امکان تغییر وضعیت برگزاری آزمون دکتری وزارت بهداشت از نظر وزن
عدم تصویب شیوه پذیرش دکتری در مجلس شورای اسلامی
با وجود تصویب کلیات طرح سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی در مجلس شورای اسلامی وزن آزمون کتبی در پذیرش نهایی بلاتکلیف ماند.
دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: با وجود تصویب کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در مجلس، موضوع شیوه پذیرش دکتری جهت بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش مجلس بازگشت.
وی افزود : ماده ۲ ترکیب شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی است که این موضوع به کمیسیون جهت بررسی بیشتر و تعیین ترکیب شورا بازگشت.
همچنین او گفت : شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای پذیرش از مقطع دیپلم به آموزش عالی است و برای تحصیلات تکمیلی باید ترکیب دیگری داشته باشد که این موضوع برای بررسی به کمیسیون بازگشت.
وی یادآور شد: همچنین ماده ۵ درباره درصد مصاحبه و آزمون کتبی در شیوه پذیرش دکتری مورد اختلاف است که طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی مجلس برای دوره های آموزش و پژوهش ۵۰ . ۵۰ درنظر گرفته شده است و برای دوره های پژوهش محور نیز سهم ۷۰ درصدی بری مصاحبه و مدارک علمی که این موضوع به تصویب نرسید تا بررسی بیشتری شود.
خدایی یادآور شد: مواد یک، سه، چهار و شش به تصویب رسیده و ماده دو و پنج به کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی بازگشت.
تصویب کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجویان در مجلس
کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور علیرغم مخالفت وزارت علوم، در صحن مجلس تصویب شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در دستور کار مجلس قرار گرفت.
نمایندگان با ۱۰۴ رای موافق، ۷۱ رای مخالف، ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در مجلس با کلیات این طرح موافقت کردند.
در صورت تصویب نهایی جزئیات این طرح، آزمونی واحد برای تحصیلات دورههای تکمیلی ارشد و دکتری برای دانشگاههای آزاد، پیامنور و سراسری برگزار میشود.
علاوه بر این شورای سنجش و پذیرش که با عضویت وزیر علوم، رئیس دانشگاه آزاد و وزیر آموزش و پرورش تشکیل خواهد شد، سیاستگذاریهای کلان در حوزه جذب دانشجویان را بررسی میکند.
در جلسه علنی، نماینده وزارت علوم با این طرح مخالفت کرد.
تغییر آزمون دکتری در صحن مجلس متوقف ماند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توقف بررسی تغییرات آزمون دکتری، ماده مربوط به آزمون را به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع دادند.
به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی طرح «سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور»، ماده پنج این طرح را برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ارجاع دادند.
بر اساس این ماده، سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر اساس هر یک از شیوههای «آموزشی پژوهشی» و «پژوهشمحور» به شرح ذیل انجام میشود:
الف- دکترای آموزشی پژوهشی: سنجش برای پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی پژوهشی بر اساس معیارهای زیر صورت میگیرد:
۱ ـ آزمونهای متمرکز ۵۰ درصد
۲ ـ سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد
۳ ـ مصاحبه علمی و سنجش عملی ۳۰ درصد
ب – دکتری پژوهشمحور: سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهشمحور بر اساس معیارهای زیر صورت میگیرد:
۱ ـ آزمونهای متمرکز ۳۰ درصد
۲ ـ سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد
۳ ـ مصاحبه علمی و بخش عملی ۳۰ درصد
۴ ـ تهیه طرحواره ۲۰ درصد
تبصره یک: برگزاری آزمونهای متمرکز زیر نظر هر کدام از وزارتخانههای علوم و بهداشت و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت برگزار میشود.
تبصره دو: توزیع سهم آزمونهای عمومی و تخصصی، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبههای علمی و سنجش عملی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام میشود.
تبصره سه: طرحواره موضوع بند ۴ دکتری پژوهش محور باید در جهت رفع یکی از مشکلات ملی باشد و به تصویب دستگاه اجرایی ذیربط رسیده باشد.
تبصره چهار: شورای سنجش و پذیرش دانشجو میتواند هر پنج سال یکبار نسبت به اضافه کردن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر ۱۰ درصد معیارهای موجود اقدام کند. زمان اعمال این تغییرات حداقل یک سال پس از اعلام عمومی امکانپذیر است.
تبصره پنج: سهمیههای مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دورههای تحصیلات تکمیلی همچنان به قوت خود باقی است.
تبصره شش: افرادی که بر اساس قوانین و مقررات جاری از شرکت در آزمون ورودی دورههای تحصیلات تکمیلی معاف شدهاند، از شمول این قانون مستثنی هستند.
ارجاع این ماده به کمیسیون آموزش و تحقیقات با ۱۲۴ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر صورت گرفت؛ به این ترتیب تکلیف این ماده پس از بررسی در کمیسیون آموزش و تحقیقات و ارائه مجدد به صحن مجلس مشخص خواهد شد.
نمایندگان در پایان ماده ۶ طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی را تصویب و مقرر کردند که آئیننامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ آن توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تهیه میشود و به تصویب هیات وزیران میرسد.