در ایران زیست شناسی( علوم جانوری) چه بازارکاری ای می تواند داشته باشد؟

مجید دیجی

مدیر بخش
موش های مین یاب

سرنوشت بسیاری از حیوانات این است که قربانی جنگ‌های انسانی شوند، اگر در میدان جنگ و در اثر بمب باران و آتش سوزی از بین نروند، از آنها برای کارهایی استفاده خواهد شد که انجامشان برای انسان بیش از اندازه خطرناک است، مثلا پاکسازی میدان‌های مین!

به گزارش خبرگزاری مهر، APOPO سازمانی غیر دولتی در تانزانیا مرکزی است که از موشها برای این کار استفاده می‌کند. در واقع موشها برای جستجوی میدان‌های مرگبار مین در این سازمان آموزش داده می‌شوند و تعداد دیگری از این جانداران که از قبل آموزش‌های ویژه دیده‌اند تاکنون توانسته‌اند منطقه‌ای بزرگ و وسیع را در موزامبیک از مین پاکسازی کنند.
ازمان APOPO با مشاهده توانایی بویایی بسیار قوی و تحریک پذیری بالای موش‌های کیسه‌دار آفریقایی در برابر پاداش غذا، پروژه آموزش این موشها را برای اولین بار در جهان و در یکی از شهرهای تانزانیا راه‌اندازی و آغاز کرده است.

موشها به گونه‌ای آموزش می‌بینند که بتوانند «تی.ان.تی» درون مین‌های زمینی را ردیابی کنند، به بیانی دیگر این موشها در دوره آموزشی خود یاد می‌گیرند پس از شنیدن صدای کلیک کوچکی در صورتی که بتوانند مسیر صدا را به درستی تعیین کنند، پاداش غذا دریافت کنند.
ه گفته «بارت ویتجنز» رئیس سازمان APOPO، ردیابی مینها یکی از دشوار ترین، پر هزینه ترین و خطرناک ترین بخش‌های مین‌یابی است و از آنجایی که آموزش دادن به موشها بسیار ساده تر از آموزش دادن به سگها است، استفاده از این جانداران کوچک در چنین محیط‌هایی مناسب‌تر است.
از سویی دیگر سرعت عمل موش‌های آموزش دیده نسبت به انسان‌ها بسیار بالا است، به طوریکه دو نفر مین یاب برای پاکسازی 200 متر مربع فضا یک روز زمان صرف می‌کنند، اما همین کار را می‌توان با کمک دو موش در عرض دو ساعت به پایان رساند. به گفته بارت ویتجنز این جانداران بسیار فعالند و میزان موفقیت آنها بسیار بالا است و تا کنون توانسته‌اند در بازگشایی و استفاده دوباره از دو میلیون متر مربع زمین کمک فراوانی کنند.
موشها در این پروژه برای مهارت‌های مختلفی آموزش می‌بینند، آنها توانایی بو کشیدن بیماری سل را از میان نمونه‌های بزاق فرا می‌گیرند تا به این شکل روشی تازه از تشخیص بیماری سل را در بیمارستان‌های تانزانیا، جایی که دقت تشخیص آزمایشگاه‌های طبی در آن تنها 60 درصد است، راه‌اندازی کنند.

آموزشها از چهار هفتگی موش‌ها آغاز می‌شود، زمانی که این جانداران به اندازه‌ای در کنار انسان‌ها قرار گرفته‌اند که دیگر ترسی از فضا و انسانها ندارند، سپس آموزش پاداش در ازای کلیک آغاز می‌شود.



پس از اینکه موش‌ها این رفتار را آموختند، آموزش تشخیص رایحه «تی.ان.تی» از دیگر رایحه‌ها آغاز می‌شود. زمانی که این مرحله نیز با موفقیت به پایان رسید، متخصصان سعی می‌کنند رابطه میان شناسایی درست تی ان تی را با پاداش غذا به موشها بیاموزانند.

کل دوره آموزش موشها 9 ماه به طول خواهد انجامید تا موش به یک مین‌یاب حرفه‌ای تبدیل شود. به گفته یکی از مربی‌های حاضر در این برنامه، آموزش دادن به موشها بسیار دشوار است، من گاهی اوقات ناامید می‌شوم اما دوباره به خود می‌گویم اینها حیوان هستند و آموزش دادن آنها می‌تواند جان انسان‌های زیادی را نجات دهد.

بر اساس گزارش تلگراف، قدم بعدی این پروژه پرورش دادن موش‌هایی با توانایی بو کشیدن مواد مخدر و یافتن بازماندگان حوادث طبیعی از قبیل زمین لرزه‌های بزرگ در میان آوارها است.
73898_511.jpg

منبع : تصاویر جالب: موش‌های مین یاب - سایت خبری تحلیلی تابناك
 

مجید دیجی

مدیر بخش
بررسی یک مشکل کشوری و راه حل منطقی آن
شفقنا زندگی- اعتماد؛ صدرا محقق: مسوول کمیته بحران شهرستان فیروزه در خراسان‌رضوی از حمله موش‌های گوشتخوار به قبرستان روستای نجف‌آباد خبر می‌دهد. علی‌اصغر سیدآبادی روز گذشته در گفت‌وگو با «شرق» در این‌باره تاکید کرد: «پیش از این مردم نجف‌آباد از نگرانی‌های خود مبنی بر رفتن موش‌های جربیل به سمت گورستان روستا به ما گفته بودند، این قضیه موجب نگرانی ما هم شده بود و به‌همین‌دلیل، موضوع را مورد بررسی قرار دادیم، در بررسی‌های ما مشخص شد متاسفانه این موش‌ها به گورستان رفته‌اند و دوتا از قبرها را هم سوراخ کرده‌اند.»
محمدرضا حاجی‌زاده، فرماندار شهرستان فیروزه، هفته پیش در گفت‌وگویی با «شرق» این موش‌ها را همه‌چیزخوار اعلام کرده و گفته بود جربیل‌ها حتی در مواردی هم‌نوعان خود را هم می‌خورند. در همین شرایط برخی از اهالی روستای نجف‌آباد درباره خطرات و آسیب‌هایی که در این مدت از جربیل‌ها دیده‌اند به «شرق» مطالبی را گفته‌اند، علی‌اکبر رضایی یکی از ساکنان نجف‌آباد فیروزه است، او در همین‌باره به «شرق» می‌گوید: «علاوه بر وسایل داخل خانه، خود ساختمان و در و دیوار و کف خانه‌های ما هم از دست این موش‌ها در امان نمانده است، موش‌ها کف‌ودیوار خانه‌ها را هم سوراخ کرده و وارد می‌شوند، ترس و وحشت ناشی از حضور این جانوران در خانه‌های ما یک‌طرف و آسیب‌هایی که به ساختمان خانه‌ها زده‌اند یک‌طرف. امیدواریم مسوولان اگر راهکاری دارند کمی سریع‌تر برای کمک به ما دست‌به‌کار شوند.»
راه حل مکانیکی ناکارآمد(البته از نظر من ) : یک محقق رویان گفته که نوعی سم گیاهی که برای انسان بی‌خطر است را روی چهار موشی که برای ما فرستاده شده بود امتحان کردیم و بلافاصله نیز جواب داد .
خوب این روش به نظر تمام افراد جامعه خوب و خبر خشی است و روستاییان ممکن است در برابر این خبر بسیار خوشحال شوند ولی اگر با تفکر و تحقیق به این موش نگاه کنیم میبینیم که این موجود کوچک قدرتمند تر از آن است که بتوان با این چیزها جلوی آن را گرفت. و این راه حل ممکن است برای کوتاه مدت جوابگو باشد ولی مسولان باید بدانند که این موش ها سال های آینده باز خواهند گشت آن هم با تمام قدرت. قدرتی که دیگر گیاهان سمی روی آن ها جوابگو نخواهد بود .
من برای ادعای خودم دلیل دارم
جربیل چیسمان جونده‌ای از خانوادهٔ جربیل‌ها است که در شبه جزیره عربستان و جنوب غربی ایران یافت می‌شود. طول این موش ۲۲ سانتی‌متر است. این موش سریع تکثیر می‌شود وگله موشها وقتی گرسنه می‌شود در سر راه خود همه چیز را از بین می‌برد و به هیچ چیز و هیچ‌کس رحم نمی‌کند. موش جربیل اگر غذا پیدا نکند با خوردن هم‌نوع خود تغذیه می‌کند.
همان طور که در بالا خواندید موش ها قدرت تکثیر زیادی دارند . در دنیای موجودات زنده تولید مثل بیشتر یعنی جهش بیشتر جهش بیشتر یعنی سازگاری بیشتر سازگاری بیشتر یعنی مقاومت بیشتر در برابر انواع سم ... کافیست فقط یک موش نر و ماده در دشت و روستا زنده بمانند . این دو در عرض چند سال نژاد جدیدی را بوجود می آورند که دیگر با هیچ سم گیاهی قابل کنترل نیستند .
ای کاش مسئولان بجای مدیریت خشک و مکانیکی چنین بحران هایی با زیست شناسان مشورت می کردند
راه حل ترکیبی یک زیست شناس :
رفع مشکل به صورت کوتاه مدت ، که همان استفاده از آفت کش های ارگانیک هست .
راه حل بلند مدت : همان طور که در بالا توضیح داده شد این موش ها بومی ایران هستند ولی به علت استفاده بی رویه از سم ها و کود های شیمیایی و همچنین خشک سالی شکارچیان طبیعی این حیوان از بین رفته و تعداد این موش ها زیاد و به روستا به علت گرسنگی حمله کرده اند . خوب راه حل دوم همانطور که احتملا حدس میزند ورود مجدد حیوانات شکارچی سازگار به این منطقه است . تا علاوه بر کنترل جمعیت این حیوان زیست بوم تخریب شده منطقه دوباره احیا شود .
لازم به ذکر است که اگر جلوی زاد و ولد بیرویه این موش ها گرفته نشود ؛ احتمال حمله آنها به مزارع شرق کشور و همچنین حمله به شهرهای بزرگتر نیز وجود دارد .:smiliess (2):

منبع :حمله موش‌های گوشتخوار به گورستان روستای نجف‌آباد

جربیل چیسمان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کیمیا سبزآور : طعمه موش کش
---------------------------------
در خارج از ایران بعضی افراد در منزلشان مارهای غیرسمی نگداری می کنند که این موضوع باعث از ین رفتن سوسک و وش در خانه آنها می شود.
 

