معرفی رشته هماتولوژی و مقایسه آن با سایر رشته های علوم آزمایشگاهی و بازار کار آن

saiedb55

New member
هر رشته ای کارایی خاص خودشو داره ولی منکه نگفتم همه چیز دسته اوناست این برداشت شما بوده
شما به عنوان یک هماتولوژیست فقط حق تدریس و کارای تحقیقاتی داری شما نمی تونی یه تشخیص
بالینی بدی هر چند که از لحاظ علمی بالا باشی
در ضمن لوسمی رو هم یه منشی با تجربه هم میتونه تشخیص بده
مهم اینکه تا مهر تایید اونا نباشه کسی به حرف کاردان کارشناس هماتولوژیست و... اهمیت نمی ده که چی تشخیص داده
البته این واسه همه رشته های علوم پایه ولی برای این رشته محسوس تره

با اين حرف شما مخالفم
من الان هماتولوژي تهران ميخونم چند تن از اساتيد من جز بهترين هاي هماتولوژي ايران هستند چه در زمينه ازمايشگاهي چه در زمينه باليني
در ضمن هم تشخيص ميدن هم مريض ميبينن و البته phd هماتولوژي هستند
در ضمن در آزمايشگاه هماتولوژي تخصصي نيز کاملا صاحب نظر هستند و بدون نظر اونا پزشک معالج درمان رو شروع نميکنه
و جالب تر اينکه بعضي متخصصين انکولوژي نيز حق ندارند در مورد بيماري کودکان نظر بدن و اصلا کودک را نميتوننreport کنند و فقط يه phd هماتولوژي بايد آزمايشاي بيمارو تاييد کنه در غير اينصورت معتبر نيست
در ضمن فکر نميکنيد تشخيص لوسمي توسط يه منشي يه خورده غلو بزرگي باشه اونم در شرايطي که حتي با فلوسايتومتري هم تشخيص احتماليه چه برسه به اينکه فقط با چشم باشه؟
 
آخرین ویرایش:

saiedb55

New member
بیوشیمی بالینی

به نظر من يه قانون بانک خون که ميگه" بدترين گروه خون گروهي که در موقع نياز نباشه" واسه اين سواله شما هم صادقه:
بهترين دکترا دکتري هستش که بهش نياز باشه حالا گاهي طرف با يه دکتري قارچ يا انگل تو جايي که نياز بهش هست خدايي ميکني گاهي هم قرعه به اسم هماتو و بيوشيمي هستش
 

saiedb55

New member
بچه ها من که هماتو می خوام و تو چارت درسیم اصلا هماتو نیست باید چی کار کنم چقدر جالب رشته ای رو که برای ارشد هست و می تونی شرکت کنی درسش تو چارت دروس نیست بعد برای ما مشکلی پیش نمیاد؟؟

جالب تر از اون اينه که قبول ميشي مياي سر بعد يهو ميفهمي که يه سري چيزايي را دوستات بلدن و تو حتي روت نميشه اين عنوان کني که بلد نيستي چون جز بديهيات و همه بهت مي خندن و بعد فارغ التحصيلي ميبيني که يه بي سوادي که تو تموم مصاحبه ها رد ميشي چون پايشو نداشتي ونميتوني با بقيه رقابت کني
يه مورد الان تو داريم تازه يه ترم عقب افتاده چون کلي پيش نياز بهش خورده
 

شفق بانو

New member
سلام دوستان عزیز

معرفی بازار کار و رشته هماتولوژی (خون شناسی)

