پاشو نمازت رو بخون... قضا نشه یه وقت

ZOT

New member
حضور قلب در نماز

یکی از شاگردان علامه طباطبایی(ره) از نداشتن خشوع درنماز وعدم حضور قلب رنج می برد. به خدمت علامه(ره) رسیدوراهکاری خواست.ایشان نخست از پاسخ خودداری کردند,پس از چندبار اصرار به شاگرد خودرو کردند وفرمودند:"شما نمی توانی!" شاگرد گفت:آقا شما بفرماییدحداقل اگر کسی پرسیدبه او بگویم. علامه (ره) فرمودند: "فکردرنماز دنباله افکار شبانه روز است.کسی که صبح تا ظهربه یاد خدانبوده نمی تواند هنگام نمازیاد خدارا استمراردهد."
 

ZOT

New member
آقاى قدس يكى از شاگردان آيت الله بهجت (ره) نيز مى گويد: روزى از آقا پرسيدم:آقا، چه كار بكنم در نمازم حضور قلب بيشتر داشته باشم ؟آقا ابتدا سر به پايين افكند سپس سرش را بلند كرد و فرمود: روغن چراغ كم است .
من به نظر خودم از اين جمله اين معنى را فهميدم كه يعنى معرفت كم است و ايمان قلبى و باطنى ضعيف است ، و گرنه ممكن نيست با شناخت كافى ، قلب حاضر نباشد.
آيت الله محمّد حسن احمدى فقيه يزدى نيز مى گويد: گاهى از آقا سؤ ال مى كردند: چه كنيم در نماز، حضور قلب داشته باشيم ؟ و ايشان دستورالعملهايى مى فرمودند، يكى از آنها اين بود كه مى فرمود:وقتى وارد نماز مى شويد هنگام خواندن حمد و سوره به معناى آن توجه كنيد تا ارتباط حفظ شود.


استاد خسروشاهى نيز مى گويد: روزى از آيت الله بهجت (ره) سؤ ال شد: در هنگام نماز چگونه مى توانيم حضور قلب را در خودمان به وجود بياوريم ؟ فرمودند: يكى از عوامل حضور قلب اين است كه در تمام بيست و چهار ساعت بايد حواسّ (باصره ، سامعه و ...) خود را كنترل كنيم ؛ زيرا براى تحصيل حضور قلب بايد مقدماتى را فراهم كرد، بايد در طول روز گوش ، چشم و همچنين ساير اعضا و جوارح خود را كنترل كنيم . و اين يكى از عوامل تحصيل حضور قلب مى باشد.
در جاى ديگر شخص ديگرى از محضرشان مى پرسد: براى اينكه در انجام فرمان الهى مخصوصاً نماز با خشوع باشيم چه كنيم ؟
و ايشان در جواب مى فرمايد: در اوّل نماز، توسل حقيقى به امام زمان - عجل الله تعالى - فرجه كنيد، و عمل را با تماميّت مطلقه انجام بدهيد.

همچنين شخص ديگر مى پرسد: براى حضور قلب در نماز و تمركز فكر چه بايد كرد؟
و ايشان مرقوم مى فرمايد: بسمه تعالى ، در آنى كه متوجّه شديد، اختياراً منصرف نشويد


منبع : http://shoghe-namaz.rozblog.com/post/9
 

ZOT

New member
این مطلب رو از جایی پیدا کردم که در آخر منبع رو ذکر می کنم که مطلبی بود از امام خمینی درمورد حضور قلب در نماز و این احادیث رو هم ایشان ذکر فرمودند

احادیث راجع به حضور قلب
از حضرت رسول ختمی (صلی الله علیه و آله) روایت است که: (عبادت کن خدای تعالی را چنانچه گویا او را می بینی؛ و اگر تو او را نمی بینی، او تو را می بیند).
از این حدیث شریف استفاده دو مرتبه از مراتب حضور قلب می شود: یکی آنکه سالک، مشاهد جمال جمیل و مستغرق تجلیات حضرت محبوب باشد، به طوری که جمیع مسامع [گوشهای] قلب از دیگر موجودات بسته شده و چشم بصیرت به جمال پاک ذی الجلال گشوده گردیده، و جز او چیزی مشاهده نکند. بالجمله، مشغول حاضر باشد و از حضور و محضر نیز غافل باشد.

