ستاد مبارزه با چرندیات .....

kasraa

New member

سلام دوستان تو این پست قصد داریم با شایعات، کلاهبرداری های اینترنتی، شبه علم، خرافات، عرفانهای بازاری و نژادپرستی مبارزه کنیم لطفا شما هم با اضافه کردن مطالب خودتون به آگاهی هموطنان کمک کنین

شایان ذکر هست سر منشا بیشتر این شایعات جایی جز شبکه اجتماعی فیس بوک نیست



peppers-280x120.jpg



جنسیت فلفل های دلمه ای؟!




شایعه تعیین جنسیت فلفل دلمه آنقدر فراگیر شد که از وبسایت‌های رسمی دولتی هم سر در آورد. برای مثال باشگاه خبرنگاران جوان را ببینید.

این شایعه می گوید:

برای تشخیص جنسیت فلفل دلمه ای، آنها را وارونه کرده فلفل هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند ماده و آنهایی که سه برجستگی دارند نر هستند. فلفلهای ماده پر از دانه، اما شیرین و برای مصرف خوراکی به صورت خام و فلفلهای نر برای آشپزی مناسب ترند.


اما در حقیقت فلفلها گیاهان کامل هستن ، به معنی اینکه هم جنسیت نر هم جنسیت ماده را درون خود دارند ، با سرچ مختصر در منابع خارجی این مطلب قابل مشاهده است.
اجتماعی باشید! به اشتراک بگذارید...
 

kasraa

New member
دارویی به نام دگلوفین وجود ندارد.شایعه استامینوفن مرگ آورد تکذیب شده است.


124-280x120.jpg



ارویی به نام دگلوفین وجود ندارد.
به این شایعه که چند روزی است در پیامکها و فضای مجازی در حال تکثیر است دقت کنید:
“سلام به بقیه فورا اطلاع بدید بیمارستان الزهرا اطلاعیه داده قرص استامینوفن جدید اومده زیرش نوشته دگلوفین به هیچ وجه نخورید چون درمدت هفتادو دوساعت مرگ آوره”



وزارت بهداشت اعلام کرده است که هیچ دارویی مشابه استامینوفن که مصرف آن خطرناک باشد در کشور وجود ندارد و شایعاتی که اخیراً با ارسال گسترده پیامکهایی به هموطنان مبنی بر به کما رفتن و مرگآور بودن این دارو متشر شده است از اساس تکذیب می شود.
در ادامه این اطلاعیه از هموطنان خواسته شده است هرگونه اطلاعیابی در زمینه محصولات دارویی و غذایی را از طریق رسانههای جمعی و یا ارگانهای ذیصلاح استعلام نمایند و به شایعات این چنینی توجه نکنند.مرکز آموزشی درمانی الزهرا (این مرکز اصلا در مشهد نیست!) نیز این خبر را تکذیب کرده است.
پی نوشت: سازنده این شایعه نیز دستگیر شده است که امیدواریم هشداری باشد برای کسانی که به هر دلیلی دست به چنین شایعه سازی هایی می زنند.
این مطلب در تاریخ اول اکتبر ۲۰۱۳ در ستاد مبارزه با چرندیات منتشر شد.
اجتماعی باشید! به اشتراک بگذارید
 

kasraa

New member

آیا ناسا معجزه شق القمر را تایید کرده است؟


شاید مبنای شایعه مربوط است به سخنرانی حجت الاسلام بی‌آزار شیرازی ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی در نشست «شق‌القمر معجزه پیامبر اعظم (ص) با استناد به تحقیقات ناسا» که در “سلسله نشست‌های بخش دانشگاهی ‌پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم” ایراد شده است.

اما واقعیت چیست؟

یکی از عکس های استفاده شده در این شایعات مربوط به گسل معروف “سن آندریاس” در امریکاست و ارتباطی با ماه ندارد!
گسل سن آندریاس

یکی دیگر از عکس هایی که در این شایعه به آن استناد شده مربوط به شیاری در ماه است.

گسل در ماه

در توضیح این عکس آمده: “شیارهای روی ماه اولین بار ۲۰۰ سال پیش با یک تلسکوپ کوچک در سرتاسر این سیاره مشاهده شدند. درادامه درموردانواع شیارهای موجودبرروی ماه گفته شده. در پایان تشریح شده که از این شیارها توسط گروه آپولو۱۰ درسال ۱۹۶۹ عکس برداری شده و دو ماه بعد توسط آپولو۱۱ تایید شده است”

نام علمی این شیار، Ariadaeus Rille است. برخلاف آنچه که گفته میشود، این شیار بصورت کمربندی دور تا دور ماه را فرا نگرفته، بلکه طول آن تنها ۳۰۰ کیلومتر است (قطر ماه ۳,۴۷۶ کیلومتر است) و از پیدایش آن نیز میلیونها سال میگذرد نه ۱۴۰۰ سال. و البته هیچگونه شیاری که سرتاسر ماه را فرا گرفته باشد، روی ماه وجود ندارد. همچنین در اسناد، تصاویر و گزارشات ناسا نیز اشاره ای به وجود چنین شیار یا دو نیم شدن ماه یا غیرطبیعی بودن شیار نشده.
صفحه شیار Ariadaeus Rille که ادعا میشود محل دو نیم شدن ماه است را ببینید.