مجید دیجی

مدیر بخش
آیا موش ها میتوانند آدم خوار شوند ؟
چند وقتی هست که سوال بالا ذهن افراد جامعه رو درگیر خودش کرده اما کسی به شکل منطقی و علمی به اون جواب نداده..
در اینجا من به عنوان یک زیست شناس سعی میکنم بر اساس فیزیولوژی ، مورفولوژی ، اکولوژی و رفتار شناسی این موجودات به این سوال پاسخ بدهم ، "اگر کسی مخالف حرفام بود با دلیل لطفا بگه"
موش ها در طبیعت بسیار فرآوان هستند و از دوران نزدیک به ژوراسیک تا کنون بر روی زمین زندگی می کنند و دارای انواع و اقسام گوناگونی هستند . گونه هایی نزدیک به کیسه داران که حتی بعضی کانگروها را جزو این خانواده می دانند .
موش های هیچ گاه در روی زمین حکم روایی نکرده اند ولی در زیر زمین چرا ... شاید یکی از دلایل زنده ماندن این موجودات زندگی زیر زمینی و پنهانی این موجودات باشد . در زیر زمین همیشه چیزی برای خوردن وجود دارد از ریشه گیاهان گرفته تا لارو حشرات و کرم ها و... زیر زمین تقریبا دما همیشه ثابت است و کمتر دست خوش تغییرات اقلیمی می شود . موش ها زیر زمین دالان هایی را می کنند و باعث ورود سریعتر آب به لایه های زیر زمینی می شوند . همچنین مدفوعشان باعث احیای ناچیز خاک می شوند . همچنین جنازه های باقی مانده آنها در دالان های زیر زمینی نیز برای خاک های فقیر مفید است . همچنین لارو های حشرات را می خورند و مانع بوجود آمدن آفت می شوند .
اما همه ی موش ها در زیر زمین زندگی نمی کنند . و گونه های زیادی از این موجودات روی زمین زندگی می کنند . موش ها معمولا منزوی و گوشه گیر هستند و یکی از دلایل باقای این حیوان در طبیعت است . موش ها معمولا در لانه ها و مخفی گاههای تاریک خود می مانند و در فرصتی مناسب به طعمه حمله و آن را با خود به مکانی امن برده و می خورند .
موش ها یکی از زیر چرخه های اکولوژیک هستند یعنی میتوانند خوراک انواع حیوانات از جمله پستانداران گوشت خوار از جمله گربه سانان و سگ سانان ، انواع پرنده های شکاری مثل باز و عقاب و شاهین جغد ، خزندگانی همچون مار و حتی بعضی حشرات مثل مانتیس قرار بگیرند . و در واقع زندگی در طبیعت بدون موش ها برای حیوانات سخت است .
موش ها دارای قدرت بینایی و شنوایی ، بویایی ، لامسه خوبی هستند و همان طور که میدانید پستانداران و خون گرم هستند . بچه زا و به فرزاندانشان شیر میدهند . فرزندان در بدو تولد کور اند . و قدرت دفاع از خود را ندارند . کبدشان قوی و قدرت سازگاری فوق العاده ای دارند .
موش ها در طبیعت همه چیز خواراند و لاشه حیوانات دیگر از جمله غذاهای مورد علاقه آنهاست . پس در زمانی که شرایط مهیاست گوشت خواری نیز می توانند بکنند .
یک محقق برای اثبات گوشت خوار بودن موش ها تعدادی موش را درون محفظه ای قرار داد و بعد از گذشت چندین روز به سراغ محفظه رفت و پس از باز کردن آن فقط یک موش را دید در حالی که هیچ اثری از سایر موش ها نبود او با این کارش علاوه بر ثابت کردن گوشت خوار بودن موش ها ثابت کرد که آنها می توانند هم نوع خواری نیز بکنند .
یکی از راههای شناسایی حیوانات گوشتخوار از گیاه خوار دندان است . دندان های گیاهاه خواران معمولا دارای سطحی صاف است ولی گوشت خواران دارای دندان های تیز و برنده هستند . می توانید دندان های اسکلت گربه را با گاو مقایسه کنید . موش ها دارای دندان های بسیار مقاومی هستند که می توانند حتی آهن و سیمان را بجوند ...
بر اساس رفتار شناسی میتوان ثابت کرد که : موش های شهری دیگر مثل موش های بیشه منزوی نبوده و چون شکارچیانی طبیعی که آن ها را تعقیب و بکشد ندارند به تدریج در حال فرآموشی فاکتوری به اسم ترس هستند . موش ها به سرعت در حال تغییر شکل دادن هستند و با بزرگ شدن جسه اشان باعث ترس انسان ها می شوند واین باعث دسترسی بیشتر به غذا در این موجودات می شود . ما هر وقت موش درشتی را در خیابان میبینیم کم کم مسیرمان را عوض می کنیم و مانع از غذا خوردن آن ها نمی شویم ولی در طبیعت وقتی حیوانی شکارچی چنین صحنه ای را ببیند به احتمال زیاد موش را کشته و می خورد . واین باعث وحشت این موجودات می شود .
طول روده این حیوان مانند گوشت خواران کم است . موش مانند حیوانات شکارچی قدرت پریدن و حرکات سریع دارد . موش میتواند به راحتی از درخت یا دیوار بالا رود . همچنین موش ها دارای چنگال های تیز و قوی هستند که در هر لحظه می توانند به موجودات کوچکتر از خود حمله کنند.
اما موش ها فقط به حیوانات کوچکتر از خود حمله می کنند. موش ها بواسطه هزاران سال فرار و پنهان شدن در زیر بوته ها و شکاف صخره ها هنوز جرعت و شهامت حمله به حیوانات بزرگتر از خود را ندارند . و اگر چه برای خوردن غذا به شکل گروهی عمل کرده و پیش مرگ دارند ولی هنوز آنقدر توانمند نشده اند که مانند شیرها یا گرگ ها حیوانی را محاصره ، زخمی و سپس شکار کنند .
اما به مرور زمان همان طور که تمام موجودات در حال تکامل هستند این حیوانات نیز در حال تکامل اند و می توانند راه های شکار کردن را دیر یا زود یاد بگیرند .
اما فرض کنید چند موش 5 کیلویی ( موش های تهران وزنشان تا 5 کیلو نیز می رسد ) وارد خانه فردی زمین گیر که قدرت دفاع از خود را ندارد شوند. حالا چه بلایی سر این فرد نگون بخت می آید ؟
موش بسیاری از فاکتورها را برای شکاری شدن دارد از جمله این فاکتورها : 1) قدرت بینایی بالا 2) قدرت شنوایی 3) قدرت بویایی 4) قدرت پریدن 5) چنگال 6) دندان 7) زندگی گروهی
موش ها همچنین دارای توانمندی هایی هستند که سایر حیوانات شکارچی فاقد آن هستند : 1) قدرت سازگاری بالا 2)کبد قوی و دفع سم قوی 3)دُم نیرومند 4)قدرت یادگرفتن بالا 5)انتقال اطلاعات به نسل بعد 6)تولید مثل فوق العاده زیاد 7)قدرت کمین کردن در هر شریط و...
این توانایی ها می تواند در آینده از موش ها شکارچیان قابلی بسازد آن هم در محیطی غیر از طبیعت
 

مجید دیجی

مدیر بخش
یکی از مکان هایی که زیست شناسان رو میتونه بکار بگیره فرودگاهها ست :
Birdstrike یا برخورد پرندگان با هواپیما

از زمان پرواز نخستین بشر در آسمان تا کنون مشکلات و سوانح هوایی همواره جزئی لاینفک و غیر قابل انکار از دنیای هوانوردی بوده اند.البته در طول این سالها تلاش های زیادی برای ایمن کردن پرواز شده است که برخی موفق بوده و به نتیجه رسیده اند و برخی دیگر ناموفق.برخورد پرنده با هواپیما یا اصطلاحاً Bird Strike نیز یکی از حوادثی بوده که هر سال میلیون ها دلار به شرکت های هواپیمایی زیان می رساند.
برخورد پرنده اغلب در موقعیت های برخاستن ، فرود آمدن و یا در هنگام پرواز در ارتفاع کم هواپیماها و بالگردها اتفاق می افتد . با این حال، برخورد پرنده در ارتفاعات بالا نیز گزارش شده است ، به عنوان مثال در ارتفاع 6000 متر ( 20000 پا) و حتی 9000 متر ( 30000 پا) بالاتر از سطح زمین این برخورد رخ داده است. دسته شکل گرفته غازها وحشی در حال پرواز در ارتفاع 10،175 متر ( 33،383 پا ) بالاتر از سطح دریا رویت شده اند.حتی از برخورد یک عدد کرکس در ارتفاع 11300 متر (37100 پا) با یک فروند هواپیما گزارش شده است. طبق گزارش سازمان هوانوردی غیر نظامی بین المللی (ICAO) اکثر برخوردها ی پرندگان (90%) در خلال نشست ، برخاست و مراحل مرتبط در داخل و یا نزدیک فرودگاه اتفاق افتاده است. طبق کتابچه مدیریت خطر حیات وحش اداره هوانوردی فدرال (FAA) که در سال 2005 صادر شده، کمتر از 8% از برخوردهای در ارتفاع 900 متر (3000 پا) و 61% در کمتر از 30 متر (100 پا) رخ داده است.
نقطه برخورد پرنده گان معمولا لبه های بال، دماغه ، جداره و یا داخل موتور می باشد.
دهانه موتور هواپیمای جت با توجه به سرعت چرخش فن و طراحی موتور خیلی مهم و از لحاظ برخورد جدی است. لذا در برخورد اولیه پرنده با اولین تیغه فن موتور جت ، که در حال چرخش می باشد بر روی دیگر تیغه نیز تاثیر گذاشته و باعث شکسته شدن آنان می گردد. زمانی که موتور با سرعت بسیار بالا در حال گردش است و هواپیما در ارتفاع پائین پرواز می کند موتور جت آسیب پذیر تر است بدلیل اینکه خطر برخورد پرندگان معمولا بیشتر در همان زمان صورت می گیرد.
نیروی وارده برخورد پرنده با یک هواپیما به مقدار وزن ، سرعت های مختلف و جهت برخورد بستگی دارد. از این رو برخورد با سرعت کم یک پرنده کوچک با شیشه یک اتومبیل باعث خسارت نسبتاً کمی می شود در حالی که برخوردها با سرعت های زیاد ، مثل هواپیماهای جت خسارت قابل توجهی و حتی فاجعه بار به وسیله پرنده وارد می کند.
نیروی وارده 5 کیلوگرمی(11 پوندی) پرنده ای با سرعت نسبی 275 کیلومتر بر ساعت (171 مایل در ساعت ) در برخورد با هواپیما تقریباً برابر با برخورد یک وزنه ای 100 کیلوگرمی (220 پوندی) از ارتفاع 15 متری (49 پا) با زمین است. اگرچه طبق گزارش اداره هوانوردی فدرال (FAA) تنها 15% از برخورد ها (طبق گزارش سازمان هوانوردی غیر نظامی بین المللی(ICAO) مقدار11% ذکر شده) نهایتاً باعث آسیب دیدن پرنده های آهنین (هواپیما ، بالگرد و ...) می شود.
برخورد پرندگان می تواند به اجزای هواپیما صدمه برساند، یا باعث مجروح شدن مسافران گردد. دسته پرندگان در حال پرواز خطر ناکتر هستند، و می توانند به برخوردها و صدمات مظاعف منجر شوند. بسته به نوع خسارت وارده ، پرواز وسایل پرنده در ارتفاع پائین و در خلال نشست و برخاست اغلب غیر قابل برگشت است و آن وسیله مجبور به ادامه مسیر در مرحله تقرب به سمت باند فرودگاه است و بنابرین ناگزیر به برخورد با هر گونه پرنده تن می دهد و دچار حادثه می شود.
جهت کاهش خطر برخورد با پرندگان سه روش وجود دارد:
1- وسایل پرنده در برابر برخورد با پرندگان و موجودات دیگر مقاوم شوند.

