روشهای صحیح مطالعه وکاهش استرس

Dexter2009

New member
بارها شنيده ايم كه دانشجويي مي گويد :
(( ديگرحال و حوصله خواندن اين كتاب را ندارم ))يا ((آنقدرازاين كتاب خسته شده ام كه قابل گفتن نيست))ويا ((هرچقدرميخوانم مثل اينكه كمتر ياد مي گيريم))ويا ((10 بار خواندم و تكرار كردم ولي بازهم ياد نگرفتم))به راستي مشكل چيست ؟ آيا براي يادگيري درس واقعا" بايد 10 بار كتاب را خواند ؟ آيا بايد دروس خود را پشت سرهم مروركرد؟وآيا بايددهها بار درس راتكراركردتا يادگرفت ؟ مطمئنا" اگر چنين باشد ، مطالعه كاري سخت و طاقت فرسا است . اما واقعيت چيزي ديگر است .

شيوه صحيح مطالعه ،چهار مزيت عمده زير را به دنبال دارد:

1- زمان مطالعه را كاهش ميدهد.

2- ميزان يادگيري را افزايش ميدهد .

3-مدت نگهداري مطالب در حافظه را طولاني تر مي كند.

4- بخاطر سپاري اطلاعات را آسانتر مي سازد.



براي داشتن مطالعه اي فعال و پويا نوشتن نكات مهم درحين خواندن ضروري است تابراي مرور مطالب،دوباره كتاب رانخوانده و در زماني كوتاه ازروي يادداشتهاي خود مطالب را مرور كرد .

يادداشت برداري ، بخشي مهم و حساس از مطالعه است كه بايد به آن توجهي خاص داشت . چون موفقيت شما را تا حدودي زياد تضمين خواهد كرد و مدت زمان لازم براي يادگيري را كاهش خواهد داد. خواندن بدون يادداشت برداري يك علت مهم فراموشي است.

شش روش مطالعه :

خواندن بدون نوشتن خط كشيدن زيرنكات مهم حاشيه نويسي خلاصه نويسي كليد برداري خلاقيت و طرح شبكه اي مغز

1-خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآيندي فعال و پويا است وبراي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درك صحيح مطالب استفاده كرد. بايد با چشمان خود مطالب را خواند، بايد در زمان مورد نياز مطالب را بلند بلند ادا كرد و نكات مهم را يادداشت كرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگير شده و حضوري فعال و همه جانبه در يادگيري داشت و هم در هنگام مورد نياز ، خصوصا" قبل از امتحان ، بتوان از روي نوشته ها مرور كرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجددا" به خاطر سپرد .

2- خط كشيدن زير نكات مهم :اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر است ولي روش كاملي براي مطالعه نيست چرا كه در اين روش بعضي از افراد بجاي آنكه تمركز و توجه بروي يادگيري و درك مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط كشيدن زير نكات مهم مي گردد .حداقل روش صحيح خط كشيدن زير نكات مهم به اين صورت است كه ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را كاملا" درك كنند و سپس زير نكات مهم خط بكشند نه آنكه در كتاب بدنبال نكات مهم بگردند تا زير آن را خط بكشند .

3- حاشيه نويسي :اين روش نسبت بدو روش قبلي بهتر است ولي بازهم روشي كامل براي درك عميق مطالب و خواندن كتب درسي نيست ولي مي تواند براي يادگيري مطالبي كه از اهميتي چندان برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد.

4- خلاصه نويسي : در اين روش شما مطالب را ميخوانيد و آنچه را كه درك كرده ايد بصورت خلاصه بروي دفتري يادداشت مي كنيد كه اين روش براي مطالعه مناسب است و از روشهاي قبلي بهتر مي باشد چرا كه در اين روش ابتدا مطالب را درك كرده سپس آنها را يادداشت مي كنيد اما بازهم بهترين روش براي خواندن نيست .



5- كليد برداري :كليد برداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نكات مهم است . در اين روش شما بعد از درك مطالب ، بصورت كليدي نكات مهم را يادداشت مي كنيد و در واقع كلمه كليدي كوتاهترين، راحتترين ،بهترين وپرمعني ترين كلمه اي است كه با ديدن آن، مفهوم جمله تداعي شده و به خاطر آورده مي شود .



6- خلاقيت و طرح شبكه اي مغز: اين روش بهترين شيوه براي يادگيري خصوصا" فراگيري مطالب درسي است .در اين روش شما مطالب را ميخوانيد بعد از درك حقيقي آنها نكات مهم را به زبان خودتان و بصورت كليدي يادداشت مي كنيد و سپس كلمات كليدي را بروي طرح شبكه اي مغز مي نويسد ( در واقع نوشته هاي خود را به بهترين شكل ممكن سازماندهي مي كنيد و نكات اصلي و فرعي را مشخص مي كنيد)تا در دفعات بعد به جاي دوباره خواني كتاب ، فقط به طرح شبكه اي مراجعه كرده وبا ديدن كلمات كليدي نوشته شده بروي طرح شبكه اي مغز ، آنها را خيلي سريع مرور كنيد . اين روش درصد موفقيت تحصيلي شما را تا حدود بسيار زيادي افزايش ميدهد و درس خواندن را بسيار آسان مي كند. و بازده مطالعه را افزايش ميدهد

