدواج با همديگر ارتباط داشته‏اند، نمي‏ توانند به يكديگر اعتماد كنند و هميشه اين تصور وجود دارد كه نكند همسرش با ديگري ارتباط دارد. پسر به خود مي‏ گويد اين دختر وقتي به راحتي با من پيوند و رابطه نامشروع برقرار نمود، پس از اعتقاد و ايمان قوي برخوردار نيست. بنابر اين از كجا معلوم پيش از ارتباط با من، با فرد ديگري طرح دوستي نريخته است. از كجا معلوم كه در آينده با اين كه همسر من است با ديگري ارتباط برقرار نكند؟دختر نيز همين تصور را نسبت به پسر دارد. بر اين اساس اين گونه ازدواج‏ها داراي پايه واساسي سست و متزلزل است و تجربه نشان داده كه در بيشتر اوقات منجر به طلاق و جدايي مي ‏گردد.
بر اساس يك يافته پژوهشي در آمريكا، زوج‏هايي كه پيش از ازدواج با يكديگر زندگي مي‏ كنند زندگي زناشويي آنها با مشكلات عديده‏اي رو به رو است و منجر به طلاق مي ‏شود. به گزارش ايسنا، دكتر «كاترين كوهان»، استاد دانشگاه ايالت پنسيلوانيا گفت : طبق آخرين تحقيقات، افرادي كه پيش از ازدواج با يكديگر رابطه داشته‏اند بعد از ازدواج در حلّ مشكلات خود عاجزند، چرا كه نسبت به يكديگر بسيار بدبين هستند. كوهان گفت: طبيعت ارتباطات آزاد اين است كه زوجين چندان انگيزه‏اي براي حل درگيري ‏ها و حمايت از مهارت‏هاي خود ندارند. وي افزود: به نظر مي‏ رسد ارتباطات اين افراد زودتر از افرادي كه با يكديگر دوست نبوده‏اند، سرد و منجر به طلاق مي‏ شود. وي در پايان گفت: مي ‏توانم بگويم رابطه قبل از ازدواج به هيچ وجه سبب دوام زندگي زناشويي نمي‏ شود [روزنامه جمهوري اسلامي – ش 6571- 29/11/1380 – ص 5]
3. افت تحصيلي و ركود علمي : اين گونه روابط باعث مي‏ شود كه دو طرف تمام فكر و توجه و تمركز خود را صرف ديدارها و ملاقات ‏هاي حضوري و تلفني خود بكنند و اين بزرگ‏ترين مانع براي رشد و ترقي علمي است؛ زيرا تحصيل دانش نيازمند تمركز نيروهاي فكري وروحي است. دل ‏مشغولي و اضطرابي كه در اثر اين گونه پيوندها پديد مي ‏آيد بزرگ‏ترين سد راه تعالي علمي و تحصيلي است؛ لذا متصديان امور علمي مدارس و دانشگاه‏ ها توصيه مي‏ كنند. حتي ايام عقد و نامزدي جوانان در بحبوحه تحصيلات نباشد تا آنان بتوانند با تمركز بيشتر فكر، در ادامه دروس و امتحانات موفق شوند.
4. عدم استقبال از تشكيل خانواده : اين گونه روابط و دوستي‏ها معمولا به انگيزه تفنّن و سرگرمي شكل مي ‏گيرد و در خلال آن از خود باوري و زودباوري دختران سوء استفاده مي شود. متاسفانه در بسياري موارد بين عشق و هوس تمييز داده نمي‏ شود. عشق حقيقي و پاك با هوس ‏هاي آلوده و زودگذر، تفاوت جوهري دارد. برخي از اين روابط كه مبتني بر هوسراني و سرگرمي است، پس از مدتي رو به سردي و افول مي ‏نهد. جاذبه و دل ربايي‏ ها مربوط به روزها و ماه‏ هاي اول دوستي است؛ ولي ديري نمي ‏پايد كه اين روابط عادي شده و به جدايي مي كشد. حس تنوع طلبي انسان از يك طرف و فقدان عامل بازدارنده از طرف ديگر باعث مي ‏شود برخي سراغ ازدواج و تشكيل خانواده نروند. جامعه‏اي كه از تشكيل كانون خانواده استقبال نكند هيچ‏گونه ضمانتي براي رشد و شكوفايي فضايل انساني در آن وجود ندارد. عمده خوبي‏ها و كمالات والاي انساني در پرتو تشكيل خانواده‏اي سالم، به فعليت مي‏ رسد.
5. اضطراب، تشويش و احساس نگراني : در دوستي‏هاي موجود بين دختران و پسران، از آنجا كه مقاومتي بسيار قوي از طرف پدر يا مادر يا جامعه براي ممانعت از برقراري اين دوستي‏ها وجود دارد، اين گونه دوستي‏ها با مخاطرات رواني گوناگوني از جمله اضطراب و تشويش همراه است. وجود افكار ديگري چون احساس گناه و نگراني از تهديداتي كه براي فاش كردن روابط صورت مي‏ گيرد، يك تعارض دروني و اضطراب مستمر را به دنبال خود دارد. بنابر اين وجود چنين دلهره ‏ها و اضطراب ‏هايي كه گاهي لطمه‏ هاي جبران ناپذيري بر جسم و روان انسان دارد، از جمله آسيب‏هاي اين گونه روابط است.
.


