احادیث ائمه

bahramian0935

New member
امام صادق عليه السلام فرمودند
مردى خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلّم آمد و عرض كرد : اى رسول خدا ، به چه كسى نيكى كنم ؟ فرمود : به مادرت . عرض كرد : سپس به چه كسى ؟ فرمود : به مادرت . عرض كرد : بعد از او به چه كسى ؟ فرمود : به مادرت . عرض كرد : سپس به چه كسى ؟ فرمود : به پدرت .
الكافي : 2 / 159 / 9 منتخب ميزان الحكمة
 

bahramian0935

New member
صلوات خاصه حضرت زهرا سلام الله علیها:
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّیقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِیَّةِ حَبیبَةِ حَبیبِكَ وَنَبِیِّكَ
وَاُمِّ اَحِبّآئِكَ وَاَصْفِیآئِكَ الَّتِى انْتَجَبْتَها
وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلى نِسآءِ الْعالَمینَ
اَللّهُمَّ كُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها
وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها وَكُنِ الثّائِرَ اَللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها
اَللّهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّةِ الْهُدى
وَحَلیلَةَ صاحِبِ اللِّوآءِ وَالْكَریمَةَ عِنْدَ الْمَلاَءِ الاَْعْلى
فَصَلِّ عَلَیْها وَعَلى اُمِّها صَلوةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ اَبیها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ
وَتُقِرُّ بِها اَعْیُنَ ذُرِّیَّتِها وَاَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هذِهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَالسَّلامِ.
 

bahramian0935

New member
قَالَ الصّادِقُ عَلَیْهِ السَّلامُ:
*****************
"مَنْ وَجَدَ بَرْدَ حُبّـِنــٰا عَلـیٰ قَلْبِهِ فَلْیَکْثُرِ الدُّعـٰاءَ لاِ ُمّـِهِ..."
امام صادق علیه السلام فرمودند:
هر کس شیرینی و گوارایی محبت ما را در قلب خویش احساس کرد باید به مادر خود زیاد دعا کند؛ زیرا این شیرینی و گوارایی محبت ما را مرهون پاکدامنی مادرش است.
امالی شیخ صدوق؛ ص 609
 

bahramian0935

New member
......

از آیت الله بهجت پرسیدند برای بیماری ها چه کنیم، پاسخ دادند خداوند متعال کپسولی درست کرده است که تمام ویتامینها در آن است، آن هم کپسولِ صلوات بر محمد وآل محمد است.اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ﻭ ﺛﻮﺍﺑﺶ ﺭﻭ ﻫﺪﻳﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻫﺮﺍ (سلام الله علیها)
ﺑِﺴﻢِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢِ
ﺇِﻧَّﺎ ﺃَﻋْﻄﻴْﻨَﻚ ﺍﻟْﻜَﻮْﺛَﺮَ (1)
ﻓَﺼﻞِّ ﻟِﺮَﺑِّﻚ ﻭَ ﺍﻧﺤَﺮْ (2)
ﺇِﻥَّ ﺷﺎﻧِﺌَﻚ ﻫُﻮَ ﺍﻷَﺑْﺘﺮُ (3)
 

bahramian0935

New member
*** بسم الله الرحمن الرحیم ***
امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام....
امام علي (ع) : اي کميل اگر سختي و فشار بر تو روي آورد زياد بگو (( لا حول و لا قوه الا بالله العلي العظيم )) تا بر طرف گردد و اگر نعمتي از جانب خدا به تو رسيد زياد بگو (( الحمدلله )) تا افزون گردد و چون روزيت دير رسيد زياد بگو (( استغفرالله ربي و اتوب اليه )) تا وسعت يابي...
تحف العقول صفحه 168
 

bahramian0935

New member
امام علی (علیه السلام) :
دلت را با اندرز زنده بدار.
نهج البلاغه ، نامه 31
 

bahramian0935

New member
امام علی النقی علیه السلام
عَلَیکُم بِالوَرَعِ فَاِنَّهُ الدّینُ الَّذی نَلازِمُهُ وَ نُدینُ اللهَ تَعالیَ بِهِ وَ نُریدُهُ مِمَّن یُوالینا لاتَتعَبُونا بِالشَّفاعَةِ
با ورع و باتقوا باشید که این ورع و تقوا همان دینی است که همواره ما ملازم آن هستیم و پایبند به آن می باشیم و از پیروان خود نیز می خواهیم که چنین باشند. از ما (با عدم رعایت تقوا) شفاعت نخواهید و ما را به زحمت نیندازید.
وسائل الشیعه، ج15، ص 248
 

