آتشفشان هفت*رنگ در سیاره سرخ / عکس

waria

New member
[h=2]آتشفشان ترازیس*تولوس در سیاره مریخ 4 میلیارد سال عمر دارد و با ارتفاع 8هزار متری نسبت به زمین*های اطراف، از اغلب کوه*های روی زمین بزرگ*تر است، اما در مقیاس مریخ یک کوه معمولی است!
[/h]
IMAGE634565196212766018.jpg


[h=4]به گفته کارشناسان، یکی از مهم*ترین عوامل ارتفاع زیاد کوه*ها و قله*ها در سطح سیاره سرخ، جاذبه نسبتا ضعیف آن است، به*طوری*که در سطح استوای مریخ، نیروی جاذبه 38% نیروی جاذبه در سطح استوای زمین است و همین باعث می*شود در مریخ قله*هایی تا 3 برابر مرتفع*تر نسبت به زمین به*وجود بیایند. هرچند که نباید ویژگی*های خاص پوسته مریخ را از یاد برد که شرایط لازم برای انباشته*شدن ماگما را فراهم می*کند. (آتشفشان الیمپیوس با ارتفاع 20 کیلومتر، مرتفع*ترین قله منظومه شمسی در سطح همین سیاره واقع است).[/h]
IMAGE634565196217914027.jpg


[h=4]اما آن*چه این آتشفشان فرسوده را از دیگر عوارض مشابه مریخی متفاوت کرده، وضعیت ظاهری و درب*وداغان آن است. ترازیس*تولوس 4 میلیارد سال عمر دارد و سال*هاست که ذخیره لاوا را از دست داده، همین باعث پدید آمدن حفره*ای در مرکز آن شده که به رنگ سبز دیده می*شود. وجود این حفره به ناپایداری مکانیکی دیواره*ها منجر شد که دیواره قهوه*ای*رنگ، تنها بازمانده فروریزش دیواره*های مدور این آتشفشان است.این تصاویرتوسط دوربین اپرکیفیت استریو نصب*شده بر فضاپیمای مارس*اکسپرس است که ارتفاع*های مختلف را به رنگ*های متفاوت نمایش داده است.
[/h]منبع:خبرانلاین


 
بالا