ܓ✿توصیه های تغدیه ای ویژه افطار و سحرܓ✿

nazanin91

New member
در وعده سحر «ليمو و عسل» مصرف كنید
يک کارشناس ارشد تغذيه با اشاره به رموز تغذيه جهت کاهش احساس تشنگي در طول روز در روزه دارن اشاره کرد و گفت: اگر روزه*داران در وعده سحره يک عدد ليمو را با مقداري آب و کمي عسل مخلوط کرده و بنوشند در طول روز کمتر احساس عطش خواهند داشت.


علي اشرف رشيدي در گفت*وگو با ايسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به دهيدراسيون يا کم آبي بدن در فصل تابستان، گفت: اين اختلال در ابتدا به کليه*هاي آسيب شديدي وارد مي*کند و کليه واکنشهاي شيميايي بدن را دچار اختلال کرده که در نهايت مي*تواند غش و رفتن به کما را در پي داشته باشد.

وي تصريح کرد: در سال جاري ماه مبارک رمضان با فصل گرما همزمان شده و گرماي هوا باعث خواهد شد روزه دارن آب زيادي را در بدن از دست بدهند و بر اين اساس در معرض خطر دهيدراسيون قرار گيرند، لذا به منظور پيشگيري از اين امر، روزه دارن بايد به چند نکته تغذيه*اي توجه جدي داشته باشند.

رشيدي گفت: روزه دارن بايد به اندازه کافي چاي کم رنگ، دوغ، شير، آب ميوه و ميوه و سبزي مصرف کنند تا در طول روز دچار کم آبي نشوند.
 
آخرین ویرایش:

nazanin91

New member
سحر غذاهای آب پز بخورید

دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت اعلام کرد: نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری موجب افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک*های معدنی بدن که در طول روز به آن احتیاج داریم می*شود.

به گزارش فارس، دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت اضافه کرد: یکی از عادات غلط مردم چه در هنگام افطار و چه در هنگام سحر نوشیدن بیش از اندازه چای یا آب به بهانه جلوگیری از تشنگی یا رفع آن است که این امر سبب اختلال در هضم مواد غذایی می*شود.

بنا بر این گزارش همچنین استفاده از غذاهای آب*پز و بخارپز کبابی به جای غذاهای پرچرب و سرخ شده علاوه بر جلوگیری از زیان*های ناشی از مصرف این نوع غذاها موجب احساس سیری در طول روز می*شود.
 

nazanin91

New member

سحری، این غذا ها را نخورید!



به گزارش خبرآنلاین؛ مصرف غذاهای پر ادویه در وعده سحری موجب افزایش تشنگی در طول روز می شود.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دراین باره گفت: مصرف مواد غذایی همچون بادمجان، فلفل و سایر ادویه*ها در هنگام سحر به دلیل ایجاد احساس تشنگی بیش*تر، برای روزه*داران توصیه نمی*شود.

 

Marc0p0lo

New member
یه سوال دارم از حضورتون

توی افطار چقدر باید قضا خورد؟
من عده ای از خانواده ها رو دیدم که افطار و شام رو با هم میخورن یعنی به یک باره بعد از 13 ساعت همه چیو میریزن داخل معده این درسته؟اگر درست نیست میشه نحوه درست افطار کردن و غذاهایی که باید در وعده افطار خورده بشه رو ذکر کنید و حدفاصل بین شام و افطار رو بگین؟

موفق باشیم
 

nazanin91

New member

مصرف میوه یا آب میوه تازه هنگام سحر

مصرف میوه یا آب میوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می کند و برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن در ماه رمضان، می توان از مقداری سوپ یا آش هنگام افطار استفاده کرد
روزه داران باید از خوردن غذاهای شور هنگام سحر خودداری کنند، زیرا تشنگی را در طول روز افزایش می دهد. مایعات را می توان در مدت زمان افطار تا سحر به دفعات مختلف استفاده کرد. در این صورت هنگام سحر ضرورتی وجود ندارد که از چند لیوان آب یا از مقدار زیادی چای برای رفع تشنگی در طول روزه داری استفاده کرد.
همچنین توصیه شده در وعده سحری از خوردن غذاهای چرب و نوشیدن چای زیاد و قهوه به دلیل افزایش ادرار و ایجاد تشنگی، خودداری شود.