- - - Updated - - -

6. تنزل موقعيت اجتماعي : ارتباط با جنس مخالف و افشا شدن آن، باعث لكه‌دارشدن آبروي دختر و پسر و خانواده آنها (مخصوصاً خانواده دختر) مي‏ شود و به نوعي خانواده‌ها را دچار بحران‌ مي‌كند. چه ‏بسا خانوادة دختر يا خود دختر ديگر نتوانند در آن محل بمانند و مجبور شوند به شهر و ديار غربت مهاجرت كنند. حتي ممكن است خانواده‏اي، دختر خود را به قتل برساند.
7. محروميت از ازدواج پاك : هر انساني در سرشت و نهاد خويش به دنبال پاكي‏ها و نجابت است. پسران و دختراني كه در پي اين روابط غير شرعي هستند در حقيقت پشت پا به سرنوشت خود زده‏اند و اين امر باعث مي ‏شود كه آن‏ها به جرم آلودگي به اين روابط شرايط ازدواج پاك را از دست بدهند. اين گونه روابط ناسالم در ازدواج پسران مشکل ايجاد مي كند و در آينده هم باعث عدم رضايت از زندگي مي شود و دختران را نيز در معرض آسيب هاي فراوان و بعضاً جبران ناپذير قرار مي دهد.
8. آلوده شدن به گناه : قرآن كريم و روايت معصومان (ع) انسان را از رابطه نامشروع با ديگران و نگاه‏ هاي شهوت‏آميز برحذر داشته، وعدة خسران و عذاب به مرتكبان چنين اعمالي داده است. قرآن كريم مي‏ فرمايد: قُل لِّلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ و َيَحْفَظُوا فُروجَهُمْ ذَلِكَ أزْكي ... و َقُل لِّلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَيَحْفظْنَ فُرُوجَهُنَّ و َلاَ يُبْدينَ... زينَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ ... ؛ «به مؤمنان بگو! چشم‏هاي خود را [از نگاه به نامحرمان] فرو گيرند و عفاف خود را حفظ كنند. اين براي آنان پاكيزه‏تر است... و به زنان با ايمان بگو : چشم‏هاي خود را [از نگاه هوس ‏آلود] فرو گيرند و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را آشكار ننمايند جز بر شوهرانشان ...» (1).
اين آيه، به صراحت دستور داده است زن و مرد نامحرم به يكديگر نگاه شهوت‏ آلود نداشته باشند. به‏راستي اگر به اين آيه مباركه عمل شود و دختر و پسر نامحرم از ابتدا به يكديگر توجه ننمايند و به هم نگاه هوس‏ آلود نكنند، آيا دوستي ‏ها و عشق ‏هاي خياباني به ‏وجود مي ‏آيند؟ اگرچه اين آيه مربوط به مطلق نگاه‏ هاي آلوده به جنس مخالف است و از آن نهي مي‏ كند، ولي مي ‏توان به ‏عنوان دليل قاطعي براي غير مجاز بودن ارتباط دختر و پسر، از آن بهره برد؛ زيرا در ارتباط دختر و پسر هزاران نگاه آلوده رد و بدل مي ‏شود و چه ‏بسا از حد نگاه شهواني بگذرد و به ارتباط جنسي منجر شود.
قرآن كريم در آية 25 سورة نساء نیز به مردان سفارش مي‏ كند با دختراني كه روابط پنهاني و دوستِ پسر دارند، ازدواج نكنند. قرآن كريم اين عمل را زشت و ناپسند دانسته، و آن را در كنار افراد زناكار مطرح كرده است (2)؛ همچنين در آية 5 سورة مائده به مردان توصيه مي‌كند پاك‌دامن باشند و از روابط پنهاني با زنان پرهيز كرده، دوستِ دختر نگيرند (3)