Ariadaeus Rille یکی از دهها شیار مستقیمی است که بر روی ماه وجود دارد. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد این شیار و دیگر شیارهای «مستقیم» در ماه و مشاهده ی مشخصات و جایگاه آنها، این صفحه در سایت ناسا را ببینید.

بسیاری منبع این شایعه را دکتر پیدکوک رئیس حزب اسلامی بریتانیا می دانند که مدعی شده بود که در برنامه ای تلویزیونی فضانوردان ناسا در این مورد توضیحاتی داده اند.
این داستان پبه شدت مشهور شده عاقبت به ناسا رسید. یکی از دانشمندان “انستیتو تحقیقات ماه ناسا” به نام Brad Bailey در پاسخ به این شایعه گفته است:

“پیشنهاد میکنم هرچیزی که در اینترنت می خوانید باور نکنید. تنها نوشته هایی قابل قبول هستند که منابع معتبر و علمی داشته باشند. هیچگونه شواهد علمی و گزارشی مبنی بر دو یا چند پاره شدن ماه و اتصال مجدد آن به هم در گذشته وجود ندارد “

——————————

بدیهی است که این متن در خصوص ادعای “تایید معجزه شق القمر توسط ناسا” می باشد و نه اصل معجزه شق القمر.

در این وبلاگ نیز می توانید تحلیل خوبی در همین زمینه ببینید.
اجتماعی باشید! به اشتراک بگذارید...
 
آخرین ویرایش:

kasraa

New member
داستان تکراری مسلمان شدن شخصیت های مشهور! اینبار نوبت به مستر بین رسید


mr-been-280x120.jpg



بعد از اینشتین، مایکل جکسون، ناجیه جولی (آنجلینا جولی سابق!)، پاریس هیلتون و بیل گیتس، این بار نوبت به روآن اتکینسون (مستر بین) رسیده تا شایعه‌سازان به زور شهادتین را بر زبانش جاری کنند.

mr-bean

این داستان‌ها که شاید بتوان نام “ورژن مذهبی ایرانی بودن شخصیت‌های مشهور” را بر آن‌ها گذاشت، در بعضی موارد اصلاً طنز بوده، و در موارد دیگر آنقدر مضحک هستند که فکرش را هم نمی‌کردیم که احتیاج به نوشتن درباره‌ی آن‌ها باشد.
پیش از این درباره‌ی اینشتین و آنجلینا جولی نوشته بودیم.اما گاهی کار از شبکه‌های اجتماعی گذشته و خبرگزاری‌ها هم این داستان‌ها را جدی گرفته و پوشش می‌دهند.
داستان مسلمان شدن مستر بین را در ایسنا با تیتر “مستر بین مسلمان شد” بخوانید.(فریز شده )همچنین در تابناکشبکه‌ی خبربولتن نیوز

جهان نیوز


اما داستان از چه قرار است؟
ظاهراً همه چیز از اینجا شروع شده است.

مطلبی در سایتی به آدرس israellycool.com که علی‌رغم تیتر و محتوایش، به عنوان منبعی برای اثبات مسلمان شدن مستربین استفاده می‌شود!

ظاهراً بسیاری از کاربران مسلمان اینترنت همچون اکثریت هم‌کیشان ایرانی‌شان به شدت از فقر زبان انگلیسی رنج می‌برند.

در همین مطلب که به آن استناد می‌کنند آمده:

“چیزی که این ادعا را مضحک می‌کند، این است که روآن اتکینسون همواره در خط مقدم مبارزه با قوانین ضد توهین به مقدسات در بریتانیا قرار داشته و در این‌باره گفته:

“من با این لایحه مخالفم. آن‌ها با خودشان می‌گویند: “تنفر از مذهب! به نظر چیز بدی می‌آید. بهتر است که قانونی بر علیه آن داشته باشیم!” اما من میگویم اگر نفرت را دوست نداشتن شدید تعریف کنیم، کجای تنفر از دین اشتباه است؟ دینی که آموزه‌های آن بسیار ظالمانه، غیر منطقی و سوء استفاده از حقوق بشر است سزاوار تنفر است.”
http://bit.ly/1bqMWw6

مطلبی در همین رابطه در تلگراف

دست آخر وبسایت Israellycool که مطلبش تبدیل به ریفرنسی برای مسلمان شدن مستر بین در جهان اسلام شده بود، در پستی جداگانه به تکذیب این ادعا و توضیح چگونگی شکل گرفتن این شایعه پرداخته است.

جالب اینجاست که بعد از همه‌گیر شدن این شایعه، در صفحه‌ی ویکیپدیای روآن اتکینسون آمده بود که “او در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۳ به اسلام تغییر دین داد.” و به عنوان منبع به همین سایت ریفرنس داده بودند که موجب بهت و حیرت نویسنده‌ی آن شده بود!

