مواد فیلر یا پر کننده

maxin

Well-known member
مواد فیلر یا پر کننده ترکیبات مختلفی هستند که به منظور پر کردن چین و چروک ها یا افزودن حجم به بافت های مختلف استفاده می شوند. در گذشته بیشتر از سیلیکون برای این منظور استفاده می شد ولی به علت احتمال وجود عوارض نا خواسته امروزه بیشتر از ترکیبات هیالورونیک اسید استفاده می شود.

این ماده به طور طبیعی در پوست و دیگر بافتهای ما وجود دارد. ترکیبات موجود از این ماده به طور آزمایشگاهی و با روش تخمیر حاصل می شوند. بنا بر این خطر انتقال بیماری صفر و خطرایجاد حساسیت بسیار اندک بوده و نیازی به تست حساسیت نیز نخواهد بود.

اثر این مواد تا کی در بدن باقی می ماند؟

هیالورونیک اسید توسط بدن ما پس از مدتی جذب میشود بنا بر این اثر این مواد دایمی نیست. معمولا در بافت های پر تحرکی مثل لب ها این مواد زودتر جدب میشوند ولی در سایر قسمت ها ممکن است تا یک سال نیزدوام داشته باشند. معمولا تزریقات بعدی با میزان کمترو برای مدت بیشتری باقی می مانند.

کاربرد ژل ها در پوست چیست ؟

مهمترین کاربرد ژل در پوست، پرکردن چین ها و چاله های عمیق در پوست است مثلاً خطوط خنده یا خطوط عمیق در ناحیه اخم و گاهی چین های عمیق در اطراف چشم و همچنین برای گونه گذاری خصوصاً خانم هایی که دچار لاغری صورت هستند و یا اینکه صورت نسبت به بدن لاغرتر است. فیلرها همچنین برای ضخیم و حجیم کردن لب ها و بهتر کردن ظاهر زخم های فرو رفته نیز بکار می روند.

اکثر فیلرهایی که در کشورهای معتبر اروپایی خصوصاً اروپای غربی و آمریکا ساخته می شوند و مورد تایید سازمان های معتبر در دنیا بوده و برچسب وزارت بهداشت کشورمان را نیز دارند، کاملاً بی عارضه هستند.

مدت زمان ماندگاری فیلرها چقدر است ؟

ماندگاری فیلر تزریق شده به نوع ژل و تفکیک تزریق بستگی دارد و ممکن است در یک فرد با فرد دیگر چند ماهی تفاوت داشته باشد ولی به طور متوسط، دوام تاثیر فیلرها ۶ الی ۲۴ ماه می باشد.

البته زمانی که گفته می شود تاثیر فلان ژل تزریق شده، یک سال است به این معنی نیست که اثر پرکنندگی آن در طول یک سال کامل است بلکه معمولاً در شش ماه اول تزریق، پرکنندگی آن خوب و مثل ماه اول است ولی از ماه ششم و هفتم و به بعد تاثیر آن کمتر می شود و تا پایان یک سال کاملاً اثر آن از بین می رود.

همچنین قدرت پرکنندگی ژل ها به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله :

- تفکیک تزریق

- میزان چین محل : اینکه عمق چین فردی که قرار است ژل تزریق کند عمیق است یا نه

- حجم میزان داروی تزریقی

تاریخچه پرکننده ها (ژل وکلاژن) :

درسال ۱۸۹۳ : نوبوگ ٬ نخستین عمل موفقیت آمیز برداشت چربی از بافت وپیوند و تزریق چربی در ناحیه ی بازوی همان فرد را انجام داد.

درسال ۱۸۹۹: توسط گروسی ٬ ژل پارافین درناحیه ی اسکروتوم یک مرد تزریق گردید.

درسال ۱۹۱۰ : توسط لکسور ٬ درناحیه ی آرواره یک بیمار ٬ نخستین پیوند بافت انجام گرفت.

درسال ۱۹۱۱ : توسط رونینگ ٬ نخستین تزریق چربی توسط سرنگ انجام گرفت.

