پاشو نمازت رو بخون... قضا نشه یه وقت

مجید دیجی

مدیر بخش
یک طرح کاربردی: برنامه ریزی برای خواندن نماز قضا با طرح تقویم

tarhetaghvim01.JPG



مرحله اول: نوشتن وصیت نامه

مثلا شما تصمیم گرفتید یک سال، دو سال، ده سال، بیست سال و... هرچقدر که وظیفه تان است، نماز قضا بخوانید. خب مدتش را که مشخص کردید آن را در یک وصیت نامه بنویسید وصیت نامه را جایی بگزارید که قبل از وقت لازمش کسی نبیند می توانید توی پاکت بگزارید و درش را هم بچسبانید . اصلا وصیت نامه نوشتن خیلی خوب است یکی از خوبی هایش این است که اگر دو دقیقه دیگر وقت ما در این دنیا تمام شد لااقل چیزی داریم نشان بدهیم بی اعتنا نبوده ایم به این مساله. ضمن اینکه شاید وارثان گرامی دلشان هم بسوزد و نماز قضا را بخوانند یا اگر اموالی داریم از آن برایمان کسی را اجیر کنند.

همین الان این کار را انجام بدید تنبلی نکنید قطعا شیطان مانع می شود شما تصمیمتان را عملی کنید.



مرحله دوم: تهیه تقویم

اگر برایتان امکان دارد یک تقویم جیبی تهیه کنید که مربوط به همین امسال باشد (نگید حالا کمتر از دوماه بیشتر نمانده) خب از همین امروز شروع کنید و تصمیم بگیرید هرکس بر اساس توان خودش مثلا یکی می گوید من می توانم روزی یک شبانه روز نماز بخوانم یکی می گوید من بیشتر از یک نماز نمی توانم به هر حال مثلا همین امروز 23 بهمن ماه شما دو رکعت نماز صبح قضا می خوانید جلوی تاریخ 23 بهمن بنویسید صبح اگر همین امروز یک شبانه روز نماز قضا را خواندید جلوی 23 بهمن بزرگ بنویسید 1 اگر نه، مثلا سه روز طول کشید تا یک شبانه روز بخوانید هروقت نماز قضای عشاء را خواندید همان موقع جلوی 23 بهمن بنویسید 1 و از فردای همان روز دوباره همین کار را تکرار کنید مثلا جلوی 26 بهمن بنویسید صبح ظهر عصر مغرب و عشاء و هروقت تکمیل شد دوباره بزرگ در همان خانه بنویسید 1

و همین طور تا آخر سال

ممکن است تا آخر سال یک ماه نماز قضا بخوانید یا پنج روز (هرکس بر حسب توانش که البته اولش کم است بعد زیاد می شود من در روزهای آخر روزی سه شبانه روز نماز قضا می خواندم)

روز اول سال بعد شما تعداد یک ها را می شمارید مثلا می شود 35 در انتهای تقویم سال جدید بنویسید سال 1391: 35 روز

بعد از روز اول سال جدید باز همین روش را ادامه دهید

ممکن است تا آخر سال یک ماه نماز قضا بخوانید یا پنج روز (هرکس بر حسب توانش که البته اولش کم است بعد زیاد می شود من در روزهای آخر روزی سه شبانه روز نماز قضا می خواندم)

روز اول سال بعد شما تعداد یک ها را می شمارید مثلا می شود 35 در انتهای تقویم سال جدید بنویسید سال 1391: 35 روز

بعد از روز اول سال جدید باز همین روش را ادامه دهید

ادامه در پست بعدی ...
 

مجید دیجی

مدیر بخش
ادامه ...