bahramian0935

New member
در روايتي از پيامبر صلي الله عليه وآله آمده است كه درود فرستادن بر فاطمه زهرا عليه السلام آثــار معنوي بالايي دارد و در قيامت شايستگي الحــاق به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله را براي انسان فراهم مي كند. پيامبر اكـرم صلي الله عليه وآله فرمود :
اي فــاطـمـه ! هــر كس بــر تو صلوات بفرستد خداوند او را مي آمرزد و در هر جاي بهشت كه باشم وي را به مــن ملحق سازد. كيفيت صلوات بــر حــضــرت زهـــــــرا عليه السلام چنين است :
«اللّهُمَّ صَلِّ عَلي فاطِمَةَ وَ اَبيها وَ بَعْلِها وَ بنيها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فيها بعَدَدِ ما اَحاطَ به عِلْمُكَ»
خادم الزهرا...
 

bahramian0935

New member
مام نقی علیه السلام فرمودند:
*********************
امام و خلیفه بعد از من (فرزندم)حسن;و بعد از او فرزندش مهدی موعود علیه السلام می باشد که زمین را پر از عدل و داد می نماید، همان طوری که پر از ظلم و ستم گشته باشد.
بحار ال،ج۷۸
 

bahramian0935

New member
نور صراط چيست؟
عنه صلى الله عليه و آله و سلّم :
الصَّلاةُ عَلَيَّ نورٌ على الصِّراطِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
درود (وصلوات) فرستادن بر من ، نورى است روى صراط .
كنز العمّال : 2149 منتخب ميزان الحكمة : 332
 

bahramian0935

New member
امام علی - علیه السلام - :
*******************
بخشنده باش اما زياده روي نكن، در زندگي حسابگر باش اما سخت گير مباش.
(حكمت 33)
 

bahramian0935

New member
حق نماز
******
حق نماز این است که بدانی با آن به مهمانی خدا می روی ؛ و در پیشگاه و منظر او می ایستی . پس چون این را دانستی سزوار است که همچون بنده ای خوار ؛ حقیر ؛ خواستار ؛ ترسان ؛ امیدوار ؛ بی قرار ؛ زاری کننده و بزرگ دارنده ؛ کسی که در مقابلش با آرامی و سرافکندگی و فروتنی اعضا ایستاده است و همراه با آرامش و وقار وراز و نیاز نیکویی ؛ که در دل با او دارد ؛و تقاضای آزادی از آتش جهنم نسبت به اشتباهات و خطاها که احاطه اش نموده و گناهانی که به نابودی اش کشانده ؛ به او روی می آوری . و قدرتی جز از ناحیه خداوند وجود ندارد.
رساله حقوق امام سجاد علیه السلام ؛ ص 294
 

bahramian0935

New member
«سخنى است كه امام (ع) درباره معنى شبهه ايراد فرموده است»
«شبهه» را از اين رو «شبهه» نام نامیدند كه به حق شباهت دارد، اما براى دوستان خدا نورى كه آنان را در تاريكی هاى شبهه راهنمایى كند، «يقين» آنها است و راهنماى آنها مسير هدايت است، ولى دشمنان خدا ، دعوت کننده شان در شبهات گمراهی است و راهنماى آنها كورى باطن است آنكس كه از مرگ بترسد هرگز به خاطر اين ترس، از مرگ نجات نمى يابد همانطور كه آن كس كه مرگ را دوست دارد براى هميشه در اين جهان باقى نخواهد ماند.
نهج البلاغه.خطبه 38

امام سجاد سلام الله علیه:
******************
بسیار عجیب است از كسانى كه براى این دنیاى زودگذر و فانى كار مى كنند و خون دل مى خورند ولى آخرت را كه باقى و ابدى است رها و فراموش كرده اند.
بحارالأنوار: ج 73، ص 127، ح 128.
 

