فرهنگ ایرانی و معضلات امروزی آن

Marc0p0lo

New member
و اینک مقاله در باب معضلات فرهنگی ایران زمین:


مشکلات فرهنگی ما ایرانیان چیست ؟

با توجه به آنچه که در قبل آورده شده امروز نیازمند آن هستیم که مشکلات فرهنگی خود را نیز ریشه یابی کنیم و به درستی و به دور از هرگونه تعصب ملی آنها را شناسایی و در جهت بر طرف کردن آن گام برداریم . این امر شاید در دید نخست برای خواننده ای که عشق به سرزمین و فرهنگ مادریش دارد کمی ناخوشایند باشد ولی اگر با خرد و اندیشه ای درست به آن بنگریم خواهیم دید که نه تنها در جهت نفی فرهنگ غنی ایرانی نبوده است بلکه در جهت هرچه باشکوه تر شدن این فرهنگ و تمدن فراگیر نیز میتواند باشد . رشد و نمو و جهانی شدن هر فرهنگی از یک سو نیازمند به شناسایی نقاط ضعف آن فرهنگ و تلاش بر برطرف کردن آن دارد و از سوی دیگر محدود به یک مرز جغرافیایی نبودن . متاسفانه مورد نخست که برطرف کردن نقاط ضعف فرهنگ ایرانی است هنوز اقدامی جدی برای برطرف کردنش صورت نگرفته است ولی مورد دوم که محدود به مرزهای جغرافیایی نبودن است به شکلی بسیار درست و منطقی در فرهنگ ایرانی نهادینه شده است . چند نمونه از این جهان شمولی فرهنگ ایرانی به شرح زیر است :
* اندیشه سعدی بزرگوار که امروزه همچون ستاره ای بر سر درب سازمان ملل می درخشد :
بنی آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهر
چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار​
* اندیشه های تعامل بین ادیان که توسط مولانا جلال الدین محمد بلخی در 800 سال پیش بیان شد و دیدیم که در سال 2007 به عنوان مهمترین نیاز معنوی جهان امروز شناخته شد .
* اندیشه های فراگیر و جهانی اشو زرتشت : کردار نیک , گفتار نیک , پندار نیک .
* اندیشه آزادی حقوق انسانها که امروز در منشور حقوق بشر سازمان ملل نهفته است بر پایه نخستین منشور آزادی انسانها توسط کوروش بزرگ بنا نهاده شده است .
* اندیشه انسان دوستانه و بزرگ منشانه فردوسی بزرگ در شاهنامه که به عنوان یکی از سه کتاب برتر ادبی جهان شناخته می شود .
و یا شخصیت های جهانی همچون : بوعلی سینا , خیام فیلسوف , ابوریحان بیرونی , جابربن حیان و . . . که تاثیری شگرف در دانش و تمدن و فرهنگ جهانی داشتند نشان از عدم نژاد پرستی ایرانیان و همچنین نشان از اندیشه جهانی ایرانیان دارد که در فراتر از مرزهای ایران زمین سیر میکند و میتواند جهانی را با اندیشه هزاران سال تمدن خود سیراب کند . با توجه به این نقاط بی بدیل فرهنگ ایرانی شایسته نیست که همچنان نقاط ضعف خود را حفظ کنیم و به نسلهای پس از خود نیز منتقل کنیم . پس بایستی هر انسان ایرانی خردمندی که به خرد و اندیشه نیک باور دارد , در این جنبش بزرگ دست به اقدامی سازنده بزند تا همگی دست در دست هم کشوری سربلند و سرافراز و فرهنگی جهان شمول و افتخار آفرین بنا سازیم .
با توجه به پژوهشهای اجتماعی که نویسنده این جستار انجام داده است برخی از عوامل ضعف در فرهنگ ایرانی را میتوان به شرح زیر تجزیه و تحلیل کرد که البته این موارد شامل عموم مردم نیک سرشت و سربلند ایران نمی شود :
1 ) تملق و چاپلوسی و بت ساختن از انسانها
2 ) ضعف در مطالعه و عدم شناخت از تاریخ
3 ) کاهش معیارهای اخلاقی
4 ) بی دقتی ما ایرانیان
 