2- پرندگان از مسیرهای پروازی وسایل پرنده دور شوند.

3- وسایل پرنده از مسیر ورود پرندگان دور شوند.

اکثر موتورهای جت تجاری بزرگ طوری طراحی شده اند که بعداز ورود پرنده با وزن 1.8 کیلوگرمی (4 پوندی ) به دهانه موتور از حرکت می ایستند. موتور از ورود پرنده نمی تواند فرار کنند ولی در متوقف شدن از ایمنی بالایی برخوردار است. در این حالت موتور نسبت به خود وسیله پرنده دچار یک الزام یکطرفه است که بارها در این آزمایش موفق عمل کرده است. برخورد های چند جانبه و تعداد زیاد در یک لحظه(از برخورد یک دسته پرنده) با یک وسیله پرنده که دارای دو موتور جت می باشد ، باعث ورود ناخواسته پرنده به درون هر دو موتور شده و موقعیت بسیار خطرناکی برای وسیله مورد نظر ایجاد می کند به دلیل اینکه پرندگان هر دو سیستم مهم وسیله پرنده را از کارانداخته و آن را مجبور به فرود اضطراری می کنند.
سازه هواپیمای جت مدرن قادر است در برابر یک 1.8 کیلوگرم (4 پوند) برخورد مقاوم باشد; قسمت دم هواپیما نیز در برابر 3.6 کیلوگرم (8 پوند) مقاومت دارد. پنجره کابین هواپیمای جت نیروی 1.8کیلوگرم (4 پوند) از برخورد را بدون ترک و یا هرگونه شکستگی تحمل می کند.
برخورد پرنده با هواپیما یکی از معضلات اصلی در هوانوردی می باشد. تخمین زده می شود که از سال 1988 تا کنون بیش از 200 نفر بر اثر برخورد پرنده با هواپیمای مسافربریشان جان خود را از دست داده اند.زیان سالیانه ی برخورد پرنده با هواپیما حدوداً 1.3میلیارد دلار تخمین زده می شود که این آمار از سال 2000 تا کنون و فقط متعلق به هوانوردی تجاری می باشد(به استثناء بالگرد ها و General Aviation).
احتمال می رود که بیش از 80% برخورد پرندگان با هواپیما اصلاً گزارش نمی شود. در کنار این مسئله برخی منابع از گزارش سالیانه 6000 برخورد پرنده با هواپیما ، خبر می دهند. در بریتانیا گزارش برخورد پرنده با هواپیما امری اجباری است.در سال 2007 تنها در بریتانیا 1299 مورد برخورد پرنده با هواپیما گزارش شده است.!از ابتدای سال 2013 نیز بیش از 14 مورد برخورد پرنده با هواپیمای مسافری تنها در یک منبع گزارش شده است.!
بیش از 90% این سوانح در اطراف فرودگاه ها اتفاق می افتد و اداره هوانوردی فدرال (FAA) اعلام کرده است که تنها 8% از سوانح در ارتفاع بالای 900 متر(2953پا)رخ می دهد.
جت های شخصی و بالگردها نیز در خطر برخورد پرنده هستند.
لبه و ورودی موتور
راهکارهای پیشگیری از برخورد پرنده با هواپیما:
سازمان های متولی امر هوانوردی غیرنظامی همواره در حال تلاش برای پیش بینی زمان مهاجرت پرندگان و کشف آنها در محیط فرودگاه هستند.البته این کار با وجود رادارهایی همانند: "British Tarsier" ، "Dutch ROBIN" و "US Merlin" کمی آسان تر شده است.این رادارها می توانند به طور لحظه ای خطر وجود پرندگان در اطراف هواپیماها را گزارش کنند.
فرودگاه ها نیز تشویق شده اند که برنامه ی مدیریت وکنترل پرندگان را گسترش دهند تا با این کار میزان خطر موجود در فرودگاه را ارزیابی و روشهایی برای کنترل پرندگاه تعریف و پیاده سازی کنند.
این اقدامات شامل مدیریت زیستگاهای پرندگان برای حذف پوششهای گیاهی و منابع غذایی بالقوه می شود.از نمونه های کاهش منابع غذایی می توان به طرحی در نیوزلند اشاره کرد که در آن از یک سری ورق های شکل کفپوش استفاده شد که مجهز به سامانه های الکتریکی هستند و کار آنها از بین بردن کرم های خاکی است که خوراک لذیذ مرغ های ماهی خوار می باشند.اما این پایان کار نیست.مشکل بزرگتر این است که فضاهای اطراف فرودگاهها نیز برای جذب پرندگان بسیار مستعد می باشد.به طور مثال مزارع ذرت در آمریکای لاتین که در اطراف فرودگاه ها قرار دارند یکی از محبوبترین مکان ها برای پرندگان می باشند و این مسئله باعث رخ دادن چندین برخورد پرنده با هواپیما در طول یک مدت کوتاه تنها در یک فرودگاه شده است.از دیگر اقداماتی که برای کاهش خطر برخورد پرنده با هواپیما شده است می توان به فرودگاه جان اف کندی نیویورک اشاره کرد که در آن از شاهین های تربیت شده برای شکار پرندگان مختلف به خصوص کبوتر استفاده شده است.
شاید بتوان این مشکل را با استفاده از رفتار شناسی این حیوان حل کرد ، پرندگان به علت تکاملشان اصولا موجوداتی ترسو هستند . بر این اساس میتوان چندین راهکار ارائه کرد :
پخش صداهایی که پرندگان را می ترساندوآنها را از فرودگاه دورمی کند(همانند برنامه ی سیستم مترسکی بریتانیا)
استفاده از ترقه های آتش بازی و سایر وسایل تولید صدا
چراغ های نور افشانی
نور لیزر
سگ و شاهین های تربیت شده
مترسک
استفاده از هواگردهای کنترل از راه دور و بدون سرنشین کایت و بالن و...


استفاده از پرنده و سگ های تربیت شده یکی از روش های مقابله با پرواز پرندگاه در اطراف فرودگاه ها می باشد.
نمونه ای از رادار های شناسایی پرندگان که در فرودگاه هانِدا در ژاپن نصب شده است
نمونه ی یک هواگرد بدون سرنشین که برای شناسایی پرندگان در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته است.دقت این هواگرد به قدری است که حتی می تواند انداره پرنده را نیز تخمین بزند.
نتیجه گیری
به طور کلی امروزه برخورد پرنده با هواپیما تبدیل به امری عادی و روزمره شده است.خوشبختانه اغلب برخورد حتی حس نمی شوند و تنها در بازرسی های پس از پرواز هست که محل برخورد کشف می شود.اما همواره باید در این زمینه پیشرو بود و از تکنولوژی روز کمک گرفت تا این قبیل سوانح و حوادث به کمترین میزان ممکن برسند.آیا وقت آن نرسیده تا قبل از وقوع یک سانحه مرگبار بر اثر برخورد پرنده با هواپیما به خود بیاییم و برای کاهش این سوانح و حوادث در کشور عزیزمان اقدامی بکنیم؟
اگر از ابتدا با من همراه بودید احتمالا دیدتون نسبت به رشته زیست شناسی عوض شده ، و متوجه شده اید که زیست شناسان بازار کاری فوق العاده متنوعی دارن ولی در ایران متاسفانه از اون جایی که افراد غیر کارشناس خودشون رو نابغه میدونن وارد عرصه هایی میشن که واقعا تخصوصشون نیست . که بی شک باعث خسارتهای بزرگی میشه
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
زیست شناسی خانه های مسکونی
خوب این عنوان عجیب هست ولی هر جایی اسمی از زندگی و موجودات زنده هست یک زیست شناس میتواند وجود داشته باشد

اگر در کلان شهری مانند تهران زندگی می کنید احتمالا با افرادی برخورد کرده اید که وقتی وارد منزلشان می شوند مدام سر درد می گیرند و از انواع مسکن استفاده می کنند. مرتب پیش پزشک میروند ولی درمان نمی شوند...
خوب دوستان ما عادت کرده ایم که مرتب صورت مسئله ها رو پاک کنیم و به درمان های مقطعی رضایت می دهیم . مثلا قرص می خوریم . خوب همین قرصی میتواند در آینده باعث مشکلات فیزیولوژیکی برای بشود .
راه حل یک پزشک در چنین مواقعی فقط تجویز دارو است ، و در آخر وقتی هم به نتیجه ای نمی رسد می گوید بیماری شما عصبی است ؟... ولی این روش صحیح است ؟ البته پزشک حق دارد او بر اساس درسی که خوانده و اطلاعاتی که دارد صحبت می کند:smiliess (12):... در چنین مواقعی باید از چه افرادی کمک بگیریم ؟؟؟؟
راه حل یک زیست شناس : یک زیست شناس در ابتدا مانند یک پزشک به زندگی این گونه افراد نگاه می کند و عوامل فیزیولوژیک را برای بیماری در نظر می گیرد . ( زیست شناسان بر اساس دروسی همچون فیزیولوژی ، پروتوزئولوژی ، انگل شناسی ، هماتولوژی ، ایمنی شناسی میتوانند ریشه های تا حدودی علت بیماری را تشخیص دهند ) اما وقتی به نتیجه نرسید سوالات متفاوتی از شما می کنند. مثل اینکه آپارتمان شما چند طبقه است ؟ آیا در منزلتان حیوانات خانگی نگه داری می کنید ؟ در طبقه چندم ساکن هستید ، آپارتمان شما چند سال است که ساخته شده ، آیا همسایگان شما نظافت را رعایت می کنند ؟ سطل زباله چقدر از خانه شما دور است ؟ آخرین باری که تشک یا رخت خوابتان را تعویض کرده اید کی بوده ؟ آیا در منزلتان سوسک و حشرات دیگر دارید ؟ اگر دارید برای از بین بردن آنها چکار می کنید ؟ آیا در منزلتان برای دکور از پوست حیوانات استفاده می کنید ؟ شوفاژ خانه و زیر زمین شما آیا نم سار است ؟ و سوالاتی از این دست...
دلیل این پرسش ها چیست ؟
زندگی آپارتمانی آن هم در محله های شلوغ یعنی دوری از نور خورشید. نور خورشید مثل وایتکس میتواند همه جا را ضد عفونی کند و آلودگی هایی همچون ویروس های معلق در هوا را از بین ببرد. این ویروس ها گاهی باعث بیماری هایی همچون انواع سرماخوردگی یا آنفلانزا شوندو گاهی میتواندند باعث حساسیت و در نتیجه سردرد و... شوند .