در انتها سایت مذکور با مدیر برنامه‌های اتکینسون تماس گرفته، و تکذیبیه او را منتشر کرد تا پایانی بر شایعات باشد.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: crazy

kasraa

New member
آیا مثلث برمودا وجود دارد؟!

13-280x120.jpg


مثلث برمودا و حواشی آن آنقدر اذهان جهانیان را درگیر خود کرده که به مکانی مخوف تبدیل شده.
مکانی در اقیانوس اطلس و ساحل شرقی امریکا که صدها کشتی و هواپیما را به کام خود کشیده است.
این شایعات و اوهام چنان رشد کرده‌اند که عده‌ای آن را دروازه ورود به دنیای دیگر و برخی محل شهر افسانه‌ای آتلانتیس می‌دانند. دوستانی هم گریزی به تشیع زده و مثلث برمودا را مشتمل بر جزیره‌ای بنام خضرا و پایگاه و خانه امام دوازدهم شیعیان دانسته‌اند.
برمودا
اما تعریف واقعی و علمی مثلث برمودا چیست؟
در واقع جایی به نام مثلث برمودا به شکل رسمی وجود ندارد! چنین مثلثی ساخته اذهان مردم است و در دیتابیس‌های جغرافیایی، محل دقیق و روشنی برای آن مشخص و نام‌گذاری نشده است و خطوط دریانوردی آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

گارد ساحلی ایالات متحده توضیحی منتشر کردهکه حوادثی که در این منطقه رخ داده در مقایسه با حوادث معمول دیگر نقاط جهان ابداً عجیب و زیاد نیست و برای هر کدام دلایلی وجود دارد که هیچکدام ناشناخته، عجیب و اسرارآمیز نیست.



وبسایت سازمان اقیانوس‌شناسی امریکا در مقاله ای توضیح می‌دهد که آنچه در مثلث برمودا اتفاق افتاده به یکی از دلایل زیر است:

• طوفان‌های دریایی منطقه که طبیعی بوده و در نقاط دیگر هم اتفاق می‌افتد.
• پدیده “گلف استریم” که نوعی جریان آب طبیعی در منطقه است.
• خطای انسانی که شامل اشتباهات ناوبری و موارد مشابه است.
• تجمع نوعی گاز طبیعی (هیدرات متان) در پوسته های قاره‌ای که با کاهش تراکم و چگالی آب سبب فرو رفتن اجسام شناور می‌شود. (این پدیده طبق بررسی دانشمندان آخرین بار ۱۵۰۰۰ سال پیش در این منطقه رخ داده)

گفته شده که در منطقه فوق قطب‌نما به شکل معمول کار نمی‌کند. وبسایت نیروی دریایی امریکا در این‌باره می‌نویسد:
پدیده اشکال در قطب‌نما اتفاق نادری نیست و البته صحت دارد. اما این موضوع توسط دریانوردان در قرن نوزده کشف و مشخص شده و پس از آن دریانوردان با آن مشکلی نداشته اند. جدا از آن که سالهاست سیستم ناوبری به وسیله ماهواره‌ها کار می‌کند و قطب‌نما استفاده‌ای در ناوبری ندارد:

برخی افراد پس از ظهور نقشه گوگل مدعی شده اند که شهر گمشده آتلانتیس را در نقشه‌های دریایی منطقه کشف کرده اند. هیچ شواهدی حاکی از وجود شهری گمشده در زیر آین آبها وجود ندارد و الگوهای شبکه‌ای غیر معمولی که در کف اقیانوس در بعضی نقشه‌ها دیده می‌شه مربوط به شهری گمشده یا خیابان‌های زیر آب نیست، بلکه هر کدام از بلوکه‌ها ۱۰۰مایل پهنا دارند و ناشی از تصویر برداری با رزولوشن بالا به روش سونار هستند.
طرز کار نقشه‌های آنلاین بدین شکل است که از منابع مختلف دیتا گرفته و تصاویر را به صورت لایه لایه روی هم قرار میدهند. وقتی از تصاویر با رزولوشن (تفیک‌پذیری) پایین استفاده می‌شود، در نماهای دور نتیجه روان و طبیعی است. اما معمولاً نقشه‌های آنلاین از تصاویر با جزئیات بالا، به صورت یک لایه بر روی تصاویر نوع اول استفاده می‌کنند. این روش الگویی به شکل شبکه منظم در نماهای نزدیک به وجود می‌آورد که در واقع همان مسیر حرکت کشتی یا زیر دریایی نقشه برداری است.

