سیستوگرام چیست ؟ استفاده، عوارض جانبی، روش، نتایج

urologykarami

New member
[h=2]یک سیستوگرافی یک معاینه پزشکی است که مستلزم دستیابی به تصاویری از مثانه ادراری با اشعه ایکس است. این معاینه عمدتا برای تشخیص مشکلات مثانه استفاده می شود و توسط یک رادیولوژیست با کمک یک تکنسین اشعه ایکس انجام می شود.[/h][h=3]هدف آزمون سیستوگرام[/h]سیستولوژی اغلب برای تشخیص ریفلاکس ادرار، همچنین به عنوان ریفلاکس vesicoureteral یا ریفلاکس به کار می رود. این بیماری اغلب با عود مجدد ادراری (UTIs) مشخص می شود. اگر شما در مورد آن شکایت دارید و پزشک شما مشکوک است که ممکن است ریفلاکس ادرار داشته باشد، او یک سیستوگرام را سفارش می دهد.
اگر شما گزارش کرده اید که آسیب به ناحیه لگن شما دیده شده است ، برای اطمینان از این که مثانه شما پاره نشده است و هیچ آسیب ساختاری برای آن وجود ندارد، پزشک شما ممکن است این آزمایش را سفارش دهد . همچنین با داشتن مشکلات ادرار کردن، ادرار دردناک کردن، خون در ادرار و ادرار مکرر، ممکن است دکتر شما مشکوک به پولیپ مثانه یا تومور شود و ممکن است به شما یک سیستوگرام تجویز نماید.
قبل یا بعد از عمل جراحی ستون فقرات، پزشک ممکن است بخواهد با مشکلات عصبی که ستون فقرات را به مثانه وصل می کند، پروب را بررسی کند و برای انجام این کار از یک سیستوگرافی استفاده شود.
[h=3]محدودیت های سیستوگرام[/h]توجه داشته باشید که یک سیتوگرام نمیتواند برای تشخیص هر مشکل خاصی که شامل مثانه شما باشد، استفاده شود. پزشک شما به طور استراتژیک، بر اساس علائمی که در حال حاضر و سابقه پزشکی شما دارد، توصیه خواهد کرد.
[h=3]آزمون های مشابه سیستوگرام[/h]یک سیستوگرام بسیار شبیه به سیستوسکوپی است که از لحاظ شرایطی که برای شناسایی و تشخیص آنها مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، آنها روش های مختلفی دارند.
با استفاده از سيستوسکوپي، اشعه ايکس براي تجسم مثانه استفاده نمي شود. در عوض، یک لوله نازک از طریق باز کردن ادرار به مثانه شما وارد می شود و یک دوربین کوچک که به لوله متصل است (یک سيستوسکوپ) پزشک را به آنچه او نیاز دارد می رساند.
urologykarami-cystogram3.jpg
[h=3]خطرات و اختلالات سیستوگرام[/h]خطر ابتلا به عفونت مثانه پس از سيستوگرافي وجود دارد اما اين نادر است. تمام مواد مورد استفاده باید استریل باشند. کاتتر که در حین آزمایش وارد مثانه شما می شود، ممکن است باعث خونریزی و / یا خون در ادرار شما شود. این یک علت برای نگرانی نیست - پزشک شما توضیح می دهد که چقدر زمان طول می کشد، چه مقدار خونریزی طبیعی است و تا چه زمانی باید خونریزی انجام شود.
از آنجا که این معاینه شامل استفاده از اشعه ایکس می شود، شما در معرض تابش قرار خواهید گرفت. خوشبختانه، سطح رادیواکتیویتی که در معرض آن قرار می گیرید، حداقل است و در هر صورت نباید عوارض جانبی داشته باشد. با این حال، اگر در گذشته از اشعه ایکس پزشکی استفاده کرده باشید، باید در مورد آن به پزشک خود بگویید.