آپارتمان شما چند ساله است ؟ همان طور که مواد غذایی تاریخ انقضا دارند ، مواد بکار رفته در ساختمان ها نیز می توانند چنین باشند و با گذشت زمان از خود موادی دفع کنند که علاوه بر حساسیت زایی می توانند باعث سرطان هم شوند. مثل بعضی از رنگ ها و کاغذ دیواری های نامرغوب

آیا همسایگان شما نظافت را رعایت می کنند ؟ زندگی آپارتمانی یک زندگی گروهی است شاید یک نفر در یک آپارتمان چندین طبقه نظافت را رعایت نکند و باعث بیماری خود و تمام همسایه ها شود .

آیا در منزلتان حیوانات خانگی نگهداری می کنید ؟؟؟ حیوانات خانگی یکی از عومل حساسیت زا و بیماری زا در منزل هستند و برای پیشگیری شما حتما باید حیوان را نظافت کنید و زیر نظر یک دامپزشک مجرب واکسن بزنید ، موهای حیوان را کوتاه کنید و...

سطل زباله چقدر از خانه شما دور است ؟ یکی از مشکلات شهری در کلان شهرها سطل زباله است که می تواند به شکل مستقیم و غیر مستقیم باعث انواع بیماری ها شود . سطل زباله یکی از مکان های خوب برای پرورش و تکثیر انواع حشرات از جمله سوسک و مگس و همچنین جوندگانی مثل موش شود .

آپارتمان شما چند طبقه است ؟ یکی از مشکلاتی که مردم با آن رو به رو هستند مشکل آلودگی صوتی است که میتواند در بلند مدت باعث بیماری های روانی ، استرس و بروز مشکلاتی از این دست شود . آپارتمان ها به علت تراکم بالای جمعیت و همچنین عبور آسانسور ، باز شدن درهای پارکینگ ، صدای کودکان ، صدای میهمانی ها و تولید سر و صدای کاذب می تواند باعث آلودگی صوتی و بر هم خوردن سکوت شود .

در طبقه چندم ساکن هستید ؟ بعضی افراد که در ارتفاع زندگی می کنند و دچار نوعی از کم خونی هستند می توانند باعث بیماری هایی همچون سردرد ، بزرگ شدن قلب و... شوند .

آخرین باری که تشک یا رخت خوابتان را تعویض کرده اید کی بوده است ؟ همان گونه که میدانید درون رخت خواب و خوش خواب الیاف طبیعی و مصنوعی وجود دارد که ممکن است براثر مرور زمان یا فعالیت موجودات ذره بینی از خود موادی را پراکنده کنند و باعث حساسیت و انواع بیماری شوند .

آیا در منزلتان سوسک و حشرات دیگر دارید ؟ اگر دارید برای از بین بردن آنها چکار می کنید ؟ سوسک ها معمولا شبزی هستند و هنگامی که ما خواب هستیم بی سر وصدا در کنار ما رفت وآمد می کنند . و به همه جا می روند حالا ممکن آنجا ظرف غذای ما یا حوله دست صورت ما باشد که این خود میتواند عامل بیماری باشد . استفاده از سم ها آفت کش ها ، قرص ها و... هم یکی از عوامل بشدت بیماریزا هستند .

آیا در منزلتان برای دکور از پوست حیوانات استفاده می کنید ؟ پوست حیوانات به مرور زمان بر اثر فعالیت میکروارگانیسم های مختلف و همچنین بر خورد نور خورشید ، شستشو و پا خوردن مرتبا در حال تخریب و تجزیه است ... که این تجزیه می تواند باعث آزاد شدن مواد بیماری زا و حساسیت زا شود .

شوفاژ خانه و زیر زمین شما آیا نم سار است ؟ محیط های نم سار می تواند محل خوبی برای پرورش انواع قارچ باشد . قارچ هایی که فقط با میکروسکوپ دیده میشوند و تولید هاگ های بیماری زا می کنند.

آیا سوخت شوفاژ یا بخاری منزلتان دیزلی یا گازی است ؟ موتورهای دیزلی با سوزاندن مواد شیمیایی کربن دار و اکسیژن باعث تولید دی اکسید کربن و منو اکسید کربن می شوند که در مقدار کم باعث سردرد و در دوزهای بالا میتوانند کشنده باشند .

توصیه های یک زیست شناس : 1)در آپارتمانتان از تهویه استفاده کنید ، در آپارتمان ها کم سکنه زندگی کنید ، با استفاده از آینه نور خورشید را به منزلتان بیاورید ، تا میتوانید از آفت کش هاو حشره کش ها استفاده نکنید ، از پوست حیوانات مرده برای پالتو و دکور استفاده نشود ، بخاری منزلتان مرتب را چک کنید، حیوانات را به خانه راه ندهید و...

زیست شناسان دارو تجویز نمی کنند ولی به شما راه و رسم سالم زندگی کردن را می آموزند . ( 80 درصد مردم ایران بیمار هستند ؟ به نظر شما جای زیست شناسان در جامعه خالی نیست ؟ )
 

مجید دیجی

مدیر بخش
زیست شناسی ، کشاورزی ، فن آوری و محیط زیست
پس از ورود محصولات کشاورزی جدید و اصلاح شده تحول بزرگی در تولید مواد غذایی ایجاد شد . گیاهان تراریخته در برابر آفات مقاوم هستند و برای صرفه‌جویی در مصرف سموم شیمیایی، گزینه مناسبی به شمار می‌روند. با کشت گیاهان تراریخته، علف‌های هرز بهتر کنترل می‌شود و اثرات بد علف کش‌ها کاهش می‌یابد . با استفاده از این فناوری نوین، محصولات را نسبت به برخی ویروس‌ها مقاوم کرد و یا ویتامین ها و فلزات مثل آهن و روی موجود در آنها را افزایش داد. این گونه صحبت ها و صحبت های از این معمولا مربوط به مهندسین کشاورزی و ژنتیک است ولی افراد دیگری از ابعاد دیگر به این قضیه نگاه میکنند...
محصولات اصلاح شده ی ژنتیکی شیوه ی جدید برده پروری فراماسونری!
افزایش اصلاح ژنتیکی، به این معناست که آزادی غذایی کم و کمتر می‌شود و بردگی در عرصه کشاورزی افزایش می‌یابد زیرا کشاورزان را به خرید مستمر محصولات شرکت‌هایی چون “مونسانتو” وا می‌دارد.
“پیت رایلی” ، مدیر کمپین “اصلاح ژنتیکی را متوقف کنید” ، می‌گوید که: “اگر به آمریکا بنگرید، خواهید دید که این محصول هیچ‌گونه افزایشی در تولیدات کشاورزی نداشته است.”
طالعات متعددی که در این حوزه انجام شده است، نشان می‌دهد که فناوری محصولات اصلاح شده ژنتیکی از سیستم سنتی در کشاورزی بهتر که نیست هیچ، در برخی مواقع نتیجه بدتری نیز داشته است. “ رودیل” اخیراً پژوهش بزرگی در این زمینه منتشر کرده است. محققان در این پژوهش به این نتیجه دست یافتند که شیوه‌های سنتی و ارگانیک به کار رفته در رشد گیاه باعث افزایش میزان محصولات می‌شود و در مقایسه با روش‌های به کار رفته در آزمایشگاه تحقیقاتی “مونسانتو” که “محصولات فرانکن” نتیجه‌اش است، از ماندگاری بیشتری برخوردارند.
مطالعات پژوهشی نشان می دهد که محصولات اصلاح شده ژنتیکی دارای اثرات مضر بر روی حیوانات و محیط زیست در طول کشت می باشند و استفاده از آفت کش ها و افزایش بازده محصولات ژنتیکی با شکست روبرو شده اند.
دیدگاه یک زیست شناس در این باره :
وقتی وارد مباحث زیست شناسی میشویم بحث بسیار پیچیده می شود چون ما در مورد گزینه های زیادی که حق زیستن دارند بحث می کنیم از جمله انسان ، در اینجا فقط چند مورد را بررسی می کنیم .