و مرتبه دیگر، که نازلتر از این مقام است، آن است که خود را حاضر محضر ببیند و ادب حضور و محضر را ملحوظ دارد. جناب رسول اکرم (صلی الله علیه و آله ) فرماید: (اگر می توانی از اهل مقام اول باشی، عبادت خدا را آن طور به جا آور، والا از این معنا غافل مباش که تو در محضر ربوبیتی). و البته محضر حق را ادبی است که غفلت از آن، مقام عبودیت دور است.
 

ZOT

New member
و نیز از حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) منقول است که (دو نفر از امت من به نماز می ایستند، در صورتی که رکوع و سجودشان یکی است، و حال آن که [فرق] میان نماز آنها مثل ما بین زمین و آسمان است).

و فرمودند: (آیا نمی ترسد کسی که صورت خود را در نماز برمی گرداند، صورت او چون روی حمار شود).


و فرمودند: (کسی که دو رکعت نماز بجا آورد و در آن چیزی از دنیا متوجه نشود، خدای تعالی گناهان او را می آمرزد).

و فرمودند: (بعضی از نمازها قبول می شود نصفش یا ثلثش یا ربعش یا خمسش - تا عشرش. و بعضی از نمازها چون جامه کهنه پیچیده می شود و به روی صاحبش زده می شود و از نماز تو مال تو نیست مگر آنکه به قلبت اقبال به آن کنی).

- - - Updated - - -

و حضرت باقر (علیه السلام) فرمودند: (رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: (وقتی بنده مؤمن به نماز بایستد، خدای تعالی نظر به سوی او کند- یا فرمودند خدای تعالی اقبال به او کند - حتی [از نماز] منصرف شود و رحمت از بالای سرش سایه بر او افکند و ملائکه فرو گیرند اطراف و جوانب او را تا افق آسمان و خدای تعالی ملکی را موکل او کند که بایستد بالای سر او و بگوید: ای نمازگزار، اگر بدانی کی نظر می کند به سوی تو و با کی مناجات می کنی، توجه به جایی نمی کنی و موضعت جدا نمی شوی هرگز)).
 

ZOT

New member
و از حضرت باقر و صادق (علیهما السلام) مروی است که فرمودند: (نیست از برای تو از نمازت مگر آنچه را که اقبال قلب داشته باشی در آن؛ پس اگر به غلط بجا آورد تمام آن را یا غفلت از آداب آن کند، پیچیده شود آن و به روی صاحبش زده شود).

و از حضرت باقر العلوم (علیه السلام) روایت شده که (همانا بالا می رود از نماز بنده از برای او نصف یا ثلث یا ربع یا خمسش؛ پس بالا نمی رود بری او مگر آنچه را اقبال به قلب نموده است بر آن و مأمور شدیم به نافله تا تتمیم شود نقض فرایض به آن).


و از جناب صادق (علیه السلام) مروی است که فرمود: (وقتی احرام بستی در نماز، اقبال کن بر آن، زیرا که وقتی اقبال نمودی، خداوند به تو اقبال فرماید و اگر اعراض نمایی خداوند از تو اعراض کند. پس گاهی بالا نمی رود از نماز مگر ثلث یا ربع یا سدس آن، به قدری که نمازگزار اقبال به نماز نموده و خداوند عطا نمی فرماید به غافل چیزی).


و از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت است که به ابی ذر فرمودند: (دو رکعت متوسط با فکر، بهتر است از [به نماز] ایستادن یک شب در صورتی که قلب غافل باشد).