[h=3]درگیری های سیستوگرام[/h]اگر حامله باشید، توصیه نمی شود که سیستوگرام را تجویز کنید، زیرا قرار گرفتن در معرض تابش در دوران بارداری می تواند منجر به نقص در زایمان شود. شما باید به پزشک خود اطلاع دهید که در هر حال ممکن است باردار باشید.
افراد مبتلا به حساسیت یا آلرژی به دارو و رنگ کنتراست ممکن است قادر به انجام این معاینه نباشند. قبل از هر گونه اقدامی ، آلرژی غذایی و داروهای خود را به پزشک خویش بازگو نمایید.
سابقه پزشکی کامل شما باید برای پزشک شما در دسترس باشد. ممکن است شرایط خاصی وجود داشته باشد یا فاکتورهای خطرناکی وجود داشته باشد که قبل از دستور سيستوگرام به بررسی و بحث نیاز دارد.
[h=3]قبل از آزمون سیستوگرام[/h]هنگامی که دکتر شما این آزمایش را توصیه می کند می توانید انتظار داشته باشید که در مورد وضعیت پزشکی، بیماری های اخیر و وضعیت فعلی سلامت، از جمله هر گونه دارو یا مکمل که در حال حاضر مصرف می کنید صحبت کنید. شما باید هرگونه آلرژی را که ممکن است به داروهایتان، ید، رنگ کنتراست و یا لاتکس دارید برای پزشک خود اعلام کنید.
دکتر شما به شما دستورالعمل های روشنی در مورد چگونگی آماده شدن برای آزمون ارائه می دهد. گاهی اوقات، اما نه همیشه، آزمایش نیاز به فقط نوشیدن مایعات در روز آزمون و نخوردن غذا است. این ممکن است شامل استفاده از ملین ها یا نیاز به تنقیه باشد.
از شما خواسته می شود که یک فرم رضایت نامه را در دفتر دکتر یا در محل معاینه امضا کنید. شما باید فرم را با دقت بخوانید و در مورد قسمتهایی که مشخص نیست در مورد آنها سوال کنید.
[h=3]زمان سنجی[/h]امتحان واقعی می تواند تا یک ساعت طول بکشد. قبل از انجام این روش، مسئول رادیوگرافی در مورد وضعیت سلامت و هرگونه آلرژی سوال می کند. اگر قبلا فرم رضایت نامه را در دفتر دکتر پر نکرده اید ، باید انتظار داشته باشید تا زمان پر کردن و امضای آن قبل از آزمون باشد.
[h=3]محل[/h]یک سیستوگرام معمولا در بخش رادیولوژی بیمارستان وجود دارد.
[h=3]غذا و نوشیدنی[/h]این بستگی به دستورالعملهایی است که پزشک شما به شما داده است. بعضی از پزشکان ممکن است اصرار داشته باشند که شما غذا نخورید و فقط در طول روز مایعات بنوشید، در حالی که دیگران ممکن است بر اساس مورد منحصر به فرد شما چنین تجویزی ننمایند.
[h=3]همراه بیمار[/h]از آنجا که یک سیستوگرام شامل هیچ بیهوشی یا آرام بخش نیست، لازم نیست که با یک دوست یا عضو خانواده بروید. شما قادر خواهید بود خودتان به شخصه به خانه بروید .
urologykarami-cystogram-1024x683.jpg
[h=3]در طول آزمون سیستوگرام[/h][h=4]پیش آزمون[/h]مسئول رادیوگرافی تمام مراحل را برای شما توضیح می دهد. او همچنین هر سوالی و یا نگرانی شما را پاسخگو خواهد بود.
ممکن است لازم باشد که فرم رضایت نامه خود را پر کنید و امضای خود را برای انجام معاینه انجام دهید.
از شما خواسته می شود که لباس مخصوص بیمارستان را بپوشید و لباس هایتان را تعویض نمایید.
[h=4]در طول آزمون[/h]به طور کلی، در اینجا چیزی است که می توانید انتظار داشته باشید.
1- از شما خواسته خواهد شد که به صورت طاق باز ، روی میز اشعه ایکس دراز بکشید.
