حیوانات کم یاب ایران

b.nafas

New member
نهنگ آبی بزرگ ترین پستاندار ایران و جهان است والبته یکی از بزرگ ترین جانورانی است که روی این کره خاکی زیسته است که در بعضی سال ها سری هم به آب های ایران میزند. گزارش های رویت این حیوان بسیار کم و نادر است.

نام فارسی: نهنگ بزرگ یا نهنگ ابی

نام انگلیسی: Blue whale

نام علمی:Balaenoptera musculus

پراکنش: در تمام اقیانوس ها پراکنده است و در ایران در خلیج فارس و دریای عمان دیده میشود.(بیش تر در آب های گرم دیده میشود)

جمعیت:به شدت در خطر انقراض قرار دارد. زیرا در قرن گذشته به صورت گسترده مورد شکار قرار گرفته است. اکنون نیز که شکار آن از لحاظ بین المللی متوقف شده خیلی از کشورها مانند ژاپن آمریکا بلژیک و... به شکار آن دست میزنند ولی شواهدی مبنی بر افزایش جمعیت آن ها وجود دارد.

اندازه: شاید باورتان نشود ولی این نهنگ بین 22 تا 28 متر طول دارد و میتواند تا 190 تن هم وزن داشته باشد.تعداد شیار های زیر گلویش به 55 تا 90 عدد میرسد.

وزن دم این جانور اندازه یک هواپیما کوچک است وزن زبانش اندازه یک فیل است (5.5 تن) و قلبش اندازه یک ماشین سواریست!

نکاتی جالب درباره ی نهنگ های آبی:

جالب است بدانید حیوان به این بزرگی دندان ندارد و در دسته ی نهنگ های بالون دار قرار میگیرد (دسته ی دیگری هم به نام نهنگ های دندان دار وجود دارند مثل نهنگ های قاتل) این موجود از موجودات دریایی بسیار کوچک مانند کریل ها و پلنگتون ها تغذیه میکند ودر هر ردیف 270 تا 400 تیغه ی دهانی دارد.

فواره ی نهنگ ها که در پشت آن ها میبینید درواقع سوراخ های بینی آن هاست و قابلیت بازو بسته شدن دارد.

نکته ی بسیار مهم: نهنگ ها ماهی نیستند و همه پستان دارند یعنی به بچه های خود شیر میدند و اسکلتی شبیه سایر پستانداران دارند.

سایر خویشاوندان نهنگهای آبی در آب های ایران:

نهنگ براید ،نهنگ باله پشتی ،نهنگ خاکستری، و نهنگ گوژپشت هم 4 گونه نهنگ دیگر هستند که در ایران یافت میشوند.

چرا نهنگ ها در سواحل میمیرند؟

نهنگ ها از امواج برای شناسایی محیط اطراف خود استفاده میکنند. انسان ها هم برای کشتی های خود از همین روش استفاده میکنند(دستگاه سونارکه مانند نهنگ ها از اصوات استفاده میکند) تا به صخره هابر خورد نکنند و وچود این همه موج دستگاه های سونار نهنگ ها را بسیار گیج میکند و باعث میشود نهنگ ها راه خود را گم کنند و از ان جا که گله ای مهاجرت میکند ممکن است همه با هم در سواحل به گل بنشینند و به خاطر وزن زیادشان که در خشکی به قلبشان وارد میشود بمیرند.

پس نهنگ ها هیچ وقت خود کشی نمیکنند ما انسان ها هستیم که آن ها را از بین میبریم.


http://irphoto.ir/uploads/14337841241.jpg
 
آخرین ویرایش:

b.nafas

New member
یوزپلنگ سریع ترین پستاندار دنیاست . یوزپلنگ با بدن باریک و پاهای کشیده ، ترکیبی بی نقصی برای دویدن و جهیدن دارد . یوزپلنگ ها در علفزار های افریقا و مناطقی از اسیا زندگی میکنند

