جوان شدن زنبورها چه رازی دارد؟

waria

New member
135970.jpg





در آزمایشی که انجام شد دانشمندان همه زنبورهای پرستار را از کندو خارج کرده و فقط لاروها و ملکه را نگه داشتند و زنبورهای کارگر وقتی به کندو برگشتند از لاروها نگهداری کردند. تعدادی از زنبورهای کارگر به جمع آوری غذا پرداخته و بقیه از لاروها پرستاری کردند. پس از گذشت ده روز، نیمی از زنبورهای مسنی که به نگهداری از لاروها پرداخته بودند پیشرفت قابل توجهی نشان داده و چیزهای جدیدی یاد گرفته بودند.

این تحقیقات نشان می*دهد نگه داشتن زنبورهای کارگر درون کندو و واداشتن آنها به انجام فعالیت*های اجتماعی ساختار مولکولی ذهن آن*ها را تغییر می*دهد.

گرو آمدام سرپرست این تیم تحقیقاتی می*گوید بر اساس تحقیقاتی که قبلا انجام شده بود ما می*دانستیم حضور زنبورها درون کندو و نگهداری از لارو ذهن آن*ها را فعال و قدرتمند نگه می*دارد. اما وقتی همان زنبورها برای تهیه غذا از کندو بیرون رفته و این کار را به صورت مستمر انجام می*دهند پیر می*شوند. پس از دو هفته موهای بدنشان از بین رفته و مغزشان غیر فعال می*شود. برای ما این سوال به وجود آمد که اگر همان زنبورها را دوباره به کندو برگردانده و مسئولیت نگهداری از لاروها را به آن*ها بسپاریم چه اتفاقی خواهد افتاد.

تحقیقات تکمیلی محققان نشان داد در مغز زنبورهای مسن که از لارو پرستاری کرده بودند پروتئینی یافت شده که می*تواند از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کند. همچنین پروتئین دیگری کشف شده که از آسیب دیدن پروتئین*ها و بافت*های بدن در برابر استرس جلوگیری می*کند.

محققان در جستجوی دارویی هستند که بتواند سن مغز را ثابت نگه داشته و از افت عملکرد آن با افزایش سن بکاهد. اما حدود سی سال زمان لازم است تا تحقیقات به نتیجه قطعی برسد.

آمدام در گفتگو با phys.org گفت: قطعا فعالیت اجتماعی زنبورها در جوان شدن ذهنشان بی تاثیر نبوده است. ما باید برای جوان ماندن ارتباط اجتماعی مان را افزایش دهیم.

از آن جا که این پروتئین*ها در بدن انسان هم وجود دارد قطعا مشاهدات ما در نتیجه واکنش پروتئین*ها به تجربیات خاص اجتماعی است.

وی ادامه داد برای اینکه در این مورد به نتیجه قطعی برسیم لازم است این تحقیقات را روی پستاندارانی چون موش*ها هم انجام دهیم.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
 
بالا