زنبور عسل :
دستکاری ژنتیکی گیاهان بطور همزمان منجر به تغییرات ژنتیکی در گرده ی گل ها می شود و این تغییرات زنبور ها را به سمت سوء تغذیه و مرگ ناشی از فقدان مواد مغذی سوق می دهد. بي‌شك زنبورهاي عسل با گرده‌افشاني، مهم‌ترين نقش را در تأمين غذاي جهان دارند، به طوري كه توليد بيش از 95 نوع ميوه‌، وابسته به عمل گرده‌افشاني است.مطمئنا بدون زنبورها بيش از يك سوم محصولات كشاورزي وجود نخواهند داشت همه ما به زنبور عسل و نقش گرده‌افشاني هر روزه آنها بر باروري محصولات كشاورزي اذعان داريم. در واقع مي‌توان گفت از هر 3 لقمه غذا، يكي را مديون زنبورهاي عسل هستيم! اگر زنبورهای عسل بمیرند حدود یک سوم جمعیت دنیا نیز خواهند مرد ...
انسان :
تحقیقات جدید نشان می دهد، زمانی که غذا مصرف می کنیم ، در حقیقت چیزی بیشتر از پروتئین ، کربوهیدرات ، لیپید و ویتامین مصرف می کنیم و بدنمان در واقع اطلاعات جذب می کند، اطلاعاتی مانند میکرو آر ان ای “Micro RNA” . محققین چینی تکه های کوچک ریبونوکلئیک اسید برنج یا همان RNA برنج را در خون و ارگان های افرادی که برنج مصرف می کنند یافته اند. یک تیم تحقیقاتی دانشگاه نانجینگ چین “Nanjing” نشان داد که این ماده ژنتیکی ” RNA برنج ” با گیرنده هایی در جگر انسان ایجاد پیوند کرده و برمیزان جذب کلسترول خون تأثیر گذار است .
بخاطر اندازه ی کوچک این نوع RNA به آن “micro RNA” یا بطور مخفف “mi RNA” گفته می شود. mi RNAها از زمان کشف شدنشان یعنی حدود ده سال پیش ، تحت تحقیق و بررسی های گسترده ایی قرار گرفته اند و دلالت آنها به عنوان عوامل بیماری هایی چون سرطان ، آلزایمر و دیابت ثابت شده است. عملکرد این نوع mi RNA معمولاً به صورت خنثی کردن یا سرکوب چندین نوع ژن در بدن است .
انسان و حشرات :
انسانها و حشرات ، از لحاظ ژنتیکی درخیلی چیزها مشترک هستند، در حقیقت اگر miRNA ، می تواند در معده از تجزیه شدن جان سالم بدر ببرد، بنابراین به کلی امکان پذیر است که miRNA هایی که به منظور تحت تأثیر قرار دادن نظم و ترتیب ژن حشره است، بتواند بر انسان نیز تأثیر گذار باشد.
و......
راه حل یک زیست شناس : محصولات باید ابتدا ساخته شوند ( نباید جلوی ساخت آنها را گرفت ) و سپس بر روی گونه های گیاهی و جانوری بومی منطقه که قرار است گیاه تراژنی در آن کشت شود در نسل های مختلف تست شود . سپس دوباره محصولات به آزمایشگاه برده شود مشکلات آن مورد بررسی قرار گرفته و اصلاح شود . سپس بر گونه های مختلف گیاهی ، جانوری امتحان شده و درصورت سازگاری با محیط استفاده شود . البته این روش بسیار پر هزینه ، زمان بر و پیچیده است اما اگر آن را با سلامت کره خاکی و موجودات ساکن بر روی آن مقایسه کنیم همه چیز توجیه خواهد شد .


منابع:
www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/65713890110.pd
Account Suspended
http://www.naturalnews.com/036561_Bi...ps_Africa.html
http://www.theatlantic.com/health/ar...d-foods/251051
http://alchemicalquest.comhttp://forum.vegankind.ir/forum76/thread2375.html
:Greenpeace International Home | Greenpeace International
خطر واقعی غذاهای اصلاح ژنتیکی شده “Genetically Modified Foods”
Earth watchers Center
Death of the Bees. Genetically Modified Crops and the Decline of Bee Colonies in North America | Global Research
ماهنامه ی کشت و صنعت ، اسفند 91
 

مجید دیجی

مدیر بخش
جای خالی زیست شناسان معتقد و نظریه پردازی های غربی :
از نظر من زیست شناسان به دو دسته تقسیم می شوند 1)غیر معتقد 2)به شدت معتقد
دسته اول که اغلب اندیشه های غربی و نظریه های غربی بر آن ها غالب است . زیست شناسان غربی اغلب به شکل مکانیکی به دنیا نگاه می کنند و انسان را مانند حیوانی تصور می کنند که بر اثر تکامل و جهش ژنی به مرحله بلوغ فکری رسیده است . و توانسته طبیعت را به تسخیر خود در آورد . از این دست زیست شناسان کم نیستند . داروین ، لامارک ، راسل و... از جمله این دانشمندان هستند . دانشمندانی به ظاهر پیشتاز... خوب وقتی جهان یک صدا چیزی را صدا میزند و هیچ صدای مخالفی از طرف مقابل نمی آید همه آن را قبول می کنند...
در این جاست که جای خالی زیست شناسانی معتقدی که با علم و منطق صحبت می کنند احساس می شود. یک زیست شناس خوب می تواند با همان زبانی که زیست شناسان با یکدیگر گفتگو می کنند ، صحبت کند و نظریه های آبکی آمیخته به حقیقت را به چالش بکشد .
گاهی یک زیست شناس تحقیق می کند و حرفی را اثبات می کند یا می کند و گاهی در کنار اثبات و کشف خود صد حرف بی اساس دیگر هم میزند و عام مردم وقتی کشف و حرف صحیح او را می بینند سایر حرف های او را نیز باور می کنند .
زیست شناسان معتقد کسانی هستند که حقیقت وجود خدا و اتفاقی نبودن دنیا را درک کرده اند .مثلا یک زیست شناس غیر معتقد نظم موجود در یک سلول ، هماهنگی سلول های یک بافت ، همکاری بافت ها در کنار یکدیگر و در کل تشکیل یک بدن زنده را اتفاقی میبینند ولی یک زیست شناس معتقد با نگاهی عمیق تر به یک موجود نگاه می کند و متوجه می شود که یک جهش ژنی در مقیاس بسیار کوچک می تواند این نظم را به هم بزند متوجه می شود که این نظم اتفاقی نیست و بی شک آفریدگار و نظم دهنده ای توانا دارد .
وقتی افکار گاه توفان زده مان را می بینیم ( به عنوان مثال : آیا جد انسان میمون بوده؟ ، منشا حیاط در دنیا چیست ؟ حقیقت جسم انسان چیست ؟ زندگی انسان و تکامل انسان به کجا خواهد رسید ؟ و.... ) . بار دیگر جای خالی زیست شناسان احساس می شود .
 

مجید دیجی

مدیر بخش
فلسفهٔ زیست‌شناسی (Philosophy of biology) یکی از زیر شاخه‌های عمده در فلسفهٔ علوم است.
تاملات فلسفی در پدیده‌های زیست‌شناسی و معرفت آن تاریخی طولانی دارد. برخی از موضوعاتی که مورد علاقه فیلسوفان امروزی زیست‌شناسی است تاریخی دارد که دست کم به زمان ارسطو برمی گردد مانند غایت شناسی، ماهیت قوانین، رده بندی و ماهیت و منطق تبیین و علیت. اما دوران جدید فلسفه زیست‌شناسی با مورتون بکنر آغاز می شود. بکنر با انتشار کتاب روش تفکر زیست‌شناسی و با استفاده از ابزارهای تحلیلی و روش‌های معرفت شناسی، متافیزیکی و منطقی، بسیاری از مباحث ذکر شده را مورد بررسی قرار داد.
منبع : فلسفه زیست‌شناسی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 

مجید دیجی

مدیر بخش
رفتار شناسی
یکی از زمینه های کاری گسترده در زیست شناسی و دام پزشکی رفتار شناسی است
رفتار شناسی حیونات علارقم اسمش که بی ارزش به نظر می آید بسیار کاربردی است .
1)رفتارشناسی برای تعلیم حیونات اهلی : افرادی که مایلند یک حیوان اهای برای نگهداری داشته باشند معمولا دوست ندارند حیوانی با رفتار پرخاشگرانه داشته باشند برای همین در خارج از ایران کمپ های تخصصی برای تربیت حیوانات خانگی وجود دارد .
2)رفتار شناسی حیوانات آزمایشگاهی : مثلا یک پژوهشگر باید از رفتار معمولی یک میمون در آزمایشگاه با خبر باشد تا بتواند تاثیر فلان دارو رو بر رفتار این حیوان اگاه شود
3)رفتارشناسی برای پیشرفت علم : مثلا یک گروه طراح بازی کامپیوتری از شبیه سازی حرکت یک گونه ماهی در اقیانوس به طراحی یک بازی هوشمند دست پیدا کرده اند یا گروهی با کارگذاری یک یک کیت در مغز یک موش موفق شدند رفتار و حرکات این حیوان را کنترل کنند .
4)رفتارشناسی برای ساخت ربات : ساخت ربات ها با توانایی های خاص ، مثلا الگو حرکت قاطر رباتیک ارتش آمریکا
5)رفتار شناسی برای بررسی اکولوژی های جانوری : مثلا شناسایی رفتار گربه سانان در هنگام سیری یا گرسنگی یا حرکت گروهی و مهاجرت پرندگان
6)رفتار شناسی حیوانات در محیط های جنگی و نظامی : مثلا در جنگ های جهانی از کبوترهای نامه بر ، برای انتقال اطلاعات استفاده می کردند
7)رفتارشناسی در محیط های بحرانی : مثل استفاده از سگ های زنده یاب در مناطق زلزله زده ( متاسفانه ما سگ ها تعلیم دیده را وارد می کنیم )
8)رفتار شناسی و کمک به افراد معلول : استفاده از سگ های تعلیم دیده برای هدایت و نجات جان افراد نابینا ، استفاده از میمون برای کمک به افراد معلول حرکتی
9)رفتار شناسی برای سرگرمی : استفاده از حیوانات مختلف در سیرک ها برای سرگرمی
و...
 

مجید دیجی

مدیر بخش
زیست شناسی فضا

آیا در فضا زندگی وجود دارد ؟

خوب به این پرسش از دید زیست شناسی ، میکروب شناسی ، بیوشیمی ، شیمی ، تکامل ، سلولی ملکولی ، زمین شناسی ، کیهان شناسی بحث می کنم

البته خیلی خلاصه مینویسم جون اگر کامل بنویسم شاید ده تا کتاب هم کم باشه؟؟؟؟

اول از همه باید ببینیم حیات چیست ؟ موجود زنده چیست ؟

هر محیطی که یک موجود زنده ای بتواند در آن متولد ، رشد کند ، تولید مثل کند ، بمیرد و تجزیه و به چرخه حیات بازگردد آن محیط دارای حیات است .

بعضی از دانشمندان معتقدند که اگر بتوانیم سیاره هایی با شرایط مشابه زمین پیدا کنیم که از نظر فاصله تا ستاره ای شبیه شرایط زمین تا خورشید باشند احتمالا حیات را در آن میتوان جُست . ( در حال حاظر 5 سیاره کشف شده است )

بعضی از دانشمندان اعتقاد دارند که اگر سرنخ های شکل گیری حیات را بر روی زمین دنبال کنیم به حقایقی در مورد وجود یا عدم وجود حیات در کرات دیگر می رسیم .

همان طور که میدانیم در خورشید که یک ستاره کوچک است ؛انفجارهای عظیمی بر اثر واکنش گاز هلیم وجود دارد که اشعه هایی از خورشید پراکنده می شود . که بعضی از این اشعه ها جهش زا هستند . جهش هایی که همراه با رعد و برق در کره زمین مواد هیدروژنی ، کربنی ، نیتروژنی را در کنار هم قرار داده مواد اولیه حیات را بوجود آورده است .

ترکیباتی مانند مواد گوگردیِ نیتروژن دار ، ترکیبات کربن دار و اشعه هایی مثل اشعه های جهش زا خورشیدی برای بوجود آمدن حیات ابتدایی الزامی است . در صورت نبودن هریک از این عناصر یا حیاتی وجود ندارد یا اینکه حیات به شکل دیگر وجود خواهد داشت .