 

nazanin91

New member
بهرین سحری برای یک روزه صحیح:
، خوردن غذای گرم باحجم متوسط است.
یک وعده غذای گرم و متوسط یعنی غذایی که حجم فوق العاده نداشته باشد و معده را دچار سنگینی بیش از حد نکند، علاوه بر این غذا نباید چرب باشد، زیرا موجب تشنگی می*شود و به دنبال آن کالری بیش از حد وارد بدن شده و به بدن آسیب می*رساند. سحری را باید سر فرصت و بازه زمانی 20 تا 25 دقیقه صرف کرد. این نوع سحری موجب می شود انسان در طول روز و به هنگام انجام فعالیت*های فیزیکی و فکری توانایی کافی داشته باشد و گرسنگی موجب پایین آمدن کارایی او نشود. هم چنین نوشیدن چای بلافاصله بعد از اتمام سحری جذب آهن را کاهش می*دهد. بهتر است در وعده سحری از غذاهای گرم کم چرب و کم شیرین استفاده شود و به منظور پیشگیری از گرسنگی کربوهیدرات*های پیچیده مانند سیب زمینی، نان سبوس دار، جو، برنج، سیب زمینی و حبوبات جایگزین کربوهیدرات*های ساده و تصفیه شده شود. خوردن شیرینی، غذاهای شور و پرچرب سبب تشنگی بیشتر طی روز می شود. سبزی*های تازه مانند سبزی خوردن و سالاد و همچنین ماست جهت این وعده توصیه می*شود. انواع پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزی*ها به همراه کمی مرغ، ماهی، گوشت و انواع چلو خورشت*های کم چرب جهت وعده سحری مناسب است.
 
آخرین ویرایش:

nazanin91

New member
یه سوال دارم از حضورتون

توی افطار چقدر باید قضا خورد؟
من عده ای از خانواده ها رو دیدم که افطار و شام رو با هم میخورن یعنی به یک باره بعد از 13 ساعت همه چیو میریزن داخل معده این درسته؟اگر درست نیست میشه نحوه درست افطار کردن و غذاهایی که باید در وعده افطار خورده بشه رو ذکر کنید و حدفاصل بین شام و افطار رو بگین؟

موفق باشیم

چند نمونه برنامه غذایی برای افطار و سحر


مصرف غذاهای متنوع به عنوان نخستین بخش راهنمایی های رژیمی می باشد. این نكته در ماه مبارك رمضان نیز صحت دارد. یك فرد برای اینكه سالم باشد، باید از تمام گروههای اصلی موادغذایی كه شامل نان و غلات، شیر و فرآورده های شیری، گوشت وحبوبات و سبزیجات و میوه است، استفاده كند. در طول ماه مبارك رمضان سرعت متابولیسم در شخص روزه دار پایین می آید و چربی بدن و چربی رژیم غذایی به طور مؤثر مصرف می شوند. مصرف غذای دریافتی در ماه مبارك رمضان كمتر از روزهای عادی دیگر می باشد و همین امر منجر می شود كه سلامتی شخص برقرار شود. دریافت میوه به خصوص بعد از غذا اكیداً توصیه می شود. رژیم غذایی متعادل كلسترول خون را بهبود می بخشد و اسید معده را كاهش می دهد و از بروز یبوست و سایر مشكلات گوارشی جلوگیری می كند و باعث می شود كه فرد فعال بوده و زندگی سالمی داشته باشد.
به طور نمونه یك رژیم غذایی كلی در زیر آورده شده است.

افطار:
خرما
3 عدد
آب میوه
1 واحد ( یك دوم لیوان )
سوپ سبزیجات به همراه مقداری رشته فرنگی
1 لیوان
نیاز فوری بدن در هنگام افطار، بدست آوردن منبع انرژی آسان و قابل دسترس گلوكز برای هر سلول زنده ، بویژه مغز و سلول های عصبی می باشد. خرما و آب میوه منابع خوب قندی می باشند. مقدار خرما و آب میوه ارائه شده در بالا، برای رساندن سطح گلوكز خون از مقدار پایین به حد طبیعی كافی می باشد. سوپ و آب میوه به بر قراری تعادل آب و مواد معدنی بدن كمك می كنند. رژیم غذایی نامتعادل و دریافت بیش از اندازه شربت ها و شیرینی ها به همراه شكرافزودنی برای سلامتی مضر شناخته شده اند.

