مطالب مفید علمی(پزشکی - پیراپزشکی)

jo-boy

New member
سندرم HELLP

علت

سندرم HELLP در 10درصد زنان حامله مبتلا به فشار خون حاملگي رخ مي دهد. پره اكلامپسي ممكن است شديد يا خفيف باشد. در موارد شديد سبب فشار خون بالا، پروتئينوري و تشنج می شود. در موارد شديد سبب تهديد زندگي مادر و جنين مي گردد. اين سندرم قبل از زايمان يعني در حدود هفته هاي 30 حاملگي رخ مي دهد. در بسياري از زنان با فشار خون بالا، پره اكلامسي قبل از بروز سندرم HELLP تشخيص داده مي شود با اين حال در برخي موارد سندرم HELLP اولين علائم اخطار پره اكلامپسي است. شرايطي است كه ممكن است با هپاتيت، بيماريهاي صفراوي، پورپوراي ترومبوسيتوپنيك با منشا ناشناخته، اشتباه گرفته شود.

علائم

اغلب افرادي كه به سندرم HELLP مبتلا هستند دچار پره اكلامپسي نيز هستند. اگر چه علائم تدريجي هستند اما علائم شاخص بروز اين سندرم، بروز سردرد (30درصد)، تاري ديد (90درصد)، تهوع و استفراغ (30درصد)، درد در قسمت بالاي شكم (65درصد)، خارش و حساسيت انتها ها و ادم نيز ممكن است روي دهد. همچنين احتمال گسيختگي كپسول كبد و در نتيجه آن هماتوم نيز وجود دارد.

تشخيص

در بيمار مبتلا به سندرم HELLP ، علاوه بر تاريخچه كامل پزشكي و آزمايشات باليني، نياز به سنجش تست هاي خوني نيز هست.

- سنجش فشار خون - سنجش مقدار RBC

- بررسي سطح بيلي روبين - تستهاي عملكرد كبدي

- سنجش مقدار پلاكت - تستهاي ادراري براي بررسي پروتئينوري

- بررسي آنزيم هاي كبدي - بررسي عملكرد كليوي

- سنجش الكتروليت ها - مطالعات انعقادي

- لاكتات دهيدروژناز يك ماركر هموليز است كه افزایش می یابد.

درمان

- استراحت در تخت (در خانه يا بيمارستان)

- در صورت وخامت بيماري، بستري شدن در بيمارستان براي پايش مداوم

- تزريق خون، در موارد آنمي شديد و پلاكت پايين

- سولفات منيزيم براي پيشگيري از تشنج

- داروهاي ضد فشار خون

- پايش جنين، به منظور بررسي سلامت جنين

- شمارش حركات جنين (تغيير در تعداد يا تناوب ضربانات ممكن است نشانه استرس جنين باشد)

- انجام تستهاي غير استرسي (non- stress test)، كه به بررسي ضربان قلب جنين در ارتباط با حركات وي مي پردازد

- مطالعات داپلر

- تستهاي آزمايشگاهي كبد، خون و ادرار

- استفاده از كورتيكواستروئيدها كه ممكن است به بلوغ زوردرس ريه جنين كمك كند .

پيشگيري

تشخيص زود هنگام در زنان در معرض خطر سندرمHELLP ممكن است در پيشگيري از عوارض بيماري مفيد باشد. داشتن اطلاعات درباره علائم خطر مهم است زيرا تشخيص زود هنگام به مادر در دريافت درمان و پيشگيري از وخيم شدن بيماري كمك مي كند.

پيش آگهي

هنگامي كه درمان زود هنگام صورت نگيرد نزديك به 25 در صد از افراد، عوارض شديدتري از خود نشان مي دهند. بدون درمان تعداد اندكي از زنان مي ميرند. ميزان مرگ و مير نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به سندرمHELLP بسته به وزن هنگام تولد نوزاد دارد.

تاريخچه

اين سندرم در سال 1982 به عنوان يك بيماري مجزا از پره اكلامپسي توسط دكتر لوئیس وینستن، معرفي گرديد.
 

waria

New member


[h=1]تأثير دود غير مستقيم سيگار بر افزايش فعاليت پلاكت هاي خون [/h]
3



تحقيقات صورت گرفته در دانشگاه ارجيس تركيه نشان مي دهد، فعال شدن پلاكت ها در افراد سالم منجر به تشكيل لخته خوني و آسيب ديدن بسياري از اعضاء بدن از جمله قلب، مغز و كليه ها مي شود.


به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، استنشاق دود سيگار باعث افزايش سطح فعاليت پلاكت، لاكتات و مونوكسيد كربن در خون مي شود.

