حفظ گروهی سوره علق تا تاریخ 25 / 5 / 92

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

sakar

New member
آیات 1 تا 5 همین سوره به اتفاق آرا اولین آیاتی هستن که نازل شدن و در این مورد همه متفق القولند
 

economic

New member
بسم الله الرحمن الرحیم
بنام خداوند بخشنده ی مهربان
اقرآ بالاسم ربک الذی الخلق(1)
بخوان به نام پروردگارت که آفرید(1)
خلق الانسان من علق(2)
انسان را از علق آفرید
اقرآ و ربک الاکرم(3)
بخوان و پروردگارت کریمترین است(3)

یعنی اینکه تو الان حفظ کــــــــــــــــــــــــــــــردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟///
 

sakar

New member
1 - پیامبر(ص)، مأمور دریافت قرآن و قرائت آن

اقرأ

«قرائت»، ممکن است به تلفّظ یا مرور در ذهن انجام گیرد و در آیه شریفه ـ به این دلیل که پیش از آن چیزى نازل نشده بود تا پیامبر(ص) مأمور به قرائت آن شود ـ مراد دریافت و قرائت آیاتى است که بعد از فرمان «اقرء» نازل مى شود. این فرمان، شامل قرائت کلمه «اقرء» نیز مى باشد; نظیر آن که گفته شود: «آنچه را مى گویم، گوش کن» که شامل همین جمله نیز مى گردد.

2 - خداوند، در آغاز رسالت پیامبر(ص)، آن حضرت را به نزول آیاتى خواندنى (قرآن) وعده داد.

اقرأ

مشهور این است که سوره «علق» یا «پنچ آیه نخست آن»، اولین آیاتى است که بر پیامبر(ص) نازل گردید. تعبیر «اقرء» در سر آغاز وحى، شروع مناسبى است که در خود دو نکته دارد: 1. پس از این مطالبى به پیامبر نازل خواهد شد; 2. آن مطالب خواندنى خواهد بود، نه این که به دانستن آن بسنده شود.

3 - پیامبر(ص)، مأمور آغاز قرائت قرآن، با نام خداوند

اقرأ باسم ربّک

حرف «باء» در «باسم»، به حال محذوفى نظیر «مبتدءاً» یا «مفتتحاً» تعلق دارد.

4 - ذکر نام خداوند، از آداب شروع تلاوت قرآن

اقرأ باسم ربّک

5 - آغاز کارها با نام خدا، شایسته و مطلوب است.

اقرأ باسم ربّک

توصیه به آغاز قرائت قرآن با نام خدا و مطرح شدن ذکر نام او در اولین خطاب الهى به پیامبر(ص)، نشانگر اهمیت آن است و این نکته را به مخاطب القا مى کند که نام خداوند، باید سرآغاز هر کارى قرار گیرد.

6 - خداوند، توانا سازنده پیامبر(ص) بر قرائت مکتوباتى خاص

اقرأ

فرمان «اقرء» ـ به قرینه امّى و بى سواد بودن پیامبر(ص) تا زمان بعثت ـ فرمانى بود که در کنار تشریع حکم قرائت، تأثیر تکوینى در وجود آن حضرت داشت. تکرار این فرمان در آیات بعد و حذف مفعول آن دو، مى تواند تأییدى بر تأثیر تکوینى آن باشد. واژه «قرائت» ـ که در مورد نوشته ها به کار مى رود ـ بیانگر وجود مکتوباتى در برابر دیدگان آن حضرت است که گرچه خطّ و نوع کتابت آن براى ما مجهول مى باشد; ولى قابل قرائت بوده است.

7 - توانایى بر خواندن مکتوبات، امرى پسندیده و مطلوب در پیشگاه خداوند

اقرأ

اولین فرمان خداوند به پیامبر(ص)، فرمان «اقرء» است. بنابراین قرائت، از اهمیتى والا برخوردار است.

8 - قرائت قرآن، بدون کمک گرفتن از نام خداوند، کامل نیست و تنها با ذکر نام او، قرائتى مطلوب خواهد بود.

اقرأ باسم ربّک

چنانچه حرف «باء» در «باسم ربّک» براى استعانت باشد; اسم خداوند، وسیله کامل بودن قرائت خواهد بود و با اکتفا به ابزار قرائت (زبان، ذهن و...) و کمک نگرفتن از نام خداوند، گرچه قرائت انجام مى پذیرد; ولى از کمال برخوردار نیست.