نام فارسی : یوزپلنگ

نام انگلیسی : Cheetah

نام علمی : Acinonyx jubatus

وضعیت گونه : اسیب پذیر

یوزپلنگ ها بر خلاف شیر ها و پلنگ ها که در روز استراحت میکنند ، روز ها به شکار بز کوهی ، غزال،خرگوش صحرایی و جوندگان میرود. یوز پلنگهای نر معمولا در گروه های چهار یا پنج تایی زندگی میکنند و به شدت از قلمرو خود محافظت میکنند

یوزپلنگ ماده به غیر از زمانی که توله ها را بزرگ میکند در سایر اوقات تنها زندگی مکند

سریع مثل باد

یوزپلنگ در مسافت های کوتاه ، تا سرعت 100 کیلومتر در ساعت میتواند شکارش را تعقیب کند که این سرعت خیلی بیشتر از سریع ترین دونده ی انسان که اوسین بولت هست می باشد

یوزپلنگ از حالت ساکن ظرف مدت 3 ثانیه به حداکثر سرعت خود میرسد که از بیشتر ماشینهای فرمول 1 بیشتر است

مخفیگاهی بین علفها :یوزپلنگ ماده برای اینکه توله های تازه متولد شده اش را از پلنگ ها کفتار ها و دیگر شکار چیان در امان نگه دارد هر چند روز یکبار مخفیگاه انها را تغییر می دهد.

توله ها تا بیست ماهگی با مادرشان زندگی میکنند . انها مو های بلند وخاکستری رنگی روی پشتشان دارند که برای مخفی شدن بین علفها به انها کمک میکند.

شکار غزال : غزال ها و قتی یوزپلنگی را می بینند ، پا به فرار میگذارند. یوز پلنگ هم به دنبال آنها میدود اما اگر تا دو دقیقه نتواند یکی از انها را بگیرد خسته می شود و از شکار صرف نظر میکند

مشخصات کلی (افریقا و اسیا ) وزن 65 تا 85 کیلو گرم و طول 1 تا 1/3 مباشد

http://irphoto.ir/uploads/14337844931.jpg
 

b.nafas

New member
آهو یکی از ظریف ترین، زیباترین و معروف ترین سمداران ایران است که درمناطق استپی و بیابانی زندگی میکند وبه همین خاطر ویژگی های بدنی خاصی پیدا کرده است.

نام فارسی: آهو

نام انگلیسی: Goitred gazelle

نام علمی: Gazella subgutturosa

پراکنش:در عربستان پاکستان، تبت ،مغولستان، ترکیه و ترکمنستان زندگی میکند.در ایران هم در استان سیستان وبلوچستان، مشهد، کرمان، همدان، اصفهان ،تهران، خوزستان، کردستان، سواحل، خلیج فارس و برخی جزایر آن، قزوین ،زنجان و فارس و لرستان دیده میشود.

جمعیت: نامعلوم ولی کاملا مشهود است که از کلونی های چند هزارتایی در استان های مختلف چیزی نمانده و به شدت باید با شکار این حیوان مقابله شود.

لازم به ذکر است که به غیر از این گونه یعنی آهوی گواتر دار(به خاطر شکل گردنش) دو گونه آهوی دیگر با نام جبیر جمعیت کمتری نسبت به آهوی ایرانی(گواتر دار) دارد و آهوی کوهی هم تا بحال تنها در جزیره فارو مشاهده شده است.

چند نکته جالب در باره ی آهوان:

دوندگان بسیار سریعی هستند و سرعتشان به 80 کیلومتر بر ساعت میرسد و فقط یوز پلنگ حریفشان میشود. ولی متاسفانه هیچ حیوانی از گلوله سریع تر نمی دود و آهو هم از این قضیه مستثنا نیست.

این جانور به دلیل زندگی در بیابان چربی مورد نیازش را در مغزش ذخیره میکند.

آهوی نر شاخ های منحصر به فرد و زیبایی دارد به طوری که از جلو شبیه چنگک هستند. به ندرت شاخ های کوتاهی هم در ماده ها دیده میشود.

.


http://irphoto.ir/uploads/14337850271.jpg
 

b.nafas

New member
پلنگها یکی ازبزرگ ترین وموفق ترین گربه سانان هستند. و به خاطر خال هایشان میتوانند در زیستگاه های مختلفی زندگی کند.