2- پرستار ممکن است منطقه تناسلی شما را شستشو دهد یا تمیز کند.
3- رادیولوژیست یک کاتتر کوچک را به مجرای ادرار (مجرای ادرار شما باز می شود) را وارد می کند . کاتتر ممکن است جهت نگهداری و تکان نخوردن به جایی از ران یا پوست شما با استفاده از چسب چسبانیده شود . وقتی سوند در حال جابجایی است، ممکن است احساس ناراحتی یا ناخوشایندی کنید، آنچه را که احساس می کنید، با تکنسین مطرح نمایید .
4- رادیولوژیست مثانه شما را با مایع کنتراست (اشعه ایکس) از طریق کاتتر پر می کند. رنگ اشعه ایکس باعث می شود که اندام شما روی اشعه ایکس قابل مشاهده باشد.
5- رادیولوژیست عکس های اشعه ایکس را می گیرد. از شما خواسته می شود که به جایگاه های مختلف حرکت کنید تا رادیولوژیست بتواند دیدگاه های بهتر از اندام شما را ببیند.
6- کاتتر پس از آن حذف خواهد شد، و شما مجاز به استفاده از توالت هستید. ممکن است که پس از بازگشت از توالت، با یک اشعه ایکس نهایی تصویری برداشته شود تا رادیولوژیست بتواند بررسی کند که آیا مثانه خود را کاملا خالی کرده اید یا هنوز رنگ کنتراست در آن وجود دارد.
[h=4]پس از آزمون[/h]پس از این معاینه، هیچ خرابی وجود ندارد و می توانید بلافاصله پس از آن به زندگی منظم خود بازگردید.
پس از آن به مرور زمان وقتی سعی می کنید ادرار کنید احساس سوزش کمتری خواهید داشت. این طبیعی است و در عرض 12 تا 24 ساعت حل خواهد گشت . شما باید برای بقیه روز بیشتر آب و مایعات بنوشید تا هر گونه از رنگ های اشعه ایکس باقی مانده را خارج نمایید . این همچنین به جلوگیری از عفونت کمک می کند.
اگر متوجه خونریزی یا تب و یا مشکل ادرار شده اید، باید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.
urologykarami-cystogram2.jpg
[h=3]تفسیر نتایج آزمون سیستوگرام[/h]رادیولوژیستی که این معاینه را انجام داده است نتایج آزمایش شما را تفسیر و گزارش را به دکتر شما ارسال می کند. نتایج و گزارش به پزشک شما کمک می کند علت عفونت های دستگاه ادراری و یا مشکلات مثانه را تعیین کند. دکتر شما در طول ملاقات بعدی در مورد نتایج و پیامدهای آن با شما بحث خواهد کرد.
[h=3]پیگیری[/h]قدم های بعدی که پزشک شما برای شما توصیه می کند به نتایج و تفسیر آزمون سیستوگرام شما بستگی دارد. اگر برای شما ریفلاکس ادرار تشخیص داده شده است، به احتمال زیاد آنتی بیوتیک ها را برای مقابله با UTI ها تجویز می کند و ممکن است مجبور شوید جراحی انجام دهید تا نقص در دریچه را برطرف کنید تا از برگشت ادرار جلوگیری نمایید. اگر تومور یا پولیپ سرطانی دارید، ممکن است نیاز به درمان با شیمی درمانی، پرتودرمانی و / یا جراحی داشته باشید.
[h=3]کلام نهایی[/h]طبیعی است که در مواجهه با معاینات و بررسی های پزشکی نگران باشید و درباره نتایج آزمایشات عصبی باشید. تا مشخص شدن نتایج نهایی اگر شما دوستان نزدیک یا خانوادگی دارید، ممکن است مفید باشد که در مورد ترس و نگرانی خود به آنها صحبت کنید، زیرا به اشتراک گذاری نگرانی می تواند به شما کمک کند تا بهتر عمل کنید.
 
بالا