تعریف موجود زنده : هر موجودی که از والد با والدینی بوجود آید ، رشد کرده ، فرزندی مانند خود تولید کند را موجود زنده گویند .

موجودات زنده به دو گروه تقسیم می شوند تک سلولی ها ، پر سلولی ها . زندگی موجودات پر سلولی نیازهای پیچیده ای دارد که شرایط حیات برای آنها سخت تر می کند . ولی زندگی تک سلولی ها نیازها و پیچیدگی های کمتری دارد . اما اثبات موجودات میکروسکوپی احتیاج به ابزاری دارد که همیشه در دسترس نیست .

ما به دنبال چه طور موجوداتی روی سیارات دیگر هستیم ؟ اگر به دنبال موجودات هوشمندتر از خودمان می گردیم به نظر من تقربیا اشتباه میکنیم . بر اساس نظریه بیگ بنگ یا انفجار بزرگ ، جهان و کهکشان ها بعد از انفجاری بزرگ بوجود آمد . پس بنابراین عمر تمام سیاره ها و بعد از سیر تکاملی کره زمین در یک حدود است . چون انفجار بیگ بنگ حدود 13 میلیارد سال پیش رخ داده است و کهکشان راه شیری حدود 10 میلیارد سال ( از نظر ستاره شناسان )و نزدیک به ۴٫۵۴ میلیارد سال ( از نظر زمین شناسان ) بوجود آمده است . و از آنجا که بوجود آمدن تمام سیاره ها کهکشان راه شیری در یک دوره از زمان بوده است . و بوجود آمدن موجودات پیشرفته تر از انسان احتیاج به زمان های طولانی برای تکامل دارد . اگر همزمان با زمین در سیاره ای دیگر حیات بوجود آمده باشد ولی در آنجا عصر یخبندانی بوجود نیامده باشد و سیر تکامل آنها همانند زمین باشد احتمالا هنوز حیوانات عظیم الجسه بر دنیای آنها حکم فرمایی می کنند . و خبری از موجودات هوشمند با جسه های کوچکتر نیست .

قانون طبیعی و انتخاب جنسی می گوید موجودات سازگار با محیط زنده می مانند و موجودات غیر سازگار منقرض می شوند و تا شرایط تغییر نکند هیچ گونه جدیدی بوجود نمی آید .

سیر تکاملی موجودات زنده را بر روی زمین ( بوجود آمدن تک سلولی ها ، ادغام تک سلولی ها و بوجود آمدن تدریجی پر سلولی ها ، بوجود آمدن ماهی ها ، دوزیستان ، خزندگان ، پرندگان و پستانداران ) (همچنین تکامل حشرات و گیاهان ) حدود یک میلیارد سال است . اگر تاریخ این سیر تکامل را با عمر ده ملیاردی زمین مقایسه کنیم . به این نتیجه می رسیم که روند تکامل ما خیلی سریع و پله پله بوده و تنها چیزی که می تواند موجوداتی پیشرفته تر از ما در سیارات کهکشان راه شیری بسازد روند تکاملی متفاوت هست که آن هم تقریبا بعید به نظر می آید غیر از اینکه معجزه ای رخ داده باشد .

احتمال وجود موجودات تک سلولی چقدر است ؟ خوب این احتمال بیشتر از سایر احتمالات هست . چون زندگی یک تک سلولی پیچیدگی های کمتری دارد و سازمان هایی مثل ناسا در واقع برای همین موضوع در سیارات دیگر به دنبال آب می گردد . در سال 1996 ناسا آثاری را روی صخرههای سیاره مریخ مشاهده کرد که احتمال داشت فسیل موجودات میکروسکوپی و زنده باشند. اطلاعات دیگر نیز تأیید کرده اند که سیاره مریخ در گذشته گرمتر و مرطوب تر از امروز بوده است.
آیا در کهکشان های دیگر حیات وجود دارد ؟ خوب همان طور که دیدیم در منظومه شمسی احتمال وجود موجودات هوشمند ناچیز است . اما در منظومه های دورتر... اولا عمر سیارات موجود در این منظومه خیلی بیشتر از سیاره ما است . پس اگر شرایط حیاتی وجود داشته باشد پس زمان بیشتری برای برای تکامل موجودات زنده وجود دارد . دوما باید به این نکته توجه کنیم که زمین دو میلیارد سال دیگه بیشتر زنده نیست پس اگر عمر کامل زمین رو 12 میلیارد سال محاسبه سیاراتی که زودتر از زمین بوجود آمده اند سریع تر نیز از بین خواهند رفت .
--------------------------
منابع :
1) انتخاب طبیعی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
2)زمین - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
3)پاسخ به شبهات حجره مجازی www.tousheh.ir
4): ?? ?? - ?????? ??ѐ :
5)Dalrymple, G.B. (1991). The Age of the Earth. California: Stanford University Press. ISBN 0-8047-1569-6.
ببخشید که این مطلب رو اینقدر خلاصه نوشتم . و ببخشید که اینقدر سریع از روی مطالب عبور کردم ....
 

biologisst

New member
سلام جناب آقای دیجی...
مطالبتون رو تا حدی خونده بودم.
خیلی خوب و مفید و مختصر میشه متوجه شد که هر گوشه ای از جامعه یه زیست شناس میتونه ایفای نقش کنه.
منتهی مشکل ما اینه که الان کشور ما ایران تنها تعریفش از شغل و کار مختصر شده به اداره ها و آزمایشگاه های تحقیقاتی و....که مثل کشورهای دیگه یه زیست شناس نمیتونه توی این زمینه ها شغلی مربوط به رشته اش پیدا کنه.
بنظرتون حالا برای این که این ایده ها را ایرانیزه کنیم و در ایران انجامش بدیم چه میشه کرد؟اصلا شاید چند تاشون اجرا شده اند و خیلی ها مثل من از اون ها بی خبریم.
چقدر خوب میشه اگر که کنار این مطالب مفید بچه های زیست شناس از ایده هاشون بگن و این که چجوری میخوان عملی کنند ایده هاشونو. و اگر بخواهیم کاری کنیم تشکیل یه گروه بدیم و بتوین به صورت مجموعه یه کاری رو پیش ببریم.و یا حداقل در این زمینه مشورتی کنیم.
من خودم شاید به صورت فردی و تکی نتونم هیچ کاری کنم ولی مطمئنا اگر یه مجموعه باشه و کارگروهی باشه با گرفتن یه کار جزئی از گروه میتونم نقشی ایفا کنم.
 

مجید دیجی

مدیر بخش
سلام جناب آقای دیجی...
مطالبتون رو تا حدی خونده بودم.
خیلی خوب و مفید و مختصر میشه متوجه شد که هر گوشه ای از جامعه یه زیست شناس میتونه ایفای نقش کنه.
منتهی مشکل ما اینه که الان کشور ما ایران تنها تعریفش از شغل و کار مختصر شده به اداره ها و آزمایشگاه های تحقیقاتی و....که مثل کشورهای دیگه یه زیست شناس نمیتونه توی این زمینه ها شغلی مربوط به رشته اش پیدا کنه.
بنظرتون حالا برای این که این ایده ها را ایرانیزه کنیم و در ایران انجامش بدیم چه میشه کرد؟اصلا شاید چند تاشون اجرا شده اند و خیلی ها مثل من از اون ها بی خبریم.
چقدر خوب میشه اگر که کنار این مطالب مفید بچه های زیست شناس از ایده هاشون بگن و این که چجوری میخوان عملی کنند ایده هاشونو. و اگر بخواهیم کاری کنیم تشکیل یه گروه بدیم و بتوین به صورت مجموعه یه کاری رو پیش ببریم.و یا حداقل در این زمینه مشورتی کنیم.
من خودم شاید به صورت فردی و تکی نتونم هیچ کاری کنم ولی مطمئنا اگر یه مجموعه باشه و کارگروهی باشه با گرفتن یه کار جزئی از گروه میتونم نقشی ایفا کنم.

میدونی دوست عزیز به نظر من در حال حاضر خیلی از بچه های زیست شناسی امیدشون رو از دست دادن... البته حق هم دارن وقتی توی تلوزیون یک مشت مثلا بازیگر میان سریال درست میکنن و رشته ما رو مسخره میکنن ( اشاره به سریال دودکش ) باید هم بچه ها سرخورده بشن . وقتی استادی بی سواد میاد سر و همون ترم اول شروع به تخریب رشته زیست شناسی میکنه باید هم ناامید بشن .مثلا من خودم تو دانشگاه بارها از استادام خواستم تا کمکم کنن تا کارها تحقیقاتی انجام بدم اما هر بار یه جوری از زیر کار فرار می کردن .
------------------------------------
اگر ایده داشته باشی و واقعا مرد عمل باشی و بتونی تولید ثروت کنی هم دولت بوسیله پارک های علم و فن آوری حمایت می کنه هم خودتون کسب ثروت می کنین . به تازگی هم شنیدم اگر کسی بتونه ثبت اختراع کنه دولت 300 میلیون تا دو میلیارد تومان وام میده . باز پرداختش هم 84 ماهه هست . و اختراعتون رو هم میزاره توی تالار بورس و براش سرمایه گذار پیدا میکنه .
منبع : http://hitna.ir/2223-fa.html
------------------------------------
مدتی هست با شخصی آشنا شدم که دایی ایشون دکترای سلولی ملکولی داره و موفق به تولید چند داروی جدید شده و کلا کارهای تحقیقاتی انجام میده شاید باور نکنی وضع مالی ایشون اینقدر خوبه که کمتر جراحی چنین درآمدی داره .
---------------------------------------
در جواب به سوالتون باید بگم ، بله میشود کارهای بزرگی کرد اما به قول معروف گاو نر می خواهد و مرد کهن . من بعد از کنکور شروع به کارهایی کردم مثلا با چند تا از بچه های خوش ذوق شروع به ترجمه کتابی کردم. اما این کار از نظر مالی هیچ سودی نداره .
در مورد
در مورد اینکه گفتید بیایم یک گروه تشکیل بدیم . اتفاقا حدود یک ماه پیش یکی از دوستان دیگه هم همین پیشنهاد رو داد . اگر موافقید یه تایپیک کنار همین تایپیک درست کنیم و از همین جا شروع بکار کنیم . میتونیم یک شرکت تعاونی ثبت کنیم و به چند دسته تقسیم بشیم یک عده دنبال ایده های نو باشن ( تحقیقات میدانی ) ، یک عده به دنبال عملی کردن ایده ها ( کارهای آزمایشگاهی ) ، یک عده به دنبال کارهای اداری و جذب سرمایه و یک عده هم بازاریابی کنن .