پلنگ ایرانی بزرگترین زیرگونه پلنگ ها در دنیا است.

نام فارسی: پلنگ

نام انگلیسی: Leopard

نام علمی: Panthera pardus

لطفا این متن را کامل بخوانید. مطالبی هست که به عنوان یک ایرانی باید آنها را بدانید.

جمعیت: بین 500 تا 800 قلاده در ایران (میتوان آمار را بسیار متغییر دانست زیرا در ایران هرروز تعدادی پلنگ از بین میروند!).

پراکنش: در قاره ی آسیا و آفریقا پراکنده است.در ایران تقریبا در همه ی استان ها یافت میشود.

اندازه: طول 110 تا 190 سانتی متر طول دم 60 تا 110 سانتی متر ارتفاع بدن 45 تا 70 سانتی متر، وزن 35 تا 100 کیلو گرم .

پلنگ به خاطر چابکی انعطاف پذیری سرعت و قدرت میتواند در زیستگاه های مختلف زندگی کند. برای مثال پلنگ ها را از دشت های افریقا تا کوهستان های سرد و صخره ای اسیا و خاورمیانه و هم چنین مناطق جنگلی هند و مناطق سرد و برفی روسیه میتوان یافت. این جاندار همچنین میتواند شکارهای مختلفی اعم از ماهی ،سمداران بزرگ، گراز، پرندگان، خزندگان، روباه ،سگ، گاو وگوسفند و... را به عنوان غذا مصرف کند.

وضع حفاظتی: به علت شکار خود و طعمه هایش و هم چنین از بین رفتن زیستگاهش در ایران تا چند سال دیگر به طور کامل از بین خواهد رفت ومانند شیر وببر ایرانی به خاطره ها خواهد پیوست اگرچه هنوز برای محافظت از آن دیر نشده است.

چند سوال درباره ی پلنگ ها:

چرا پلنگ تا کنون در ایران منقرض نشده ولی شیر وببر ایران به ترتیب در 100 و60 سال گذشته منقرض شده اند؟

پلنگ بر خلاف شیر و ببردوست دارد کم تر با انسان ها برخورد کند و زندگی مخفی تری دارد ومعمولا پیدا کردن آن در طبیعت بسیار سخت تر از شیر و ببر است. البته پلنگ ها علاوه بر اینکه ترسو نیستند با اینکه به تنهایی شکار میکنند از شیرها (که گله ای شکار میکنند) وببر ها(که انفرادی شکار میکنند) موفق ترند.

فرق پلنگ با یوزپلنگ و جگوار (گربه سانی شبیه پلنگ که در امریکای جنوبی زندگی میکند) چیست؟

پلنگ ویوزپلنگ تفاوت های اساسی با هم دارند مثلا اینکه یوز ها کوچک تر کشیده تر وقد بلندتر هستند اما پلنگ ها بدنی عضلانی دارند. یوزپلنگ ها دو خط در اطراف چشمانشان دارند که پلنگ ها فاقد ان اند. در ضمن خال ها در پلنگ ها تو خالی است ولی در یوزها تو پر است . جگوار ولی شباهت بیش تری به پلنگ دارد اگرچه از لحاظ جمجمه صورت، اندازه رنگ نوع زندگی و خیلی چیز های دیگر با پلنگ تفاوت اساسی دارد.

مقایسه زندگی پلنگ در ایران و هند:

پلنگ ها در هند جمعیت بیش تری دارند و سالی تقریبا یک انسان را میکشند. از ببرهای بنگال و آخرین نسل شیر ایرانی که در این کشور زندگی میکند خطرناک ترند و به دام ها به طور عمده حمله میکنند. ولی تقریبا سالی کم تر از چند قلاده کشته میشوند.

اما در ایران جمعیت کم و پراکنده ای دارند به ندرت به انسانی حمله کرده اند(که به ندرت موجب مرگ شده) نسبت به پلنگ ها در هند کم تر به شکار حیوانات اهلی می روند اما متاسفانه در ایران هر هفته کشته میشوند.



http://irphoto.ir/uploads/14337856901.jpg
 

b.nafas

New member
دوپاهای کوچک ظاهری بسیار دوست داشتنی دارند. این جوندگان مانند کانگورو می جهند و دم آن ها یکی از اندام های مفید در جهیدنشان است.