درسال ۱۹۵۳ : توسط باروندرس ٬ نخستین تزریق سیلیکون مایع درناحیه ی صورت انجام گرفت که واکنش سلول نسبت به یک جسم خارجی را به همراه داشت و باعث بروز گرانولوم های متعدد در ناحیه ی تزریق شد که تکرار این اقدام غیر علمی و ایجاد گرانولوم های متعدد ٬ نهایتا منجر به ممنوع گشتن تزریق سیلیکون توسط سازمان دارو و غذای ایالات متحده آمریکا (fda ) درسال ۱۹۹۱ گردید.

درسال ۱۹۷۶ : توسط فیشر ٬ پیوند وتزریق بافت چربی به بیماران و داوطلبان متعدد انجام گرفت.

درسال ۱۹۷۸ : توسط ایلوس ٬ نخستین لیپوساکشن بافت چربی به شکل کنونی انجام گردید.

درسال ۱۹۸۱ : توسط اداره اف.دی.ا آمریکا ٬تزریق کلاژن خوکی به انسان موردتایید قرار گرفته وابلاغ گردید.دراین اطلاعیه استفاده از کلاژن خوکی وتزریق آن به منظور درمان و پرکردن چین وچروک ها ٬ انجام دو تست حساسیت قبل ازانجام تزریق ٬ الزامی اعلام گردیده بود.

بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ :

محصولات متعددی تحت نامهای “پلی اکریل آمید” ٬ “هیدروژل های اکریلیک” ٬ “الکیل ایمیدها” و “سیلیکون” به بازار عرضه گردید که جذب شان به آهستگی صورت می گرفت که دو ویژگی درآنها مشترک بود :

الف : عوارض جانبی آنها به تدریج و با تاخیر ظاهر می گردید.

ب : حساسیت به این محصولات زیاد و گرانولوم های ناشی از تزریق به کرات گزارش می گردید.

نکته مهم در مورد ایمنی و عوارض مربوط به فیلرها :

برای افراد عادی بسیار سخت و شاید غیرممکن باشد که بدانند چه فیلری دارای تاییدیه های معتبر بوده و بی عارضه است، لذا باید به پزشک خود اعتماد کنند و پزشک معالج هم نهایت صداقت را داشته باشد و نوع فیلر معروفی را به مراجعه کننده معرفی کند.

با تعریف بالا کاربرد بالقوه فیلرها پر کردن کمبودهای نسج نرم است . مختصراً مانند :

۱ . پر کردن محل چربی از دست رفته مانند گونه ها ، خط خنده ، خط اخم
۲ . پرکردن گودی های ناشی از ضربه
۳ . متقارن کردن دو نیمه غیر متقارن صورت به هر علتی از جمله تحلیل رفتن نسج عضلانی صورت به دنبال فلج صورت
۴ . پرکردن شیارهای پوست به دنبال افزایش سن ، مثل شیارهای پیشانی ، دور چشم ، خط خنده ، شیارهای گردن
۵ . پر کردن زخم های فرو رفته
۶٫ پر کردن اسکارهای فرورفته ناشی از جوش ( آکنه )یا آبله مرغان
۷ . فرم دادن و بزرگ کردن لب
۸ . ترمیم فرورفتگی لبه تحتانی حدقه چشم
۹ . ترمیم فرورفتگی های روی بینی به دنبال عمل یا ضربه. ۱۰٫بزرگتر کردن چانه
باید توجه داشت که چین ها ،فرو رفتگی ها و عدم تقارن ها ممکن است به علت ضایعه خود پوست یا بافت چربی زیر پوست باشد . در مواردی که مشکل در پوست باشد ، تنها از فیلرهای قابل جذب مثل ترکیبات اسید هیالورونیک مثل جوویدرم و استلیس می توان استفاده کرد . اما در مواردی که ضایعه به علت مشکل بافت زیر پوستی باشد ، می توان از فیلرهای قابل جذب ، یا چربی استفاده کرد.

دوره نقاهت :

نتایج تزریق فیلرها بلافاصله ظاهر می گردد. بلافاصله بعد از تزریق ممکن است :

- مختصری التهاب یا کبودی وجود داشته باشد

- قرمزی و بی حسی موقت ایجاد شود

- احساس کنید بیش از حد نیاز تزریق شده است

کلیه مسائل فوق طی چند ساعت تا چند روز از بین خواهد رفت.