اما کار سختیه دردسرهای خودش رو داره. ما هم کم تجربه هستیم و باید با آزمون خطا پیش بریم. اما من خودم شخصا اعلام آمادگی می کنم. و با تمام قدرت و علم ناچیزی که دارم حمایت میکنم .

اگر قصد ساخت تایپیکی جدید داری اسمش رو بزار " گروه مستقل حمایت کننده فارغ التحصیلان زیست شناسی " فک کنم این اسم بتونه عده ای رو جذب خودش بکنه .... اما بازم با خداست که موفق بشیم یا...

در مورد ایرانیزه کردن ایده ها ، باید بگم که کار سختیه... چون در مملکت ما همه فکر می کنن دکتر حسابی هستن و از عهده هر کاری بر میان . و اینکه کسی واقعا رشته ما رو نمیشناسه . وقتی جایی میگی زیست شناسم مردم میگن خوب حالا چیکاره میشی ... در صورتی که در خارج از ایران احترام زیادی به این رشته قائل میشن چون میشناسنش . اگر واقعا قصد دارید زیست شناسی جایگاه خودش رو پیدا کنه باید مقاله بنویسی و اینترنت ، روزنامه ها و... در مورد رشته حرف بزنی . مثل کاری که من میکنم.
ببخشید که زیاده گویی کردم ...
من رو در جریان کارهاتون بذارید...
مــــــــــــــــــــــــوفـــــــق باشید
 
آخرین ویرایش:

vatson

New member
زیست شناسان این سایت بچه های پر انرژی هستن. و اکثرا هم با تجربه و با سواد هستن. اگه یه کاری شرو بشه من مطمینم میتونیم نتیجه بگیریم. :a2d3:
 

مجید دیجی

مدیر بخش
زیست شناسان این سایت بچه های پر انرژی هستن. و اکثرا هم با تجربه و با سواد هستن. اگه یه کاری شرو بشه من مطمینم میتونیم نتیجه بگیریم. :a2d3:

مرسی واتسون که موضوعات رو اینقدر دقیق دنبال می کنید. ( من که اون چیزا هایی که بالا گفتی نیستم :whistle:)
همیشه میگن اولین قدم سخت ترین قدم هست . اما اگر ما کارهای بالا مثل ثبت تعاونی و... که گفتم رو شروع کنیم. تازه سختی ها شروع میشه. من تجربه ای در این باره ندارم اما فک کنم اگر افرادی جمع بشن باید یک دوره کار آفرینی ، حساب داری و دوره های مدیریتی بگذرونیم... امیدوارم اگر کاری شروع شد با تمام قدرت انجام بشه و اینکه با پیروزی تموم بشه:smilies-azardl (113
 

vatson

New member
مرسی واتسون که موضوعات رو اینقدر دقیق دنبال می کنید. ( من که اون چیزا هایی که بالا گفتی نیستم :whistle:)
همیشه میگن اولین قدم سخت ترین قدم هست . اما اگر ما کارهای بالا مثل ثبت تعاونی و... که گفتم رو شروع کنیم. تازه سختی ها شروع میشه. من تجربه ای در این باره ندارم اما فک کنم اگر افرادی جمع بشن باید یک دوره کار آفرینی ، حساب داری و دوره های مدیریتی بگذرونیم... امیدوارم اگر کاری شروع شد با تمام قدرت انجام بشه و اینکه با پیروزی تموم بشه:smilies-azardl (113

خواهش میکنم. بنظر منم اگه بچه ها اعلام امادگی کنن و یه گروه خوب تشکیل بشه میشه ایده بدیم داخل گروه و بعدش عملی کنیم. مسلما دوستانی هم که میخوان همکاری کنن باید بدونن که کار راحتی نیس. نیاز به پشتکار داره. خوبیه این سایت اینه که بچه ها یی که برا کنکور اماده میشدن. همه جوره استرس رو دیدن و پشتکار خوبی هم دارن.
 

مجید دیجی

مدیر بخش
زیست شناسی فضا قسمت 2
همان طور که در اوایل تایپیک گفتم یکی از محیط هایی که زیست شناسان می توانند مشغول به کار شوند ، زیست شناسی فضا است . (یکی از حوزه های هیجان انگیز در 50 سال گذشته...جایی که شاید اغلب زیست شناسان آرزوی کار کردن دارند )
زیست شناسی فضایی یک مکان رویایی برای زیست شناسان است و در این محیط هم می توان نظریه پردازی کرد ، هم آزمایشات جدید و ابتکاری انجام داد ، هم تحقیق کرد و هم به بررسی پیدایش حیات در سیارات پرداخت و...
به عنوان مثال ارسال گیاهان به فضا :
شرایط سفر به مریخ و بعد مسافت دانشمندان مهاجر را ناگزیر می‌نماید گیاهان را نیز با خود ببرند. گیاهان غذا و اکسیژن تولید می‌کنند و همدم و یادگاری سبز از خانه هستند.
اما وندی باس، زیست شناس ( گیاه شناس )، و امی گروندن، میکروب ‌شناس از دانشگاه کارولینای شمالی بر این باورند که گیاهانی را پرورش داده‌اند که قادر به زندگی در این شرایط سخت می‌باشند.
گیاهان معمولی غالباً روشهایی را برای خنثی کردن سوپراکسید (موادی که در اثر استرس شرایط سخت تولید می شوند ) دارا هستند، اما پژوهشگران بر این باورند که روشی که میکروبی به نام پیروکوکوس فوریوسوس بکار می‌برد، ممکن است کارایی بیشتری داشته باشد. این میکروب در دهانه‌های آتشفشانی بسیار داغ در اعماق اقیانوس زندگی میکند. اما به صورت متناوب با فوران‌ها به آبهای سرد دریایی وارد می‌شود. بنابراین بر خلاف سیستم خنثی سازی گیاهان، این سیستم در پیروکوکوس در محدوده خارق‌العاده ۱۰۰ درجه سانتیگراد اختلاف حرارت عمل می‌کند. این نوسان مشابه چیزی است که گیاهان در یک گلخانه مریخی با آن روبرو می‌شوند.
در حال حاضر پژوهشگران ژن پیروکوکوس را داخل گیاهی کوچک و با رشد سریع به نام آرابیدوپسیس نموده‌اند. باس می‌گوید " حالا ما اولین جوانه را داریم. ما آنها را پرورش می‌دهیم و دانه‌ها را استخراج می‌کنیم تا نسل‌های دوم و سوم را تولید کنیم." در یک سال و نیم تا دو سال اینده آنها امیدوارند که گیاهانی را با دو نسخه از ژن جدید داشته باشند. در آن هنگام بررسی عملکرد ژنها امکان‌پذیر می‌شود: ایا آنها آنزیمهایی خاص با وظایف مشخص را می‌سازند، ایا آنها واقعاً به بقای گیاه کمک می‌کنند، و یا حتی موجب آسیب رساندن به آن می‌شوند. در ادامه، آنها امیدوارند که ژنهای دیگری را نیز از میکروب‌های سخت‌زی استخراج کنند؛ ژنهایی که گیاه را در مقابل خشکی، سرما، فشار هوای کم، و امثالهم مقاوم می‌سازند. مطمئناً هدف تنها تولید گیاهانی با توانایی بقا در مریخ نیست. موفقیت اصلی این است که این گیاهان به رشد و نمو خود ادامه دهند یعنی محصول تولید کنند، در فرایند بازیابی پسماندها نقش داشته باشند و به تولید اکسیژن در خانه جدید کمک کنند.
منبع: گياهانی که برای سفر به مریخ آماده می‌شوند
354495_515.jpg
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
زیست شناسی فضا : قسمت 3
اسید‌های آمینه همراه شهاب سنگ‌ها به زمین آمده‌اند
امروزه مشاهدات و اكتشافات انجام شده در سایر اجرام سماوی جای هیچ شكی باقی نگذاشته است كه آمینواسیدها در جاهای دیگری از منظومه شمسی غیر از زمین نیز بوفور یافت می‌شوند. اولین نشانه‌ها از شهاب سنگ‌هایی به دست آمد كه گرفتار میدان گرانشی زمین شده و بر سطح این سیاره سقوط كرده‌اند. ابتدا گمان بر این بود كه شاید یافته‌های فوق ناشی از رسوخ آمینواسیدهای زمینی به دل این سنگ‌های آسمانی بوده است.

اما خیلی زود و با كشف ساختار متفاوت این آمینواسیدهای كشف شده، امید تازه‌ای در دل جویندگان موجودات فضایی كاشت. این موضوع باعث شد تا دور تازه‌ای از پژوهش‌ها برای یافتن منابع جدید آمینواسیدها تعریف گردد و پروژه‌های تازه‌ای پر پرواز گیرند. بعد از آن بود كه دانشمندان با مطالعه نمونه‌های جمع آوری شده توسط كاوشگر فضایی استارداست از غبار یك دنباله‌دار دریافتند كه آمینواسید‌ها گویا در منظومه شمسی پراكنده‌اند.

اما تمام این یافته‌ها فقط باعث شده است تا تعداد پرسش‌های پیش روی محققان سیر صعودی گیرد. به راستی حیات روی زمین از كجا نشأت گرفته است؟ آیا می‌توان انتظار داشت كه روزی بتوانیم در سیارات دیگری زندگی پیدا كنیم؟ اگر پاسخ به این پرسش مثبت است، حیات فرازمینی چه شكلی است؟ دانشمندان بخصوص در حال بررسی این موضوع هستند كه چگونه تركیب‌های گوناگونی از آمینواسید‌ها باعث پیدایش گونه‌های مختلف حیات می‌شود؟

و پرسش آخر این‌كه با ایجاد تغییر در تركیبات گوناگون و توالی تركیبی مجموعه‌های مختلف آمینواسیدی قادر به ایجاد چه تغییراتی در پروتئین‌های سازنده زندگی خواهیم بود؟ یافتن این پاسخ‌ها می‌تواند علاوه بر روشن ساختن یكی از اساسی‌ترین پرسش‌های بشری مبنی بر چگونگی پیدایش حیات، عصر جدیدی از فناوری‌های زیستی را نیز فراروی بشر كنجكاو قرار دهد.
منبع : آيا‌ حیات زمینی منشاء کیهانی دارد؟
خیلی حیجان انگیزه.........من که خیلی با این مباحث حال می کنم مثل مباحث رباتیک
 
آخرین ویرایش:

biologisst

New member
برای من که زیست شناسی در فضا خیلی جالبه و جای سواله...
این که گیاهان رو می برند و با شرایط سازگارشون میکنند خیلی جالبه..مخصوصا این که چجوری گیاهانی که در صورت جاذبه ی زمین رشد می کنند میتونند اونجا با جاذبه ی خیلی خیلی کمتر از زمین رشد کنند و مواد را در داخل آوندهاشون به حرکت در بیارند یا اکسیژن را آزاد کنند. عمل تعریق و تعرق انجام بدن.
خوبه اگر تونستم در این باره جوابی پیدا کنم میارم میزارم.
 

