دعوت به همکاری

karshenasgh

New member
سلام.
اگه اینجوریه منم میخوام مدیر باشم!!!!!!!!

:smiliess (14)::ahi5slcgm04mi8jqqkl:21::smiliess (10):
 
آخرین ویرایش:

sky

New member
سلام تو رو خدا منم راه بدین:dadad4:.هوشبری خوندم و دارم برای مراقبت ویزه اماده میشم
 

naghmeh_alipoor

New member
شب کوری می*تواند منجر به کوری دائم شود


یک فوق تخصص شبکیه و لیزر معتقد است: شب کوری که به دلیل کمبود ویتامین a و بیماری*های ارثی رخ می*دهد، می*تواند منجر به کوری دائم شود.

دکتر محمدرضا انصاری در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که شب کوری تنها یک نشانه است، گفت: شب کوری تنها یک علامت است که می*تواند نشانه بسياري از بیماری*های دیگر باشد که در صورت عدم رسیدگی به موقع می*تواند باعث کوری فرد نیز بشود.

وی درمورد آسیب شبکیه در افرادی که شب کوری دارند، اظهار کرد: این بیماری در درجه اول یک خطر بسیار مهم برای شبکیه محسوب می*شود و در چرخه گیرنده*های بینایی تاثیر می*گذارد و موجب از بین رفتن پرده بینایی می*شود.

دکتر انصاری در خصوص سلول*های حساس داخل چشم گفت: در چشم سلول*هایی وجود دارد که نور را به امواج الکترونیکی تبدیل و به مغز انتقال می*دهند این سلول*ها غالبا استوانه*ای یا مخروطی هستند و کمبود ویتامین a در متابولیسم و کارکرد این سلول*ها تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: در صورت از بین رفتن این سلول*های استوانه*ای نوری منتقل نمی*شود و در نتیجه اقدامات چشم مختل می*شود.

این فوق تخصص شبکیه و لیزر با اشاره به سن بروز این مشکل اظهار کرد: شب کوری در تمام سنین شیوع دارد که می*تواند باعث خشکی چشم شود و البته در سنین 10تا 30 سالگی شیوع بیشتری دارد.

دکتر انصاری در خصوص راه پیشگیری از شب کوری اظهار کرد: افرادی که دچار شب کوری هستند باید بیشتر از ویتامین a که در هویج، جگر، دل، قلوه و گوشت قرمز موجود است را مصرف کنند افرادی که به دلایل ارثی به این عارضه دچار شده*اند هیچ راه درمانی ندارد و تنها راه پیشگیری از این عارضه می*تواند مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج باشد.

وی در خصوص استفاده از فلفل و یا رژیم*های غذایی گفت: رژیم*های غذایی هیچ تاثیری بر شب کوری ندارند و خوردن فلفل شب کوری را کاهش نمی*دهد.

دکتر انصاری در پایان با اشاره به بیماری*های دیگری که می*تواند با شب کوری اشتباه گرفته شود، گفت: برخی از افراد دچار بیماری ضعف چشمی هستند که در آن شب و روز برای فرد فرقی نمی*کند و تابش نور در آنها تاثیری ندارد و این علائم با نشانه*های شب کوری متفاوت است.
 

naghmeh_alipoor

New member
برای تقویت چشم و بینایی چه کنیم ؟

آیا خوردن هویج واقعاً برای بینایی مفید است یا والدین فقط برای اینکه فرزندانشان را تشویق به مصرف سبزیجات کنند این را می گویند؟ بررسی ها نشان داده اند که میزان ویتامین a موجود در یک هویج متوسط دو برابر مقدار توصیه شده در روز است ، پس مصرف این سبزی واقعاً برای تقویت چشم مؤثر است. اگر شما هویج دوست ندارید نگران نباشید. مواد غذایی زیاد دیگری وجود دارند که حاوی مقدار زیادی ویتامین a و دیگر مواد لازم برای سلامت چشم هستند. در این مقاله سعی کرده ایم ویتامین ها و دیگر ترکیبات مفید برای سلامتی چشم و مواد غذایی حاوی آنها را معرفی کنیم.
1) آنتی اکسیدان ها
آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که با خنثی کردن " رادیکال های آزاد " مانع اثر مخرب آنها بر سلول های بدن می شوند. رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که بر اثر واکنش های شیمیایی در داخل بدن تولید می شوند. تحقیقات نشان داده است که بعضی از آنتی کسیدان ها خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های چشم مثل کاتاراکت ( آب مروارید ) را کاهش می دهند.
الف) ویتامین a و کاروتنوییدها
ویتامین a آنتی اکسیدانی است که در مواد غذایی حیوانی مثل شیر و لبنیات، جگر ، تخم مرغ ، کره و مواد غذایی گیاهی حاوی کاروتنوییدها وجود دارد. کاروتنوییدها رنگدانه های قرمز و زردی هستند که در گیاهان و حیوانات وجود دارند. این مواد به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و همچنین انواع خاصی از آنها ( که بیشتر بتا-کاروتن است) به ویتامین a تبدیل می شوند. بعضی از کاروتنوییدهای دیگر نظیر لوتیین و زیگزانتین نیز مفید هستند.
ویتامین a مانع شب کوری می شود. کمبود ویتامین که سبب شب کوری شده باشد، در صورت عدم درمان می تواند سبب گزروفتالمی ( خشکی چشم )، زخم های قرنیه و تورم پلک ها شود. خشکی چشم نیز در صورت عدم درمان می تواند سبب کوری شود. بد نیست بدانید که کمبود ویتامین a یکی از علل اصلی کوری در کشورهای در حال توسعه است. تحقیقات همچنین نشان داده است که ویتامین a مانع شکل گیری کاتاراکت شده است.
میزان لازم ویتامین a برای مردان بالاتر از 11 سال 1000re1 و در زنان بالای 11 سال 800re است. Re یا retinal equivalent ؛ واحد اندازه گیری ویتامین a و به معنای " معادل رتینول " است. ویتامین a با واحد بین المللی (international unit) نیز سنجیده می شود. در مواد غذایی با منشاء گیاهی هر re معادل 10 واحد بین المللی و در مواد غذایی با منشاء حیوانی هر re معادل 3.3 واحد بین المللی است.
افراد سیگاری و افرادی که الکل مصرف می کنند، باید ویتامین a بیشتری دریافت کنند، زیرا توتون مانع جذب ویتامین a می شود. الکل نیز ذخیره ویتامین a بدن را از بین می برد. در عین حال باید مراقب قرص های ویتامین حاوی بتا- کاروتن نیز بود. مطالعات نشان داده اند که این قرص ها شیوع سرطان ریه را در افراد سیگاری بالا می برند. در این موارد بهتر است ویتامین a لازم از طریق مواد خوارکی تأمین شود. جدول زیر مواد غذایی غنی از ویتامین a و مقدار این ویتامین را در آنها نشان می دهد:
مقادیر بالا در مورد مواد غذایی خام صدق می کند. پختن مواد غذایی محتوای ویتامینی آن را تغییر می دهد، زیرا گرما سبب تخریب ویتامین a و بتا- کاروتن موجود در مواد غذایی می شود. همچنین، در صورتی که از مواد غذایی تازه استفاده نمی کنید ، مواد یخ زده بهتر از مواد کنسرو شده هستند.
ب) لوتییین و گزانتین
لوتییین و گزانتین رنگدانه ها ی گیاهی زرد رنگ هستند. مطالعات مختلف نشان داده اند لوتیین و گزانتین ممکن است در کاهش خطر ابتلا به کاتاراکت مؤثر باشند. لوتیین و گزانتین ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. این دو ماده اغلب همراه با یکدیگر در سبزیجات و میوه جات یافت شده و بدن می تواند لوتیین را به گزانتین تبدیل کند. در حال حاضر مقدار مصرف روزانه ای این دو ماده مشخص نشده است ولی بهتر است روزانه کمی مصرف شوند زیرا بدن نمی تواند این دو ماده را بسازد. بهترین منبع تأمین این مواد، سبزیجات سبز و پربرگ بویژه اسفناج است. کلم و سبزیجات سبز رنگ نیز منابع خوبی هستند. لوتیین و گزانتین را می توان در سبزیجات و میوه جات زرد و نارنجی رنگ نظیر ذرت نیز یافت. سبزیجات پخته مقادیر بیشتری لوتیین دارند، زیرا پختن سبب شکسته شدن دیواره سلول ها و آزاد شدن لوتیین می شود.
ج) ویتامین c و بیوفلاونوییدها (bioflavonoids)
هر چند که این مطلب با ویتامین a شروع شد، ولی این ویتامین تنها ماده غذایی مفید برای چشم نیست. یکی دیگر از مواد بسیار مفید برای بینایی ویتامین c است. بیوفلاونویید ها نیز مواد آنتی اکسیدانی هستند که علاوه بر کمک به اثر گذاری ویتامین c ، خود نیز فوایدی دارد. مطالعات نشان داده اند که مقادیر بالای ویتامین c می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به کاتاراکت شود. همچنین می تواند با کاهش فشار چشم ، مانع گلوکوم ( آب سیاه ) شده و یا بیماری را در مبتلایان تسکین دهد.
میزان نیاز روزانه به ویتامین c 60 میلی گرم در روز است. نکته قابل توجه این است که این مقدار باید به صورت روزانه مصرف شود، زیرا بدن انسان نه تنها قادر به ساخت این ویتامین نیست، حتی نمی تواند آن را برای مدت طولانی ذخیره کند. افراد سیگاری ، کسانی که الکل مصرف می کنند و مبتلایان به دیابت باید مقادیر بیشتری مصرف کنند.
مرکبات مثل پرتقال و لیمو ، فلفل دلمه ای، کیوی، گوجه فرنگی ، توت فرنگی ، سیب زمینی و سبزیجات سبز و پر برگ منابع غنی ویتامین c هستند. جدول زیر مواد غذایی غنی از ویتامین c و مقدار این ویتامین را در آنها نشان می دهد:

مقادیر بالا در مورد مواد خام صدق می کند. پختن مواد غذایی این مقادیر را تغییر می دهد، زیرا گرما سبب کاهش ویتامین c موجود در مواد غذایی می شود. نور نیز سبب تخریب ویتامین c می شود. از این رو بهتر است مثلا آب پرتقال در بسته بندی های پلاستیکی یا مقوایی خریداری شود تا شیشه های شفاف. همچنین، مواد غذایی تازه ، ویتامین c بیشتری دارند تا مواد غذایی یخ زده یا کنسرو شده.
د) ویتامین e و مواد معدنی
ویتامین e نیز یکی از آنتی اکسیدان های قوی می باشد. مطالعات زیادی نشان داده که ویتامین e به پیشگیری از کاتاراکت می کند . مقدار توصیه شده ویتامین e در مردان بالای 11 سال 10 میلی گرم و در زنان بالای 11 سال 8 میلی گرم در روز است. سیگار کشیدن نیاز به ویتامین e را نیز زیاد می کند.
بهترین منبع ویتامین e آجیل و روغن های گیاهی است. جدول زیر مواد غذایی غنی از ویتامین e و مقدار این ویتامین را در آنها نشان می دهد:

چشم برای سلامتی خود به بعضی از مواد معدنی نیز نیاز دارد. برای مثال سلنیوم به جذب ویتامین e و ساخته شدن آنتی اکسیدان ها در بدن کمک می کند. غذاهای دریایی از جمله مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد سلنیوم هستند. روی نیز به جذب ویتامین a کمک کرده و همچنین بخشی از یک آنزیم است که تعداد رادیکال های آزاد را کم می کند. مطالعات نشان داده اند که روی، چشم را در برابر شب کوری محافظت می کند. روی در غذاهای دریایی، جوانه گندم و آجیل یافت می شود.

