دانشمندان موفق به توليد نخستين ميمون*هاي تركيبي جهان شدند

DNA

New member
دانشمندان دانشگاه علوم و بهداشت اورگان براي اولين بار موفق شده*اند اولين ميمونهاي كايمراي جهان را به وجود آورند كه كاملا سالم و عادي بوده و از سلولهاي شش ژنوم مجزا تركيب شده*اند.

به گزارش پایگاه زیست شناسی ایران به نقل از سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،* اين دستاورد، اميدها را براي گسترش تحقيقات آينده بر روي حيوانات كايمرا (موجودات تركيبي) كه تاكنون تنها بر روي موشها محدود شده* بود، افزايش داده است.

اين پژوهش كه در مجله Cell منتشر شده، از احتمال وجود برخي محدوديت*ها در كاربرد سلولهاي بنيادي جنيني مهندسي شده خبر داده است.

اين ميمونهاي كايمرا در پي تركيب سلولهاي شش جنين ميمون رزوس و كاشت موفق آنها در يك ميمون مادر بوجود آمده*اند. راز اين دستاورد، تركيب سلولها از جنين*هاي در مراحل اوليه بود كه سلوهاي جنيني آنها هنوز در مرحله بنيادي با قابليت تبديل به هرنوع سلول قرار دارند.

روكو و هكس، دو ميمون نر دوقلوي تركيبي اين پژوهش نام خود را از زبان ژاپني و يوناني به معني شش *گرفته*اند، همچنين يك ميمون سوم نيز در اين فرآيند بوجود آمده كه چيمرو نام گرفته است*.

به گفته دانشمندان، سلول*ها هيچ گاه در هم متلاقي نشده بلكه در كنار هم به كار پرداخته و بافتها و اندامها را بوجود مي*آورند.

اين درحاليست كه برخي منتقدان از اين پژوهش انتقاد كرده و دليل آن را تلفات بالاي حيوانات در آزمايشات اين*چنيني خواندند



منبع:پایگاه زیست شناسی ایران ::: پورتال جامع زیست شناسی کشور - از کارشناسی ارشد تا دکترای زیست شناسی: دانشمندان موفق به توليد نخستين ميمون‌هاي ت
 
بالا