bahramian0935

New member
«سه حالت و خصلت در هر یک از مؤمنین باشد، در پناه خداوند خواهد بود و روز قیامت در سایه ي رحمت عرش الهى مى باشد و از سختى ها و شدائد صحراى محشر در امان است:
1. در کارگشايى و کمک به نیازمندان و درخواست کنندگان دریغ ننماید.
2. قبل از هر نوع حرکتى بیندیشد که کارى را که مى خواهد انجام دهد یا سخنى را که مى خواهد بگوید، آیا رضایت و خوشنودى خداوند در آن است یا مورد غضب و سخط او مى باشد.
3. قبل از عیب جويى و بازگويى عیب دیگران، سعى کند عیب هاى خود را برطرف نماید.»
(منبع: بحارالأنوار،جلد 75،صفحه 141)

- - - Updated - - -

ابوحمزه ثمالی گوید : حضرت سجاد (ع) فرمود :
محبوب ترین شما در نزد خداوند کسی است که اعمالش از همگان بیشتر و نیکوتر باشد ، و بزرگترین شما آن کسی است که رغبتش به آنچه در نزد خداوند است زیادتر باشد ، آن کسی میتواند از عذاب خداوند رهایی پیدا کند که از همگان بیشتر از خدا بترسد و نزدیکترین شما به پروردگار کسی است که اخلاقش بهتر باشد و آن کسی از شما بیشتر در نزد خداوند پسندیده است ، که با اهل و عیالش با وسعت دل زندگی کند و گرامی ترین شما نزد خداوند کسی است که تقوای او از همه بیشتر باشد.
کِتابُ المَواعِظ شیخ صدوق 106

- - - Updated - - -

امام سجاد سلام الله علیه:
******************
همانا معرفت و كمال دین مسلمان در گرو رها كردن سخنان و حرف‌هایی است كه به حالش سودی ندارد.
همچنین از ریاء و خودنمایی دوری جستن و در برابر مشكلات زندگی بردبار و شكیبا بودن و نیز دارای اخلاق پسندیده و نیك سیرت بودن است.
تحف العقول: ص 202، بحارالا نوار: ج 2، ص 129، ح 11.

- - - Updated - - -

يك هشدار:
#######
معناي "ثقلين" كه رسول خدا صلّي الله عليه و آله ما رو به تمسّك به اون امر فرموده، چه چيزيست؟
چگونه بايد به هر دو متوسّل بشيم؟
قرآن و عترت به عنوان "ثقلين"، اساسا و اصولا از هم قابل انفكاك نيستند. قرآن بدون عترت و عترت بدون قرآن بي معناست.
چرا؟
قرآن به تنهايي، نه تنها ما رو به سرمنزل مقصود رهنمون نمي‌شه، بلكه به هلاكت و گمراهي مي‌كشونه! به عنوان نمونه مي‌تونيم خوارج در قديم و يا وهايبيّت در امروز رو مثال بزنيم. همچنين نمونه‌ي بارز اون، پيروان سقيفه (اهل تسنّن) هستند كه با شعار "حسبنا كتاب الله يعني كتاب خدا براي ما كافي است"، بر خلاف دستور رسول خدا، عترت را كنار گذاشتند.
با اين توضيح معلوم مي‌شه: هر كس به هر شكلي عترت رو كنار بگذاره، در واقع از دستور رسول خدا سرپيچي كرده و از دايره‌‌ي ايمان خارج شده است. مثلا كساني كه ادعا مي‌كنند، قرآن كاملا روشن و واضحه و نيازي به بيان ندارد، در واقع مي‌گويند كه ما نيازي به مبيّن و مفسّر معصوم قرآن يعني عترت نداريم! هرچند كه ادعاي تشيّع بكنند.
قرآن به زبان عربي است! بله درسته! امّا مصداق‌هاي قرآن چيزي كاملا اختلافي است و هر كسي ممكن است در مورد مصداق آيات آن با ديگري اختلاف داشته باشد كه در اين صورت اول هرج و مرجه! مثلا: معناي آيه‌ي "قاتلوا ائمّة الكفر" را هر عربي زباني و يا هر كسي كه با عربي آشنايي اندكي نيز داشته باشد مي‌فهمد: امامان كفر را بكشيد! . امّا مسئله اينجاست كه چه كسي بايد بگويد كه امامان كفر در هر زمان و شرايطي چه كساني هستند؟‌؟ چه كسي مي‌تواند ادعا كند كه دقيقا مي‌داند اراده و منظور خداوند از اين آيه و مصداق امامان كفر در حال حاضر چه كساني است؟؟
پس چون منظور خداوند را درك نمي‌كنيم و مصداق آيات را نمي‌دانيم، لاجرم بايد متوسّل به عترت باشيم. عترتي كه خداوند آنان را معصوم و مبرّا از خطا و داراي علم قرآن و فهم مصاديق و معاني آن آفريده است.
امّا متأسّفانه مي‌بينيم كه حتّي در كتاب‌هاي درسي هم سعي شده است تا در كنار آموزش روخواني قرآن چنين به بچه‌ها بياموزند كه گويي همه مي‌توانند قرآن را بفهمند و درك كنند! و در اين راستا هيچ اشاره‌اي به جايگاه عترت به عنوان تنها مفسّران قرآن و لزوم تمسّك به آنان نكرده‌اند!!
اين مسئله خطري بزرگ براي جامعه‌ي آينده‌ شيعيان است! كما اينكه هم‌اكنون نيز عده‌ي فراواني ندانسته در دام اين گمراهي دچارند!!
يادمان باشد، اختلاف اساسي ما شيعيان با اهل تسنّن، در همين جاست ...
مواظب باشيم تا ندانسته در اعتقاداتمان گمراه نشويم !
 

