تقویم روزانه همراه با نکاتی برای مدیریت زمان

AWWA

New member
يک مثال براي درک بهتر: قانون پارکينسون مي گويد اگر براي انجام کاری مانند رنگ کردن منزلتان يک هفته وقت لازم باشد و شما براي انجام این کار دو هفته وقت داشته باشید، شما به اندازه ي دو هفته برايش وقت صرف مي کنيد. يعني شما کار را در پايان آن دو هفته به اتمام مي رسانيد گرچه يک هفته کافي بوده است. (نگوييد نه، اين گونه نيست. همه ما استاد درس خواندن در شب امتحان و کارهای دقیقه نودی هستیم. )

- - - Updated - - -

علت تمایل انسان به قانون پارکینسون :

يكي از دلايلي كه روان شناسان براي اين موضوع ذكر مي كنند، اين است كه انجام زودتر از موعد يك فعاليت معمولا پاداشي به همراه ندارد، اما ممكن است باعث شود تا مسئوليت ديگري به فرد داده شود. بنابراين گذراندن و اتلاف زمان براي انجام فعاليت به سود فرد است، زيرا فشار كاري كمتري به او وارد مي شود. در پروژه هاي پيمان كاري، ممكن است اعلام اين كه پروژه زودتر از موعد پايان يافته، باعث شود تا سود حاصل از انجام كار كاهش يابد. از موارد ديگري كه باعث وقوع قانون پاركينسون مي شود، اين است كه در صورت انجام سريع تر كارها، ممكن است گفته شود، تخمين زماني غلط بوده است.
 

AWWA

New member
اثرات قانون پارکینسون :

با اینکه افراد و سازمان ها به طور طبيعي به اين قانون گرايش دارند، اما قانون پاركينسون اثرات منفي زيادي را ایجاد می کند و اجتناب از آن باعث افزایش کارآیی در زندگی افراد و سازمانها می گردد. اين قانون باعث اتلاف وقت و ايجاد اضطراب و دلهره در فرد و سازمان مي گردد، كه نتيجه ي نهايي آن به تعويق افتادن پروژه ها و در مواردي كه محدوديت زماني شديد وجود دارد، كاسته شدن از كيفيتِ نتيجه كار است.


 

AWWA

New member


روشهای اجتناب از قانون پارکینسون :


براي پرهيز از اثرات منفي ناشي از اين قانون، نيازمند آموزش و اجراي برنامه هاي خاص در زندگی و سازمان هستيم. مديريت زمان راهکاری مناسب برای استفاده ی درست از زمان است. برنامه ریزی صحیح و مقید ماندن به برنامه ریزی انجام شده از ابزارهای دیگر در دسترس می باشد. همچنین در برنامه ریزی ها، اهداف باید چالش برانگیز انتخاب شود. به بیان دیگر همیشه بهتر است طوری زمانبندی کرد که مدت زمانی که برای هر کار اختصاص می دهیم همیشه کمی کمتر از بهترین زمانی باشد که در گذشته از عهده کار مشابه آن برآمده ایم و همین طور لازم است این اطمینان خاطر را هم داشته باشیم که می توانیم آن کار را در زمان تعیین شده به انجام برسانیم.

در سازمانها مسوولان برنامه ریزی باید دقت ‌کنند که زمان‌دهی فعالیت‌ها و پروژه ها به‌گونه‌ای انجام ‌شود که افراد با حفظ رابطه‌ی بین کیفیت، زمان و هزینه، با بهره‌وری لازم فعالیت را انجام ‌دهند. همچنین مي توان افراد و يا گروه هايي را كه فعاليت محوله را زودتر از موعد مقرر انجام داده اند، را تشويق كرد.
 
آخرین ویرایش:

AWWA

New member

قوانین پارکینسون

وقت بیشتر= اتلاف وقت بیشتر
كارمند بیشتر= بیكاری بیشتر
دخل بیشتر= خرج بیشتر
 

AWWA

New member
پنج شنبه....17 مهر---روز جهانی پست

14 ذی الحجه 1435
9 اکتبر 2014

حضرت علي (ع) : گذشتهء عمر تو رفته است و باقي مانده‌ي آن محل ترديد است، پس زماني را كه در آن به سر مي‌بري براي كار و عمل غنيمت شمار
 

AWWA

New member
جمعه ...18 مهر 1393-----ولادت امام علی النقی الهادی ع(212 ه ق)
15 ذی الحجه 1435
10اکتبر 2014

 

AWWA

New member


از قدیم گفته اند: وقت طلاست. این جمله به لحاظ تقریب به ذهن ایرادی ندارد اما واقعیت این است که این جمله صحت ندارد. طلا قابل خرید و فروش و دست یافتنی است؛ اما وقت نه تنها قابل خرید و فروش نیست بلکه یک نعمت شخصی است و شما تنها مصرف کننده آن هستید.