تا به امروز هیچ مورد ناشناخته‌ای در این منطقه گزارش نشده است. مثلث غریب برمودا در واقع بخشی از اقیانوس اطلس با شرایط طبیعی و دریایی خاص است که همه آنها شناخته و تعریف شده‌اند.
 

kasraa

New member

بررسی یک ادعا: نامه شهریار به انیشتین!



shahriar1-280x120.jpg


اخیراً متنی از سایت تبیان (نسخه فریز شده) در مورد نامه ای از شهریار به اینشتین در میان سایت ها و وبلاگ های فارسی زبان به اشتراک گذاشته شده است. بنا بر این مطلب در سال ۱۳۲۶ معادل با ۱۹۴۷ میلادی شهریار به اصرار جمعی از اساتید دانشگاه تهران و به منظور آگاه کردن اینشتین از خطرات بمب اتم شعری به زبان فارسی می گوید. این شعر به زبانهای انگلیسی، آلمانی، روسی ترجمه می شود و نهایتاً به دست اینشتین رسیده او را منقلب می کند.
قسمتی از شایعه را ببینید:

بلافاصله این شعر به زبان های انگلیسی ، آلمانی ، فرانسه و روسی ترجمه می گردد. عده ای به سرپرستی دخترش (خانم مریم یا شهرزاد بهجت) مامور می شوند که شعر را به انیشتین برسانند. از مدیر دفترش در اقامتگاهش وقت می گیرند، روز موعود فرا می رسد. ترجمه فصیح انگلیسی شعر را در اقامتگاه انیشتین، برایش می خوانند. آنچنانکه حاضران نقل کرده اند آن بزرگمرد عالم دانش ، دو بار از جای خود برمی خیزد. دو دستش را بر صورتش می نهد و می فشارد. قطرات اشک بر شیشه عینکش نمایان می شود. با چهره ای اندوهگین یکباره ، با صدایی بلند فریاد می زند:« به دادم برسید » بعد سکوت می کند و صورتش را در میان دو دستش می گیرد و غرق در بحر تفکر می گردد. سکوت غم انگیزی فضای اقامتگاهش را پر می کند.دقایقی بعد ، می خواهد که شعر بار دیگر خوانده شود. این بار پس از شنیدن آن به خارج از اتاقش می رود و با وضعیتی مغموم در باغ مخصوص اش قدم می زند. گویا تا آخر عمر هم همیشه غمگین بوده است.

متاسفانه بدون توجه به صحت و سقم این موضوع، متن به زبان انگلیسی هم ترجمه و در میان سایت های انگلیسی زبان هم به اشتراک گذاشته شده:

???? ?????? ????? ?????? ?? ???????

Discover Shia Islam, Shia Muslims, Shia news, Shia facts & beliefs, Shia Books, Who are Shia ?!, Shia VS Sunni, Shia & Sunni Unity | Mohammad-Hossein Shahriar

http://english.irib.ir/radioculture...s/item/82126-shahriar-great-contemporary-poet

متاسفانه صحت این قصه به اندازه صحت داستان های حسابی-اینشتین است که با دلایلی نامعلوم در سالهای اخیر به شدت رواج یافته. برای رد این نوشته به چند مسئله می توان استناد کرد.

اول: آلبرت اینشتین در ساخت بمب اتم نقشی نداشت و تنها نامه تاریخی جمعی از دانشمندان به روزولت برای هشدار نسبت به خطر بمب اتمی را امضا نموده است.

دوم: نسبت دادن لقب پدر بمب اتمی به آلبرت اینشتین (بر اساس نوشته سایت تبیان) نارواست، زیرا کسی که به این نام شناخته می شود و نقش تعیین کننده در ساخت بمب داشته رابرت اپنهایمر دانشمند آمریکایی است.

سوم: آلبرت اینشتین نیازی به نامه جناب شهریار برای درک خطر بمب نداشته زیرا یک سال پیش از اتمام جنگ در نامه خود به نیلز بور نسبت به وقایع پس از جنگ و خطر بمب اظهار نگرانی می کند.

“when the war is over, then there will be in all countries a pursuit of secret war preparations with technological means which will lead inevitably to preventative wars and to destruction even more terrible than the present destruction of life.” (Clark, pg. 698).

و جالبتر اینکه یک سال پیش از تاریخی که نویسنده سایت تبیان ادعا می کند انیشتین نامه‌ای از شهریار دریافت کرده؛ در سرمقاله نیویورک تایمز به تاریخ ۱۹ آگوست ۱۹۴۶ حمله اتمی به ژاپن را محکوم می کند.
اصل سر مقاله برای افرادی که به نیویورک تایمز دسترسی دارند از این آدرس قابل دسترسی است و برای سایرین عنوان باید گویا باشد.

عنوان: Einstein Deplores Use of Atom Bomb

گرچه این شعر در دیوان شهریار وجود دارد اما باقی اضافات به نظر خیالی و موهومی می‌رسد. اینک این پرسش که نسبت دادن ارتباط مشاهیر ادبیات ایران زمین با فیزیکدانان و دانشمندان غرب از جمله آلبرت اینشتین چه سودی دارد هنوز بر ما پوشیده است.
اگر این چنین نامه های به بزرگان جهان به منظور نشان دادن نقش تعیین کننده مفاخر ایران بر دنیای علم یا سیاست در قرن بیستم صورت می گیرد باید به شایعه سازان اخطار داد که نه تنها این نوشته ها به این هدف نائل نمی شوند بلکه اسباب تحقیر این عزیزان را نزد اهل خرد فراهم می آورند.
اجتماعی باشید! به اشتراک بگذارید.
 