نام فارسی: دوپای کوچک

نام انگلیسی: Small five _toed jerboa

نام علمی: Allacta ga elarte

خانواده: دوپاها (Dipodidae)

نام محلی این حیوان دهنه اجاق دپیک است.

پراکنش: در افغانستان پاکستان، آسیای میانه ، شرق ترکیه و شمال قفقازیافت میشوند. در ایران در خراسان ، فارس، تهران، خوزستان، کرمان سیستان وبلوچستان، کردستان و آذربایجان یافت میشود.

اندازه: طول بدن 10 تا 12 ساتی متر، طول دم 15 تا 17 سانتی متر، طول گوش 2 تا 3 سانتی متر و وزن ان 32 تا 77 گرم است.

جمعیت: نامعلوم ولی از لحاظ حفاظتی به نظر میرسد خطری آن را تهدید نمیکند.

خویشاوندان: در ایران علاوه بر دوپای کوچک 9 گونه دو پای دیگر هم یافت میشود: دو پای خراسانی، دوپای بلوچی، دوپای ویلیام، دو پای فیروز، پامسواکی بزرگ و کوچک ،دوپای سه انگشتی تالر و خرگوشک که اطلاعات زیادی از آن ها در دست نیست.

چند نکته در باره ی دوپاها :

دوپاها هم مانند بسیاری از جوندگان دندان های بلند و تیز دارند وبرای کوتاه نگه داشتن آن ها همیشه باید چیزهایی را بجوند.

دوپاها در زمستان ها و تابستان های گرم به خواب میروند.(به دلیل نداشتن چربی کافی در تابستان به صورت نیمه به خواب میروند وهرچند وقت یکبار غذا میخورند) وبرای این کار اتاقی جدا در خانه ی خود میسازند.البته دو اتاق دیگر برای زاداوری و مخفی شدن از دشمنان هم دارند.

نقش دوپاها در طبیعت: با مخفی کردن دانه های مناطق گرم سیری تاثیر شایانی در تعادل مناطق خشک دارند وغذای جانوران گوشت خواری مثل جغد وروباه هم هستند.

چرا اسم این حیوان دوپا است؟ دلیل این انتخاب پاهای عقبی بزرگ جانور ودست های کوچک وتر تقریبا مخفی این حیوان است.

فرق این حیوان با پامسواکی ها چیست؟ پامسواکی ها ودوپا ها شبیه هم هستند اما پاهای پامسواکی ها همانند مسواک دسته مویی بلند دارد و باعث میشود جانور در ماسه فرو نرود. پا مسواکی ها 3 انگشت ودو پاها 5 انگشت دارند.

http://irphoto.ir/uploads/14337858001.jpg
 
آخرین ویرایش:

b.nafas

New member
شاید تا به حال فقط نام خرس قهوه ای ایران را شنیده باشید اما این یکی از همه لحاظ با آن فرق دارد. متاسفانه جمعیت این خرس به شدت در حال پایین آمدن است و بزودی باید با این گونه خداحافظی کنیم.

نام فارسی : خرس سیاه

نام انگلیسی: Asiatic black bear

نام علمی: Ursus thibetanus

جمعیت: نامعلوم ولی از لحاظ حفاظتی بشدت در حال انقراض است و اگر اقدامی درست وسریع انجام نگیرد این گونه را در چند سال آینده (کم تر از دو یا سه سال) از دست خواهیم داد.

پراکنش: در برخی از جزایر تایلند و ژاپن و برخی نقاط افغانستان و پاکستان و جنوب سیبری یافت میشود که البته درآن مناطق هم جمعیتش رو به کاهش است.در ایران در کرمان هرمزگان و سیستان وبلوچستان یافت میشود.

اندازه: طول جانور 120 تا 195سانتی متر ارتفاع 90 سانتی متر طول دم 7 تا 10 سانتی متر وزن 50 تا 200 کیلو گرم است.