کارت عمر ما هر روز ۱۴۴۰ دقیقه شارژ می شود و مهلت استفاده از آن فقط و فقط همان روز است و قابل انتقال به فردا نیست.
 
آخرین ویرایش:

AWWA

New member
شنبه...19 شهریور 1393

وقت کشی را تمام کنید :

متاسفانه ما آدمها به وقت کشی عادت داریم. اینکه ساعاتی را به کارهای بیهوده بپردازیم و یا وقت گرانبها را صرف انجام کارهای بی ارزش کنیم برای ما امری عادی است. انسانهای موفق کسانی هستند که هرگز وقت کشی نمیکنند. آنها از در هم و برهم بودن برنامه شان دلگیر میشوند و برای هر ساعت و هر لحظه خود برنامه ای دارند که بتوانند از زمان بهره کافی ببرند.
 

AWWA

New member
شنبه.....20 مهر 1393----روز بزرگداشت حافظ-روز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی

 

AWWA

New member
زمان اوج بازدهی را مشخص كنید



منظور از زمان اوج، همان ساعت‏هایی است كه فرد بسیار پرانرژی و بازدهی و كارایی‌اش بالاست. ساعت بیولوژیكی (ساعت زیستی) بدن كه تأثیر بسزایی بر روی عملكرد فرد دارد، در هر یک از ما متفاوت است. به طور كلی، می‌توان افراد را به سه گروه تقسیم كرد؛ دسته اول در ساعت‏های آغازین بامداد، بسیار فعال و پرانرژی هستند و با بازدهی بالا، كارها را انجام می‌دهند. دسته دوم در ساعت‏های واپسین، بعدازظهر، بسیار پركارند و بازدهی كارشان در آن ساعت‏ها بیشتر از مواقع دیگر است و آخرین گروه، شب‌زنده‌داران هستند كه نیمه‏های شب را بهترین موقع برای انجام دادن كارها می‌دانند.

پیش از هر چیز، شما باید زمان اوج كاری خود را مشخص كنید و آن را به كارهای سخت‌تر یا اپرانرژی و بازدهی و كارایی‌ خود اختصاص دهید.
 

AWWA

New member
دوشنبه....21 مهر 1393-----عید سعید غدیر خم(10 ه ق-تعطیل)

18 ذی الحجه 1435
13 اکتبر 2014

 

AWWA

New member
تجزیه و تحلیل مشكلات



آیا می‌توانید با «تعادل» از زمان خود استفاده كنید؟ زمان ما در یک روز، میان كار ، عبادت، استراحت و تفریح، تقسیم می‌شود. تعادل به این معناست كه باید زمان كافی برای انجام كارهای بیرون، حفظ و بهبود روابط شاد خانوادگی، خواب، استراحت و فعالیت‏هایی مانند ورزش و مطالعه داشته باشید.


آیا نیاز اصلی شما، قبول كردن محدودیت زمان است؟ یقیناً در بعضی از دوره ‏های زندگی، زمان كافی برای انجام هر كاری كه دلمان می‌خواهد نداریم. این نكته، به ویژه برای خانواده‏ هایی كه بچه‏ های كوچک دارند و افراد مجردی كه باید كارهای خارج و داخل خانه را خودشان به تنهایی انجام دهند، حائز اهمیت است


آیا زمان كافی برای پرداختن به امور شخصی‌تان دارید؟ گاهی اوقات، زمانی را كه باید صرف امور شخصی و كارهایتان بكنید، اولویت پیدا می‌كند. شما به زمان احتیاج دارید؛ تا به بررسی احساسات و اهدافتان بپردازید.


برای حفظ سلامت روان، به سرگرمی‏ها و كارهای مورد علاقه‌تان بپردازید. توانایی خود را در «نه گفتن»، بالا ببرید و رابطه‌ای شفاف با دیگران برقرار كنید. برای «نه گفتن»، باید تمرین كرد. به خاطر داشته باشید كه نه گفتن و نپذیرفتن یک كار، می‌تواند موجب آری گفتن و پذیرفتن كاری مهم‌تر باشد.
 