مرحله سوم: کم کردن

هروقت تعداد روزها به یک عدد مشخص رسید مثلا شش ماه یا یک سال می توانید به وصیت نامه تان مراجعه کنید و همان تعداد مشخص را کم کنید مثلا اگر دو سال قرار گذاشته اید و حالا شش ماه نماز قضا خوانده اید آن دو سال را بکنید یک سال و نیم

و همین طور ادامه بدهید تا آن عدد صفر شود

یک راه میانبر معرکه: احتمالا در ابتدای طرح خیلی وسوسه می شوید که نماز قضا خواندن کار سختی هست، طبیعی هم هست یک نفر خیالش از بابت شما راحت بود حالا باید وسوسه کند دیگر و نماز را سخت جلوه دهد. یک مکان خوب برای نماز قضا خواندن مسجد است اگر برنامه ریزی کنیم چند دقیقه زودتر برای خواندن نماز به مسجد برویم هم از برکات نماز جماعت برخوردار می شویم هم در آن چند دقیقه زودتر به قرار روزانه مان با خدا می رسیم. پس بررسی کنید ببینید کدام نماز برایتان راحت تر است در مسجد خوانده شود سعی کنید آن نماز را حتما در مسجد بخوانید و آن چند دقیقه زودتر رفتن یا دیرتر آمدن را برای نماز قضا فراموش نکنید.

نکته1: معمولا دوستان می پرسند آیا می شود در نماز قضا فقط به واجبات اکتفا کرد؟ مثلا قنوت را نخواند یا اگر نظر مرجع تقلیدمان این است که می شود یک بار تسبیحات اربعه را خواند، یک بار بخوانیم؟ بله صحیح هم هست اما ... اما ... اما نکته ی مهم این است که هرگز چون نماز قضا هست آن را خیلی سریع و خدای نکرده بی دقت نخوانیم می توانیم به حداقل ها قناعت کنیم اما همان نماز را با همان حداقل ها کامل و صحیح بخوانیم و البته اگر حذفیاتمان کم باشد برکاتش بیشتر است ان شاء الله

نکته ی 2: حالا که قرار است نمازهای قضای گذشته را بخوانیم به هیچ وجه اجازه ندهید بر تعداد آن اضافه شود یعنی سعی کنیم دیگر نماز قضای جدید نداشته باشیم و اگر خدای نکرده این اتفاق افتاد اولویت اولمان خواندن همان نماز قضا باشد ( این نماز قضای جدید را در تقویم ننویسید که حسابتان قاطی شود) این مساله آنقدر مهم است که از نظر برخی مراجع می توانید موقع اذان اول نماز قضای آن روز را بخوانید بعد نماز واجبی که موقعش رسیده است.



این طرح زیبا رو به اطرافیان خود یاد بدهید امیدوارم برای افراد خیلی زیادی واسطه ی نور شوید
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: baran-

مجید دیجی

مدیر بخش
ثواب نماز
از عبدالله بن سنان ، از حضرت صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: هركس وضو بگيرد و وضويش را كاملا پرآب و كامل بسازد و شروع به خواندن نماز كند و چهار ركعت نماز بخواند كه بين آن با دادن يك سلام فاصله بيندازد و در هر ركعت فاتحة الكتاب و پس از آن پنجاه مرتبه قل هو الله احد را بخواند، پس از فراغ از نماز، ديگر بين او و خداوند متعال گناه نابخشودنى وجود نخواهد داشت .
 

مجید دیجی

مدیر بخش
توسل به امام حسن مجتبي عليه اسلام
دو ركعت نماز مانند نماز صبح مي خوانيم به نيابت امام حسن مجتبي عليه اسلام و هديه به خانم حضرت زهرا سلام الله عليها و بعد از سلام نماز 100 بار مي گوئيم :

الله اكبر الله اكبر كبيرا و سبحان اللهِ بُكرَهً وَ اَصيلا و الحمدُاللهِ ربِّ العالمين كَثيراً لا شريكِ له وَ صَلِّ علي محمدٍ و آله محمد.

به مدت يک سال هر روز بعد از نماز صبح .

===
هر کس سعادت داشت و خوند من رو هم دعا کنه ...
 