این خرس با آن که از خرس قهوه ای کوچک تر است از آن تهاجمی تر است و اکثر اوقات میتوان آن را بالای درختان دید.

به نظر میرسد به دلیل زمستان های گرم زیستگاه این جانور در ایران، وی به خواب زمستانی نیز نمیرود.

زیستگاه خرس سیاه مانند دیگر جانوران ایران در حال تخریب است و البته شکار هم میشود و چون مخفیگاهش استتاری ندارد راحت شناسایی میشود.
سالانه مردم توله های زیادی از خرس سیاه را به خاطر دست برد به نخل هایشان میکشند که بسیار جای تاسف دارد.

http://irphoto.ir/uploads/14337860161.jpg
 

b.nafas

New member
افعی دماوندی ماری بسیار نادر و کمیاب است که تنها در دامنه ی جنوبی البرز زندگی میکند وبه خاطر جمعیت کم و زیستگاه مورد تجاوز قرار گرفته اش در معرض خطر است.

نام فارسی: افعی دماوندی

نام انگلیسی: lar valley viper

نام علمی: Montivipera latifii
پراکنش: تنها در ایران در دامنه ی جنوبی البرز زندگی میکند.

جمعیت: نامعلوم ولی به خاطر از بین رفتن زیستگاهش به اقدامات ویژه ی حفاظتی نیاز دارد.

اندازه: طول بدن این مار حد اکثر به 79 ساتی متر میرسد.

در ضمن این جانور زنده زاست یعنی تخم ها در بدن مادر باز میشوند و 5 تا 10 نوزاد هم به دنیا می اید. دو شکل از این مار را می توان دید یکی با نقوش زیگ زاگ ودیگری به صورت نواری باریک در پشت حیوان که هردو زیبا هستند.

مار در معرض خطر: این مار سر نوشت نامعلومی دارد وبا این روند تخریب زیستگاهش در دامنه ی جنوبی البرز یعنی دماوند ولار که اکنون سیل دلالان خانه وزمین به آن سرازیر شده اند و 7 زیستگاه شناخته شده این حیوان به واسطه ی جاده ها و ویلاها به قطعات کوچک تر تبدیل شده و متاسفانه نام این حیوان در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ثبت شده است.

http://irphoto.ir/uploads/14337862471.jpg
 

b.nafas

New member

درنای سیبری که از پرندگان مهاجر به ایران به حساب می اید رنگی سفید وصورت وپاهایی قرمز دارد وزمستان ها از زیستگاه خود در سیبری به ایران می اید.

نام فارسی: درنای سیبری - درنای سفید

نام انگلیسی: Siberian white grane

نام علمی: Grus leucogeranus

پراکنش: در روسیه هند چین پاکستان وایران دیده میشود زمستان ها هم در ایران در فریدون کنار زندگی میکند.

اندازه: طول این جانور به 135 سانتی متر میرسد.

جمعیت: از سال 1387 تنها گزارش زمستان گذرانی یک قطعه اعلام شده از لحاظ وضع حفاظتی هم در استانه انقراض قرار دارد.

درنای سیبری در سایر مناطق: درنای سیبری دارای سه جمعیت مرکزی غربی و شرقی است. دسته ای که به ایران می اید از لحاظ جمعیت محکوم به فناست اما دو دسته دیگر نسبت به دسته ی ایران وضع بهتری دارند.

رقص درناها: درناها سیبری بر خلاف بعضی جانوران مثل ادم ها. تا پایان عمر به هم وفا دار می مانند در فصل جفت یابی که برای ان ها در 3 سالگیست درنای نر با حرکاتی هم چون باز کردن بال ها چرخیدن حرکات سر و گردن و صداهای منقطع نظر یک ماده را به خود جلب میکند. در ضمن این پرنده پایین ترین نرخ تولید مثل را بین پرندگان دارد یعنی دو تخم میگزارد که تنها یکی جوجه میشود.

خویشاوندان: در ایران دو درنای دیگر با نام های درنای معمولی و طناز هم زندگی میکنند که درنای طناز بسیار کم یاب است ولی درنای معمولی نسبت به دو درنای دیگر وضع بهتری دارد.