شام:
باید از تمام گروه های غذایی به شكل زیر استفاده شود:
گروه گوشت و حبوبات: جوجه، گوشت گاو، گوشت بره، گوشت بز، ماهی 1 تا 2 واحد ( هر واحد: 1 تكه یا 30 گرم گوشت ).
نخود سبز، نخودچی، عدس، و سایر حبوبات1 واحد ( نصف لیوان ) .
گوشت و حبوبات منبع خوب پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها می باشند. علاوه بر اینها، حبوبات منبع خوبی برای فیبر رژیمی می باشند.
گروه نان و غلات: نان با آرد گندم كامل 2واحد ( هر واحد: 30 گرم ) یا برنج پخته 1 لیوان یا تركیبی از این دو. این گروه منبع خوبی برای تامین كربوهیدرات های پیچیده ( كه منبع خوب انرژی و فیبر رژیمی هستند )، پروتئین و مواد معدنی می باشند.
گروه شیر:
شیر یا ماست یا پنیر محلی 1 لیوان. افرادی كه نمی توانند شیر را تحمل كنند باید از محصولات تخمیر شده ای مثل ماست استفاده كنند. شیر و فراورده های شیری منابع خوب پروتئین و كلسیم، كه برای برقراری بافتهای بدن و فعالیت های فیزیولوژیكی ضروری می باشند، هستند.

گروه سبزیجات:
سالاد مخلوط سبزیجات ( كاهو، هویج، جعفری، خیار،بروكلی ، گل كلم یا سایر سبزیجات در صورت تمایل ) 1 لیوان .2 قاشق روغن زیتون یا هر نوع چربی غیر اشباع و 2 قاشق سركه اضافه كنید. چربی های غیر اشباع، اسیدهای چرب ضروری و كتو اسید ها را برای بدن فراهم می كنند.
یك دوم لیوان سبزیجات پخته مانند كلم، اسفناج، بادمجان،. سبزیجات منبع خوب فیبر رژیمی، ویتامینA، كاروتن، لیكوپن و سایرفیتو كمیكال ها( آنتی اكسیدان )، می باشند. اینها در جلوگیری از سرطان، بیماریهای قلب و عروق و بسیاری از مشكلات دیگر مفید می باشند.
گروه میوه ها:
1تا 2 واحد از مركبات یا سایر میوه ها. میوه ها را به عنوان آخرین ماده غذایی در شام یا بلافاصله بعد از شام مصرف كنید، زیرا میوه ها باعث تسهیل در گوارش شده و از بسیاری از مشكلات معد ی روده ای جلوگیری می كنند.
میوه ها و مخلوط آجیل ممكن است به عنوان میان وعده بعد از شام یا قبل از خواب مصرف شوند.

سحر:
وعده غذایی سبكی را در سحر مصرف نمائید. غلات بدست آمده از جو یا گندم كامل یا نان گندم كامل 1 تا 2 واحد به همراه 1فنجان شیر. 2 تا 3 قاشق چایخوری از روغن زیتون یا هر چربی غیر اشباعpufa یاmufa به سالاد یا غلات اضافه نمائید. 1 تا 2 واحد میوه به عنوان آخرین ماده غذایی دریافت نمائید.
منبع:تبیان
 

nazanin91

New member
چند توصیه :

1- به مقدار كافی بین افطار تا وقت خواب آب بنوشید تا از كم آبی بدن جلوگیری شود.
2- به مقدار كافی سبزیجات در هر وعده غذائی مصرف نمائید و میوه را در آخر وعده غذائی خود دریافت نمائید.
3- از مصرف زیاد موادغذایی شیرین بپرهیزید.
4- از مصرف غذاهای تند اجتناب نمائید.
5- از مصرف نوشیدنی های كافئین دار مانند كوكا، قهوه، چای اجتناب نمائید. كافئین ادرارآور است. 3 تا 5 روز قبل از ماه مبارك رمضان به تدریج دریافت اینگونه نوشیدنی ها را كاهش دهید. كاهش ناگهانی كافئین موجب سردرد و عدم تعادل می شود.
6- فراموش نكنید دندان های خود را بعد از افطار و قبل از خواب مسواك نمائید.
دریافت یك رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامتی و برخورداری از فوائد ماه مبارك رمضان، ضروری می باشد.
 

nazanin91

New member

برنامه غذایی ما در ماه مبارک رمضان نباید نسبت به قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد. همچنین باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن طبیعی تأثیر زیادی نداشته باشد .

با توجه به ساعات طولانی گرسنگی در روز ، باید غذاهایی را مصرف کنیم که به کندی و دیر هضم می شوند مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد . غذاهای دیرهضم معمولاً 8 ساعت در دستگاه گوارش می مانند، در حالیکه غذاهای زود هضم فقط3 تا4 ساعت در معده باقی می مانند و فرد خیلی زود احساس گرسنگی خواهد کرد.
 

nazanin91

New member
نوشیدن آب فراوان در وعده سحر کمکی به تشنگی در طول روز نمی کند
درستی ، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، نوشیدن آب فراوان در وعده سحر کمکی به تشنگی در طول روز نمی کند بلکه بهتر است برای کاهش تشنگی از میوه و سبزیجات و کمی ماست و یا آب لیموترش استفاده شود.