حال ضروری است که مشخص شود یک ژل استاندارد و مرغوب بایدچه ویژگیهایی رادارا باشد:

۱- تاییدیه اتحادیه ی اروپا(ce ) رااخذکرده باشد.

۲- “سلول دوست” بوده وبرای سلول به مثابه “جسم خارجی” عمل ننموده و هیچگونه واکنش حساسیتی دربافت ایجاد ننماید.

۳- ایزو شماره ۱۰۹۹۳ رااخذ نموده باشد.دریافت این ایزو بیانگراین است که ژل موردنظر دارای ویژگیهای زیر می باشد :

حساسیت زا نبوده ٬ تحریک کننده نمی باشد ٬ رنگدانه ایجادنمی نماید (پیگمانتوژن نیست)٬ سیتوتوکسیک وسرطان زا نبوده و هیچگونه مسمویتی برای سلول به وجود نمی آورد.

۴- تزریق آن به راحتی وسهولت انجام می پذیرد.

۵- ژل نباید ازمحل تزریق حرکت نماید

۶- نبایددائمی باشدوتاثیرآن نسبتا طولانی باشد ( بین شش ماه تا یک سال ماندگاری داشته باشد).

۷- فرد کمترین درد را به هنگام تزریق احساس نماید.

۸- نتایج حاصله پس از تزریق باید طبیعی بوده و رضایتمندی فرد را ایجاد نماید.

۹- بافت وسلول باید بدون هیچ واکنشی ٬ ژل تزریق شده را دردرون خود بپذیرند.

۱۰- تصویر فرد برای خودش ٬فامیل واطرافیان باید مطلوب تر و زیباتر گردد.

۱۱- و… باید یک رابطه ی منطقی بین هزینه ی پرداخت شده توسط فرد واثربخشی ورضایتمندی وی برقرارگردد.
 

maxin

Well-known member
با شناخت از مباحث کلی بحث وآگاهی موجز از مقایسه ی این دومقوله “پرکننده یا فیلرها” درحوزه ی زیبایی ٬ دراینجا ضروری است به ویژگیها و خصوصیات مطرح ترین ژل موجود دربازار که بیشترین مصرف را دربازار زیبایی دارد پرداخته ٬ با این امیدکه با بررسی جامع “اسیدهیالورونیک” پزشکان فعال دراین حوزه ٬ شناخت عمیق و علمی تری نسبت به مقوله “ژل ها” بدست آورند:

اسیدهیالورونیک :

درسال ۱۹۹۶ ٬ اسیدهیالورونیک کشف وبه بازار تحت نام “هیالورون” عرضه گردید٬ که با حضور این ترکیب جدید٬ مقوله ی تزریق ژل وارد حوزه یی جدید وشگرف گردید ٬ به طوریکه تا این زمان نیز همچنان شاهد معرفی محصولات مرغوب تر واستانداردتری ازژل یاد شده به بازار هستیم.

اسید هیالورونیک ٬ پلی ساکاریدی است که درسال ۱۹۹۵ درپی تحقیقات فراوان به دست آمد که به لحاظ اینکه منشاﺀ آن از بافت حیوانی نمی باشد ٬ خصوصیات و ویژگی هایی برتراز دیگر پرکننده ها به دست آورده ودرحال حاضر مقام نخست رابه خود اختصاص داده است.

وبه علت اینکه از سلول و بافت موجود زنده به دست نیامده ٬ بنابراین نیازی به انجام تست های جلدی قبل از تزریق نداشته ومناطق ونقاط مختلف ومتعددی دربدن را می توان توسط اسید هیالورونیک درمان نمود . عوارض ثانویه حداقل ونادر می باشد.

اسید هیالورونیک ٬ ویژگی استثنایی وزیکو – الاستیسیته دارد واین قابلیت به این معنی است که آب را به خود جذب نموده (هیدروفیل) وازاین رو به آن اسفنج نیز اطلاق می گردد.مدت پایداری و باقی ماندن در بافت بین ۶ تا ۱۸ ماه می باشد.