احادیث در این باب بسیار است و برای اصحاب اعتبار و قلوب بیدار این قدر کفایت کند.
منبع : حضور قلب در نماز از دیدگاه عارف مجاهد، آیة الله العظمی امام خمینی (رحمةالله علیه)
 

bioshimi93

New member
خیلی ممنون بابت مطالب زیبایی که گذاشتین.
به امید روزی که نمازمون همرا با حضور قلب باشه.
 

bahramian0935

New member
قضا شدن نماز آیت الله نخودكی

مرحوم حاج شیخ حسنعلی اصفهانی (معروف به نخودكی) در وصیت خود به فرزندش می گوید:

اگر آدمی چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد ولی یك بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بی ارزش و هباءً منثورا (نابود) خواهد شد. فرزندم بدان كه در تمام عمرم تنها یك بار نماز صبحم قضا شد، پسر بچه ای داشتم كه شب آن روز فوت شد.

سحر گاه در عالم رویا به من گفتند كه این مصیبت به علت فوت آن نماز صبح به تو وارد آمد.
اكنون اگر یك شب، نماز شبی از من فوت شود، صبح آن شب انتظار بلایی را می كشم كه به من نازل شود.

هرکه دراین بزم مقرب تراست جام بلا بیشترش میدهند

سپس حاج شیخ حسنعلی می افزاید:
«پسرم تو را سفارش می كنم كه نمازت را اول وقت بخوان و از نماز شب تا آن جا كه می توانی غفلت نكن.»

- - - Updated - - -

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:
اوّلین محاسبه انسان در پیشگاه خداوند پیرامون نماز است
پس اگر نمازش قبول شود
بقیه عبادات و اعمالش نیز پذیرفته مىگردد وگرنه مردود خواهد شد
وسائل الشیعه : ج 4 . ص 34 . ح 4442
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ZOT

bahramian0935

New member
هيچ كودكي نگران وعده بعدي غذايش نيست چون به مهرباني مادرش ايمان دارد.اي كاش من هم مثل او به خدايم ايمان داشتم
 

ZOT

New member
مراتب حضور قلب

پنج مرتبه از مراتب حضور قلب

مرتبه اول:شخص نمازگزار بايد اجمالا بداند كه با خداوند سخن مي گويد و حمد و ثناي او مي كند، اگر چه به معاني الفاظ توجه نمي كند. اين مرتبه براي آناني است كه معاني نماز را نمي دانند؛ حضرت امام خميني ـ قدّس سره ـ از قول مرحوم شاه آبادي ـ قدّس سره ـ نقل مي كند:

«مثل اين نحوه، به اين صورت است كه يكي، قصيده در مدح كسي بگويد و به طفلي كه معاني آن را نمي فهمد بدهد كه در محضر او بخواند و به طفل بفهماند كه اين قصيده در مدح اين شخص است، البته آن طفل كه قصيده را مي خواند اجمالا مي داند ثناي ممدوح را مي كند، اگر چه كيفيت آن را نمي داند».


مرتبه دوم:علاوه بر مرحله قبلي، به معاني كلمات و اذكار نيز توجه داشته باشد و بداند كه چه مي گويد. امام صادق ـ عليه السلام ـ مي فرمايد:

«من صلّي ركعتين يعلمُ ما يقولُ فيهِما. انصرَفَ و ليسَ بَينَهُ و بينَ الله ذنبٌ إلّا غفرَلَهُ؛[۳] هر كس دو ركعت نماز بخواند در صورتي كه بداند چه مي گويد، از نماز فارغ مي شود در حالي كه بين او و خداوند گناهي نيست، مگر اين كه خداوند آنها را مي بخشد». در اين مرحله، قلب تابع زبان است.


مرتبه سوم:اسرار عبادت و حقيقت اذكار و تسبيح و تحميد و ساير مفاهيم را بفهمد و در حال نماز به آنها توجه كند تا خوب بداند چه مي گويد و چه مي خواهد.

مرتبه چهارم:نمازگزار علاوه بر مراحل سابق، بايد اسرار و حقايق اذكار را به طور كامل در باطن ذاتش نفوذ داده و به مرحله يقين و ايمان كامل برسد. در اين صورت است كه زبان از قلب پيروي مي كند. قلب چون به آن حقايق ايمان دارد، زبان را به اذكار وادار مي كند.