خون یک ماده حیاتی است گرچه اهمیتی ویژه دارد اما نتوانسته در حیات موجودات جای آب را به خود اختصاص دهد آب اصلی ترین ماده ای است که بخش عمده ای از خون را تشکیل می دهد اما بحث ما درباره رشته ای که به مسائل بسیار مهم و جزئی می پردازد .از آنجا که در تشخیص بیماریهای خون بررسی های آزمایشگاهی نقش مهم دارد و در درمان این قبیل بیماریهای نیاز به انواع فرآورده های خونی می باشد ، همچنین با توجه به پیشرفت های وسیعی که در زمینه خون شناسی صورت گرفته و به منظور تامین نیروی انسانی لازم در رشته خون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون و انجام خدمات آزمایشگاهی بیماری های خونی ، دوره کارشناسی ارشد خون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون در دانشگاه های واجد شرایط دایر می گردد.
۱-تعریف و هدف
کارشناس ارشد خون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون به دوره ای اطلاق می شود که دارندگان مدرک کارشناسی پس از طی آن و تکمیل مجموعه فعالیت های آموزشی و پژوهشی مصوب مربوط به اخذ مدرک کارشناسی ارشد این رشته نائل می گردند.
هدف از ایجاد این دوره تربیت افرادی است که بتوانند با تکیه برمبانی علم خون شناسی و بانک خون توانایی و مهارت لازم جهت انجام کارهای ازمایشگاهی برای کمک به تشخیص بیماریهای خونی و تهیه خون و فرآورده های آن و همچنین آشنایی و تسلط به بانک و دقایق پروسه انتقال خون را کسب نمایند.
۲- طول دوره
طول دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) خون شناسی ازمایشگاهی و بانک خون ۲ سال می باشد .
دانشجویان بایستی موضوع تحقیقات مربوط به پایان نامه تحصیلی خود را حداکثر تا پایان سال اول تحصیلی مشخص نمایند.
سایر مقررات و آیین نامه آموزشی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته برای این دوره نیز اجرا میگردد.

صنعت و بازار کار

دانشجویانی که این دوره کارشناسی ارشد را با موفقیت به پایان می رسانند در آزمایشگاه های مراکز درمانی و بهداشتی در امور مربوط به کارهای آزمایشگاهی بیماریهای خونی و در سازمان های انتقال خون ایران در تهیه و استفاده از خون و فرآورده های خون سالم و انتقال خون مناسب خدمت خواهند نمود.
 
آخرین ویرایش:

شفق بانو

New member
معرفی رشته بیوتکنولوژی و بازار کار آن

رشته بیوتکنولوژی یک رشته کاربردی و میان رشته ای مهندسی علوم است که قلمرو آن حداقل ۳۳ حوزه تخصصی علوم را در برمی گیرد. این رشته در کشور ما از سال ۱۳۷۸ در دانشکده علوم دانشگاه تهران در مقطع دکترای پیوسته ارائه می شود.
این رشته از سه مرحله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل شده است که دانشجویان در مرحله کارشناسی پس از گذراندن موفقیت آمیز۱۳۲ واحد دروس مشترک معرفتی- نظری، علوم پایه، پزشکی، مهندسی و مبانی بیوتکنولوژی به اضافه آموختن زبان انگلیسی در حد ۵۵۰ نمره تافل و آشنایی کامل با یک زبان برنامه نویسی کامپیوتر در صورتی که معدل آنها در هر نیمسال تحصیلی ۱۵ باشد، می توانند وارد مرحله دوم یعنی مقطع کارشناسی ارشد شوند که در این مقطع یکی از ۶ گرایش بیوتکنولوژی میکروبی، بیوتکنولوژی پزشکی، بیوتکنولوژی محیطی و دریایی، بیوتکنولوژی مولکولی، فرآورش زیستی و بیوتکنولوژی کشاورزی (گیاهی) را انتخاب کرده و بعد از گذراندن ۴۸ واحد در یکی از گرایشهای تخصصی، و انجام معادل ۶ واحد پژوهشهای انفرادی و ارائه ۲ واحد سمینار از مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل می شوند. در این مرحله در صورتی که میانگین نمرات دروس مقطع کارشناسی ارشد آنها حداقل ۱۶ باشد، می توانند در امتحان جامع شرکت کنند و در صورت موفقیت در این امتحان، وارد مرحله دکترای تخصصی خواهند شد و رسما برای ثبت پایان نامه دکتری اقدام کنند.
به عبارت دیگر دانشجویان این رشته نیز برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باید شرایط لازم را داشته باشند، یعنی باید میانگین معادل بالایی داشته و در آزمون جامع موفق شوند اما در یک آزمون رقابتی شرکت نمی کنند.