منبع: http://www.moshavereh.porsemani.ir/content/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%86%D8%B3-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%B4%D9%87%D9%88%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%87%DB%8C%DA%86-%D9%82%D8%B5%D8%AF-%D9%88-%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%AF%D8%8C-%D8%A7%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%9F
 
آخرین ویرایش:

mahii

New member
بله حرفهای آقا مقداد کاملا منطقیه:smiliess (4):
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: 'Reza'

The Guy

Well-known member
ماشالله چه مقاله پر و پیمونی!
100 البته ارتباط تلفنی و پیامکی به قصد لذت مشکل داره.نه فقط از نظر شرعی بلکه خیلی هم غیر منطقیه.
فردی که با حرف زدن با جنس مخالف (چه مجازی چه واقعی) تحریک میشه، یا پسر 17ساله ای که از فشار جنسی به چت و تکست با دخترها رو میاره واقعا احتیاج به کمک داره.
اما راه حل چیه؟
ازدواج؟؟ اون هم صرفا بخاطر فشار جنسی؟؟
فردی که هیییچ کدوم از معیارهای ازدواج (از جمله پول، صلاحیت عقلی، خدمت سربازی، رشد تحصیلی و شغلی کافی،...) رو
نداره چطور و چرا باید ازدواج کنه؟؟
همیشه علما و نویسندگان اینگونه مقالات توپ رو میندازن تو زمین شخصی که داره بیشترین آسیب رو میبینه و فقط محکومش میکنن.
ولی کاش میفرمودین این فاصله بین بلوغ جنسی تا ازدواج چجوری باید طی بشه؟؟
 

mw.ashel

New member
سلام به همه دوستان .


در مورد مطالبي که کاربر خوبمون در اين تايپيک نوشتند چند موردي رو نياز هست به عنوان يک کارشناس در اين مسايل عرض کنم ولي اگه نوشته هام کوتاه و مختصر هست از همگي معذرت ميخوام و از سرکار برگشتم و خسته ام.

و اما در مورد مطالب نوشته شده :

مطالبي که نوشته شده از نظر من نسخه کلي هست و دردي رو درمان نميکنه چون مسايل کلي گفته شده و ريشه يابي اساسي که من در تحقيقاتم انجام دادم و ميدم انجام نشده . و اينکه من هميشه علوم ديني رو از علوم بشري جدا ميکنم در برخورد با افراد در اينجا فقط از لحاظ ديني بحث شده چه بسا که علوم بشري خيلي جاي بحث و توضيح داره . و اينکه چند درصد از افراد مقيد به دين و شرع هستند!؟
حالا در موردش يک به يک توضيح خواهم داد و اگر سوالي بود ميتونيد مطرح کنيد .
 
آخرین ویرایش:

mw.ashel

New member
آیا ارتباط پیامکی با جنس مخالف، بدون شهوت و بدون هیچ قصد و نیت بد، اشکال دارد؟
چرا ارتباط دختر و پسر مشكل داره ؟ اگه فقط از طريق پیامک باشه، بدون شهوت و بدون هيچ قصد و نيت بد، اشكال داره يا خير؟ اگه اشکال داره، خواهش می کنم منطقی به من بگید چرا؟

ر مورد پرسشی که مطرح کردید باید بگوییم
هر گونه ارتباط عاطفی و دوستانه دختر و پسر نامحرم (پیامکی، تلفنی، حضوری، مکاتبه ای، چت و ...) و با هر توجیهی (بدون نیت بد، بدون شهوت، به قصد شناخت بیشتر، به قصد ازدواج و ...) از نظر شرعی اشکال دارد و جایز نیست.


همونطوري که در عنوان تايپيک گفته شده بحث به صورت پيامکي هست و من در مورد بقيه چت و حضوري و ... سر فرصت بحث خواهم کرد .