فعاليت پلاكت ها بوسيله حجم متوسط پلاكتي (MPV) كه در وقايع ترومبوتيك افزايش مي يابند، نشان داده مي شود. در وقايع ترومبوتيك، لخته هاي ميكروسكوپي در رگ هاي خوني كوچك تشكيل مي شوند و لاكتات نيز در زمانيكه اكسيژن رساني به سلول هاي خوني محدود مي*شود در خون انباشته مي شوند.


محققان در اين مطالعه 55 داوطلب غير سيگاري و سالم را مورد بررسي قرار دادند. در ابتدا نمونه هاي خون از اين افراد گرفته شد و پس از سپري كردن يك ساعت در اتاق حاوي دود سيگار، سطح MPV و لاكتات همچنين سطح كربكسي هموگلوبين (COHb) در خون اندازه*گيري شد.

كربوكسي هموگلوبين در زمان اتصال مونوكسيد كربن (CO) با هموگلوبين (Hb) در گلبول هاي قرمز تشكيل مي شود.

مطالعات قبلي نشان مي دهد، مواد شيميايي موجود در دود سيگار به ويژه نيكوتين و مونوكسيد كربن باعث افزايش فاكتور فعال كننده پلاكت مي شود. همچنين منوكسيد كربن نقش مهمي در افزايش سطح MPV ايفا مي كند.

سطح هر سه پارامتر در خون افراد پس از قرار گرفتن در معرض دود سيگار غير مستقيم افزايش يافت و محققان ارتباط معنا داري بين سطح MPV و COHb پيدا كردند؛ به نظر مي رسد افزايش سطح لاكتات نيز بدليل كاهش سطح اكسيژن خون و در نتيجه افزايش سطح منوكسيد كربن روي مي دهد.

نتايج اين تحقيق در كنگره انجمن قلب و عروق اروپا ESC 2012 ارائه شده است.
 

waria

New member


[h=1]تبديل گلبول*هاي قرمز خون به سلول بنيادي [/h]

3


دانشمندان دانشگاه «جانز هاپكينز» موفق به ابداع يك شيوه مطمئن براي به عقب برگرداندن زمان براي سلول*هاي خوني و بازيابي آنها به حالت ابتدايي سلول بنيادي شدند كه به آنها قابليت تبديل به تمام انواع سلول*هاي بدن را مي*دهد.



به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين پژوهش كه در مجله PloS منتشر شده، بخش دومي در يك تلاش دنباله*دار براي تبديل موثر و مداوم سلول*هاي خوني بالغ (گلبول قرمز خون) به سلولهاي بنيادي است كه براي كاربردهاي كلينيكي و تحقيقاتي به جاي سلولهاي بنيادي جنيني انسان بسيار واجد شرايط هستند.


اين محققان اكنون در آخرين تجريبات خود از شيوه*هايي براي تبديل سلولهاي خون بالغ به سلولهاي بنيادي القايي شبه جنيني استفاده كرده*اند.


اين سلول*هاي بالغ به صورت يك حالت شبه جنيني برنامه*ريزي شده*اند كه بر مشكل دائمي دانشمندان براي كار بر روي اين سلولها در آزمايشگاه غلبه كرده است.


در كل از ميان هر چند صد سلول خوني تنها يك يا دو سلول ممكن است به سلول*هاي بنيادي القايي شبه جنيني تبديل شوند. اين محققان با شيوه جديد خود توانستند تا 60 درصد سلول*ها را به اين حالت تبديل كنند. آنها همچنين موفق به كشف يك ميانبر براي استفاده از ويروس*ها براي انتقال سلولهاي خون به حالت بنيادي شدند.


در حالت سنتي، دانشمندان از ويروس*ها براي انتقال بسته*هاي ژنتيكي به سلولها براي آغاز فرآيندهايي استفاده مي*كنند كه سلول را از يك شكل(براي مثال پوست يا خون) به حالت*هاي سلول بنيادي تبديل مي*كنند. با اين حال ويروس*هاي مورد استفاده در اين شيوه قادر به انجام جهش در ژنها و آغاز سرطان در سلولهاي انتقال يافته جديد هستند.


براي انتقال يك ژن بدون استفاده از ويروس، اين محققان از پلاسميدها يا حلقه*هاي دي*ان*اي استفاده كرده*اند كه به طور خلاصه درون سلولها تكثير شده و سپس تنزل پيدا مي*كنند.


همچنين يك گام جديد ديگر در اين سلولهاي خوني انجام شد كه در آن اين سلول*ها با محيط طبيعي مغز استخوان تحريك شدند. براي اين پژوهش، محققان جانز هاپكينز از سلول*هاي خون بند ناف استفاده كرده، آنها را با عوامل رشد پرورش داده و از پلاسميدها براي انتقال چهار ژن به آنها استفاده كردند.


