بهترین خطای دید ۲۰۱۲: ستاره دریایی چرخان

waria

New member
دانش*های بنیادی - همیشه آن*چه می*بینیم، *همانی نیست که واقعا اتفاق می*افتد. مسابقه خطاهای بصری که هر سال برگزار می*شود، با معرفی بهترین خطاهایی که توسط محققین به تصویر کشیده شده*اند، این واقعیت را به ما یادآوری می*کند.


بهنوش خرم*روز: اگر به لبه*های تصویر نگاه کنید یا چشمتان را روی آن بچرخانید، به احتمال زیاد شما هم می*توانید حرکت این ستاره دریایی را ببینید. البته، *این تصویر ثابت است و هیچ حرکتی هم در آن اتفاق نمی*افتد. مانند همه خطاهای بصری،* این که می*بینید ستاره دریایی درون این تصویر می*چرخد، خطایی است که مغز شما در پردازش اطلاعات بصری مرتکب آن می*شود. در واقع مغزتان فریب می*خورد و گزارش می*کند چیزی را دیده، که اصلا اتفاق نیفتاده است.

IMAGE634729579040176132.jpg



این تصویر که یکی از برندگان مسابقه خطاهای بصری سال 2012 است، از پدیده پیرامون شناور استفاده می*کند که باعث می*شود در جایی که حرکت وجود ندارد، مغز ما حرکت ببیند. کنتراست متفاوت بین رنگ*ها، کلید این پدیده در مورد این تصویر است که باعث می*شود خیال کنیم ستاره دریایی و زمینه*اش در جهت مخالف هم می*چرخند.
این تصویر توسط کایا نوآ، که در واقع نام مستعار نقاش حیات*وحش، جو هاتمن است، خلق شده است. مسابقه خطاهای بصری هر ساله توسط جامعه همبستگی عصبی و با هدف عمومی*سازی تلاش*های محققین در زمینه خطاهای بصری برگزار می*شود.

منبع:خبرانلاین

 
بالا