نويسنده عزيزمون گفتند ارتباط که اينو نگفتند منظور از اين ارتباط در کدوم سن و سال و فرهنگ و جنس و سطح درک عقلاني هست و من بارها به مراجعه کنندگانم گفتم که برخي کلمات هستند که دخترها با شنيدن اون و حتي ديدن پيامها بايد بهش شک کنند و اگر پسري از همين آشنايي ازدواج باشه الان دخترامون ميدونند که اين حرفا يه سري دروغ هاي محضک و خنده داري هست که برخي ها ياد گرفتند هميشه در برخورد با طعمه مقابلشون به کار ببرند و قابل اعتماد نيست .
 

mw.ashel

New member

1. اگر کسی بگوید من می خواهم با جنس مخالف رابطه عاطفی و دوستانه پیامکی و تلفنی داشته باشم بدون شهوت! حرفی
متناقض گفته؛ چون اولاً به دلیل وجود غریزه جنسی که خداوند آن را در نهاد هر انسان سالمی قرار داده، دو جنس مخالف به طور طبیعی به هم تمایل دارند، و در رابطه های عاطفی، دوستانه و خارج از چهارچوب به دلیل این ویژگی انسان ها، مسلماً شهوت وجود دارد و کسی که آن را نفی کند تنها خود را فریب داده؛ ثانیاً شهوت در معنای اصلی خود به معنی میل و رغبت به چیزی است، و وقتی شما با اراده و اختیار خود، با جنس مخالفتان رابطه عاطفی و دوستانه برقرار کنید، به معنی این است که میل به این کار دارید و این میل هم به دلیل وجود همان غریزه جنسی است. پس فرض رابطه عاطفی و دوستانه دختر و پسر بدون وجود شهوت، فرض باطلی است. گفتنی است برخی اوقات این شهوت موجب صدور رفتارهای پرخطری چون ارتباط جنسی و ... می شود و گاهی خیر؛ ولی اینها هیچ کدام تغییر در حکم این مسأله ایجاد نمی کند و هر دو گناه است و آسیب زا می باشد. اين نوع رابطه ها، بهترين فضا را براي جولان شيطان و هواي نفس فراهم مي كند و بسيار خطرناك است و فرد مسلمان از این رابطه ها اجتناب می کند تا رضایت خداوند را کسب کند و نه شیطان را.


بايد قبل از جواب دادن به اين بحث بگم که خدا هميشه در زندگي من نقش اساسي داشته و فرمايشات خدا سر لوحه زندگي منه ولي در اين بحث از نظر ديني بحث شده چه بسا دوستان روانشناسمون بهتر ميدونند که شخصيت روحي و رواني افراد خيلي پيچيده تر است و غير قابل شناخت و پيش بيني
جمله متناقض رو قبول دارم ولي اگه ما در زندگيمون يه سري خطوط مرزي رو داشته باشيم ممکنه از لحاظ رفتاري با همه دوست باشيم اونم به عنوان دوستي اجتماعي ولي اينکه پاي روابط به ميان بياد احتمالش خيلي کمتره . بازم اين بسته به سن و جنس و شخصيت خود فرد متفاوت هست .
 

dr.bahar1986

New member
همونطوري که در عنوان تايپيک گفته شده بحث به صورت پيامکي هست و من در مورد بقيه چت و حضوري و ... سر فرصت بحث خواهم کرد .

نويسنده عزيزمون گفتند ارتباط که اينو نگفتند منظور از اين ارتباط در کدوم سن و سال و فرهنگ و جنس و سطح درک عقلاني هست و من بارها به مراجعه کنندگانم گفتم که برخي کلمات هستند که دخترها با شنيدن اون و حتي ديدن پيامها بايد بهش شک کنند و اگر پسري از همين آشنايي ازدواج باشه الان دخترامون ميدونند که اين حرفا يه سري دروغ هاي محضک و خنده داري هست که برخي ها ياد گرفتند هميشه در برخورد با طعمه مقابلشون به کار ببرند و قابل اعتماد نيست .
هر دختری باور کن تا پسری لب تر کنه متوجه منظور پسره میشه که قصد و غرضش چیه حالا اگه ما بخوایم خودمونو به اون راه بزنیم و واقعیت رو نپذیریم اون بحثش جداست و استثنا دیگه زمانیه که پسره خیلی هفت خط باشه که اونم با یه آمار گرفتن از اطرافیانش میشه بهش رسید باور کن تابلو میشه هر شخصی میدونه حریم ارتباطش با دیگران درست یا غلط هستش ما جایز نیستیم به دیگران خط بدیم چون خودش بهتر از هر کسی میدونه داره چکار میکنه.
در مورد ارتباط با جنس مخالف باید بگم اگه به قصد ازدواج نباشه ایراد داره والا پیامک دادن دو تا دختر پسر اونم هر روز ایراد داره اما به قصد ازدواج اونم با اطلاع خانواده ها ایراد نداره