اين دانشمندان سپس يك پالس الكتريكي را به سلول*ها وارد كردند كه با ايجاد سوراخ*هاي ريزي در سطح، راه پلاسميدها را براي ورود به سلول باز كردند.


اين حلقه*هاي ريز دي*ان*اي به محض ورود، سلول را براي تبديل يه يك حالت ابتدايي*تر تحت تاثير قرار مي*دادند.


تيم محققان در گام بعدي چند سلول تحت درمان قرار گرفته را به طور جداگانه و برخي ديگر را با سلول*هاي مغز استخوان تحت تابش در يك ظرف آزمايشگاهي پرورش دادند.


دانشمندان در تحقيقات خود براي مقايسه سلولهاي پرورش يافته توسط شيوه گلبول قرمز خون با سلولهاي بنيادي القايي شبه جنيني از سلولهاي مو و پوست دريافتند كه سلول*هاي بنيادي القايي كه از گلبولهاي خون درمان شده با چهار ژن و پرورش يافته با سلولهاي مغز استخوان به وجود آمده*اند، بسيار بهتر هستند.


اين پژوهشگران در تحقيقات جديد خود در حال آزمايش كيفيت سلولهاي بنيادي القايي جديد و قابليت آنها براي تبديل به سلولهاي ديگر در مقايسه با سلولهاي بنيادي القايي ايجاد شده توسط شيوه*هاي ديگر هستند.


شيوه*هاي كارآمد در توليد سلولهاي بنيادي القايي بدون ويروس ممكن است تحقيقات را براي ايجاد درمانهاي سلول بنيادي با استفاده از تقريبا تمام سلولها سرعت بخشيده و يك تصوير دقيقتر را از رشد سلولي و زيست*شناسي ارائه دهد.
 

waria

New member
[h=1]آخرين تكنيك خروج لخته خون از مغز بيماران سكته مغزي[/h]
3

استفاده از شبكه*هاي كوچك استخراج شده از لخته خوني در مغز بيمار مي تواند به بهبود سريع*تر سكته مغزي كمك كند.


به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ايجاد لخته باعث مسدود شدن عروق خوني و مانع از رسيدن اكسيژن به مغز و اين شرايط منجر به فلج شدن يا بروز نقص در تكلم بيمار مي*شود.

داروهاي برطرف كننده لخته خون تنها در ساعات اوليه پس از بروز سكته موثر هستند و اين داروها براي همه بيماران دچار سكته مناسب نيستند.

در يك روش موجود براي استخراج لخته، يك لوله ظريف به نام «كاتتر» از طريق شرياني در كشاله ران وارد بدن شده و با ايجاد حالت فنر مانند، لخته از بدن خارج مي شود.

آخرين تكنيك براي خروج لخته شامل قفسه سيم*هاي كوچك است كه باعث كشيدن شدن لخته از ديواره*هاي عروق و خروج آن از ناحيه كشاله ران مي*شود.

عملكرد اين دو دستگاه بر روي 113 بيمار مورد بررسي قرار گرفت. با روش استخراج لخته بوسيله قفسه سيم هاي كوچك 58 درصد بيماران پس از گذشت سه ماه عملكرد مغزي خوبي داشته و ميزان مرگ و مير نيز كاهش يافته و ميزان بهبود عملكرد مغزي در روش استخراج لخته از طريق لوله «كاتتر» نيز 33 درصد گزارش شده است.


مطالعه ديگر بر روي 178 بيمار نيز نشان مي دهد، شانس زندگي مستقل در بيماران با روش استخراج لخته تقريبا دو برابر روش هاي دارو درماني است.

پروفسور «جفري سيور» از محققان دانشگاه كاليفرنيا تأكيد مي*كند: داروهاي حل*كننده لخته تنها قادر به حذف 40 درصد انسداد عروق بزرگ هستند، درحالي كه دستگاه*هاي استخراج كننده لخته عملكردي 70 تا 90 درصدي را در اين زمينه نشان مي*دهند.

بر خلاف ممنوعيت استفاده از اين داروها در بيماران مصرف كننده داروهاي ضد انعقاد خون و بيماران در ساعات اوليه پس از جراحي، دستگاه هاي استخراج كننده لخته براي تمامي بيماران قابل استفاده است.

دكتر «كلر والتون» از محققان انجمن سكته مغزي آمريكا نيز معتقد است كه دستگاه هاي استخراج لخته از پتانسيل لازم براي استفاده در بيماران دچار سكته مغزي برخوردار بوده و عملكرد بهتري در مقايسه با داروهاي حل كننده لخته دارند.