توانایی های لازم:
رشته بیوتکنولوژی از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی فیزیک و علوم تجربی دانشجو می پذیرد چرا که بعضی از گرایشهای این رشته به علوم پزشکی و بعضی دیگر از گرایشها به رشته های مهندسی مربوط می شود.
گفتنی است که دوره دکترای مستقیم بیوتکنولوژی، دوره آموزشی خاصی است که مناسب با توانایی های دانشجویان سرآمد به صورت پیوسته و فشرده تنظیم شده است و با پذیرش دانشجویانی که از نظر بهره هوشی، قدرت درک و استدلال، توان نوآوری و خلاقیت، خودآموزی و استفاده مناسب از وقت، علاقه و انگیزه شدید به یادگیری و توانایی های ذهنی و روانی سرآمد همگنان خود هستند، آنان را برای اخذ درجه دکتری در این رشته آماده می کنند.
از همین رو نیمی از ظرفیت پذیرش این رشته به داوطلبانی اختصاص دارد که در مرحله ما قبل نهایی المپیادهای دانش آموزی ریاضی، فیزیک، شیمی، کامپیوتر و زیست شناسی پذیرفته شده باشند و نیمی دیگر نیز به داوطلبانی که از طریق آزمون سراسری وارد شده و نمره کل آزمون سراسری آنها از ۱۰۰۰۰ کمتر نباشد. برای مثال در اولین سال ارائه این رشته، آخرین رتبه قبولی ۱۷۳ و در سال دوم، آخرین رتبه قبولی ۱۵۰ بود.
در ضمن از پذیرفته شدگان این رشته، مصاحبه علمی به عمل می آیند تا دانشجویانی که واقعا علاقه مند بوده و انگیزه علمی لازم را دارند، وارد این رشته شوند.

موقعیت شغلی در ایران:
رشته بیوتکنولوژی، یک رشته جدید است و بی شک مدتی زمان خواهد برد تا فارغ التحصیلان آن، جایگاه واقعی خویش را پیدا کنند اما این به معنای آن نیست که موقعیت شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته مهیا نمی باشد. چون زمینه کار بیوتکنولوژی در داخل کشور مساعد است و برای مثال در حال حاضر عده ای از دانشجویان دوره دکترای میکروبیولوژی که در زمینه بیوتکنولوژی میکروبی مطالعه می کنند، بر روی آبهای شور کشور مثل دریاچه ارومیه که امکان رشد موجودات در آن پیچیده و مشکل است، تحقیق می کنند تا با بهره گیری از تکنیک های بیوتکنولوژی، محیطی مناسب برای رشد موجودات دریایی در داخل آن فراهم آورند.
از سوی دیگر فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان نیروی انسانی متخصص برای مدیریت میانی و هدایت امور فنی خطوط تولید، مزارع و آزمایشگاهها مشغول به فعالیت شوند.

:auizz3ffy9vla57584x
 
آخرین ویرایش:

شفق بانو

New member
ضرورت و اهمیت
بیوتکنولوژی، روش جدید بدست آوردن بسیاری از داروهاست که به سرعت در حال گسترش در تمامی علوم و علی‌الخصوص داروسازی می‌باشد. با توجه به گسترش دانشکده‌های داروسازی در سراسر کشور (۱۰ دانشکده) و تشکیل دوره‌های تخصصی داروسازی و نیاز به متخصصین رشته بیوتکنولوژی (گرایش داروئی) برای تدریس واحدهای درسی عمومی و تخصصی این رشته و همچنین با توجه به
سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه خودکفایی در تولید مواد اولیه داروئی و توجه به این واقعیت که در حال حاضر حدود %۵۰ مواد اولیه داروئی وارداتی کشور محصول مستقیم و یا مشترک بیوتکنولوژی می باشند و تمامی پیش بینی ها نشان دهنده این امر است که در سال ۲۰۱۰، این میزان به حدود ۷۰ % خواهد رسید، دوره دکتری (Ph.D) بیوتکنولوژی (گرایش داروئی) به منظور رفع کمبودها و تأمین نیروی انسانی ماهر برای دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی صنایع داروئی ارائه می گردد.
:auizz3ffy9vla57584x
 
