دکتر میخوای بشی یا مهندس؟

نگاه

New member
دکتر میخوای بشی یا مهندس؟
japan-300x201.jpg

ژاپنی*ها همان کلاس اول دبستان، اتمام حجت می*کنند با بچه هایشان، می*ترسانند، درس اول هم جغرافیا است؛ نقشه ژاپن را می*گذارند جلوی بچه*ها و می*گویند: ببینید این ژاپن کوچولوی ماست، ببینید! ژاپن ما نفت ندارد، گاز ندارد، معدن ندارد، زمینش محدود است و جمعیتش زیاد و… لیست «نداشته ها» را به بچه*ها گوشزد می*کنند، خیلی خودمانی بچه*هایشان را می*ترسانند…

در ژاپن نظام آموزشی فهرست مشاغل مورد نیاز جامعه را از همان اول کار، به «بچه ها» گوشزد می*کند، حتی حجم موضوعات درسی کتاب*های درسی در ژاپن، یک سوم اروپا است، چون ژاپنی*ها معتقدند «عمق» بهتر از «وسعت» است!

حالا این را مقایسه کنید با کتاب*های درسی و حتی رسانه*های ما-از هر جناح و طیف، مخالف و موافق- که از همان اول مدام در گوش بچه*ها می*خوانند: «ای ایران،*ای مرز پرگهر،سنگ کوهت در و گوهر است» و… در دبستان هم، اولین درس ما تاریخ است، نه برای عبرت، بلکه شرح «افتخارات گذشته»، اگر گربه جغرافیایی را هم بگذارند جلوی بچه*ها، باغرور می*گویند:« بچه*ها ببینید! ایران همه چیز دارد! ایران نفت دارد، گاز دارد، جنگل دارد، دریا دارد و…» نتیجه*اش می*شود احساس «داشتن» و «غنای کامل» وایجاد تلفیقی از تنبلی اجتماعی و حتی طلبکاری که به اشتباه به آن می*گوییم غرور ملی.

با این وصف، کودکان و جوانان و مدیران و نسل جدید ما باید برای چه «چیزی» تلاش کنند؟ این می*شود که بچه*های ما فکر و ذکرشان، می*شود دکترشدن، مهندس شدن و خلبان شدن، یعنی شغل*های رویایی و به شدت مادی – که نفع و رفاه «شخص» در آن حرف اول و آخر را می*زند نه نیاز کشور........!!​
 

ZOT

New member
ای کاش تو ایران هم استعداد یابی می کردن
ای کاش تو ایران هم به جای اینکه تو 12 سال اینقدر به بچه ها سخت بگیرن و پشت کنکورهای مختلف عذابشون بدن یه کم تو روند آموزشی تو دانشگاهها تجدید نظر می کردن!:sad::sad::sad::sad:
 

najma

New member
ای کاش تو ایران هم استعداد یابی می کردن
ای کاش تو ایران هم به جای اینکه تو 12 سال اینقدر به بچه ها سخت بگیرن و پشت کنکورهای مختلف عذابشون بدن یه کم تو روند آموزشی تو دانشگاهها تجدید نظر می کردن!::sad::sad::sad:



اتفاقا تو ایران هم استعداد یابی میکنن . بعد میزنن استعداد رو جزغاله میکنن که یه وقتی یه روزی شاخ نشه ...:ph34r-smiley:
 
بالا