جزئیات نحوه جذب و فعالیت پرستاران شرکتی

Persian-Masoud

New member
محمد میرزابیگی در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری با اشاره به برخی ممانعت ها برای استخدام های دولتی در کشور گفت: بر همین اساس با توجه به کمبود شدید نیرو یا باید قبول می کردیم که وضعیت با همین تعداد پرسنل موجود در گروه پرستاری تداوم می یافت یا اینکه با لحاظ یکسری شرایط مجبور به پذیرش جذب پرستار به شکل شرکتی می شدیم.

وی افزود: بالاخره پس از برگزاری جلسات متعدد با وزیر بهداشت و سایر مسئولان وزارت بهداشت بر آن شدیم که ضمن رفع آسیب هایی که قبلاً متوجه پرستاران شرکتی بود، استخدام به صورت شرکتی را با لحاظ شرایط بپذیریم، البته هنوز نیز بحث استخدام دولتی در دستور کار ما است و همواره پیگیر این مسئله هستیم و این بحث منتفی نشده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در حال حاضر فشار عمده ای بر گروه پرستاری وجود دارد که با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت انتظار است که بحث نیروی انسانی و رفع مشکل کمبودها در این حوزه به عنوان موضوعی زیر ساختی مرتفع شود.

وی با تشریح شرایط لحاظ شده در مورد استخدام های شرکتی پرستاران، گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در جلسات متعدد قرار شد، شرایطی که برای این نوع از استخدام ها لحاظ می شود به مراتب بهتر از نیروی های دولتی باشد و به لحاظ حقوق و مزایا، اشکالاتی که سابقاً در استخدام های شرکتی حکم فرما بود، از بین برود.

میرزابیگی، حقوق کم، نبود بیمه، عدم برخورد شفاف و عدم ارائه نسخه سوم قرارداد را از مهمترین آسیب هایی خواند که پیش از این متوجه نیروهای شرکتی بود و گفت: همه این موارد بررسی شده است و طی دستورالعملی که شامل بندهای مختلف می شود، اقدام به رفع آنها شده است تا پرستاران همانند سابق مورد استثمار و ظلم شرکت ها قرار نگیرند.

وی افزود: بر اساس نکات پیش بینی شده در مورد حقوق و مزایای پرستاران، مقرر است تا حداقل حقوق در نظر گرفته شده برای پرستار کارشناس 1.5 میلیون تومان، پرستار کاردان یک میلیون و 320 هزار تومان و برای بهیاران یک میلیون و 200 هزار تومان باشد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین شرکت ها از ابتدای شروع به کار پرستاران بایست آنها را تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهند و برای آنها حکم حقوقی همانند آنچه حکم کارگزینی است، صادر کنند و فیش حقوقی با ریز مشخصات و دریافتی براساس آنچه در قرارداد قید شده است، در اختیار نیروها قرار گیرد.

وی افزود: همچنین پرستارانی که به این طریق استخدام می شوند از مزایای قانون ارتقاء بهره وری و کارانه بهره مند شده و شرکت ها موظف به رعایت این مسئله هستند.

میرزابیگی ادامه داد: براساس پیش بینی ها، شرکت ها حق ندارند بجز موارد معمول نظیر حق بیمه و مالیات، چیزی از حقوق پرستاران تحت عناوین مختلف کسر کنند و همچنین نیروها را بایستی در اختیار برنامه روتین بیمارستانها قرار دهند و همانند سایر پرستاران که برای آنها برنامه کاری می ریزند، باید به همان کیفیت با پرستاران شرکتی برخورد شود.

وی اظهار کرد: نظارت بر کار شرکت ها به طور کلی بر عهده معاونت پرستاری وزارت بهداشت است و در بیمارستانها و دانشگاه های علوم پزشکی نیز بر عهده مدیران پرستاری و مترون ها است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری از تمامی پرستاران خواست تا ضمن مطالعه نکات درج شده در دستورالعمل استخدام شرکتی گروه پرستاری نسبت به محتوای این دستورالعمل مسلط باشند تا اگر در جایی قرارداد به درستی اجرا نشد، مشکل را متوجه برنامه ریزی ها نداند.

وی در خصوص شرط سنی، برای استخدام های شرکتی گفت: در خصوص شرایط سنی سخت گیری خاصی نشده است و همه پرستاران می توانند از این فرصت استفاده کنند.

میرزابیگی با اشاره به برخی شبهات مطرح شده مبنی بر اینکه برخی افراد و تشکل ها از اصل با شرکتی شدن گروه پرستاری مخالف بودند، اما چطور الان با آن موافقت کرده اند، گفت: براساس مستندات موجود ما هیچگاه نسبت به اصل و اساس شرکتی شدن پرستاری مشکل نداشتیم بلکه مسئله ما با اجحاف، ظلم و غیر تخصصی بودن، بود.

وی افزود: ما همواره بر این باور بودیم که همان طور که شرکت اتوبوسرانی به راننده های اتوبوس واگذار می شود، در بحث پرستاری نیز باید فرآیند به همین روال باشد و کار به خود پرستاران واگذار شود زیرا به نظر می رسید در غیر این شرایط پاسخگویی وجود نداشته و پرستاری خیلی دست پایین گرفته می شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، افزود: در حال حاضر هم با بهبود شرایط فکر می کنیم فرصت مناسبی به وجود آمده که خود پرستاران می توانند، جلو بیایند و کمک کنند تا با مشارکت خود آنها در تشکیل شرکت ها، استخدام های شرکتی صورت گیرد.

میرزابیگی اضافه کرد: در حال حاضر ورود نیروها در گروه پرستاری که نیاز ما 16 الی 17 هزار نفر برآورد شده است از طریق شرکتی با لحاظ نکات لحاظ شده کلید می خورد.

وی پیشنهاد کرد که مجموعه های پرستاری از این فرصت استفاده کنند و سریعاً با مراجعه به دانشگاه های علوم پزشکی مربوطه نسبت به تشکیل شرکت (ترجیحاً از نوع تعاونی) اقدام کنند.

معاون پرستاری ادامه داد: البته تأکید بنده بر تشکل شرکت ها توسط خود گروه پرستاری، مبتنی بر نگاه صنفی نیست بلکه مبتنی بر نگاه تخصصی است زیرا به هر حال پرستاران بهتر از هر گروهی بر زیر و بم و مشکلات حوزه پرستاری واقفند و بهتر می توانند در این حوزه پاسخگو و ناظر باشند.

میرزابیگی خاطر نشان کرد: تمایل ما این است که در بحث نیروی انسانی و مدیریت آن از توان تخصصی خود صاحبان فرایند استفاده کنیم تا در آینده کمترین عارضه را در بحث پاسخگویی، نظارت و ... داشته باشیم.
 
بالا