نوتر

New member

بررسی یک ادعا: نامه شهریار به انیشتین!



shahriar1-280x120.jpg


اخیراً متنی از سایت تبیان (نسخه فریز شده) در مورد نامه ای از شهریار به اینشتین در میان سایت ها و وبلاگ های فارسی زبان به اشتراک گذاشته شده است. بنا بر این مطلب در سال ۱۳۲۶ معادل با ۱۹۴۷ میلادی شهریار به اصرار جمعی از اساتید دانشگاه تهران و به منظور آگاه کردن اینشتین از خطرات بمب اتم شعری به زبان فارسی می گوید. این شعر به زبانهای انگلیسی، آلمانی، روسی ترجمه می شود و نهایتاً به دست اینشتین رسیده او را منقلب می کند.
قسمتی از شایعه را ببینید:

بلافاصله این شعر به زبان های انگلیسی ، آلمانی ، فرانسه و روسی ترجمه می گردد. عده ای به سرپرستی دخترش (خانم مریم یا شهرزاد بهجت) مامور می شوند که شعر را به انیشتین برسانند. از مدیر دفترش در اقامتگاهش وقت می گیرند، روز موعود فرا می رسد. ترجمه فصیح انگلیسی شعر را در اقامتگاه انیشتین، برایش می خوانند. آنچنانکه حاضران نقل کرده اند آن بزرگمرد عالم دانش ، دو بار از جای خود برمی خیزد. دو دستش را بر صورتش می نهد و می فشارد. قطرات اشک بر شیشه عینکش نمایان می شود. با چهره ای اندوهگین یکباره ، با صدایی بلند فریاد می زند:« به دادم برسید » بعد سکوت می کند و صورتش را در میان دو دستش می گیرد و غرق در بحر تفکر می گردد. سکوت غم انگیزی فضای اقامتگاهش را پر می کند.دقایقی بعد ، می خواهد که شعر بار دیگر خوانده شود. این بار پس از شنیدن آن به خارج از اتاقش می رود و با وضعیتی مغموم در باغ مخصوص اش قدم می زند. گویا تا آخر عمر هم همیشه غمگین بوده است.

متاسفانه بدون توجه به صحت و سقم این موضوع، متن به زبان انگلیسی هم ترجمه و در میان سایت های انگلیسی زبان هم به اشتراک گذاشته شده:

���� ������ ����� ������ �� �������

Discover Shia Islam, Shia Muslims, Shia news, Shia facts & beliefs, Shia Books, Who are Shia ?!, Shia VS Sunni, Shia & Sunni Unity | Mohammad-Hossein Shahriar

http://english.irib.ir/radioculture...s/item/82126-shahriar-great-contemporary-poet

متاسفانه صحت این قصه به اندازه صحت داستان های حسابی-اینشتین است که با دلایلی نامعلوم در سالهای اخیر به شدت رواج یافته. برای رد این نوشته به چند مسئله می توان استناد کرد.

اول: آلبرت اینشتین در ساخت بمب اتم نقشی نداشت و تنها نامه تاریخی جمعی از دانشمندان به روزولت برای هشدار نسبت به خطر بمب اتمی را امضا نموده است.

دوم: نسبت دادن لقب پدر بمب اتمی به آلبرت اینشتین (بر اساس نوشته سایت تبیان) نارواست، زیرا کسی که به این نام شناخته می شود و نقش تعیین کننده در ساخت بمب داشته رابرت اپنهایمر دانشمند آمریکایی است.

سوم: آلبرت اینشتین نیازی به نامه جناب شهریار برای درک خطر بمب نداشته زیرا یک سال پیش از اتمام جنگ در نامه خود به نیلز بور نسبت به وقایع پس از جنگ و خطر بمب اظهار نگرانی می کند.

“when the war is over, then there will be in all countries a pursuit of secret war preparations with technological means which will lead inevitably to preventative wars and to destruction even more terrible than the present destruction of life.” (Clark, pg. 698).

و جالبتر اینکه یک سال پیش از تاریخی که نویسنده سایت تبیان ادعا می کند انیشتین نامه‌ای از شهریار دریافت کرده؛ در سرمقاله نیویورک تایمز به تاریخ ۱۹ آگوست ۱۹۴۶ حمله اتمی به ژاپن را محکوم می کند.
اصل سر مقاله برای افرادی که به نیویورک تایمز دسترسی دارند از این آدرس قابل دسترسی است و برای سایرین عنوان باید گویا باشد.