 

nazanin91

New member
غذاهای دیر هضم :
غذاهای دیر هضم عبارتند از : حبوبات و غلات مثل جو ، گندم ، جو ، لوبیا ، عدس ، آرد سبوس دار ،* برنج با پوست و غیره ( که کربوهیدرات های پیچیده نامیده می شوند ) .
 

nazanin91

New member
غذاهای زود هضم:
غذاهای زود هضم عبارتند از : غذاهایی که حاوی قند ، آرد سفید و غیره هستند ( که به این گروه کربوهیدرات های تصفیه شده گفته می شود ).


غذاهای حاوی فیبر غذایی:

غذاهای حاوی فیبر غذایی عبارتند از : غذاهای حاوی سبوس ، گندم سبوس دار ، غلات و حبوبات ، انواع سبزی ها مانند لوبیای سبز ، نخود ، * ذرت ،* اسفناج ، برگ چغندر ، میوه های با پوست ، میوه خشک شده مثل برگه زردآلو ، انجیر ،* آلو خشک ، بادام و غیره .

 

sokout

New member
خواهش میکنم

فکر کنم 2-1 ساعت بعد از افطار سبک ،شام بایستی خورده بشه
البته دوستان تغذیه بهتر میدونن
.
سلام
این موقع از سال که فاصله زمانی افطا تا سحر کمه
فکر کنم حدود نیم ساعت هم خوب باشه
 

nazanin91

New member
[h=2]به هنگام روزه برای بدن ما چه اتفاقی می افتد؟::. [/h]

ما با روزه و فواید آن آشنا هستیم، اما به راستی هنگامی که از خوردن و نوشیدن پرهیز می کنیم چه اتفاقی برای بدن ما می افتد؟ جواب این سوال یک جمله ی ساده است: بدن ما درگیر و مشغول می گردد!
دفع مسمویت
پرهیز از خوردن و نوشیدن باعث می شود که بدن به حالت استراحت رفته و انرژی ای که معمولا صرف هضم غذا می کرده، اکنون برای پاکسازی، از بین بردن سموم، درمان زخم های کهنه و ساختن سلولهای جدید صرف کند. در این حالت، بدن برای رساندن مواد لازم به سلولها مجبور به استفاده از انرژی ذخیره شده در گلیکوژن می گردد.از آن جهت که بیشتر چربی ذخیره شده، شکسته شده است، بدن از مواد شیمیایی و سمومی که به واسطه مصرف مواد غذایی جذب بدن شده اند، پاک می شود. بدین صورت سم زدایی طبیعی در روده بزرگ، کلیه ها، ریه، غدد لنفاوی و پوست رخ می دهد.
گوارش
هنگامی که در طول روز انرژی ثابتی دریافت نمی کنیم، بدن از انرژی ذخیره شده گلیکوژن در کبد استفاده می کند. استفاده از گلیکوژن کبد باعث می شود سطح قند خون پایین آمده و احساس ضعف، بی حالی و رخوت بر انسان چیره شود. اما در همین حال دستگاه گوارش مشغول پاکسازی خود است و هضم بهتر و جذب مواد مغذی نتیجه آن خواهد بود. پوشش داخلی معده و روده ها نیز برای ترمیم غدد و ماهیچه ها و پاک سازی مواد زائد کار می کنند.کلیه های روزه داران در روزهای اول، نمک و آب بیشتری از دست می دهند که باعث افزایش ادرار و پایین آمدن فشار خون می شود. همچنین افزایش ترشح هورمون های ضد پیری و کاهش دمای بدن بدلیل کاهش سرعت سوخت و ساز، از دیگر فرآیندهای ایجاد شده در هنگام روزه گرفتن است.
عوارض جانبی
علاوه بر فواید و فرآیندهای مفید ایجاد شده در بدن، عواملی مانند بوی بد دهان و بدن، بروز مشکل در تنفس، سردرد، بی رمقی و کند شدن بدن را می توان از عوارض جانبی روزه برشمرد.هفته اول رمضان می تواند بسیار دشوار باشد، اما روند روزه گیری از هفته دوم آسانتر شده و پاکسازی کامل بدن از مواد مضر و ناخواسته صورت می پذیرد. حال با دانستن تاثیرات مثبت و عوارض جانبی روزه، می توانید بدن خود را برای پاکسازی و کارایی بهتر یاری دهید.

 
بالا