آخرین ویرایش:

dr.leader

New member
سلام ....
نظر به بحثی که بین سه دوست عزیز jo boy و saeed و mohsen صورت گرفته باید یه نکته ای رو عرض کنم که در این موضوعی که واردش میشم تقریبا حق با هر دو طرفه ولی فعلا تا این موقع که من اینو مینویسم وضع جامعه پزشکی و تشخیصی ما به صورتیه که کفه ترازو به طرف حرف آقای محسن سنگین تره .
این نظر شخصی منه که البته برگرفته از واقعیته ...
من یه علوم آزمایشگاهی بودم ... هم از مشکلات ازمایشگاهی ها و ارشد ها خبر دارم و هم به رشته قبلی خودم هم افتخار میکنم ...
بعد از گرفتن لیسانسم به هزار و یک دلیل که همه ش ناشی از تبعیض های فراوانیه که تو عرصه بیمارستان می دیدم و تو محیط کار شاهدش بودم دیگه ارشد رو ادامه ندادم و رفتم پزشکی ...
این تجربه شخصی خودم بود که توی ازمایشگاه داشتم . لام های لوسمی رو فرستادن واسه ازمایشگاه که اتفاقا یک ارشد هماتوی کارکشته هم تشریف داشتن ولی ایشون حتی حق نگاه کردن به لام ها رو نداشتن و فقظ برای رنگ کردن فرستاده بودنش ازمایشگاه ...
قبول دارم که بعضی وقت ها یک ارشد بسیار باسواد پیدا میشه و لام ها رو تشخیص میده ...ولی فایده ای نداره . اینا رو پزشک ها بهش اهمیت نمیدن . حالا به هر دلیل ... هر رشته ای باید جایگاه خودش رو داشته باشه ... اصلا موافق این حرف نیستم که یک پزشک نحوه کشیدن لام و دیف دقیق (غیر از انکولوژیست ها و پاتولوژیست ها) رو اگه بلد نباشه واسش ایراد حساب میشه ... و از اون طرف کار یک ارشد ازمایشگاه هم بالین بیمار و درمان نیست ... و عیبی هم به این موضوع نیست ...
متاسفانه تو ایران ما فعلا جایگاه های هر رشته به خوبی تعیین نشده ولی مطمین باشد هیچوقت یه پاتولژیست یا انکولوژیست تصمیم نهایی رو به عهده علوم ازمایشگاهی نمیذاره ...
در ضمن علوم ازمایشگاهی بر خلاف دروس سختی که میخونن و واقعا هم باسواد میشن ولی در عرصه بیمارستان و محیط کار یک تکنسین حساب میشن (متاسفانه) . و با توجه به این موضوع تاسف بار در کشور ما بنابراین یه منشی هم با تکرار میتونه تشخیص صرف لوسمی رو بده نه تشخیص نوعش ... تاکید میکنم فقط بودن یه مشکل در لام نه تشخیص جزیی کما این که دوستمون فرمودن تشخیص جزیی رو با روش فلوسایتومتری میشه داد تازه اون هم مشکلات خاص خودش رو داره ...
هدف من از این همه تایپ کردن این بود که بگم رشته هماتو رشته بسیار باارزشیه و البته رتبه های خوبی هم میخواد ولی کارشون درمان نیست و بعضی جاها حتی اجازه تشخیص نهایی رو ندارن و فقط به بیان تشخیص خودشون میپردازن ...
یادم نمیره که ارشد هماتوی با سواد که دوست من بود گزارش لامی رو کرد و حتی دکتری علوم ازمایشگاهی که از جنس آزمایشگاه بود با رفتار بسیار بدی تشخیصش رو قبول نکرد و به علامت تمسخر گفت که وظیفه شما نیست که دیف کنی لوسمی رو فقط باید بگی غیر نرماله بدیش به من ...!!!!!
حالا که این اینطوری بود چه انتظاری از پاتولوژیست ها و انکولوژیست ها دارید ... اول باید بریم خودمونو اصلاح کنیم ....
بچه های ازمایشگاه همه تون رو از ته قلب دوست دارم و قدر زحمتهایی رو که میکشین میدونم ...
 