مرتبه پنجم:در اين مرحله، نماز گزار به مرتبه كشف و شهود و حضور كامل مي رسد كه به اين مرحله حضور قلب در معبود مي گويند نه حضور قلب در عبادت؛ يعني مرحله اي كه اسما و صفات و كمالات حق را با چشم باطن مشاهده مي كند،چيزي را جز خدا نمي بيند، حتي به خودش و افعال و حركات و اذكارش نيز توجه نداشته از سخنگو و سخن نيز غافل است و در حقيقت در انجذاب كامل قرار دارد، البته در اين مرحله هم مراتبي است كه نسبت به سالكين متفاوت است.

منبع : http://www.afkarnews.ir/vdcjmveh.uqemozsffu.html
 

ZOT

New member
حضور قلب در نماز از زبان آیت الله بهجت‎(ره)

آقاى غرویان می نویسد:
از محضر آیت الله بهجت سؤ ال شد: حاج آقا، عمرمان گذشت و دارد مى گذرد امّا هنوز لذتى از عبادت و به خصوص نمازمان احساس ‍ نكرده ایم، به نظر شما چه باید بكنیم كه ما نیز اقلاًّ اندكى از آنچه را كه ائمه و پیشوایان معصوم علیهم السّلام فرموده اند، بچشیم؟
معظّم له در حالى كه سر را تكان مى داد فرمود: آقا، عامّ البلوى است! این دردى است كه همه گرفتاریم!
عرض شد: آقا، به هر حال مراتب دارد و مسئله نسبى است. عضى همچون شما مراتب عالى دارید و ماها هیچى نداریم، ماها چه باید بكنیم ؟
باز در جواب فرمود: شاید من مرتبه شما را تمنّا كنم.
عرض شد: حاج آقا مسئله تعارف در كار نیست و یك واقعیتى است .
باز ایشان در جواب با فروتنى و تواضع خاصّى فرمودند كه : عَمَّتُك مِثْلُك ! و مرادشان از این ضرب المثل این بود كه من هم مثل شما هستم .
به هر حال ، پس از چند بار اصرار فرمودند:
این احساس لذّت در نماز یك سرى مقدمات خارج از نماز دارد، و یك سرى مقدمات در خود نماز. آنچه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود این است كه : انسان گناه نكند و قلب را سیاه و دل را تیره نكند، و معصیت ، روح را مكدّر مى كند و نورانیت دل را مى برد.
و در هنگام خود نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمى دور خود بكشد تا غیر خدا داخل نشود، یعنى فكرش را از غیر خدا منصرف كند و توجّهش به غیر خدا مشغول نشود. و اگر به طور غیر اختیارى توجّهش به جایى منصرف شد، به محض التفات پیدا كردن باید قلبش را از غیر خدا منصرف كند.


منبع : حضور قلب در نماز از زبان آیت الله بهجت‎(ره)‎
 

ZOT

New member
استاد خسروشاهى نیز مى گوید:
روزى از آیت الله بهجت سؤال شد: در هنگام نماز چگونه مى توانیم حضور قلب را در خودمان به وجود بیاوریم؟ فرمودند:
یكى از عوامل حضور قلب این است كه در تمام بیست و چهار ساعت باید حواسّ (باصره، سامعه و ...) خود را كنترل كنیم؛ زیرا براى تحصیل حضور قلب باید مقدماتى را فراهم كرد، باید در طول روز گوش، چشم و همچنین سایر اعضا و جوارح خود را كنترل كنیم و این یكى از عوامل تحصیل حضور قلب مى باشد.
 