نقش درنای سیبری در طبیعت: علاوه بر کنترل کردن جانوران کوچک ابزی و جلبک ها با حضورش در یک محیط مهر تاییدی بر سلامت ان جا میزند.هم چنین میتواند گردشگران زیادی را به خود جلب کند


http://irphoto.ir/uploads/14337864181.jpg
 

b.nafas

New member
تمساح تالابی یا ان طور که مردم سیستان وبلوچستان صدایش می کنند (گاندو) جز کم جمعیت ترین حیوانات ایران به شمار میرود وتنها در قسمت های جنوبی سیستان وبلو چستان زندگی میکند.

نام فارسی: تمساح تالابی - گاندو (نام محلی)

نام انگلیسی: Marsh crocodile

نام علمی: Crocodylus palustris

پراکنش: در اسیا از اسام به غرب در بیش تر بخش های هندوستان سریلانکا نپال بنگلادش پاکستان در ایران در منطقه حفاظت شده ی باهو کلات در منتها الیه جنوب شرقی بلوچستان و رودخانه های سرباز و کاجو زندگی میکند.

جمعیت: در حدود 200 تا 300 راس در ایران شناسایی شده.

چرا جمعیت ان ها کم است: خوش بختانه هیچ گونه تهدیدی به لحاظ شکار این حیوان را در ایران تهدید نمیکند زیرا مردم سیستان وبلوچستان معتقدند گاندو باعث تمیزی اب میشود و به ان احترام میگزارند. که جای تقدیر وتشکر دارد زیرا در پاکستان بازار پوست این جانور بسیار داغ و پرسود است که مردم به ان توجه نکردند. ولی از لحاظ حفاظتی بخاطر جمعیت کمش بسیار اسیب پذیر است.

اندازه: طول این جانور به 4 متر میرسد ولی نمونه های ایرانی در حدود 2.5 متر یا 3 متر طول دارند ودر ضمن تمساح نر از ماده بزرگ تر است.



http://uupload.ir/files/x9kc_images.jpg
 

b.nafas

New member
کاراکال یا ان طور که مردم بعضی شهرها ان را سیاه گوش یا یوزو مینامند را شاید بتوان زیباترین گربه ی ایران دانست. این گربه ی زیبا با رنگ قهوه ای روشنش و گوش های بلند و سیاهش بسیار زیباست و به پرش های بلندش برای شکار معروف است.

نام فارسی: کاراکال

نام علمی: Caracal caracal

نام انگلیسی: caracal

پراکنش: در اسیا وافریقا زندگی میکند در ایران درمناطق مرکزی هم چون شمال خوزستان تهران فارس یزد سیستان وبلوچستان و کرمان و خراسان دیده میشود.

اندازه: ارتفاع حیوان 38 تا 50 سانتی متر طول جانور 55 تا 95 سانتی مترو طول دمش 22 تا34سانتی متر و وزنش 16 تا 22 کیلو گرم است.

جمعیت: جمعیت ان در ایران مشخص نیست ولی کاهش جمعیت ان مشهود است.

این جانور میتواند پرش هایی به ارتفاع 3 متر داشته باشد و پرندگان را شکار کند.

و بسیار سریع وچابک هم هست.در ضمن جز معدود گربسانان بدون خط وخال است.و دسته مویی به ارتفاع 6 سانتی متر روی گوش هایش دارد.

نقش کاراکال هال در طبیعت کنترل جمعیت جوندگان است و در نقاطی که جمعیت ان از بین رفته جمعیت جوندگان افزایش یافته.

چند نکته ی جالب درمورد کاراکال ها: کاراکال چند اسم مختلف با عنوان های پروانک و شاطر شیر سیاه گوش و یوزه را نیز با خود یدک میکشد.

این جانور درگذشته برای شکار خرگوش طاووس و پرندگان تربیت میشده



http://uupload.ir/files/lnk7_download.jpg
 

pishi

New member
خداییش اکثر حیوانات با ارزش ایران مال یزد و خراسان و سمنان و کرمانه
یعنی کویر
 
بالا