mahabad

New member
سلام بچه ها به نظر من که اصلا اينطورى نيس و همه چيز کاملا دست خود ادمه اگه نخواى هيچ کس و هيچ استادى نميتونه با سواد و موفقت کنه
موفقيت تو دستاى خودته
ربطى نداره چون زيست خوندى تو هماتو موفق نشى اين خود شخصه که ميتونه تعيين کنه که موفق ميشه يا نه
فقظ زيست نه هر رشته اى که بخواد هماتو بخونه يا اصلا غير هماتو بخونه
پس خواهشا حقىقتو بگيد و عقاىد شخصى که به دور از منطقه رو بيان نفرماييد
ضمن احترام به تمام دوستان
 

رها45

New member
سلام boyمگه وزارت علوم هم خون داره اگه داری منابعش چیاست؟ با خون بهداشت چه فرقی داره؟
 

باران71

New member
سلام دوستان من تازه واردم لطفا یکی به سوالم جواب بده. من لیسانس ژنتیک خوندم و میخوام تازه برای ادامه تحصیل شروع به خوندن کنم میدونم دیره اما نمیدونم چه رشته ایو باید انتخاب کنم فقط میدونم که ژنتیک یا بیو تک نمیخوام. راستش بین سه رشته ی ایمنی ، هماتو و بیوشیمی بالینی موندم. اول چون شنیدم بازار کار هماتو از همه بهتره سریع کتاباشو خریدم اما وقتی بیشتر تو انجمنای هماتو خصوصا تو فیس بوک گشت زدم دیدم که همیشه بچه های علوم ازمایشگاهی میگن اگه ارشد قبول بشی تو ارشد موفق نمیشی و اگه ارشدو بگذرونی دکترا قبول نمیشی . حالا از شما میخوام بدون تعصب بهم بگین این چقدر صحت داره؟ علتش آزمایشگاهای عملی بچه های علوم آزه؟ ینی من واقعا نمیتونم خودمو بالا بکشم؟ سوال دیگم اینه که اگه نمیشه هماتو بخونم پس بین ایمنی و بیوشیمی بالینی بهترین رشته از نظر فیلد کاریو بهم معرفی کنید. از نظر علاقه برام هیچ فرقی نداره یه بار به علاقم توجه کردم پشیمون شدم . لطف راهنماییم کنید دووستان. راستی یه چیز دیگه من دو روزه دارم تو تاپیکای گروهای مختلف میچرخم و دیدم خیلی از دوستان اشاره کردن که اگه از نو یه رشته ی دکترای حرفه ای مث دندون پزشکی بخونید موفق ترید؟ واقعا انقدر وضعیت بازار کار خرابه؟ ینی با ارشد این رشته ها نمیشه کاری پیدا کرد؟:33:
 

varia

Well-known member
بنظرم! دوستان برخی نظر شخصیشونو گفتند که به حقیقت نزدیک نیست. بر حسب آشنایی با دوستان علوم آزمایشگاهی باید عرض کنم که این دوستان برخی خود علاقه ای به تشخیص ندارند و حیطه وظیفه خودشونو قبول کردند.
ولی آن دسته ای از دوستان که ادامه تحصیل میدهند و به دنبال ارتقای سطح کاری و جایگاهشون هستند اغلب به امید داشتن شغلی مرتبط با تشخیص وارد تحصیلات تکمیلی میشوند. ولی حقیقت اینه که الان دیگه وضع بازار کار در سطحی اشباع شده که سخت هست که بر حسب نیاز فردی از رشته های علوم پایه بره مثلا در یک ازمایشگاه کار تشخیص رو انجام بده. برای مثال سالانه بیش از صد نفر برای تخصص پاتولوژی پذیرش هست خب معلومه این قشر برای دفاع از حقوق اصلی خود که تشخیص هست اروم نمی نشینند! و باید قبول کنیم که پزشکی ها فقط حق تشخیص دارند و البته مشکلات مربوط به عدم تشخیص و یا تشخیص اشتباه رو هم بعهده بگیرند!
هرچند بنظرم اگه مدیریت خوبی در وزارت بهداشت وجود داشته باشه میشه رشته های علوم پایه رو در حدی ارج بدند که نیاز نباشه فردی که این رشته رو خونده به فکر تشخیص در آزمایشگاه بالینی باشه.
در بین رشته های علوم پایه هم هیچ یک بالینی نیست و بجز رشته هایی ژنتیک و تغذیه بقیه حتی از نزدیک بیماری رو نمیبینند ولی این دلیل بر ضعف یک رشته نیست.
در حدی هم که از نزدیک دیدم دوستان با بیس زیست اطلاعات پایه ای خوبی دارند و بعد یه مدت کار در آزمایشگاه اندازه علوم آز ها کار انجام میدند ولی برای بیمارستان و آزمایشگاهها از علوم آزمایشگاهی ها استفاده میشه چون آزمایشگاه رشته اونهاست و از گرایشهای زیست در آزمایشگاههای خصوصی اگه آشنا داشته باشند استفاده میکنند.
بهتره رشته های علوم پایه بیشتر به فکر کار در پژوهشکده ها و موسسات دانش بنیان باشند.
 