9 - لزوم توجه به صفات و نشانه هاى خداوند، هنگام قرائت قرآن

اقرأ باسم ربّک

حرف «باء» در «باسم ربّک»، براى الصاق یا استعانت و یا مصاحبت است. و در صورت اخیر مفاد آیه شریفه لزوم همراه ساختن تمام لحظات قرائت با ذکر اسم خداوند است. در حقیقت مراد توجّه به صفات و نشانه هایى است که این اسم، بیانگر آن است.

10 - خداوند، مربى پیامبر(ص) و تدبیرکننده شؤون رسالت آن حضرت است.

ربّک

11 - الزام پیامبر(ص) به قرائت قرآن در آغاز رسالت، مایه رشد و تعالى آن حضرت و از جلوه هاى ربوبیت خداوند بود.

اقرأ باسم ربّک

12 - خداوند، خالق تمامى مخلوقات است.

الذى خلق

ذکر نشدن مفعولى خاص براى فعل «خلق»، افاده عموم مى کند و در این صورت آیه بعد، ذکر خاص بعد از عام خواهد بود. در این موارد مى توان گفت: «خلق» گرچه متعدى است; ولى به جهت نظر نداشتن به مفعولى خاص، به منزله فعل لازم دانسته شده است. و ممکن است گفته شود: مفعول مقدّر آن، لفظى است که همه موجودات را شامل مى شود. برخى گفته اند: به قرینه آیه بعد، مفعول محذوف این فعل نیز «الإنسان» است که در این صورت، آیه شریفه تنها به آفرینش انسان نظر خواهد داشت.

13 - ربوبیت (مالکیت و تدبیر امور)، ویژه خالق موجودات است.

ربّک الذى خلق

توصیف خداوند به «الذى خلق» ـ پس از بیان ربوبیت او ـ بیانگر این نکته است که خالقیت او، دلیل بر ربوبیت او است.

14 - توجّه به خالقیت خداوند و ربوبیت او، برانگیزاننده انسان به همراه ساختن کارها با ذکر نام او است.

اقرأ باسم ربّک الذى خلق [ نظرات / امتیازها ]
2)
1 - خداوند، خالق انسان ها است.

خلق الإنسـن

2 - انسان، از خون لخته آفریده شده است.

خلق الإنسـن من علق

«علق»; یعنى، مطلق خون یا خونى که به شدت سرخ است، یا خون غلیظ و یا جامد (قاموس). برخى آن را جمع «عَلَقة» دانسته اند که به اعتبار جنس بودن «الإنسان»، وصف آن قرار گرفته است. (الدرّالمصون)

3 - تکوین یافتن انسان ها از خون جامد به دست خداوند، شاهد و دلیل ربوبیت او بر آنان است.

ربّک الذى خلق . خلق الإنسـن من علق

این آیه، بدل براى جمله «خلق» در آیه قبل و توصیف «ربّک» است.

4 - آگاهى از قدرت خداوند بر آفرینش انسان از خون لخته، زمینه ساز توجه به او در آغاز هر کار است.

اقرأ باسم ربّک ... خلق الإنسـن من علق

5 - علل و عوامل طبیعى، مجراى فعل خداوند

خلق الإنسـن من علق

6 - آفرینش انسان، ممتاز و برتر از آفرینش سایر مخلوق ها است.

الذى خلق . خلق الإنسـن من علق

آیه قبل، از خالقیت خداوند سخن گفت و در این آیه، خلقت انسان به عنوان نمونه اى از مخلوقات او اختصاص به ذکر یافته است. این عنایت خاص، نشانگر برجستگى ویژه خلقت انسان است.

3)
1 - خداوند، با تأکید بر فرمان خویش، پیامبر(ص) را به دریافت و قرائت قرآن در آغاز رسالتش فرا خواند.

اقرأ ... اقرأ

فرمان «اقرأ»، تکرار و تأکید فرمانى است که در آغاز سوره آمده بود و مفعول محذوف آن نیز ـ به قرینه سیاق کلام ـ مطالبى است که بعد از آن فرمان، وحى خواهد شد.

2 - خداوند، شریف ترین و احسان کننده ترین موجودات است.

و ربّک الأکرم

هر چیزى که در باب خود شریف باشد، به او «کریم» گفته مى شود و زمانى که «کَرَم»، وصف خداوند قرار گیرد، نام احسان و انعام فراوان او خواهد بود. برخى از دانشمندان گفته اند: کرم تنها در مورد نیکویى هاى بزرگ به کار مى رود. (مفردات)

3 - توجّه به بزرگوارى و شرافت برتر خداوند، برانگیزاننده انسان به تلاوت کلام او است.