- - - Updated - - -

همونطوري که در عنوان تايپيک گفته شده بحث به صورت پيامکي هست و من در مورد بقيه چت و حضوري و ... سر فرصت بحث خواهم کرد .

نويسنده عزيزمون گفتند ارتباط که اينو نگفتند منظور از اين ارتباط در کدوم سن و سال و فرهنگ و جنس و سطح درک عقلاني هست و من بارها به مراجعه کنندگانم گفتم که برخي کلمات هستند که دخترها با شنيدن اون و حتي ديدن پيامها بايد بهش شک کنند و اگر پسري از همين آشنايي ازدواج باشه الان دخترامون ميدونند که اين حرفا يه سري دروغ هاي محضک و خنده داري هست که برخي ها ياد گرفتند هميشه در برخورد با طعمه مقابلشون به کار ببرند و قابل اعتماد نيست .
هر دختری باور کن تا پسری لب تر کنه متوجه منظور پسره میشه که قصد و غرضش چیه حالا اگه ما بخوایم خودمونو به اون راه بزنیم و واقعیت رو نپذیریم اون بحثش جداست و استثنا دیگه زمانیه که پسره خیلی هفت خط باشه که اونم با یه آمار گرفتن از اطرافیانش میشه بهش رسید باور کن تابلو میشه هر شخصی میدونه حریم ارتباطش با دیگران درست یا غلط هستش ما جایز نیستیم به دیگران خط بدیم چون خودش بهتر از هر کسی میدونه داره چکار میکنه.
در مورد ارتباط با جنس مخالف باید بگم اگه به قصد ازدواج نباشه ایراد داره والا پیامک دادن دو تا دختر پسر اونم هر روز ایراد داره اما به قصد ازدواج اونم با اطلاع خانواده ها ایراد نداره
 

mw.ashel

New member
لان شيطان و هواي نفس فراهم مي كند و بسيار خطرناك است و فرد مسلمان از این رابطه ها اجتناب می کند تا رضایت خداوند را کسب کند و نه شیطان را.
2. برخی می گویند ما می خواهیم با
جنس مخالف رابطه داشته باشیم و حرف های معمولی بزنیم و نیت بدی نداریم و شهوتی هم در کار نیست! به این افراد باید گفت : چرا این حرف های معمولی را با دوستان هم جنس خود نمی زنید؟ وقتی به درون خود رجوع کنند می بینند رابطه با جنس مخالف برایشان لذتی دیگر دارد (و این همان شهوتی است که معطوف به نامحرم می باشد و گناه است). هر انسان عاقل و بالغی می داند که حتی فکر رابطه عاطفی با جنس مخالف (نامحرم) و تصور آن در ذهن، تحریک کننده است، حال چه برسد به ارتباط! ؛ توجیهات مختلف نمی تواند واقعیت را تغییر دهد و نباید خود را فریب دهیم. البته گرایش زن و مرد نسبت به هم طبیعی است ولی باید از راه ایمن و شرعی به آن پاسخ داد که آن راه را دین مشخص کرده : ازدواج. برای ازدواج هم باید تلاش کرد و کمی صبر و تحمل نیز داشت تا شرایطش فراهم گردد.



بازم تاکيد ميکنم بسته به نيت افراد اين متفاوته و هميشه اين صحبت ها در مورد همه افراد صدق نميکنه .