vahid007a

New member
البته اگه همین الان یه سری به ازمایشگاههای تشخیص طبی بزنید خواهید دید که کلی از رشته های دیگه به جز ازمایشگاه مشغول به کار هستند.همکارای من 1 نفر علوم ازمایشگاهی،1 نفر میکروب،1 نفر سلولی مولکولی و یک نفر هم زیست شناسی هستند.گلچینی از رشته ها.بیشتر تجربی شده تا علمی
 

science girl

New member
پس بچه های زیست باید قید کار رو بزنن؟؟؟؟؟:65d6a5d6s:
آزمایشگاهها که کار نیست، مرکز تحقیقاتی هم خیلی سخت میگیره...:black_eyed:
بهترین راه حل بنظرتون چیه برای من که لیسانس بیوشیمی خوندم؟؟؟؟؟؟
 

alitaheri

New member
کی گفته کسی که علوم از خونده و phd هماتو داره نمیتونه تشخیص بده اخه یکی نیست به این دوستان بگه طرف 12سال تو ازمایشگاه بوده تا مدرک گرفته .کی میگه علم نداره و نمیتونه تشخیص بده .پزشکی که داری حرف مفت میزنی باید بدونی که یه پاتولوپیست فقط چهار ترم از پاس کرده
 
سلام

ببینید اگه یکی در بهترین رشته و با شرایط کاری خوب تحصیل کرده باشه اما آدم بی عرضه و بی سوادی باشه هیچکی روش حساب نمیکنه

از اونطرفم: آدمی که در یک رشته نچندان تاپ تحصیل کرده و به خاطر لیاقتش و تلاش و استعدادش به جاهای خوبی رسیده

خوش بحال کسی که در رشته توپی تحصیل کرده و آدم با تلاشی بوده

شما باید الگوی هماتولوژی تون؛ اساتیدی مثل دکتر بهزاد پوپک باشه که آزمایشگاهش لوح کیفیت بین المللی داره و خودش آدم بسیار آدم قوی از نظر علمی و مخصوصا تجربه کاری هست. تشخیص مرفولوژی که دکتر پوپک میده کمتر کسی میتونه

انقد دقیق گزارش بده. انکولوژیست ها در تهران ایشون رو به عنوان یک آدم حرفه ای قبول دارن و با هم تعامل خوبی دارند. پس تلاش تلاش تلاش..... کنید. همه چی بستگی به خودتون داره چقد زحمت بکشید و خودتونو به جایگاه واقعیتون برسونید

موفق باشید
 

varia

Well-known member
پس بچه های زیست باید قید کار رو بزنن؟؟؟؟؟:65d6a5d6s:
آزمایشگاهها که کار نیست، مرکز تحقیقاتی هم خیلی سخت میگیره...:black_eyed:
بهترین راه حل بنظرتون چیه برای من که لیسانس بیوشیمی خوندم؟؟؟؟؟؟

چرا قید کارو بزنید!؟ برای بدست آوردن کار مناسب باید تلاش همه جانبه کرد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: mw.ashel

Eliiii.990

New member
سلام.من دکتر دامپزشک هستم و میخوام در رشته هماتولوژی آزمون دکترای تخصصی شرکت کنم.در مورد بازار کار phd هماتولوژی اطلاعاتی دارید؟اگر بهم کمک کنید ممنون میشم.
 
بالا