AWWA

New member
هدف‌گذاری كنید



برای استفاده بهینه از زمان، نخست باید بر روی اهدافتان متمركز شوید. تمام اهداف اعم از شخصی، كاری، اجتماعی، خانوادگی و مالی، مهم هستند و رسیدن به آنها، نیازمند زمان است.

بیشتر مردم ترجیح می‌دهند بر روی چند هدف در زندگی‌شان كار كنند. بررسی اهداف به طور كامل و دقیق، پیش‌نیاز اصلی برای موفقیت در این كار است. شما باید بدانید در زندگی چه چیزی می‌خواهید و چه كسانی و چه سازمان‌ها، علت‏ها و انگیزه‏هایی، برای شما مهم‌تر هستند. بعد از تصمیم گرفتن درمورد اهدافتان، آنها را برروی كاغذ بنویسید؛ در غیر این صورت، ممكن است اهدافتان مبهم باقی بمانند و هیچ‌گاه متوجه نشوید كه آیا به آنها دست یافته‏اید یا نه؟ پس به فعالیت‏ها و كارهایی بپردازید كه شما را در رسیدن به این اهداف كمك می‌كنند. حال به منظور رسیدن به هدف نهایی، باید قدم‏های كوچک را كه در واقع همان اهداف كوتاه‌مدت هستند، بردارید. تكمیل به موقع این كارهای كوچک و كوتاه‌مدت، اولویت دارد؛ در غیر این صورت، زمان را ازدست داده‏اید؛ بدون آن كه پیشرفتی حاصل شود.

یک برنامه زمانی، هم می‌تواند نمایی خلاصه از كارهایی باشد كه می‌خواهید در آینده نزدیک انجام دهید و هم یک برنامه بسیار دقیق از كارها با تمام جزئیاتشان‌ است.
 

AWWA

New member
چهارشنبه ....23 مهرماه 1393----شهادت پنجمین شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی، روز جهانی نابینایان(روز عصای سفید)

 

AWWA

New member
اجرای برنامه زمانی

هیچ برنامه زمانی‌ای معجزه نمی‌كند و همیشه عوامل بازدارنده و مشكلات وجود دارند. به هر حال، یک برنامه زمانی كه از قبل تنطیم می‌شود، به شما كمک می‌كند تا وظیفه خود را درحد قابل قبولی انجام دهید و وقت‌تان كمتر تلف شود.
 

AWWA

New member
پنجشنبه...24 مهر 1393----روز جهانی غذا، روز پیوند اولیا و مربیان، سالروز واقعه به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان به دست رژیم پهلوی(1357 ه ش)



 

AWWA

New member
استراتژی ‏های مدیریت زمان



جدا از یک برنامه زمانی كه برای خودتان نوشته‏ اید، استراتژی‏های مدیریت زمان نیز می‌توانند بسیار مفید باشند. هر روز فهرستی از كارهایی كه باید انجام شوند تهیه كنید و آنها را به ترتیب اهمیت‌شان انجام دهید.همیشه یک دفترچه یادداشت و یک تقویم جیبی همراه داشته باشید و از آنها برای نوشتن فهرست كارهایی كه باید انجام شوند و ثبت زمان قرارهای ملاقات، استفاده كنید.

تا حد امكان اجازه ندهید كارهایی را كه برایشان برنامه‌ریزی نكرده‏اید، برنامه‌ریزی شما را مختل سازند. تلفن‏هایی را كه مربوط به شما نیست، جواب ندهید و به دیگران اجازه ندهید در ساعات اوج كاری‌تان، مزاحمتان شوند.هر روز فهرستی از كارهایی كه باید انجام شوند تهیه كنید و آنها را به ترتیب اهمیت‌شان انجام دهید.

سعی كنید در منزل نیز مانند اداره، منظم و با برنامه باشید. نوشتن فهرست خرید و دیگر موارد، می‌تواند از خستگی و هدررفتن وقت شما بكاهد.در یک زمان، فقط برروی یک چیز متمركز شوید و تمام توان خود را متوجه كاری كنید كه در دست دارید. عواملی را كه در كارتان وقفه ایجاد می‌كنند حذف كنید و وقتتان را صرف فكر كردن به تمام كارهایی كه باید انجام دهید، نكنید.

از مدیریت زمان به عنوان یک ابزار برای هدف‌گذاری، اولویت‌بندی هدف‏ها و معرفی فعالیت‏هایی كه در راستای نیل به این اهداف به شما كمك می‌كنند، استفاده كنید. در واقع، مدیریت زمان به شما این امكان را می‌دهد تا هوشمندتر كاركنید؛ نه سخت‌تر.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: biosta
بالا