- سلول دوست بوده وعارضه و حساسیتی برای بدن ایجاد نمی نماید و جذب وتحلیل آن در بافت نیز تدریجی وآهسته می باشد.

- عوارض جانبی که بلافاصله نمایان شود جزئی وسریعا״ هم از بین میروند و عوارض جانبی تاخیری ودراز مدت نیز نادر می باشد.

- نتایج حاصله ازتزریق برای فرد وپزشک ٬ هردورضایتبخش می باشد.

قبل از پرداختن به ویژگی های مارک ها و محصولات مختلف اسید هیالورونیک که توسط کمپانی های متعدد و بانام های تجاری گوناگون به بازار عرضه می گردند ٬ ضروری است به یک اصطلاح که به کرات در روند ساخت ژل ٬ همکاران پزشک با آن برخورد می نمایند ٬ اشاره یی گذرا بنماییم.

رتیکولاسیون :

برای به دست آوردن محصولی که یکنواخت ٬ همگن بوده ونیز مدت زمان بیشتری را با ایجادکمترین واکنش حساسیت دربدن داشته باشد ٬ بایدکلیه مولکول های ژل موردنظر درجریان رتیکولاسیون قرار گیرد.رتیکولاسیون باعث می گردد تا زنجیره های اسیدهیالورونیک توسط پل هایی با یکدیگر اتصال مستحکمی برقرار نمایند ٬ این اتصال مانع از تخریب ژل درمقابل آنزیم های موجوددربدن شده که نهایتا باعث دوام واستمرارحضورژل دربدن می گردد.

جریان رتیکولاسیون درحضور ماده “بوتان دیول دی گلیسیدیل اتر” (bdde )تحقق می یابد٬ این ماده همچنین باعث کاهش معنی دار وچشمگیر ایجاد حساسیت و مسمومیت ژل دربدن می گردد.

محصولات ومارک های مختلف اسیدهیالورونیک دربازار :

همانگونه که قبلا״ نیز اشاره شد ٬ محصولات متعدد و متنوعی از ژل به بازار زیبایی عرضه شده که ماده ی اصلی تمامی آنها “اسیدهیالورونیک” می باشد لذا جدول زیر ضمن نشان دادن اسامی مختلف ژل های مهم و استاندارد دربازار ٬ کاربردهای هریک رانیز به تفکیک هرنوع ژل نشان می دهد :

آیا می توان از تزریق فیلر و بوتاکس به طور توام استفاده کرد؟

هیچگونه منعی برای استفاده توام این دو وجود ندارد. در واقع بوتاکس بیشتر برای بخش های فوقانی چهره و مواد فیلر برای قسمت های تحتانی کاربرد دارند. بنابر این با تزریق هردوی این مواد نتیجه بهتری عاید خواهد شد.

آیا مصرف پرکننده های موقت مزیتی بر پرکننده های دائمی دارد ؟

در این مورد بحث های زیادی انجام شده است و در نظر داشتن نکات زیر ضروری است .

هنوز پرکننده دائمی تولید نشده که فاقد عارضه باشد و تمام پرکننده های دائمی فرد مورد استفاده را در معرض خطراتی چون : جابجائی دارو ، ایجاد گرانولوم ، ایجاد بافت فیبروتیک ، عفونت ، ایجاد سینوس و تخلیه از طریق آن ، عدم تقارن و … قرار میدهند . در صورت تخلیه فیلر دائمی توسط پزشک ، پوست دچار پستی و بلندی و حالت غیر یکنواخت می شود .

حتی در صورت تولید و عرضه فیلر دائمی بدون عارضه به یاد داشته باشیم که با افزایش سن به تدریج برخی بافت ها تحلیل رفته و برخی از نواحی صورت دچار افتادگی می گردند و دیگر فیلر دائمی شما در جای مناسبی قرار نخواهد داشت . فراموش نکنید که مدهائی همچون گونه و لب برجسته شاید با گذشت زمان دمده شود و تخلیه فیلر دائم نیز پر عارضه است .
 
بالا