اقرأ و ربّک الأکرم

4 - فرمان دریافت و قرائت قرآن به پیامبر(ص)، برخاسته از مقام ربوبى خداوند و مایه رشد و تعالى آن حضرت

اقرأ و ربّک الأکرم

5 - القاى وحى بر پیامبر(ص) و توانمند ساختن او بر قرائت قرآن، احسان و کرم خداوند به آن حضرت است.

اقرأ و ربّک الأکرم

6 - قرائت قرآن، داراى منافعى بسیار و تضمین شده از سوى خداوند

اقرأ و ربّک الأکرم

توصیف خداوند به «کریم ترین» ـ پس از امر به قرائت ـ بیانگر تأثیر آن در فراهم آمدن زمینه کرامت و احسان خداوند است.
 

economic

New member
بله من تا حالا چندین بار سعی کردم حفظ کنم اما موفق نشدم این سوره رو قبلا چن بار حفظ کردم.......فراموش کردم........
اما حالا میخوام این چرخه قطع بشه و با کمک و همدلی هم بتونیم این راهو ادامه بدیم
این 3 ایه واسه شما زیاده؟

نه نه من مشکلی ندارم
اتفاقا منم خیلی از سوره ها رو حفظ بودم ولی ب خاطر سهل انگاری خودم فراموششون کردم
 

sakar

New member
am-ml(راهنما ی گروه) زحمت کشیدن این مطلب رو اشاره کردن تو تایپیک حفظ قرآن گذاشته بودن منم کپی پیست کردم اینجا استفاده کنید
ممنون لیلا جان

برای حفظ یک آیه اون رو به چند قسمت تقسیم می کنیم و حفظ می کنیم (اگه طولانی باشه) بهتره با توجه به ترجمه تقسیم بشه،بعد از حفظ هر آیه ؛آیات رو از اول صفحه بخونین تا به اون آیه برسین و همینطور تا صفحه کامل بشه (ربع صفحه ،نصف صفحه ) بلافاصله بعد از حفظ صفحه رو 5 بار تکرار کنین (من از زیر این قسمت خیلی در می رفتم ولی واقعا توی تسلط کمک میکنه)بعد به فاصله زمانی سه ساعَت 5 بار دیگه تکرار می کردیم و بعد از 6 ساعت 5 بار دیگه و قبل از خواب هم سه بار یعنی در مجموع ما 18 بار تکرار می کردیم و خوب تسلط خیلی خوبی پیدا میشه.
 

saharandishe

New member
سلام،من سعی می کنم هرروزجداقل یک باربه اینجاسربزنم،فقط برناممون دقیقاچجوری هست؟به نظرم برنامه سنگین نیاشه تاهمه بتونن استفاده کنن،مثلاروزی2آیه،فقط شایدکمی طول بکشه، باتفسیروترجمه وشماره و..تا.کامل مسلط شیم؟
 

economic

New member
بسم الله الرحمن الرحیم.......ب نام خداوند بخشنده ی مهربان
1. اقراء باسم ربک الذی خلق..........بخوان بنام پروردگاری ک افریده
2.خلق الانسان من علق..........همان ک انسان را از علق بوجوداورده
3. اقراء باسم ربک الاکرم..........بخوان بنام پروردکاری ک کریم ترین ست
 

sara25

New member
1- اقرا باسم ربک الذی خلق
بخوان بنام پروردگارت که آفرید
2- خلق الانسان من علق
انسان را از علق(خون بسته) آفرید
3- اقرا و ربک الاکرم
بخوان و خدای تو گرامی ترین است.
 

sakar

New member
fetr-38.jpg
 

sakar

New member
وقتی داشتم تفسیرهارو میخوندم در مورد رب گفته بودن ینی کسی که خالق هستش و فقط اون قابل پرستش
بعد اشاره کرده بودن به اعراب اونموقع که خدا رو قبول داشتن اما بتهارو میپرستیدن
عمل به ایات اینجا خودشو نشون میده
بنظرم بهتره ما اینجا خودمون رو بجای اعراب مثال بزنیم
ما خدا رو قبول داریم اما ایا واقعا اونو میپرستیم یا گاها ممکنه چیزای دیگه باعث بشه خدا رو فراموش کنیم
مث پول،مقام،مدرک،احترام،شغل،منصب و ............