عنوان: Einstein Deplores Use of Atom Bomb

گرچه این شعر در دیوان شهریار وجود دارد اما باقی اضافات به نظر خیالی و موهومی می‌رسد. اینک این پرسش که نسبت دادن ارتباط مشاهیر ادبیات ایران زمین با فیزیکدانان و دانشمندان غرب از جمله آلبرت اینشتین چه سودی دارد هنوز بر ما پوشیده است.
اگر این چنین نامه های به بزرگان جهان به منظور نشان دادن نقش تعیین کننده مفاخر ایران بر دنیای علم یا سیاست در قرن بیستم صورت می گیرد باید به شایعه سازان اخطار داد که نه تنها این نوشته ها به این هدف نائل نمی شوند بلکه اسباب تحقیر این عزیزان را نزد اهل خرد فراهم می آورند.
اجتماعی باشید! به اشتراک بگذارید.


به نظرم این موارد دلیلی نمیشه که نامه شهریار به دست انیشتین نرسیده باشه یا اگر رسیده حرکات انیشتین اونی نبوده که حالا سایت تبیان ذکر کرده.
البته من از سایت تبیان طرفداری نمیکنما چون این سایت مطالب اکثرا خیالی درباره تغذیه زده که معلوم بوده نویسنده ی مطلب حتی الفبای تغذیه رو هم بلد نبوده.

اما مطلب مهمتر که خوب اشاره شد در این پست گفته شده چه سودی داره بگن نامه شهریار به دست انیشتین رسیده!!

من هم یه سوال دارم: چه سودی برای این افراد داره که بگین نامه شهریار به دست انیشتین نرسیده؟؟؟؟؟؟


یعنی چرا باید انقد تلاش کنند که بگن نامه به دست انیشتین نرسیده؟؟؟؟؟

 
آخرین ویرایش:

kasraa

New member
نجات یا مرگ ناشی از سکته!


2.jpeg



مدتی است روش عجیب درمانی از یک پزشک ناشناخته‌ی چینی به شرح زیر دست به دست می‌شود:

«من در باره‌ی نجات زندگی با حجامت از یک دکتر سنتی چینی به نام ها بو تینگ که در سون جیوک زندگی می‌کند آموختم. به علاوه من در این زمینه تجربه‌ی عملی دارم. پس می‌توانم بگویم که این روش صد در صد مؤثر است. در سال ۱۹۷۹ من در کالج فور گاپ در تای چونگ تدریس می‌کردم…
… اگر کسی در حالت سکته قرار گرفت، قبل از حمل به بیمارستان، با سوزنی تمیز سر ۱۰ انگشت او را زخمی کنید تا دو قطره خون بیاید و از لخته در مغز جلوگیری شود»

گفتنی است این داستان پیش از سال ۲۰۰۷ شروع شده و در پیج‌های گوناگون فیس‌بوک و ایمیل‌ها هزاران بار ارسال و یا هم‌خوان شده است. گویا برگردان آن به زبان فارسی در پیج‌ها و سایت های پزشکی هم طرفدارانی فراوان داشته است.

اما پزشکان معتقدند: ادعاهایی که در این روش مطرح شده از دیدگاه پزشکی و فیزیولوژی اشتباه است و توصیه‌های ارائه شده در آن خطرناک بوده و به ویژه با ایجاد تأخیر در رساندن بیمار به یک مرکز پزشکی، تشخیص بیماری و شروع درمان مناسب، عواقب وخیمی به بار خواهند آورد!



دلایل ارائه شده چیست؟

۱- سایت پزشکی نئورولوژیکا (Neurologicablog) این روش را خطرناک و غیر علمی دانسته

۲- خانم فرزانه احمدی این مطلب را ترجمه کرده و در وبلاگ خود منتشر کرده‌اند: ممکن نیست تنها از روی علائم ظاهری بتوان گفت کسی سکته‌ی مغزی کرده است.

۳- سایت تخصصی About در این باره می‌گوید: این داستان توسط کسی ساخته شده که اصول اولیه‌ی پزشکی را نمی‌داند!

۴- نیویورک تایمز به نقل از دکتر گلداشتاین (مدیر بخش سکته دوک سنتر) : این روش هیچ سند و پایه‌ی علمی ندارد و خطرناک است!

اما دلایل کلی رد این مدعا:

۱- ممکن نیست تنها از روی علائم ظاهری بتوان گفت کسی سکته‌ی مغزی کرده است.
۲- در ایمیل گفته شده بیمار را حرکت ندهید. اما هیچ دلیلی برای حرکت ندادن قربانی یک سکته‌ی مغزی وجود ندارد.
۳- گفته شده بیمار را بنشانید. اگر بیمار خونریزی داشته باشد نشاندن او تا حدی مفید خواهد بود، اما اگر سکته از نوع ایسکمیک باشد نشاندن بیمار جریان خون مغز را کندتر کرده و حال بیمار را وخیم‌تر می‌کند.
۴- هر نوع غش کردنی را باید در حکم سکته‌ی مغزی به حساب آورد و فرد را بلافاصله به بخش اورژانس بیمارستان رساند. دادن این اطلاعات غلط و غیر مسئولانه به مردم یعنی تلف کردن وقت با ارزشی که می‌تواند صرف نجات جان بیمار شود.
۵- جمله‌ی بعدی از این هم بدتر است: «صبر کنید تا بیمار به هوش آید» یا علائم برطرف شوند (در اغلب سکته‌های مغزی بیمار اصلاً هشیاری‌اش را از دست نمی‌دهد)، این دقیقاً خلاف آن چیزی است که باید انجام شود. ممکن است بهای تأخیر در رساندن بیمار به اورژانس آسیب بافت مغز باشد. تأخیر در شروع درمان می‌تواند از یک ایده‌ی بد هم فراتر رود، زیرا یک داروی حل کننده‌ی لخته‌ی خون به نام «فعال کننده‌ی پلاسمینوژن بافتی» یا TPA می‌تواند بعضی سکته‌های مغزی را درمان کند. برای استفاده از TPA بیمار باید به سرعت به بیمارستان منتقل شود، چون این دارو در سه ساعت اول سکته باید به بیمار داده شود و تأخیر می‌تواند شانس بیمار را برای بهبودی با این دارو از بین ببرد.

لذا بهتر است در هنگام مشاهده‌ی حالات غیرطبیعی در عزیزانتان حتماً با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. گرچه گذراندن یک دوره کمک‌های اولیه برای هر انسان بالغ یک ضرورت است تا در شرایط خطر بهترین کار ممکن را انجام بدهد.
 

21Tir

New member
دارویی به نام دگلوفین وجود ندارد.شایعه استامینوفن مرگ آورد تکذیب شده است.


124-280x120.jpg



ارویی به نام دگلوفین وجود ندارد.
به این شایعه که چند روزی است در پیامکها و فضای مجازی در حال تکثیر است دقت کنید:
“سلام به بقیه فورا اطلاع بدید بیمارستان الزهرا اطلاعیه داده قرص استامینوفن جدید اومده زیرش نوشته دگلوفین به هیچ وجه نخورید چون درمدت هفتادو دوساعت مرگ آوره”



وزارت بهداشت اعلام کرده است که هیچ دارویی مشابه استامینوفن که مصرف آن خطرناک باشد در کشور وجود ندارد و شایعاتی که اخیراً با ارسال گسترده پیامکهایی به هموطنان مبنی بر به کما رفتن و مرگآور بودن این دارو متشر شده است از اساس تکذیب می شود.
در ادامه این اطلاعیه از هموطنان خواسته شده است هرگونه اطلاعیابی در زمینه محصولات دارویی و غذایی را از طریق رسانههای جمعی و یا ارگانهای ذیصلاح استعلام نمایند و به شایعات این چنینی توجه نکنند.مرکز آموزشی درمانی الزهرا (این مرکز اصلا در مشهد نیست!) نیز این خبر را تکذیب کرده است.
پی نوشت: سازنده این شایعه نیز دستگیر شده است که امیدواریم هشداری باشد برای کسانی که به هر دلیلی دست به چنین شایعه سازی هایی می زنند.
این مطلب در تاریخ اول اکتبر ۲۰۱۳ در ستاد مبارزه با چرندیات منتشر شد.
اجتماعی باشید! به اشتراک بگذارید


سلام .. ولی یه بار یکی از مریضا یه قرصی نشونم داد اسمشو یادم نیس چی بود... تو همین مایه ها بود، اما گفت داروخونه گفته استامینوفه... بهش گفتم نخور چون هیچ مارک شرکت دارویی روش نبود...
 
آخرین ویرایش:

pashmak

New member
آره دوست منم از دوستش خخخ شنیده بود که پرستار بود و ازش مطمن شد گفته بودمشهد یکی فوت کرده
دقیقن قبل تب کریمه کنگو.شیپع پیدا کنه من رفتم لوازم پزشکی بخرم جراح اومد گفت یه دانشجویی فوت کرده دقیقندوهفته بعد مردم عادی خبر دار شدند
متاسفانه مسولها اطلاع رسانی نمی‌کنند
 

The Guy

Well-known member
به نظرم یکی از بهترین تاپیک های کل این فروم هست. باشد که همگی اینجا فعالیت کنیم
 

hebe.nurse

New member
آیا مثلث برمودا وجود دارد؟!

13-280x120.jpg


مثلث برمودا و حواشی آن آنقدر اذهان جهانیان را درگیر خود کرده که به مکانی مخوف تبدیل شده.
مکانی در اقیانوس اطلس و ساحل شرقی امریکا که صدها کشتی و هواپیما را به کام خود کشیده است.
این شایعات و اوهام چنان رشد کرده‌اند که عده‌ای آن را دروازه ورود به دنیای دیگر و برخی محل شهر افسانه‌ای آتلانتیس می‌دانند. دوستانی هم گریزی به تشیع زده و مثلث برمودا را مشتمل بر جزیره‌ای بنام خضرا و پایگاه و خانه امام دوازدهم شیعیان دانسته‌اند.
برمودا
اما تعریف واقعی و علمی مثلث برمودا چیست؟
در واقع جایی به نام مثلث برمودا به شکل رسمی وجود ندارد! چنین مثلثی ساخته اذهان مردم است و در دیتابیس‌های جغرافیایی، محل دقیق و روشنی برای آن مشخص و نام‌گذاری نشده است و خطوط دریانوردی آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

گارد ساحلی ایالات متحده توضیحی منتشر کردهکه حوادثی که در این منطقه رخ داده در مقایسه با حوادث معمول دیگر نقاط جهان ابداً عجیب و زیاد نیست و برای هر کدام دلایلی وجود دارد که هیچکدام ناشناخته، عجیب و اسرارآمیز نیست.