Marc0p0lo

New member
تملق و چاپلوسی و بت ساختن از انسانها

بزرگترین نقطه ضعف در فرهنگ غنی ایران از دید نگارنده این جستار تملق و چاپلوسی است . متاسفانه این خصلت نکوهیده در بسیاری از اقشار جامعه ایران در طی هزاران سال رخنه کرده است و برطرف کردن آن عظمی بزرگ و جدی را می طلبد . ریشه این خصلت را تقریبا میتوان از نوع سیستم های کشورداری در کشورهای باستانی جهان دانست . امری که در چین و ژاپن نیز شاید به مراتب بدتر از ایران رواج داشته باشد و انسانها برای شخصیت های دیگر خم و راست میشوند و دست بوسی میکنند . نمی توان چندان بر سیستم های گذشته ایران شاهنشاهی خرده گرفت . زیرا شرایط روزگار در آن زمان چنین اقتضا میکرده است که با توجه به امپراتوری های قدرتمند , نیاکان ایران زمین نیز چنین سیستمی را پایه گذاری کنند تا نه تنها سدی در برابر تجاوزات مکرر آنها باشند بلکه خود را نیز به عنوان یک ملت واحد و بزرگ که اجازه کوچکترین دست درازی به کشورشان را نمی دهند نمایان سازد . از این روی شرایط کشور داری شاهنشاهی به صورتی است که بر خلاف سیستم کشورداری "پادشاهی دموکراتیک" امروزی مانند سوئد , ژاپن , اسپانیا , انگلستان و . . . می باشد و شرایط موجب می شود که مردم ناخواسته به شاهنشاه و تصمیات او وابسته باشند و در این میان نیز مردمانی هستند که برای تسریع در اجرای امور خود مجبور به چاپلوسی و تملق نیز می شوند . البته در همین سیستم امپراتوری شاهنشاهی ایرانیان ما شخصیت های عدالتخواه و بزرگی داشته ایم که امروز میتواند بهرترین الگوی کشور داری و قدرت برای ایرانیان باشد مانند : کیخسرو , کوروش بزرگ ( 559 - 528 پیش از میلاد ) , داریوش بزرگ ( 522 پیش از میلاد ), مهرداد بزرگ اشکانی ( 160 - 140 پیش از میلاد ) , تیرداد اشکانی ( 250 پیش از میلاد ) , اردوان بزرگ , اردشیر بابکان , شاپور اول ساسانی , شاپور ذوالکتاف , انوشیروان دادگر و . . .
از این روی باید به دور از هرگونه بغض و کینه شخصی با نگرشی منطقی به پیشینه نیاکان , نقاط مثب آنان را که میتواند در پیشرفت و اقتدار امروزی ایران تاثیر گذار باشد را هویدا کنیم و آن را با قواین مدرن و امروزی عملی سازیم و از سوی دیگر نقاط ضعف آنان که پایه های کشور را تضعیف میکرده و دودمان آنها را نیز بر باد میداده را بررسی کنیم و سران و بزرگوار کشور را از این ضعفهای گذشته بازداریم . هر زمان ایران و ایرانی به این منطق و خرد و اندیشه رسید که همه گذشته پیش از اسلام را یکجا تخریب یا ستایش نکند و تاریخ پس از اسلام را یکجا ستایش یا نکوهش نکند و فقط بر اساس شواهد تاریخی و مستندات قضاوت کند و نکات مثب کشور داری گذشتگان را ستایش کند و نقاط ضعفش را هم نکوهش کند آن زمان این کشور به بالاترین درجات فرهنگ و ترقی می رسد و آینده از آن ما خواهد بود . در غیر این صورت بایستی با تکرار اشتباهات گذشته روزگارمان را سپری کنیم و به قضاوتهای اشتباهات تاریخی که کیته های شخصی و عوامل بیگانه در آنها هویدا است تن بدهیم و هرگز به بن مایه حقیقی آنچه که در تمدن ایران بزرگ نیاکان به جای گذاشته اند دست پیدا نکنیم .
شادروان ملک الشعرای بهار

مردن اندر شجاعت ادبی / بهتر از چاپلوسی و جلبی
چاپلوسان سخن چین را ز درگه دور دار / چاپلوسی خرمن آزادگی را اخگر است​

باز می گردیم به عامل منفی چاپلوسی در فرهنک غنی ایرانی . به روشنی در ادارات , سازمانها , کشور داری و جامعه ایرانی این امر نمایان است . در ادارات و سازمانها پرسنل زیر دست با مدیران و قدرتهای بالاتر در سازمان برای رسیدن به اهداف خود با چاپلوسی و تملق رفتار میکنند . در صورتی که اهداف سازمانی هر شرکت رشد و ترقی آن سازمان و رضایت مشتری و در سطوح بالاتر نقش مثب در ارتقا یک کشور است . از این روی هر شخص با انجام وظایف به درستی میتواند به این مهم دست یابد و دیگر نیازی به تمل و چاپلوسی نخواهد بود . ولی متاسفانه با کاهش انجام وظایف در نزد پرسنل نیاز به تملق نیز بیشتر می شود و هم راندمان کاهش خواهد یافت و هم روابط غیر سازنده در آن سازمان رواج خواهد یافت . همچنین باید با توجه به فرهنگ مهر ورزی , دوستی و خونگرمی ایرانیان که شهرت جهانی دارد , فرهنگ تملق و چاپلوسی را باید از آن به درستی تفکیک کرد تا هرگز یکی خوانده نشود . در امور کشور داری ما ایرانیان نیز در گذشته و حال نیز متاسفانه فرهنگ ضد فرهنگی چاپلوسی بوده است و با دادن القاب بسیار بزرگ به پادشاه , نخست وزیر , سلاطین , وزرا و حاکمان وقت آنان را به درجه ای بسیار فراتر از یک انسان زمینی که برای خدمت به کشورش در آن پست و مقام است قرار میدهد و آنان را دچار توهم و شرایطی غیر منطقی میکنیم که شخص را از وظیفه خود دور می سازد . در حالی که پستها و مقامها در هر کشوری باید بر اساس لیاقت , تخصص , تعهد و خدمت به سرزمین و ملت تعیین شود و شخص برتر آن کشور چه پادشاه باشد یا نخست وزیر , سلطان , رئیس جمهور و . . . وظیفه ای سنگین بر دوش دارند ( مانند اداره یک کشور و پیشرفت و ترقی آن ملت ) که باید با جدیت تمام به آن عمل کند تا هم نامی نیک در تاریخ از خود به جای بگذارند و هم ملتی از وی راضی و خوشنود باشند و هنگامی که از مقامش کنار رفت مانند باقی انسانهای آن جامعه با وی برخورد شود و یک شخصیت ماورای انسان برای وی ساخته نشود . متاسفانه پایه این امر در تاریخ ما نهاده شده است که باید اصلاح گردد . مانند القاب تاریخی خدایگان شاهنشاه که نشان از فر ایزدی دارد . این القاب در جهان مترقی و رو به پیشرفت امروز پسندیده و منطقی به نظر نمی آید زیرا ما نیز باید با جهان پیش برویم . نه بایستی بی احترامی کنیم و نه اجرا بلکه فقط بایستی به دید یک فرهنگ که از نیاکان به جای مانده مورد احترام باشد .
با اینکه غربیان در توصیف احوال ملت ایران همیشه با کینه و بغض نوشته اند و تاریخ را به گونه های گوناگون تحریف کرده اند ولی در برخی موارد انتقادات آنها تقریبا روا می باشد :
سفیر فرانسه - آمده ژوبر ( 1847 - 1779 ) در این باره میگوید :
ایرانیان تملق زورگو را میکنند و ضرب المثلی دارند که میگوید : دستی را که نمی توانی ببری ببوس . در برخی موارد برای رسیدن به هدف باید دورویی و پیمان شکنی کرد . نامه ایران - حمید یزدان پرست - صفحه 848
چاپلوسی ایرانیان از دیدگاه شاردن :
ایرانیان متملق ترین ملتهای جهان هستند و برای رسیدن به مقاصد خویش نزد صاحب منصبان چنان خود را پست میکنند که در وصف نمی گنجد . آنها به گوینده چنین نشان میدهند که اندیشه آنها همان است که در دل وی میگذرد ولی پس از آنکه خرشان از پل گذشت به همه چیز پشت پا می زنند . نامه ایران - حمید یزدان پرست - صفحه 821
پس به قول نیاکان نیکتر آنست که :
شمع محفل شاهان شدن ذوقی ندارد / خوش آن شمع که روشن کند ویرانه ای را​
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: mahsa.

Marc0p0lo

New member
ضعف در مطالعه و عدم شناخت از تاریخ

حضرت حافظ

جام می گیرم و از اهل ریا دور شوم / یعنی از اهل جهان پاکدلی بگزینم
جز صراحی و کتابم نبود یار و ندیم / تا حریفان دغا را به جهان کم بینم​

ضعف در مطالعه و عدم شناخت از تاریخ نیز یکی دیگر از عوامل منفی در فرهنگ امروزی جامعه ایران می باشد . فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در ایران امروز بسیار پایین تر از شان ملتی است که یکی از تاثیر گذران ترین ملتهای جهان بوده است . کودکان را بایستی از سنین پایین به کتاب خواندن در زمینه های مختلف تشویق کرد . کتابهای علمی و تاریخی در راس همه کتابهایی هستند که میتواند آینده کشوری را پایه گذاری کند . در سایه علم و دانست تاریخ گذشتگان ملتی میتواند در امور سیاسی , فرهنگی و اخلاقی به سطحی بسیار شایسته دست یابد و ملتهای دیگر را نیز تحت تاثیر خود سازد . از این روی وظیفه هر ایرانی است که این فرهنگ را گسترش دهند تا ریشه جهل از تاریخ و تعصبات کورکورانه خشکانده شود و در زمینه علم و دانش نیز به سطح کمال دست یابد .
 

Marc0p0lo

New member
کاهش معیارهای اخلاقی


کاهش معیارهای اخلاقی در ایران امروز موجب شگفتی نه تنها ایرانیان اهل خرد و اندیشه شده است بلکه موجب شگفتی پژوهشگران جهان که در مورد ایران و فرهنگ ایرانی نیز خدمت میکنند نیز شده است . زیرا سرزمین و فرهنگ ایرانی یکی از پایه های اصلی شکل گیری اخلاق و ادب جهانی محسوب می شود و این به درستی بر همه پژوهشگران بی طرف غرب روشن می باشد . برای نمونه به چند مورد کوتاه که نشان از کمرنگ شدن این ادب و فرهنگ غنی شده است اشاره میکنیم : ملتی که بیش از سه هزار سال پیش ( به پیروی از دستورات اشو زرتشت ) بیرون انداختن آب دهان در کوچه و بازار و رودخانه ها برایش بسیار زشت و زننده محسوب میشده است و هرگز به این امر غیر اخلاقی تن نمی داده امروز به راحتی نه تنها در خیابان و مکانهای سر پوشیده بلکه در مکانها ارزشمند باستانی و دینی نیز چنین میکنند و فراتر از آن در سطح بین المللی نیز همچون غربیان در زمینهای وزرشی به روی زمین ورزش که میلیون ها انسان نظاره گر آنها است آب دهان به زمین می افکنند !!! بایستی با جدیت کودکان را از سنین کم به دوری از این فرهنگ غلط سفارش نمود تا نسل به نسل به مرور زمان باردیگر فرهنگ اصیل ایرانی نهادینه شود .
کاهش معیارهای اخلاقی در شروع یک زندگی زناشویی و یا حتی آغاز دوستی بین دو جنس مخالف : متاسفانه امروزه در جامعه ایران مواردی دیده می شود که حکایت از تغییر فرهنگ ایرانیان و نزول شدید معیارهای انسانی ملت ما دارد . پایه های یک زندگی مشترک که بایستی بر اساس مهر , عشق و خواستن طرفین گذاشته شود امروزه در نزد بسیاری از جوانان بر اساس معیارهای مالی گذاشته می شود . متاسفانه این امر بیشتر در نزد زنان ایران گسترش چشم گیری پیدا کرده است و معیار اصلی سنجش افراد مختلف از نزد برخی آنها نوع لباس , مارک لباس ,خودروی سواری , محل قرار گرفتن منزل افراد و . . . می باشد . تجمل گرایی , پدیده چشم و هم چشمی در زندگی مدرن امروزی بیش از پیش نمایان شده است و زندگی برخی از ما ایرانیان را در حد زندگی حیوانی کاهش داده است . در نتیجه این نوع زندگی , اخلاق و معنویات و کردار نیک به کلی از ما دور می گردد و نه تنها به خود آسیب می زنیم بلکه در جامعه نیز موج منفی اخلاقیات را گسترش می دهیم . حاصل این شیوه زندگی کردن استرس و پریشانی اعصاب و درگیری با هم نوعان خود می باشد .
شادروان پروین اعتصامی

احمق کتاب دید و گمان کرد عالم است / خودبین بکشتی آمد و پنداشت ناخداست​

صائب تبریزی

افتادگی بر آورد از حاک دانه را / گردنکشی به خاک نشاند نشانه را​

گسترش منیت و خودپسندی در جامعه :
امروزه یکی از معضلات شخصیتی در جامعه ما خود بزرگ بینی برخی افراد , من و منیت ها , غرور کاذب و به دیده حقارت نگاه کردن به دیگران است . این مشکل به دو دلیل عمده در شخصی نمایان می گردد . یک فقر دانش کافی که موجب می گردد شخص خود را بالاتر از دیگران ببیند . دو عقده های گذشته در زندگی آن فرد . با اینکه این افراد درصد بسیار کمی از جامعه ایرانی را شکل میدهند و افراد از آنها دوری میکنند ولی به هر روی بایستی در جهت برطرف کردن این معضل یا دوری گزیدن از آن تلاش کرد . اگر این افراد به مسئله مطالعه و دانستن تاریخ اندکی می پرداختند متوجه می شدند که بزرگان جهان پس از کسب مقام و منزلت جهانی خود به درجه ای رسیدن که فهمیدن هیچ دلیلی برای تحقیر دیگران و غرور کاذب وجود ندارد . خیام فیلسوف در این باره می فرماید :

هرگز دل من ز علم محروم نشد / کم ماند ز اسرار که معلوم نشد
هفتاد و دو سال فکر کردم شب و روز / معلومم شد که هيچ معلوم نشد
.........
يک چند بکودکي باسـتاد شديم / يک چند به استادي خود شاد شديم
پايان سخن شنو که ما را چه رسيد / از خاک در آمديم و بر باد شديم​

و یا این سخن حضرت حافظ که اینچنین می فرماید :

ای دل مباش یک دم خالی ز عشق و مستی / وان گه برو که رستی از نیستی و هستی
گر جان به تن بینی مشغول کار او شو / هر قبله ای که بینی بهتر ز خودپرستی​

و یا ماجرایی که حضرت مولانا در دیوان شمس تبریزی میفرماید : شبی تاجری به درب منزل فرزانه ای کوبید . آن بزرگ پاسخ داد که هستی ؟ تاجر گفت : من هستم درب را بازکن . شخص درب را باز نکردن و تاجر بازگشت . پس از چند وقت پرسه و جو پیرامون این کار پاسخ را یافت . بار دیگر به منزل آن مرد فرزانه مولانا رفت و درب را کوبید . مرد پاسخ داد که هستی ؟ تاجر پاسخ داد هیچ هستم . مرد درب را باز کرد و تاجر متوجه شد که انسانیت و مقام انسانی فراتر از ثروت و مال افراد است .
جیمز موریه در این باره میگوید : یرانیان لبریز از خودپسندی هستند و شاید بتوان گفت کمتر مردمانی هستند که اینچنین به خود اهمیت میدهند و برای خود ارزش قائل باشند . نامه ایران - حمید یزدان پرست - صفحه 745
( البته ایرانیان بدلیل آنکه یکی از پایه گذاران فرهنگ و تمدن بشری هستند بهمین جهت شایسته بهترین ها می باشند ولی خود پسندی و غرور و برتر دانستن خود نسبت به دیگر امری غیر اخلاقی است که باید برای برطرف کردن آن کوشش نمود . )
 

Marc0p0lo

New member
بی دقتی ما ایرانیان

بی دقتی و عدم تمرکز به مسائل پیرامون مان عاملی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت . زیرا با هوش و ذکاوتی که ملت ایران در طول تاریخ از خود نشان داده است جای شگفتی است که نباید امروز بسیار مدرن از وضعیت کنونی باشد !! یکی از این عوامل عدم پیشرفت برابر با جهان مدرن , بی دقتی خود ما ایرانیان است که به روی مسائل دقت و تمرکز کافی نداریم و به سادگی از کنار بسیاری از این مسائل میگذریم . برای نمونه هنگام سخن گفتن با دوستان و همکاران خود کمتر دیده می شود شخص مقابل ما به دقت به سخنان ما گوش فرا دهد . اگر به ذهن او رجوع کنیم می بینیم که وی یا به مسائل دیگری می اندیشد و یا بیشتر در اندیشه پاسخ دادن به مسئله مطرح شده ماست و بدون آنکه به جزئیات سخنان ما گوش بدهد فقط به پاسخ خود می اندیشد . این عامل مخرب در صنعت ایران موجب خساراتهای سنگین , دوباره کاری , عقب افتادن از تکنولوژی جهان و زائد شدن نیروهای کاری و . . . میگردد . در سیاست داخلی و خارجی موجب می شود تا مسائل حساس و سود رسان در سطح ملی را کمتر دقت و تمرکز کافی برایش داشته باشیم . مسائلی که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه باید موشکافی شود و برای کوچترین تحرکات ضد ایرانی کشورهای دست نشانده منطقه ای و فرا منطقه ای پاسخی قطعی و جدی داده شود و سیاستهای درست و منطقی همگام با منافع ملی کشور به آن داده شود . همچنین در زندگی شخصی ما ایرانیان , معاشرت روزمره و بیشتر از همه در نزد دانشجویان و متخصصان و کاردانان کشور چهره مخرب خود را بیش ازپیش نمایان می سازد .
امید است با دقت و هوشیاری و تمرکز بیشتر از گذشته , ما ایرانیان پیش به سوی کشوری سربلند و سرافراز گام برداریم و همگی دست در دست هم انقلاب فرهنگی بزرگی را در کشورمان ایجاد کنیم تا باردیگر الگوی اخلاقی , پیشرفت و تمدن جهان شویم . جهانی که امروز تشنه اخلاق و فرهنگ و تمدن اصیل و ناب معنوی است . ایران و ایرانی میتواند در چنین جایگاه رفیعی قرار گیرد . باشد که چنین شود .
 

Marc0p0lo

New member
درود
جامعه ی امروز ایران دارای مشکلات زیادی در زمینه ی فرهنگ است که حاصل از خود بی خبری و بیگانه پرستی است در این تاپیک می خواهیم به بحث در مورد این معظلات و راه های مقابله و یا اصلاح آن بپردازیم.
دوستان عزیز من اندیشه های نوین خویش را با دگران تقسیم کنید و بر شمارید مشکلات فرهنگی را که ماروز کمر ایرانی را خمیده ساخته
این مشکلات را به صورت موردی بر شمرید و راه های مقابله و اصلاح را از دید خود ارایه دهید؟
 

TaTi

مدیر بخش
معضل شماره 1: مصرف بی رویه ی انرژی

سلام مارکوی عزیز و ممنونم بابت دعوت شما در این تایپیک بسیار مفید...

به نظر من یکی از اساسی ترین مشکلات مرتبط با فرهنگ ما ایرانی ها مصرف بی رویه ی انواع انرژی هاست ...

از برق و آب و گاز گرفته ... تا مخابرات و سوخت و .....

در بسیاری از کشورهای پیشرفته ، مردم ، منابع انرژی رو از شرکت های خصوصی خریداری می کنند

و به هر خ به اندازه ی ابعادش ، انرژی مورد نظر ، فروخته میشه

و اینطوری سرانه ی مصرف هر خ رو تحت کنترل دارن !

و برای کسایی که مصرف بهینه داشتن در دوره ی خرید بعدی تسهیلات یا جوایزی تعلق می گیره (مثلا کاهش قیمت ها)

و برای افراد پر مصرف هم جریمه و افزایش بها...!

و پس از گذشت سالها این رویه باعث شده که مردم با احتیاط بیشتری از انرژیه تحت اختیارشون استفاده کنن!!

یکی که از اون ور میاد اینجا می بینه ملت اینطوری ریختن تو خیابون و سوخت رو دود می کنن تو هوا ...

یا تو مهمونیامون اینقدر بریز و بپاش مواد غذایی یا برق و آب و ... داریم ، با دهان باز بهمون نگاه می کنه...!:5:

خداییش از صب که پا میشیم چقدر بریز و بپاش انرژی ها رو داریم!
این هوایی که ما امروز تو شهرهای بزرگمون تنفس می کنیم تو برمینگهامِ فوق صنعتی هم وجود نداره!!!:shocked:

نمی دونم داریم چکار می کنیم ...! :p7977cujr38iyymsu8:

کاش یه کم به فکر آیندگانمون بودیم...!
:riz277:
 
آخرین ویرایش:

padide

New member
ببخشید نمیخوام بحث سیاسی بشه ولی این مشکلات امروزه که کم هم نیست مسئولش دولته یه جورایی مردومو از فرهنگ اصلی و اصیل خودشون دور کردن و تبدیل به مردمی عقده ای کردن.
 

Marc0p0lo

New member
سلام مارکوی عزیز و ممنونم بابت دعوت شما در این تایپیک بسیار مفید...

به نظر من یکی از اساسی ترین مشکلات مرتبط با فرهنگ ما ایرانی ها مصرف بی رویه ی انواع انرژی هاست ...

از برق و آب و گاز گرفته ... تا مخابرات و سوخت و .....

در بسیاری از کشورهای پیشرفته ، مردم ، منابع انرژی رو از شرکت های خصوصی خریداری می کنند

و به هر خ به اندازه ی ابعادش ، انرژی مورد نظر ، فروخته میشه

و اینطوری سرانه ی مصرف هر خ رو تحت کنترل دارن !

و برای کسایی که مصرف بهینه داشتن در دوره ی خرید بعدی تسهیلات یا جوایزی تعلق می گیره (مثلا کاهش قیمت ها)

و برای افراد پر مصرف هم جریمه و افزایش بها...!

و پس از گذشت سالها این رویه باعث شده که مردم با احتیاط بیشتری از انرژیه تحت اختیارشون استفاده کنن!!

یکی که از اون ور میاد اینجا می بینه ملت اینطوری ریختن تو خیابون و سوخت رو دود می کنن تو هوا ...

یا تو مهمونیامون اینقدر بریز و بپاش مواد غذایی یا برق و آب و ... داریم ، با دهان باز بهمون نگاه می کنه...!:5:

خداییش از صب که پا میشیم چقدر بریز و بپاش انرژی ها رو داریم!
این هوایی که ما امروز تو شهرهای بزرگمون تنفس می کنیم تو برمینگهامِ فوق صنعتی هم وجود نداره!!!:shocked:

نمی دونم داریم چکار می کنیم ...! :p7977cujr38iyymsu8:

کاش یه کم به فکر آیندگانمون بودیم...!
:riz277:

سپاس از اینکه دعوت بنده رو قبول کردین و در این تاپیک شرکت کردین
بله درست میفرمایید یکی از دلایل میتونه همین مصرف بی رویه انرژی باشه ....
در کشور ما به صورت نامحدود و ارزان انرژی در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیره همین باعث میشه که ما کمتر قدرش رو بدونیم استفاده از انرژی های جایگزین مثل انرژی های تجدید پذیر و خورشیدی به علت هزینه بالا و پشتیبانی نکردن دولت مقرون به صرفه نیست.
در کشور آلمان که یک کشور صنعتی در اروپاست کنتر های دو طرفه در منازل نصب شده نحوه عملکردش به این صورته که مردم از انرژی خورشید برق تولید می کنن و در منزل مصرف می کنن و مازاد مصرفشون رو وارد سیستم برق شهری می کنن در واقع دولت مازاد مصرف رو از مردم خریداری می کنه.
 

Marc0p0lo

New member
ببخشید نمیخوام بحث سیاسی بشه ولی این مشکلات امروزه که کم هم نیست مسئولش دولته یه جورایی مردومو از فرهنگ اصلی و اصیل خودشون دور کردن و تبدیل به مردمی عقده ای کردن.

سپاس از شرکتتون در بحث

همه تقصیر ها رو هم نمیشه انداخت گردن دولت قبول دارم بخش از وظیفه فرهنگ سازی به عهده دولت و رسانه ها است ولی مردم هم خودشون مقصر هستن چه بسا بخشه عمدش باعثش مردم باشن.
اینکه ما زباله داخل خیابان میریزیم و شب و نصفه شب،کنار بیمارستان بوق میزنیم و ..... بسیاری مشکلات دیگه مسبب رو نمیشه دولت دانست.
 

padide

New member
سپاس از اینکه دعوت بنده رو قبول کردین و در این تاپیک شرکت کردین
بله درست میفرمایید یکی از دلایل میتونه همین مصرف بی رویه انرژی باشه ....
در کشور ما به صورت نامحدود و ارزان انرژی در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیره همین باعث میشه که ما کمتر قدرش رو بدونیم استفاده از انرژی های جایگزین مثل انرژی های تجدید پذیر و خورشیدی به علت هزینه بالا و پشتیبانی نکردن دولت مقرون به صرفه نیست.
در کشور آلمان که یک کشور صنعتی در اروپاست کنتر های دو طرفه در منازل نصب شده نحوه عملکردش به این صورته که مردم از انرژی خورشید برق تولید می کنن و در منزل مصرف می کنن و مازاد مصرفشون رو وارد سیستم برق شهری می کنن در واقع دولت مازاد مصرف رو از مردم خریداری می کنه.
بی انصافی نکنیم تو شهر ما نزدیک دوساله یه سری چراغایی تو خیابونا نصب کردن که یک صفحه خورشیدی کوچیک داره تو روز انرژی خورشید و میگیره و شبا روشنه.استفاده از انرژی خورشیدی شروع شده ولی هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده.
 

padide

New member
سپاس از شرکتتون در بحث

همه تقصیر ها رو هم نمیشه انداخت گردن دولت قبول دارم بخش از وظیفه فرهنگ سازی به عهده دولت و رسانه ها است ولی مردم هم خودشون مقصر هستن چه بسا بخشه عمدش باعثش مردم باشن.
اینکه ما زباله داخل خیابان میریزیم و شب و نصفه شب،کنار بیمارستان بوق میزنیم و ..... بسیاری مشکلات دیگه مسبب رو نمیشه دولت دانست.
ولی بازم بیشترش بر میگرده به دولت. اگه یه برنامه درست برای فرهنگ سازی تو جامعه داشتن الان وضع این نبود.
 

Marc0p0lo

New member
بی انصافی نکنیم تو شهر ما نزدیک دوساله یه سری چراغایی تو خیابونا نصب کردن که یک صفحه خورشیدی کوچیک داره تو روز انرژی خورشید و میگیره و شبا روشنه.استفاده از انرژی خورشیدی شروع شده ولی هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده.
بله اقداماتی انجام گرفته ولی با توجه ایده آل های ما و پتانسیل کشور کافی نیست!
هیچ گونه سوپسیتی به شرکت های خصوصی که در همین زمینه فعالیت دارن تعلق نمی گیره متاسفانه بنده خودم در این زمینه فعالیت داشتم و از مشکلاتی که بر سر راه این چنین شرکت ها قرار داره اطلاع کافی دارم.

ولی بازم بیشترش بر میگرده به دولت. اگه یه برنامه درست برای فرهنگ سازی تو جامعه داشتن الان وضع این نبود.
نمونش همین تاپیک شما پیگیرش باش ببین چند نفر این مطالبو تا اخر میخونن و توی بحث شرکت می کنن ....
این هم تقصیر دولته؟
 

padide

New member
خب نه تا این حد ولی من میگم کی این بلا سر مردم آورده دلیل اول درست خود مردمن ولی دولتم این بستر و تو جامعه براشون فراهم کرده.
 

Marc0p0lo

New member
خب نه تا این حد ولی من میگم کی این بلا سر مردم آورده دلیل اول درست خود مردمن ولی دولتم این بستر و تو جامعه براشون فراهم کرده.

ما میتونیم خودمون دست به دست هم بدیم و بدون نیاز به دولت فرهنگ سازی کنیم
یه مدتی توی شهر تراکت هایی چاپ میشد و درش نکاتی رو گوش زد می کرد نکات خیلی ساده در مورد شهر مثلا اینکه در پارک ها زباله ریخته نشه
هنگام رانندگی گذشت داشته باشیم
.....
همین مسائل خیلی ساده رو نوشته بودن به صورت فهرست وار و در سطح شهر پخش کرده بودن ما هم میتونیم همین اقدامات رو حالا در محیط های کوچک تر مثلا خانواده مدرسه ،دانشگاه و ... انجام بدیم.
به نظر شما چه مسائل دیگری وجود داره که میتونیم بگیم در اینجا؟
یکیش رو تاتی عزیز گفت مورد یا موارد دیگری به ذهنتون میرسه ؟
 

padide

New member
نمیدونم موثر هست یا نه. رشته من بهداشت محیطه. هر وقت بیرون شهر یا پارک میرم اجازه نمیدم که از اعضای خانواده آشغال بیرون بریزن گاهی اوقات با دختر عموم دستکش دستمون میکنیم و آشغالای بقیه رو هم جمع میکینم الان چند وقتی هست بیرون که میریم خانوادم بدون اینکه من بهشون بگم خودشون رعایت میکنن. البته این کار و بعد از دوسال براشون عادت شد.
مردمم به نظرم باسد با رفتارمون بهشون آموزش بدیم که خوب کار خیلی سختیه.
 

sa@@ra

New member
همه جا گفته میشه ایران با فرهنگ غنی با ریشه ای از فرهنگ دوستی و.... اما عملا خود کشورمون از این ففط واسه یه حربه استفاده میکنه
کتابای تاریخ روز به روز کم و کم میشن از تاریخ ایران کاسته و به تاریخ اعراب افزوده میشه
یکی از مشکلات ما از همین سلایق فرهنگی با بهتره بگم خودخواهی های قرهنگی ناشی میشه که مردم و با اصل و ریشه خودشون نامانوس کرده
واسه فرهنگ ساری بهترین حا بعد از خانواده کچاست؟مدرسه
اما مدارس ما ضعیف کتابهای درسیمون ضعیقتر
بچه هارو مثال ماشین تایپ بار میارن که فقط تکالیف تعیین شدشونو انجام بدن
دریف از بر انگیختن حس خلاقیت کودک تشویقش به کتاب خوندن
اما متاسفانه مدرسه واسه خیلی جای ترس و درجا داره
حتی خیلی از افراد موفق خالی از این خلافیتهان
تا چیزی میشه بفیه کشورها مقصرمیشن که ما پیشرقت نکردیم
که ما عقب مونده ایم
یکی از مشکلای دیگه هم اینکه به جای استفاده از فرهنگای خوب همین کشورهای به اصطلاح دشمن روحیه تنفر و بدی در همه جا میفته

.......
 
آخرین ویرایش:

nuter.93

New member
به نظرم برجسته كردن ارزشهاي ديني هم ميتونه موثر باشه جون فرهنك بازتاب اعتقادات دروني فرده_ از طرفي يه حديثي هم ميكه از دري كه فقر وارد بشه از در ديكه دين خارج ميشه_ از اونجايي كه دين و اعتقادات فكري و فرهنك باهم عجين هستند بس شايد تقويت شرايط اقتصادي بتونه تو رشد فرهنكي كشور مفيد باشه_ كما اين كه غناي فرهنكي ايران در دوراني كه قدرت اقتصادي و نظامي بيشتري در دنيا داشته بيشتر بوده_جمع بندي: به نظر من دين و اقتصاد دو ركن مهمه در تعالي فرهنكي كشورمونه كه البته همراه شدن اين دو با هم اثر سينرزيست بو بيشرفت فرهنكي داره
 

sakar

New member
سلام
تایپیک عالیه و میشه خیلی معضلات جامعه رو اینجا گفت دستتون درد نکنه
"امورزی" منظورتون چیه؟همون "امروزی" ؟
من پستای اواو خوندم 2 چیز خیلی واسم جالب بود
- کردستانات

. زیرا ایرانیان به نسبت هر مهمان و بر حسب شخصیت و احترام شخص متقابل به وی ارج می نهند . ایرانیان بر این باورند که اگر بر مهمان بیش از ارزش وی ارج نهی گویی به او توهین کرده ای .
[/CENTER]

و این جمله واقعا واسم جالب بود نشنیده بودم تا حالا
 

sakar

New member
آنان زمانی که کوچه ها به یکدیگر می رسند یکدیگر را می بوسند . اگر هر دو شخص از یک طبقه باشند لبهای یکدیگر را می بوسند . اگر یکی پایین تر از دیگری باشد صورت یکدیگر را می بوسند .

هیچگاه در مهمانی , انجمن ها و بزم ها بالای مکان منشین و آنرا به بزرگان ده .
[/CENTER]


نحوه ی بوسیدن !!!!!!!!!!! ینی واقعا این رسم ایرانیاس ینی الان همه فک میکنیم از یه طبقه یکسان نیستیم که صورت همدیگه رو میبوسیم


قسمت دوم هم که الان داره کمرنگتر میشه کوچکترا بالا میشینن
 
بالا