نتايج اين دو مطالعه كه در مجله پزشكي Lancet منتشر شده است.
 

waria

New member
[h=1]دستاورد جدید محققان برای تولید واکسن تب یونجه [/h]
3
رویکرد جديد محققان می*تواند منجر به تولید یک واکسن موثر و ارزان برای درمان تب یونجه شود.


به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تب یونجه از طریق داروهایی مانند آنتی هیستامین یا استروئیدها و در موارد حاد با تزریق زیر پوستی عصاره تصفیه شده گرده گل قابل درمان است که میزان دوز دارویی در مدت سه سال بتدریج افزایش می یابد، اما این روش درمانی بسیار گران و پر هزینه است.

رویکرد جدید محققان کالج سلطنتی و کینگز کالج لندن، تزریق کم عمق در بخشی از پوست حاوی سلول های سفید خون به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن و با دوز کمتر از عصاره گرده گل است.


دوز استفاده در این روش دو هزار برابر کمتر از تزریق های فعلی خواهد بود که علاوه بر تزریق بسیار سطحی بر روی پوست، نیاز به تزریق های متعدد را کاهش می دهد.

نتایج آزمایشات اولیه بر روی 30 بیمار نشان می دهد که واکنش های آلرژیک به گرده گل با واکسن جدید بطور چشمگیری کاهش می یابد؛ اما تزریق عصاره گرده گل در برخی بیماران با بروز حساسیت و ایجاد توده بزرگ بر روی پوست همراه بود که بعد از گذشت چند هفته بتدریج از بین می رود.

آزمایش بالینی واکسن جدید بر روی 90 بیمار دیگر آغاز شده است تا نتایج دارو در کاهش علائم تب یونجه مانند عطسه نیز مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته محققان، این واکسن می تواند در سایر بیماری های آلرژیک مانند آسم و حساسیت های غذایی نیز موثر واقع شود؛ همچنین واکسن جداگانه ای برای افراد مبتلا به حساسیت به آلرژی گرده درخت باید تولید شود.

نتایج این تحقیق در مجله Allergy and Clinical Immunology منتشر شده است.
 

waria

New member
[h=1]افزایش سرعت آزمایشات پزشکی با فیلم نانوفیبریل سلولزی ضد آب[/h]
3


محققان دانشگاه آلتو فنلاند موفق به طراحی "پلت فرم فیلمی نانو فیبریل سلولزی" پایدار و مقرون به صرفه‌ای شدند که کاربردهای متعددی را از جمله در آزمایش‌های پزشکی خواهد داشت.


به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان فیلم طراحی شده می‌تواند آب دوست یا آب گریز باشد و بار الکتریکی آن نیز می‌تواند تغییر پیدا کند. این امر امکان انجام هزاران آزمایش پزشکی متفاوت را در خانه یا در مطب پزشکان بدون هیچ معطلی فراهم می‌کند.

پلت فرم تولیدی با پوششی از این فیلم طراحی شده، روکش‌دار شده و فیلم نانو فیبریل سلولزی نیز به موادی که به ماده‌های آزمایشی واکنش نشان می‌دهد، آغشته شده است. در محیط آزمایش، خون، آب یا هر ماده آزمایشی دیگری بر روی فیلم به کار می‌رود.

پادتن به کار رفته در این فیلم بسته به نوع موادی که مثلا واکنش‌های آلرژیک یا باکتری را در پی داشته باشد، نمونه آزمایشی را جذب می‌کند. سپس، نتیجه آزمایش با تغییررنگ شیمیایی قابل رویت است.

به گفته "هانس اُلرما"، با تولید این فیلم‌ها، آزمایش‌های متفاوت می‌تواند با سرعت و با درجه اطمینان بیشتر در خانه یا مطب‌های پزشکی انجام گیرد. علاوه بر کاربردهای پزشکی، این فیلم می‌تواند کاربردهای دیگری در مطالعات مختلف نظیر خلوص آب داشته باشد.

تلاش‌های پیشین در تولید "پلت فرم نانوفیبریل سلولزی" با شکست مواجه شده بود چراکه این پلت فرم پر منفذ بوده و قسمتی از نمونه را جذب می‌کرده است.

اکنون دانشمندان روشی را در تولید ژل نانوفیبریل سلولزی ضد آب طراحی کرده‌اند که نمی‌تواند نمونه را جذب کند. علاوه بر این، تلاش عظیمی نیز در تضمین پایداری و دوام این فیلم ابداعی صورت گرفته است.

این پژوهش در مجله "Biointephases" منتشر شده است.
 
بالا