و در مورد ازدواج بايد بگم که اگه شناختي نباشه ازدواج معني جز شکست روحي و ويراني افراد نداره البته شناخت از نوع اصول خودش نه پيامکي و چتي و تلفني
 

mw.ashel

New member
در مورد ارتباط با جنس مخالف باید بگم اگه به قصد ازدواج نباشه ایراد داره والا پیامک دادن دو تا دختر پسر اونم هر روز ایراد داره اما به قصد ازدواج اونم با اطلاع خانواده ها ایراد نداره


ميشه نظرتون رو در مورد گروههاي مختلط در لاين و وايبر و تانگو و واتس و .... بدونم ؟؟؟
 

dr.bahar1986

New member
ميشه نظرتون رو در مورد گروههاي مختلط در لاين و وايبر و تانگو و واتس و .... بدونم ؟؟؟

کلا غلطه ارتباط مستمر اشتباهه محضه
اما خب ما هیچکدوم رعایت نمیکنیم که

- - - Updated - - -

ميشه نظرتون رو در مورد گروههاي مختلط در لاين و وايبر و تانگو و واتس و .... بدونم ؟؟؟

کلا غلطه ارتباط مستمر اشتباهه محضه
اما خب ما هیچکدوم رعایت نمیکنیم که
 

mw.ashel

New member
برخی از مشکلات روبرو در این ارتباط !

1. فقدان شناخت درست و واقع بينانه :
2. ايجاد جو بدبيني و ازدواج هاي ناموفق :
3. افت تحصيلي و ركود علمي :
4. عدم استقبال از تشكيل خانواده :
5. اضطراب، تشويش و احساس نگراني :

در مورد فقدان شناخت و جو بدبيني و عدم استقبال و اضطراب واقعا قابل قبول هست که اونم در حد پيامکي واقعا شناختي نيست . ما هنوز در شناخت افرادي که باهاشون هر لحظه زندگي ميکنيم خيلي مشکل داريم چه برسه به پيام. الان متاسفانه ميزان ازدواج سفيد در تهران بر طبق آمار رو به افزايش هست. ولي در مورد رکود تحصيلي هم دخترها بيشتر چون احساساتشون درگير هست آسيب ميبيند .


يکي از استادان مشاوره ام حرف جالبي رو هميشه مطرح ميکردند و ميگفتند اين نوع دوستي ها که واقعا به خاطر ازدواج باشه باعث پيشرفت موقعيت تحصيلي پسر ميشه و چون اينجا با هر مشاجره اي دختر از نوع روحي آسيب ميبينه دختر هم دچار افت تحصيلي ميشه.
 
آخرین ویرایش:

dr.bahar1986

New member
خب به نظرت چرا با اينکه افراد ميدونند اشتباه هست بازم رعايت نميکنند ؟؟؟

دلیل تراشی و خوب جلوه دادنش - امکان ازدواج رو ندارن - بیکاری و گذران وقت و نبودن تفریحات دیگه-
هزاران دلیل داره بعضی هم دوس دارن اینکارو و دلیل دیگه هم نداره
مهمتر از همه کشش جنس مخالف رو نمیشه نادیده گرفت معمولا هر فرد برای جنس مخالفش چون از یک نوع نیستند و لازم نیست مشکلات و یا پیروزیها و داشته هاشون رو مقایسه کنن در حضور هم راحتتر حرف میزنن و تاثیرپذیر تر هم هستند این مسئله خیلی حرف براش هست من سوادمم در همین حده و مجالشم نیست. گرفتار کارامم بازم اومدم با هم بحث خواهیم کرد ممنون
 

mw.ashel

New member
برخی از مشکلات روبرو در این ارتباط !



6. تنزل موقعيت اجتماعي :

7. محروميت از ازدواج پاك :

8. آلوده شدن به گناه :

در مورد تنزل بايد بگم بسته به فرهنگ جامعه محل سکونت و خانواده ها متفاوته ، چه بسا خانواده هايي هستند که عين خيالشون هم نيست

در مورد محروميت هم برميگرده به خود فرد و خواسته هاش در برخورد با افراد و نميشه کلي گفت و يه نتيجه گيري انجام داد.