ایا پرستیدنمون نسبیه؟
فکر کردن در مورد نحوه پرستش خدا باعث میشه که به خدا پرستیمون دقت بیشتری داشته باشیم
امروز یه جمله ی جالب شنیدم : " وقتی که خوشحالید خدا رو به یاد داشته باشید و دوستش باشید مطمن باشید موقع نارحتیا خدا تنهاتون نمیذاره و بهترین دوستتون میشه"

خود پرستش ینی چی؟
من اداب پرستش رو بلدم.....نماز میخونم ........روزه میگیرم........ کاراییو منع کرده سعی میکنم انجامش ندم و بالعکس وووووووووووووو
اما اینا که فعلای ظاهرین ولی ما که فقط جسم نیستیم
پس پرستش قلبیمون باید چجوری باشه ینی بگیم که فقط خدا کارامونو ردیف میکنه!!!!!!!!!! اگه اینطوری باشه پس ینی وقتی گفته رشوه حرامه و کار منم فقط با رشوه جور میشه باید اینقد پرستشم قوی باشه که بگم کار من با کاری که منافات داره با دستورات پروردگارم، جور نمیشه بلکه بدتر میشه فرضا پیدا کردن یه شغل واسه من بیکار یا گرفتن وام یا هر چیز دیگه ای
اگه رشوه بدم ینی رشوه رو میپرستم ینی این میشه همون کار اعراب جاهلیت
یا هر کار دیگه ای که خدا اونو منع کرده اگه از طریق اون ، کارامونو جور کنیم میشه پرستیدن اون مورد منع شده
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
قراره اینجا به ایات هم عمل کنیم
دوستان شما هم مثالایی از همین زمان خودمون بگید که بعضا شده خدامون و میپرستیمش و اصلا هم بهش توجه نمیکنیم و افتخار هم میکنیم که مسلمانیم و راه راستو داریم میریم
من امروز رفتم یه مغازه که صاحبش بیسواد بود یه چیزی میخواستم بخرم دیدم 2 ماه از تاریخش گذشته بهش گفتم تاریخ گذشتس گفت والا من همین 2 هفته پیش خریدم ..........
خوب کسیکه دور انداختن جنس فاسدو ضرر میدونه و کلاه برداریو منفعت این فرد نباید به پرستشش شک کرد!!!!!!!! میشه گفت خدا رو خالق خودش نمیدونسته
البته من قصدم ازین مثال قضاوت نیست بلکه اوردن مثال عینیه چون ممکنه ما هم خیلی ازین کارارو انجام بدیم ولی چون خودمونیم نمیبینیم
پرستش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: varia

AWWA

New member
ساکار جان من تا دوروز سرگرم کارای ختم هستم...بعدش اگه عمری بود و نتم امون داد منظم میام.
 

varia

Well-known member
من که تو انجمن اولین بخشی که میام فرهنگی-مذهبیه.

ولی به نظرم بهتره دوستان یک تایم نیم یا یک ساعته ساعت11شب بیان و گزارش عملکرد و وضعیت بدند. آن دسته از دوستانی هم که نمیتونند این ساعت بیان هر ساعتی که تونستند بیان سر بزنند.

علاوه بر ساعت 11که همگی باهم می یایم برحسب برنامه ساکار گرامی میتونند یک ساعت دیگه برای کسایی که یک ساعت دیگه میتونند بیان وقت بذارند.

البته در حد پیشنهاد گفتمها
 

ZOT

New member
بسم الله الرحمن الرحیم
اقرا باسم ربک الذی خلق(1) خلق الانسان من علق(2) اقرا و ربک الاکرم(3)
بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید(1) انسان را از خون بسته خلق کرد(2) بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است(3)
 
بسم الله الرحمن الرحیم
بنام خداروند بخشاینده مهربان
اقرا باسم ربک الذی خلق(1)
بخوان بنام پرورگارت که خلق کردهمه آفریده ها را
خلق الانسان من علق(2)
خلق کرد انسان را از خون بسته
اقرا وربک الاکرم(3)
بخوان پرورگاری که مهربانترین است
 

parastar tbz

New member
سلام دوستان
من دیر کردم ولی برگشتم به طور جدی هم این تاپیک رو دنبال میکنم از امروز به بعد.
 

parastar tbz

New member
بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خدا كه رحمتش بی اندازه است‏ و مهربانی اش هميشگى.َ

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿١﴾

بخوان به نام پروردگارت كه [همه آفريده‏ها را] آفريده ؛«1»

خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾

[همان كه] انسان را از علق به وجود آورد .«2»

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿٣﴾

بخوان در حالى كه پروردگارت كريم‏ترين [كريمان] است .«3»


 

parastar tbz

New member
الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾

همان كه به وسيله قلم آموخت ،«4»

عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿٥﴾

[و] به انسان آنچه را نمی دانست تعليم داد .«5»
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا