شایع ترین عارضه ناشی از مصرف فرآورده های آرایشی

maxin

Well-known member
ضایعات آکنه روی پیشانی، گونه و بینی از شایعترین عوارض مصرف لوازم آرایشی غیر استاندارد است. استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد، با تحریک بیش از حد غدد چربی روی پوست همراه است؛ به طوری که حتی در اشخاصی که زمینه ژنتیکی ابتلا به آکنه را ندارند، مصرف این فرآورده ها باعث بروز مشکل آکنه می شود.
خارش، پوسته ریزی و التهاب پوست از دیگر عوارض مصرف فرآورده های غیر استاندارد آرایشی است و خصوصا در افرادی که پوست حساسی دارند، این عوارض با شدت بیشتری نمایان شده و تا مدت زمان نسبتا طولانی نیز باقی می ماند.

برخی از لکه های پوستی ناشی از مصرف لوازم آرایشی دائمی بوده و دیده شده که پودرهای آرایشی غیر استاندارد، به مرور زمان لک های تیره ای روی پوست صورت ایجاد می کنند که تنها با روشهایی از قبیل لیزر رفع می شوند.

آزمایش مقداری از فرآورده های آرایشی روی پوست بازو بهترین روش امتحان کیفیت این لوازم است و در این صورت چنانچه با گذشت ۱۸ تا ۲۴ ساعت هیچگونه التهاب، خارش و قرمزی در محل دیده نشود می توان از آن محصول استفاده کرد.

همچنین فتالات مادهای شیمیایی است که برایِ انعطاف پذیر کردنِ محصولات به کار میرود که در دو مطالعه مشاهده شده است که قرارگیری در معرضِ فتالات ممکن است به ناهنجاری هایِ رشدی در جنینِ نر منجر شود، مانندِ تغییرِ سطحِ هورمونها و یا کاهشِ اندازه آلتِ تولید مثل.

این ماده در اسباب بازیها، بسته بندیِ موادِ غذایی، برخی محصولاتِ زیبایی، مانندِ لاکِ ناخن، شامپو و صابون یافت میشود.

البته سازمانِ جهانیِ بهداشت اظهار میکند که هنوز شواهدِ کافی در این زمینه ریسک این ماده برایِ سلامتِ انسان وجود ندارد.

اگر در موردِ این ماده نگران هستید به دنبالِ محصولاتِ زیباییِ فاقدِ این ماده بگردید. شما میتوانید با این نامها به دنبالِ این ماده در محتویاتِ محصولات آرایشی بگردید: فتالات (دی بوتیل فتالات، دی متیل فتالات، دی اتیل فتالات)، بوتیل استر، یا پلاستیسایزر.

قابلِ توجه است که فتالات در کفپوشها، پرده حمام، بسته بندی مواد غذایی و بسیاری از اجزایِ زندگیِ مدرن وجود دارند. اما عدمِ استفاده از لوازم و محصولاتِ آرایشی و زیبایی فاقدِ فتالات ریسکِ کلی مشکلاتِ سلامتی را کاهش میدهد.

نگران پارابن نیز باشید:

پارابن رایجترین ماده نگه دارنده موجود در محصولاتِ آرایشی، مرطوب کنندهها و فرآورده هایِ مراقبت از مو است. در یک مطالعه در تومور هایِ سینه ماده پارابن دیده شد، اما هنوز مشخص نشده است که این ماده موجبِ سرطان میشود.

مطالعاتِ دیگر اظهار داشته اند که ایجادِ سرطان توسط مقادیرِ ناچیزِ پارابن موجود در لوازم آرایشی، امری نامعقول است.
 

biosta

Well-known member
سلام
با تشکر از مطلبی که گذاشتید
اگر منبع مطلب را می گذاشید خیلی بهتر می بود بهرحال به نوشته تان اعتبار می دهد
همچون مقاله ای که هر چقدر هم خوب نوشته شده باشد چقدر اعتبار خواهد داشت اگر بدون رفرنس باشد .
 

maxin

Well-known member
آقای بیوستا اینو جایی خوندم گفتم بذارم مفیده...منبعش رو پیدا نکردم...ولی میپرسم بود، حتما میذارم.
 
بالا