مجید دیجی

مدیر بخش
برای من که زیست شناسی در فضا خیلی جالبه و جای سواله...
این که گیاهان رو می برند و با شرایط سازگارشون میکنند خیلی جالبه..مخصوصا این که چجوری گیاهانی که در صورت جاذبه ی زمین رشد می کنند میتونند اونجا با جاذبه ی خیلی خیلی کمتر از زمین رشد کنند و مواد را در داخل آوندهاشون به حرکت در بیارند یا اکسیژن را آزاد کنند. عمل تعریق و تعرق انجام بدن.
خوبه اگر تونستم در این باره جوابی پیدا کنم میارم میزارم.

ریشه دواندن در فضا
ریشه گیاهان، حرکات و عکس‌العمل‌های منحصربه‌فردی دارند که از آنها تحت عنوان حرکات پیچ و تاب‌دار ریشه یاد می‌شود. پیشتر تصور می‌شد دلیل این نوع حرکات، جاذبه زمین است.
ریشه بخشی است که سلول ها در آن به طور فعال تقسیم می شوند. گسترش، اندازه، شکل و کارکرد سیستم های ریشه ای با ساختار ژنتیک گیاه و با شرایط محیطی و مدیریتی که وضع این شاخصه ها را تعدیل می کنند، کنترل می شود.

با آن که شرایط خاک بشدت روی رشد ریشه اثر می گذارد، اما به نظر می رسد هر ریشه از یک مکانیسم هدایت طبیعی نیز پیروی می کند.

اهمیت رشد ریشه به حدی است که درختکاران معتقدند کاهش نسبت ریشه به ساقه گیاه می تواند صدمات جدی به گیاه وارد کند. اما رشد ریشه از چه الگویی تبعیت می کند؟

تحقیقات درباره یک گونه خاص گیاهی

Arabiosis نام گیاهی با گل های کوچک از خانواده شب بوهاست. دانشمندان از این گونه خاص گیاهی به منظور انجام مطالعات دقیق تر درباره بیولوژی گیاهان استفاده می کنند.

«رشادی گوش موشی» یا Arabiosis thaliana نخستین گونه گیاهی است که نقشه ژنتیک آن به طور کامل کشف شده است. این گیاه بومی اروپا، آسیا و شمال آفریقاست.

دانشمندان معتقدند هر گونه تغییر در این گیاه کاملا مشهود است و شاید به همین دلایل نیز هست که از آن به عنوان الگویی مفید در زمینه مطالعات گیاه شناسی استفاده می کنند. یکی از تحقیقاتی که روی این گیاه خاص انجام شده، تاثیر جاذبه زمین بر رشد ریشه آن بوده است.

رشد ریشه این گیاه در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) نشان داد رشد ریشه صرفا منوط به حضور جاذبه نیست.

در ایستگاه فضایی بین المللی نخستین آزمایش های تجربی روی گیاهان در فضا انجام گرفت. هدف از این مطالعات، تاثیر مقادیر مختلف جاذبه بر رشد گیاهان بود. طبق این تحقیقات، حرکات پیچ و تاب دار ریشه گیاهان ارتباطی با جاذبه زمین ندارد.

حرکات مختلف ریشه

در ریشه گیاهان دو نوع حرکت به ثبت رسیده؛ نوع اول حرکات پیچشی یا موجی است که عبارت است از یک سری تغییرات منظم و دورانی در نوک ریشه که در طول مراحل رشد صورت می گیرد. پیشتر عنوان شده بود ریشه گیاهان با این حرکات می توانند شرایط محیطی را درک کنند یا حتی از موانع سر راه آگاه شوند. دانشمندان قبلا بر این باور بودند این نوع حرکت در حقیقت پاسخ گیاه به جاذبه زمین است.

حرکت دیگری به نام حرکت فنری نیز وجود دارد؛ پیشروی ریشه در این نوع حرکت به صورت کج و در امتداد سطح عمود است. با وجود همه فرضیه های مربوط به این دو نوع حرکت، هنوز هم مبنای دقیق الگوهای آنها مشخص نشده است.

ادامه تحقیقات در فضا

دانشمندان درصدد برآمدند عوامل تاثیرگذار رشد ریشه را در زمانی که جاذبه به طور کامل حذف می شود، بررسی کنند.

به همین منظور تیم تحقیقاتی از دانشگاه فلوریدا تشکیل شد؛ این تیم دو اکوتیپ مختلف از گونه Arabiosis thaliana را در ایستگاه فضایی بین المللی کشت کرد. منظور از واژه اکوتیپ، گونه هایی است که خصوصیات منحصربه فردشان به آنها امکان حیات در یک زیستگاه را مشخص می کند.

این دو اکوتیپ عبارت بود از: Wassilewskija و Columbia. گیاهان مذکور در جعبه های مخصوصی که تا حدودی شرایط زیستگاه طبیعی را برای آنها بازسازی کردند، پرورش یافتند. وضع رشد هر شش ساعت بدقت تجزیه و تحلیل شد.

داده ها به طور مستمر به زمین مخابره شد و امکان آنالیز بیشتر را برای محققان فراهم کرد. پدیده فتوتروپیسم منفی یا نورگریزی در ریشه گیاهان از مواردی بود که مورد بررسی جامع تر قرار گرفت. البته هنوز نقش این پدیده در جهت یابی رشد ریشه بخوبی مشخص نشده است.

فتوتروپیسم همان پدیده ای است که باعث رشد برخی گونه های گیاهی به سمت نور می شود و البته عکس آن هم در مورد ریشه ها صادق است.

محققان پس از بررسی های متعدد متوجه شدند در شرایط عدم جاذبه گرانشی اگر نور مستقیم به ریشه گیاهان تابانده شود، آنها هم به این محرک پاسخ می دهند. جالب اینجاست که تحت این شرایط، چگونگی رشد ریشه درست شبیه آن چیزی است که در زمین اتفاق می افتد یعنی همچنان برخلاف جهت رشد ساقه گیاهان.

مسیر یا الگویی که ریشه ها در حین رشد در فضا انتخاب می کنند، در واقع تابعی از الگوهای پیچ و تاب دار است که پیشتر جاذبه را مسئول آن می دانستند.

تحقیقات در فضا همچنین نشان داد در عمل تغییری در الگوهای خاص رشد این دو گیاه حاصل نشده است اما دانشمندان معتقدند زاویه پیچ و تاب ها در فضا تا حدودی از الگوی زمین پیچیده تر است. نتایج به دست آمده، این فرضیه ها را تقویت می کند که حرکات پیچشی و حرکات فنری ریشه در واقع دو پدیده کاملا مجزا هستند و مهم تر این که جاذبه زمین، آن تاثیری را که پیشتر گفته می شد، ندارد.

با آن که گیاهان از جاذبه به عنوان محرک جهت دار برای درک وضعیت خود بهره می گیرند اما واضح است جاذبه نه تنها در مسیریابی ریشه ها نقش اساسی را به عهده ندارد بلکه حتی تنها عاملی هم نیست که الگوهای رشد ریشه را مشخص می کند.

دانشمندان احتمال می دهند سایر عوارض زیست محیطی نظیر تلاش برای پیدا کردن آب و مواد غذایی در این رابطه نقش موثرتری دارند. در هر صورت هنوز راه زیادی مانده تا راز حرکت پیچیده ریشه گیاهان کاملا آشکار شود.

منبع: sciencedaily
مترجم: فرناز حیدری

منبعی که ترجمه رو ازش کپی کردم : ریشه دواندن در فضا
اینم چکیده یه مقاله وطنی :
تعامل عوامل تروپیسم می تواند در تعیین شکل نهایی گیاه و ارگانهایش اهمیت زیادی داشته باشد. ما پاسخ های رشد را در ریشه گیاه به عنوان نمونه ای از این تعامل بررسی کردیم. جاذبه نقش برجسته ای در ریشه ریشه و فتوتروپیسم نقش مهمی در جهت رشد کردن اندامهای هوایی گیاه دارد. در نور آبی یا سفید، ریشه فتوتروپیسم منفی دارد اما نور قرمز باعث فتوتروپیسم مثبت در آن می شود.

منبع : فتوتروپیسم ریشه: چگونگی تاثیر نور و جاذبه بر شکل گیاه
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
در مورد رشد اندام هوایی هم باید بگم معمولا با تابش نور مصنوعی میشه گیاه رو به هر سمتی کشید و اشتباهات احتمالی در اثر نبود جاذبه از بین برد...
البته در تمام سیاره ها به علت وجود هسته آهنی جاذبه وجود داره که این جاذبه جاهای مختلف میتونه متغیّر باشه. مثلا در همین زمین خودمان در گودال ماریانا ( عمیق ترین گودال در جهان ) جاذبه اش با قله اورست خیلی فرق داره اما در صورتی که بتونیم سایر عناصر دخیل در رشد مثل نور ، مواد شیمیایی و... رو به نحو احسنت فرآهم کنیم. گیاه میتونه خودش رو سازگار کنه. معمولا وابسته ترین قسمت گیاه به جاذبه ، اندام های هوایی هست .
اما معمولا حرکت شیره گیاه در ساقه گیاهان معمولا در جهت عکس جهت جاذبه هست و با استفاده از تدابیر گیاه مثل حرکت مواد از جای کم تراکم به پر تراکم صورت می گیرد . ( بر اساس شیب غلظت ) یک حبه قند رو در نظر بگیرید وقتی اون رو داخل چای میزنیم خیلی سریع ملکول های آب در بین بین ملکول های قند انتشار می یابد . در اینجا احتیاجی به جاذبه نیست .
البته می توان در سفینه های فضایی تا حدودی جاذبه مصنوعی درست کرد : ایستگاه‌های فضایی و فضاپیماهای که درآینده به فضا می‌روند را به دو بخش مجزا تقسیم کنند و این دو بخش با یک لوله‌ی واسط به هم دیگر وصل شوند و سپس با چرخیدن این دو به حول مرکز میله‌ی واسط نیرویی به سمت خارج به وجود می‌آید که همان نیروی گریز از مرکز تا جانب مرکز است و باعث می‌شود گرانش جزیی به سمت خارج آن به وجود بیاید

منبع : آيا نمي‌توانند در ايستگاه‌هاي فضايي جاذبه‌ي مصنوعي ايجاد كنند كه فضانوردان اين‌طور معلق نباشند؟
 
بالا