حسان

Well-known member
29027833074896559148.jpg
 

AWWA

New member
حی علی الصلاه

بسم الله الرحمن الرحیم​

سلام

هر مطلبی درمورد نماز،اهمیت و اثراتش داشتین میتونین تو این تاپیک بذارین. من که تازگیا خیلی درمورد نماز سست شدم شاید با این بهونه یه اشتیاق مضاعفی برا هممون ایجاد بشه.
 

maxin

Well-known member
ﻫﺮﻭﻗﺖ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﯽ ﺷﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﯾﺎ ﮐﻼ‌ﺱ ﯾﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﺶ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﺎﻫﺎﺵ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺰﺍﺭﻩ، ﯾﻪ ﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﺗﻘﻮﯾﻤﺶ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻭﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻭﻗﺘﺶ ﭘﺮ ﺑﻮﺩ ﻣﻮﺩﺑﺎﻧﻪ ﻣﻌﺬﺭﺕ ﻣﯿﺨﻮﺍﺳﺖ: ﺑﺒﺨﺸﯿﺪ ﺗﻮ ﺍﻭﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻦ ﻭﻗﺘﻢ ﭘﺮﻩ ﯾﺎ ﺑﺒﺨﺸﯿﺪ ﻣﻦ ﯾﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻼ‌ﻗﺎﺕ ﻣﻬﻢ ﺩﺍﺭﻡ ﻭ ...

ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﮐﻪ ﺣﺴﺎﺑﯽ ﺍﺯ ﺑﻪ ﺗﻌﻮﯾﻖ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﻧﻤﺎﺯﺵ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﺑﻮﺩ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺵ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﭼﺮﺍ ﻣﻦ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﻬﻤﻢ ﺭﻭ ﺳﺮﺳﺎﻋﺘﺸﻮﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﺩﻡ ﺍﻣﺎ ﻧﻤﺎﺯﻡ ﺭﻭ ﻧﻪ! ﺑﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﻦ ﺑﺎ ﺧﺎﻟﻘﻢ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﺍﺫﺍﻧﻪ.

ﺣﻠﻘﻪ ﮔﻢ ﺷﺪﻩ ﯾﮏ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﻮﺩ

ﺍﺯ ﺍﻭﻥ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﮐﺲ ﻭ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﮐﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﺳﺖ ﺗﻮ ﺳﺎﻋﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﻭﻝ ﻭﻗﺖ ، ﻭﻗﺘﺸﻮ ﺑﮕﯿﺮﻩ ﻣﺤﺘﺮﻣﺎﻧﻪ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ: ﺑﺒﺨﺸﯿﺪ ﻣﻦ ﯾﮏ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻼ‌ﻗﺎﺕ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﻬﻢ ﺩﺍﺭﻡ!

ﻭﻗﺘﯽ ﻣﻮﺑﺎﯾﻠﺶ ﻭﻗﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﺯﻧﮓ ﻣﯽ ﺯﺩ ﯾﺎ ﺑﺮﺍﺵ ﭘﯿﺎﻣﮏ ﻣﯽ ﺭﺳﯿﺪ، ﺑﺪﻭﻥ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﻪ ﺻﻔﺤﻪ ﺍﺵ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻨﻪ ﺁﺭﻭﻡ ﻫﻤﯿﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺭﻭ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ.

ﺑﻪ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻥ ﻭﻗﺘﯽ ﯾﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺟﺬﺍﺏ ﺩﺍﺷﺖ ﻫﻢ ﻫﻤﯿﻦ ﻃﻮﺭ.

ﺣﺘﯽ ﮐﻤﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺑﻪ ﺍﺫﺍﻥ ﺻﺒﺢ ﻭﻗﺘﯽ ﺁﻻ‌ﺭﻡ ﮔﻮﺷﯿﺶ ﺑﻪ ﺻﺪﺍ ﺩﺭ ﻣﯽ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺍﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻣﯽ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﮕﻪ "ﻓﻘﻂ ﺩﻩ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺩﯾﮕﻪ ﺑﺨﻮﺍﺑﻢ!" ﺑﺎ ﻗﺎﻃﻌﯿﺖ ﺑﻪ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻭﻥ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ! ﻣﻦ ﯾﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﻬﻢ ﺩﺍﺭﻡ.
 
بالا