bahramian0935

New member
امام سجاد سلام الله علیه:
******************
حق زن اين است كه بدانى خداوند عزوجل او را مايه آرامش و انس تو قرار داده و اين نعمتى از جانب اوست، پس احترامش كن و با او مدارا نما، هر چند حق تو بر او واجبتر است اما اين حق اوست كه با او مهربان باشى.
من لايحضره الفقيه ج 2، ص 621، ح 3214

- - - Updated - - -

امام سجاد سلام الله علیه:
******************
از دروغ كوچك و بزرگش، جدّى و شوخيش بپرهيزيد، زيرا انسان هرگاه در چيز كوچك دروغ بگويد، به گفتن دروغ بزرگ نيز جرئت پيدا میكند.
تحف العقول، ص 278؛ ميزان الحكمه، ج 10، ص 66.
 

bahramian0935

New member
امام حسن مجتبی :
**************
«بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أَرْبَعُ أَصابِعَ، ما رَأَیتَ بِعَینَیكَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیكَ باطِلاً كَثیرًا.»
بین حقّ و باطل به اندازه چهار انگشت فاصله است، آنچه با چشمت بینى حقّ است و چه بسا با گوش خود سخن باطل بسیارى را بشنوى.

- - - Updated - - -

به نام خدا
مشكل ترین و سخت ترین لحظات و ساعات دوران ها براى انسان، سه مرحله است:
1 ـ آن موقعى كه عزرائیل بر بالین انسان وارد مى شود و مى خواهد جان او را برگیرد.
2 ـ آن هنگامى كه از درون قبر زنده مى شود و در صحراى محشر به پا مى خیزد.
3 ـ آن زمانى كه در پیشگاه خداوند متعال ـ جهت حساب و كتاب و بررسى اعمال ـ قرار مى گیرد و نمى داند راهى بهشت و نعمت هاى جاوید مى شود و یا راهى دوزخ و عذاب دردناك خواهد شد.
بحار الأنوار: ج 6، ص 159، ح 19،

- - - Updated - - -

شخصى‌ به‌ امام‌ حسن‌ – علیه‌ السلام‌ – عرض‌ کرد : اى‌ پسر پیامبر خدا چرا ما از مرگ‌ اکراه‌ داریم‌ و آن‌ را دوست‌ نداریم‌ ؟
حضرت‌ فرمود : چون‌ شما آخرت‌ خود را خراب‌ و دنیایتان‌ را آباد کرده‌اید ، بنابراین‌ انتقال‌ از عمران‌ و آبادانى‌ به‌ خرابى‌ و ویرانى‌ را دوست‌ ندارید .
(بحار ال ، ج‌ ۴۴ ، ص‌ ۱۱۰)

- - - Updated - - -

امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند:
****************************
«ای بندگان خدا» بدانید که خداوند شما رابیهوده نیافریده است، و بحال خود رها ننموده، مدت عمرتان را نوشته، و روزی شما را بینتان قسمت کرده تا هر خردمندی قدر و ارزش خود را بداند و بفهمد جز آنچه مقدر شده هرگز به او نمی رسد.
(تحف العقول، ص 234)
 

bahramian0935

New member
به نام خداوند مهربان:)
امام على عليه السلام : مؤمن شاديش در چهره اش مىباشد و اندوهش در دلش ، سينه‌اش از هر چيز فراختر (پر حوصله و دريا دل) است و نفسش از هر چيز زبونتر ؛ بلندپايگى را ناخوش دارد و شهرت را دشمن ؛ اندوهش دراز است و همتش بلند ؛ بسيار خموش است و اوقاتش به بيكارى نمىگذرد ؛ شكور است و شكيبا ؛ غرق در انديشه خويش است و در پايبندى به دوستى خود (با ديگران) حريص است . نرمخو و مهربان است ، اراده‌اش سخت‌تر از سنگ خاراست و با اين حال از يك بنده خوارتر و افتاده‌تر است...
 

bahramian0935

New member
......