.شرايط مطالعه



((بكارگيري شرايط مطالعه يعني بهره وري بيشتر از مطالعه ))

شرايط مطالعه ، مواردي هستند كه با دانستن ، بكارگيري و يا فراهم نمودن آنها ، مي توان مطالعه اي مفيدتر با بازدهي بالاتر داشت و در واقع اين شرايط به شما مي آموزند كه قبل از شروع مطالعه چه اصولي را به كار گيريد ، در حين مطالعه چه مواردي را فراهم سازيد و چگونه به اهداف مطالعاتي خود برسيد و با دانستن آنها مي توانيد با آگاهي بيشتري درس خواندن را آغاز كنيد و مطالعه اي فعالتر داشته باشيد :



1- آغاز درست :براي موفقيت در مطالعه ،بايد درست آغازكنيد.

2- برنامه ريزي : يكي از عوامل اصلي موفقيت ، داشتن برنامه منظم است .

3- نظم و ترتيب: اساس هر سازماني به نظم آن بستگي دارد .

4-حفظ آرامش: آرامش ضمير ناخود آگاه را پويا و فعال ميكند.

5- استفاده صحيح از وقت :بنيامين فرانكلين، ((آيا زندگي را دوست داريد؟ پس وقت را تلف نكنيد زيرا زندگي از وقت تشكيل شده است .))

6- سلامتي و تندرستي: عقل سالم در بدن سالم است .

7- تغذيه مناسب: تغذيه صحيح نقش مهمي در سلامتي دارد.

8- دوري از مشروبات الكلي : مصرف مشروبات الكلي موجب ضعف حافظه مي شود .

9 – ورزش : ورزش كليد عمر طولاني است .

10-خواب كافي: خواب فراگيري و حافظه را تقويت مي كند.

11 –درك مطلب:آنچه در حافظه بلند مدت باقي مي ماند ، يعني مطالب است .



چند توصيه مهم كه بايدفراگيران علم از آن مطلع باشند.



1- حداكثر زماني كه افراد مي توانند فكر خود را بروي موضوعي متمركز كنند بيش از 30 دقيقه نيست ، يعني بايد سعي شود حدود 30 دقيقه بروي يك مطلب تمركز نمود و يا مطالعه داشت و حدود 10 الي 15 دقيقه استراحت نمود سپس مجددا" با همين روال شروع به مطالعه كرد.



2- پيش از مطالعه از صرف غذاهاي چرب و سنگين خودداري كنيد. و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمائيد چون پس از صرف غذاي سنگين بيشتر جريان خون متوجه دستگاه گوارش ميشود تا به هضم و جذب غذا كمك كند و لذا خونرساني به مغز كاهش مي يابد و از قدرت تفكر و تمركز كاسته ميشود . از مصرف الكل و دارو هم خودداري فرمائيد همچنين غذاهاي آردي مثل نان و قندي قدرت ادراك و تمركز را كم مي كند نوشابه هاي گازدارهم همينطور هستند.



3- ذهن آدمي با هوش است اگر يادداشت برداريد خود را راحت از حفظ و بياد سپاري مطالب مي كند و نيز همزمان نمي توانيد هم مطلبي را بنويسيد و هم گوش دهيد . پس در حين مطالعه لطفا" يادداشت برداري نمائيد