وبسایت سازمان اقیانوس‌شناسی امریکا در مقاله ای توضیح می‌دهد که آنچه در مثلث برمودا اتفاق افتاده به یکی از دلایل زیر است:

• طوفان‌های دریایی منطقه که طبیعی بوده و در نقاط دیگر هم اتفاق می‌افتد.
• پدیده “گلف استریم” که نوعی جریان آب طبیعی در منطقه است.
• خطای انسانی که شامل اشتباهات ناوبری و موارد مشابه است.
• تجمع نوعی گاز طبیعی (هیدرات متان) در پوسته های قاره‌ای که با کاهش تراکم و چگالی آب سبب فرو رفتن اجسام شناور می‌شود. (این پدیده طبق بررسی دانشمندان آخرین بار ۱۵۰۰۰ سال پیش در این منطقه رخ داده)

گفته شده که در منطقه فوق قطب‌نما به شکل معمول کار نمی‌کند. وبسایت نیروی دریایی امریکا در این‌باره می‌نویسد:
پدیده اشکال در قطب‌نما اتفاق نادری نیست و البته صحت دارد. اما این موضوع توسط دریانوردان در قرن نوزده کشف و مشخص شده و پس از آن دریانوردان با آن مشکلی نداشته اند. جدا از آن که سالهاست سیستم ناوبری به وسیله ماهواره‌ها کار می‌کند و قطب‌نما استفاده‌ای در ناوبری ندارد:

برخی افراد پس از ظهور نقشه گوگل مدعی شده اند که شهر گمشده آتلانتیس را در نقشه‌های دریایی منطقه کشف کرده اند. هیچ شواهدی حاکی از وجود شهری گمشده در زیر آین آبها وجود ندارد و الگوهای شبکه‌ای غیر معمولی که در کف اقیانوس در بعضی نقشه‌ها دیده می‌شه مربوط به شهری گمشده یا خیابان‌های زیر آب نیست، بلکه هر کدام از بلوکه‌ها ۱۰۰مایل پهنا دارند و ناشی از تصویر برداری با رزولوشن بالا به روش سونار هستند.
طرز کار نقشه‌های آنلاین بدین شکل است که از منابع مختلف دیتا گرفته و تصاویر را به صورت لایه لایه روی هم قرار میدهند. وقتی از تصاویر با رزولوشن (تفیک‌پذیری) پایین استفاده می‌شود، در نماهای دور نتیجه روان و طبیعی است. اما معمولاً نقشه‌های آنلاین از تصاویر با جزئیات بالا، به صورت یک لایه بر روی تصاویر نوع اول استفاده می‌کنند. این روش الگویی به شکل شبکه منظم در نماهای نزدیک به وجود می‌آورد که در واقع همان مسیر حرکت کشتی یا زیر دریایی نقشه برداری است.

تا به امروز هیچ مورد ناشناخته‌ای در این منطقه گزارش نشده است. مثلث غریب برمودا در واقع بخشی از اقیانوس اطلس با شرایط طبیعی و دریایی خاص است که همه آنها شناخته و تعریف شده‌اند.

آره رائفی پور میگف مثلث برمودایی وجود نداره. در واقع ی جزیره ایه که ی تعدادی یهودی دارن اونجا ی زندگی سلطنتی میکنن اونوقت همه این شایعات رو به وجود آوردن که هیشکی اونورا نره که زندگی قشنگشونو خراب کنه! یجور زندگی ماورایی دارن نمیخوان کسی خبر داشته باشه!
 

Milad_parsa

New member
آره رائفی پور میگف مثلث برمودایی وجود نداره. در واقع ی جزیره ایه که ی تعدادی یهودی دارن اونجا ی زندگی سلطنتی میکنن اونوقت همه این شایعات رو به وجود آوردن که هیشکی اونورا نره که زندگی قشنگشونو خراب کنه! یجور زندگی ماورایی دارن نمیخوان کسی خبر داشته باشه!
رائفی پور حرف نداره....یه آدم روشن فکره
 

هانیه

Well-known member
اخی تاپیک های استارتر یکی یکی از زیر خروارها میادبیرون

مثل تاپیک املت که من امروز شاسکی دیدم خخخخخ

اخی مثلث برمودا؟اونوقت استاد خودشون رفتن اونجا یهودی ها رو دیدن ؟بر چه اساسی میگن؟
 
بالا