مام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند:
****************************
إنَّ الدُّنْیا فى حَلالِها حِسابٌ، وَ فى حَرامِها عِقابٌ، وَفِى الشُّبَهاتِ عِتابٌ، فَأنْزِلِ الدُّنْیا بِمَنْزَلَهِ المیتَهِ، خُذْمِنْها مایَكْفیكَ.([17])
چیزهاى دنیا اگر حلال باشد حساب و بررسى مى شود و اگر از حرام به دست آید عذاب و عقاب دارد و اگر حلال و حرام آن معلوم نباشد سختى و ناراحتى خواهد داشت. پس باید دنیا (و موجوداتش) را همچون میته و مردارى بشناسى كه به مقدار نیاز و اضطرار از آن استفاده كنى.
بحارالأنوار: ج 44، ص 138، ح 6

- - - Updated - - -

قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام :
المسؤول حر حتی یعد ، ومسترق المسؤول حتی ینجز.
انسان تا وعده نداده ، آزاد است . اما وقتی وعده میدهد زیر بار مسؤولیت میرود ،و تا به وعدهاش عمل نکند رها نخواهد شد .
(بحار ال،ج78،ص113)

- - - Updated - - -

قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام :
****************************
یَا ابْنَ آدْم! عَفِّ عَنِ مَحارِمِ اللّهِ تَكُنْ عابِداً، وَ ارْضِ بِما قَسَّمَ اللّهُ سُبْحانَهُ لَكَ تَكُنْ غَنِیّاً، وَ أحْسِنْ جَوارَ مَنْ جاوَرَكَ تَكُنْ مُسْلِماً، وَ صاحِبِ النّاسَ بِمِثْلِ ما تُحبُّ أنْ یُصاحِبُوكَ بِهِ تَكُنْ عَدْلاً
اى فرزند آدم! نسبت به محرّمات الهى عفیف و پاكدامن باش تا عابد و بنده خدا باشى.
راضى باش بر آنچه كه خداوند سبحان برایت تقسیم و مقدّر نموده است، تا همیشه غنى و بى نیاز باشى.
نسبت به همسایگان، دوستان و همنشینان خود نیكى و احسان نما تا مسلمان محسوب شوى.
با افراد (مختلف) آنچنان بر خورد كن كه انتظار دارى دیگران همانگونه با تو بر خورد نمایند
نزهه النّاظر و تنبیه الخاطر: ص 79، ح 33، بحارالأنوار: ج 78، ص 112، س 8.
 

bahramian0935

New member
یا ابا محمد یا حسن بن علی‌ ایّها المجتبی یابن رسول الله یا حجّت الله علی‌ خلقه یا سیدنا و مولانا انا توجهنا و استشفعنا و توسلنا بک الی الله و قدمناک بین یدی حاجاتنا یا وجیها عند الله اشفع لنا عند الله.
 

bahramian0935

New member
فقیه کسی است که اگر کتابی حجیم است ، آن را عصاره کشی و خلاصه کند و نصف کند. علی(ع) که اول فقیه آل محمد(ص)است ،ببینید چه کرده است.فرمود تمام قرآن در سوره ي حمد است و همه ي سوره حمد در (بسم الله الرحمن الرحیم) آن است.وتمام (بسم الله الرحمن الرحیم) در (ب)اول بسم الله وتمام(ب)در نقطه ي زیر(ب)است و من نقطه ي تحت باء (بسم الله الرحمن الرحیم) هستم.ببینیدپی در پی عصاره گیری فرمود تا به نقطه رسید.این یک قاعده است و باید از آن تبعیت کرد. تو هم همه ي حرف هایی که بلدي،به بچه ات نزن. عصاره اش را بگیر و کمش کن و آن را تحویلش بده.
مصباح الهدی ص343
 
بالا