N@RVIN

Well-known member

رسول اکرم می فرمایند :
اخرالزمان مردمان، شب مومن اند و صبح کافر

فکر می کردم چگونه ممکن است؟
˙·٠•♥•
تا به این نتیجه رسیدم ای دل غافل خود ما را می گوید که

نمازمغرب مان جماعت است و نماز صبحمان قضا!...



 

مجید دیجی

مدیر بخش
و از حضرت باقر و صادق (علیهما السلام) مروی است که فرمودند: (نیست از برای تو از نمازت مگر آنچه را که اقبال قلب داشته باشی در آن؛ پس اگر به غلط بجا آورد تمام آن را یا غفلت از آداب آن کند، پیچیده شود آن و به روی صاحبش زده شود).
 

wwoww

New member
کاش مسئولین هموت اندازه که به نماز جماعت اهمیت میدم به مردم هم میدادن
 

مجید دیجی

مدیر بخش

امام صادق (ع) میفرمایند: «فضیلت نماز اول وقت بر آخر وقت مانند فضیلت و برتری آخرت بر دنیاست.» گرفتاریهای دنیوی کمتر به ما اجازه میدهد تا در مسائل معنوی و آیات و احادیث تفکر کنیم و اغلب به همان نکات ظاهری که به گوشمان میخورد اکتفا میکنیم اما اگر کمی تأمل کنیم درهای بسیاری از عالم معنا رویمان گشوده خواهد شد. برای نمونه همین حدیث گرانقدر از رئیس مکتب تشیع را مطمع نظر قرار میدهیم. تا به حال با خود اندیشیده ایم که تفاوت دنیا و آخرت چقدر است؟

اصلاً آیا دنیا از نظر پیشوایان معصوم ما صاحب ارزش است یا خیر!؟ وقتی مردم برای پذیرش حکومت نزد امیر المؤمنین (ع) آمدند ایشان در ضمن کلامشان فرمودند: «دنیاکم هذه ازهد عندی من عفطه عنز: دنیای شما در نظر من از بینی بز بی ارزشتر است.» (خطبه شقشقیه) حضرت حتی دنیا را آنقدر بی ارزش می انگارد که میفرماید «دنیای شما» حال همین دنیای کم ارزش در امام صادق به نماز آخر وقت تشبیه شده است.

پس حتی تصور اینکه ما در طول عمرمان با تأخیر انداختن در ادای نماز چقدر فضیلت را به سادگی از دست داده و میدهیم هم مشکل است! حضرت علی (ع) میفرمایند: «آنچه را که در روز قیامت به سود تو خواهد بود کوچک مشمار و آنچه را هم که در قیامت به زیان تو خواهد شد کوچک مشمار پس در اخبار و دستوراتی که از سوی پروردگار به تو رسیده مانند کسی باش که آنها (و نتیجه شان) را به چشم میبیند.»

مقام معظم رهبری در یکی از جلسات درسشان از مرحوم شیخ محمدتقی آملی (از شاگردان آیت ا... قاضی) در نجف نقل میکردند که: «در حرم مطهر نماز زیارت میخواندم، عجله هم داشتم. آخر نماز به به السلام علیکم و رحمت ا... و برکاته اکتفا کردم. خواستم بلند شوم، پیرمرد ژنده پوشی که کنارم نشسته بود به پهلویم زد و گفت: آنجا را نگاه کن، دیدم آن بالا بساطی است از باغهای سرسبز! گفت: اگر السلام علیک أیها النبی را میگفتی اینها مال تو بود.» چشم ملکوتی بزرگان این قبیل موارد را میبیند ما نیز هرچند نمیبینیم ولی باور داریم که هست. حضرت هم اینگونه از ما خواسته که مانند کسانی باشیم که آثار اعمال را به چشم میبینند آنوقت دیگر راضی نمیشویم برای امور دنیوی نمازمان را به تأخیر بیندازیم و چنین فضیلتهایی را از دست بدهیم.
 
بالا