آلوده شدن به گناه هم جزو علوم ديني و شرعي هست و من هميشه بهش احترام خاصي قايل بودم و هستم و در اين زمينه تمام حرفها گفته شده .
:riz304:
 

mw.ashel

New member
دلیل تراشی و خوب جلوه دادنش - امکان ازدواج رو ندارن - بیکاری و گذران وقت و نبودن تفریحات دیگه-
هزاران دلیل داره بعضی هم دوس دارن اینکارو و دلیل دیگه هم نداره
مهمتر از همه کشش جنس مخالف رو نمیشه نادیده گرفت معمولا هر فرد برای جنس مخالفش چون از یک نوع نیستند و لازم نیست مشکلات و یا پیروزیها و داشته هاشون رو مقایسه کنن در حضور هم راحتتر حرف میزنن و تاثیرپذیر تر هم هستند این مسئله خیلی حرف براش هست من سوادمم در همین حده و مجالشم نیست. گرفتار کارامم بازم اومدم با هم بحث خواهیم کرد ممنون


با برخي از افراد بيمار من کاري ندارم و بايد به يک روانپزشک ارجاع داده بشند با اينکه اينم بايد هميشه به ياد داشته باشيم برخي از شخصيت ها غيرقابل درمان هستند.
ولي در مورد دليل تراشي همه اينها اکثرا براي پرکردن تنهايي هست ، مثلا کسي موقعيت زندگي خودش رو عوض ميکنه ممکنه در اين زمان احساس تنهايي بکنه و نياز به هم صحبتي با افراد و يا يه سرگرمي در حد پيامک داشته باشه و چه بسا وقتي که مرحله تنهايي خودش رو پشت سر گذاشت بدون توجه به آسيبهاي رواني که به فرد مقابل زده منظورم دختر هست ، همه چيز رو فراموش کنه و به ادامه زندگيش برسه ، البته من پسرهايي رو هم ديدم که واقعا از نظر رواني از دختر ها آسيب ديدند.
 

mw.ashel

New member
ماشالله چه مقاله پر و پیمونی!
100 البته ارتباط تلفنی و پیامکی به قصد لذت مشکل داره.نه فقط از نظر شرعی بلکه خیلی هم غیر منطقیه.
فردی که با حرف زدن با جنس مخالف (چه مجازی چه واقعی) تحریک میشه، یا پسر 17ساله ای که از فشار جنسی به چت و تکست با دخترها رو میاره واقعا احتیاج به کمک داره.
اما راه حل چیه؟
ازدواج؟؟ اون هم صرفا بخاطر فشار جنسی؟؟
فردی که هیییچ کدوم از معیارهای ازدواج (از جمله پول، صلاحیت عقلی، خدمت سربازی، رشد تحصیلی و شغلی کافی،...) رو
نداره چطور و چرا باید ازدواج کنه؟؟
همیشه علما و نویسندگان اینگونه مقالات توپ رو میندازن تو زمین شخصی که داره بیشترین آسیب رو میبینه و فقط محکومش میکنن.
ولی کاش میفرمودین این فاصله بین بلوغ جنسی تا ازدواج چجوری باید طی بشه؟؟

اميدوارم زماني برسه که با فرهنگ سازي دقيق افراد براي پر کردن تنهايي هاي خودشون در هرسني و شرايطي با ذهن و دل و عمر بقيه مردم بازي نکنند.
شايد براي خودشون مهم نباشه ولي يه روزي ميرسه که متوجه اشتباهشون ميشند
:riz277: .
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: abdolla

mehrshad.namdar

New member
میتونه این رابطه اول بدون هیچ قصد و غرضی باشه ولی مطمینا در صورت تداوم رابطه مشکلاتی بوجود خواهد امد.
برای جلوگیری از ایجاد مشکل یا رابطه اصلا نباید بوجود بیاد و یا در صورت ضرورت مثل مسایل کاری!! بهتره سریعا کات بشه!
به دوستی هایی با نام دوستی اجتماعی خیلی اعتقادی ندارم! بالاخره این دوستی ها هم زمینه ایجاد دوستی های با تداوم بیشتر رو بوجود میاره.
ولی یک نکته هم این وسط ایجاد مشکل کرده برای خیلی از جوونها و اون هم اینه که چون نمی تونن ازدواج کنن نیاز عاطفیشون خواه نا خواه اونها رو به سمت دوستی سوق میده! هر چند توجیه خوبی نیست و من می شناسم کسانی رو که حتی در چنین شرایطی خودشون رو حفظ کردند چه پسر چه دختر ولی در هر صورت واقعیت جامعه است !!
 
بالا