روشهای کاهش استرس

بيشتر مواقع ديده شده است كه تعدادى از دانشجويان به رغم آمادگى قابل توجه براى امتحان به دليل استرس فراوان در جلسه امتحان قادر به پاسخ دادن نيستند و نمره آنها برخلاف انتظار افت شديد پيدا مى كند.علاوه بر نكاتى كه در روزهاى قبل از امتحان بايد به منظور كاهش استرس انجام داد، حضور در جلسه امتحان نيز نياز به رعايت پاره اى نكات دارد تا بتوان با حداكثر موفقيت جلسه را ترك گفت. در اين فرصت كوتاه، اهم نكات لازم را به اختصار بيان مى كنم.
• به طور كلى
سعى كنيد زودتر از موعد مقرر در محل امتحان حاضر شويد، مطمئن باشيد وسائل مورد نياز لازم را به همراه داريد، قبل از خواندن ورقه سئوالات، يك نفس عميق بكشيد، ابتدا يك بار سئوالات را بخوانيد. بدون اينكه تصميم بگيريد به كداميك ابتدا پاسخ دهيد. زمان لازم براى پاسخ دهى به هر سئوال را برنامه ريزى نماييد، از سئوالاتى كه پاسخ به آن شما را دلگرم مى كند آغاز كنيد. اگر احساس مى كنيد مضطرب هستيد نفس عميق اما آهسته انجام دهيد. با اين كار خون رسانى به مغز افزايش مى يابد، از اضطراب پرهيز كنيد.
اين طبيعى است كه قبل از شروع پاسخ دادن كمى عصبى باشيد اما زمانى بيشتر عصبى مى شويد كه نتوانيد به درستى و روشنى فكر كنيد، طبيعتاً اضطراب و ترس مى تواند آن را تشديد كند.سريع ترين و موثرترين راه كاهش اضطراب و ترس:
-چشمان خود را ببنديد و چندين بار عميق و آرام نفس بكشيد اين عمل موجب آرام شدن تحريكات عصبى در شما مى شود.
- بعد از امتحان هرگز خود را به خاطر پاسخ هاى غلط و يا احتمالاً سئوالاتى كه پاسخ نداده ايد. سرزنش و تنبيه نكنيد. چرا كه غالب موارد قضاوت ما در مورد امتحان و پاسخ هاى ما با واقعيت فاصله دارد.
- به خودتان درباره پاسخ هاى درست تبريك بگوييد. و آنگاه به مواردى بپردازيد كه در آينده بهتر است آن را در خود جمع نكنيد و با دوستان و آشنايان خود مطرح كنيد.
- بعد از امتحان خصوصاً اگر امتحان آخر نباشد جشن نگيريد و الكل مصرف نكنيد.
- دستورالعمل نحوه پاسخ دادن به سئوالات را كه معمولاً بالاى برگه سئوالات نوشته مى شود به دقت بخوانيد و مطمئن شويد كه آن را فهميده ايد.
- خوش خط و خوانا بنويسيد.
• انواع امتحان
به طور كلى امتحان به دو گروه تستى و تشريحى تقسيم مى شود. تستى خود به زير گروه هاى ديگرى تقسيم مى شود كه شامل تست هاى صحيح يا غلط، انتخاب پاسخ صحيح از بين چند جواب، پركردن جاهاى خالى و يا مطابقت دادن چند جمله است.
• امتحان تشريحى
شخص بايد مطالب مهم را همراه با جزئيات آنها به ياد بياورد و آنها را در ذهن خود سازماندهى كند. جواب سئوالات تشريحى غالباً كوتاه است كه در يك جمله يا دو جمله خلاصه مى شود. اما گاه لازم نيست در پاسخ به يك سئوال تشريحى پاسخى طولانى داد.
اگر امتحان به صورت تستى است به خاطر بسپاريد كه:
الف- گزينه ها مطلقاً يا غلط است يا صحيح.
ب- به كلمات كليدى در سئوال دقت نماييد. همه، بيشتر، بعضى، هيچ، هرگز، كمترين، هميشه، مساوى، حداكثر، بزرگ ترين، كمتر، بالاترين، پائين ترين و بيشترين در يك جمله كلمات كليدى محسوب مى شوند و در صورتى كه بدون توجه به آن گزينه صحيح را انتخاب كنيد احتمال اشتباه زياد است. در تست هايى كه بايد دوبه دو جملات را با هم مطابقت داد (match) ابتدا تمام جملات را بخوانيد تا بتوانيد تمام احتمالات را در نظر بگيريد. در سئوالاتى كه بايد جاى خالى را پر كنيد اين سئوال ها بيشتر به سئوالات تستى شبيه هستند تا تشريحى و غالب اوقات استاد چيزهاى خاصى در ذهن دارد و سعى كنيد با شناختى كه از استاد داريد و با در نظر گرفتن آن جواب دهيد.براى تغيير دادن جواب هاى تست محافظه كار باشيد چرا كه تجربه نشان داده است كه معمولاً اولين جواب صحيح ترين جواب است.در امتحان تشريحى به سئوالات پاسخ روشن و واضح دهيد. از لفاظى بپرهيزيد و مستقيماً به جواب بپردازيد. از ارائه اطلاعات نامربوط هرچند علمى، در صورتى كه ارتباطى با سئوال ندارد بپرهيزيد. ارائه اطلاعات نامربوط موجب ضعيف شدن جواب شما مى شود صرفاً به آنچه صورت مسئله از شما مى خواهد بپردازيد.
جواب ها را با دليل ثابت كنيد.
بعضى از سئوال هاى تشريحى از شما دليل مى خواهد در اين صورت ممكن است راه هاى متنوعى براى اثبات وجود داشته باشد. اگر نمى دانيد سئوالى نياز به اثبات دارد از استاد راهنمايى بخواهيد. در سئوالات تشريحى نيز به كلمات كليدى توجه كنيد: از شما مى خواهند شباهت ها، تفاوت ها و غيره را توضيح دهيد. درس خواندن و مرور درس ها را چند ساعت قبل از شروع امتحان متوقف كنيد چرا كه در آن زمان امكان يادگيرى وجود ندارد و علاوه برآن ممكن است به نكته اى برخورد كنيد كه آن را نمى دانيد و در نتيجه بر استرس شما افزوده شود.
با دوستان خود قبل از شروع امتحان راجع به امتحان صحبت نكنيد چرا كه آنها هم چون شما اضطراب دارند و اضطراب مى تواند مسرى باشد!!!
لباس مناسب بپوشيد. اگر از وضعيت سالن امتحان خبر داريد، لباس مناسب با شرايط آب و هوايى سالن بپوشيد و اگر فكر مى كنيد سرد است جوراب كلفت بپوشيد.
 
بالا