2) اسیدهای چرب ضروری

بسیاری از مردم نمی توانند باور کنند که چربی ها نیز برای سلامتی لازم هستند. اسیدهای چرب در واقع زیر بنای چربی ها هستند و بعضی از آنها از این جهت " ضروری " خوانده می شوند که بدن نمی تواند آنها را بسازد و باید حتماً از طریق مواد غذایی تأمین شوند.
اسیدهای چرب ضروری شامل چربی های اشباع نشده اُمگا-3 و اُمگا-6 هستند اُمگا-3 اصلی، آلفا-لینولنیک اسید است و مشتقات شامل ایکوزاپنتانوییک اسید (eicosapentaeonic acid)، داکوزاهگزانوییک اسید (dacosahexaenoic acid) و چند ترکیب دیگر است. اُمگا-6 اصلی نیز لینولییک اسید است که مشتقات آن تاثیری در سلامت چشم و بینایی ندارند.
اسیدهای چرب ضروری در تکامل بینایی در نوزادان نقش دارند. کمبود این مواد ( به ویژه اُمگا-3 ) در بزرگسالان ممکن است سبب کاهش دید شود. مطالعات نشان داده که کمبود طولانی مدت ممکن است سبب تخریب شبکیه شود. بدن هر دو نوع اسید های چرب ضروری را به پروستاگلاندین ها تبدیل می کند که یکی از اثرات آنها کمک به خروج مایع چشم و تنظیم فشار داخل چشم است.
مقدار توصیه شده مصرف اسیدهای چرب ضروری برای اُمگا-3، 65/0 گرم و برای اُمگا-6، 44/4 گرم است، ولی بسیاری از محققین نسبت مصرف اُمگا-6 به اُمگا-3 را مهم می دانند. مقدار مناسب این نسبت 1 به 1 تا 4 به 1 است، در حالیکه در بیشتر رژیم های غذایی این نسبت بسیار بیشتر از این است. بنابراین مقدار مصرف اُمگا-6 در مقایسه با اُمگا-3 در بسیاری از رژیم های غذایی باید کاهش یابد.
بهترین منبع تأمین اُمگا-3 ماهی است و مقدار توصیه شده مصرف دو بار در هفته است.
نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که روغن ماهی رادیکال های آزاد تولید می کند ، به همین دلیل کسانی که زیاد ماهی یا روغن ماهی مصرف می کنند، باید به میزان کافی آنتی اکسیدان به ویژه ویتامین e مصرف کنند.
نکته قابل توجه دیگر این است که بیشتر اُمگا-6 مصرفی از روغن نباتی حاصل می شود، به همین دلیل استفاده از روغن مایع می تواند میزان اُمگا-6 مصرفی را تا حد زیادی کاهش دهد.

● خلاصه

تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به کاتاراکت را کاهش می دهند. بعضی از آنتی اکسیدان ها فواید دیگری نیز دارند. بطور مثال ویتامین a چشم را در برابر کوری محافظت کرده و ویتامین c ممکن است در جلوگیری یا تسکین گلوکوم نقش داشته باشد. همچنین اسید های چرب ضروری علایم خشکی چشم را کاهش داده و از چشم محافظت می کنند.
مواد غذایی زیر برای داشتن چشمی سالم توصیه می شوند:
▪ ویتامین a :

ـ روغن کبد ماهی

ـ جگر

ـ هویج

▪ لوتیین و گزانتین :

ـ اسفناج

ـ کلم

▪ ویتامین c:

ـ فلفل دلمه ای

ـ کلم

ـ توت فرنگی

ـ پرتقال

▪ بیوفلاونوییدها :

ـ مرکبات

ـ انگور

▪ ویتامین e :

ـ تخمه آفتاب گردان

ـ بادام

ـ فندق

▪ سلنیوم :

ـ آجیل

ـ غذاهای دریایی

▪ روی :

ـ جوانه گندم

ـ آجیل

▪ اسیدهای چرب ضروری :

ـ ماهی

بطور کلی شما باید مقادیر زیادی سبزیجات سبز و پر برگ و هفته ای دو بار ماهی مصرف کنید تا چشمی سالم داشته باشید.
 

mahdiye

New member
salam man ozve jadidam be hamatun slm midam makhsusan immunologista

:thanks:salam man ozve jadidam be hamatun slm midam makhsusan immunologista
 
من به نفع بقیه پستمو بر می دارم
spiderman.png
 

am-ml

New member
ضمن تشکر از شما نغمه جون
ميخواستم از شما و همه دوستاني که مطالب علمي ميگذارن خواهش کنم رفرنس مطلبشون رو هم بگن.تا امکان استفاده بيشتري باشه.
 

sana66

New member
سلام من تو وزارت علوم رتبه ام خوب شده 46 ,مایل به همکاری و و در اختیار گذاشتن تجربیات درسی ام هستم.
 

faridehmk

New member
اي بابا چقدر شلوغ شد اينجا...!:21:
اميدوارم دير نرسيده باشم.
.
منم تو انجمن ايمني شناسي خوشحال ميشم اگه كاري از دستم برمياد انجام بدم.:rolleyessmileyanim:
ممنون.
 
آخرین ویرایش:
بالا