آیا منشا شما از مریخ است؟

zanbagh

New member
گروهی از دانشمندان سیاره شناس معتقدند که منشا ما از موجوداتی است که از فضا آمده اند. به گزارش خبرگزاری پایگاه زیست شناسی ایران و به نقل از پایگاه اینترنتی دانشگاه تکنولوژی ماساچوست (MIT)،اگر این امر صحیح باشد، دستگاهی توسط محققین MIT و هاروارد بطور مشترک ساخته می شود که می تواند منشا موجودات زمینی را ثابت کند.


بمنظور ردیابی گذشته خود در مریخ (اگر چنین پیشینه ای حقیقت داشته باشد) باید DNA یا RNA و یا حتی توالی ویژه ای را در آنها دنبال کنیم که در تمام اشکال موجودات زمینی عمومیت داشته باشد. برای این منظور تیمی از زمین شناسان و بیولوژیست های مولکولی در MIT تشکیل شد. آنها طرحی را با عنوان بررسی ژنوم فرا زمینی - Search for Extra-Terrestrial Genomes - ارائه دادند.

این ایده بر اساس حقایقی است که امروزه مورد تایید هستند:

1- در اولین روز های تشکیل منظومه شمسی آب و هوای زمین و مریخ یکسان بوده است. بنابراین حیات تشکیل شده در یک سیاره می توانسته است در سیاره دیگر ادامه پیدا کند.

2- تخمین زده شده است که حدود یک میلیارد تن از سنگ های مریخ بر روی زمین ریخته اند که در اثر مسافرت بخشی از این سنگ ها به زمین و تحت تاثیر ستاره ها، کمربند بین سیاره ای ایجاد شده است.

3- ثابت شده است که میکروب ها چنین شوک های ستاره ای را تحمل کرده و می توانند هزاران سال در فضا زنده بمانند تا به سطح سیاره ای دیگر برسند.

بنابراین برای اینکه حیات از یک سیاره آغاز شود و بر روی سیاره دیگر ادامه پیدا کند نیاز به مراحل مختلفی است که تحرکات مداری سیاره ها و بارش سنگ های اسمانی از ساده ترین این مراحل محسوب می شوند. لذا اگر حیات ابتدا در فضا شکل گرفته باشد و اولین میکروب ها از مریخ آمده باشند، پیشینیان ما نیز محسوب می شوند.

این دانشمندان معتقدند که اگر منشا ما حقیقتا از مریخ باشد، بخشی از تاریخچه حیات ما بر روی زمین احتمالا پاک شده است و ما می توانیم با جستجوی بیوشیمی حیات در یخ های مریخ، حلقه های گمشده را بیابیم.

دستگاهی که ایده این محققین است، خاک های مریخ را آنالیز کرده و هر گونه بخشی از حیات میکروبی را در این خاک ها ردیابی می کند. قطعات DNA میلیون ها سال می توانند محافظت شوند لذا اینگونه می توان به تاریخچه حیات زمینی دست پیدا کرد.

در سال های گذشته که کاوشگران مریخ از خاک مریخ نمونه برداری کرده اند، نتایج حاصل از مطالعات به ما می گوید که در گذشته آب و حتی شرایط زیستی دیگر بر روی مریخ مهیا بوده اند. اما امروزه سطح سیاره خشک و سرد است، و چنین شرایطی برای حیات شاید در زیر سطح سیاره سرخ وجود داشته باشد لذا ما باید خاک زیر سطح سیاره را بررسی کنیم.

دانشمندان MIT دستگاهی ابداع کرده اند که با استفاده از یک مته حفاری از خاک های زیرین نمونه برداری کند و سپس این مواد با استفاده از تکنیک هایی مورد استفاده در پزشکی قانونی جهت بدست آوردن قطعات DNA و تکثیر آن، ردیابی می شوند. چنین تکنولوزی که آنالیز DNA را در همان محل نمونه برداری، انجام دهد تا کنون وجود نداشته است و عملا با استفاده از تکنیک های مولکولی و روش هایی با محوریت PCR می توان پی به حضور اسید نوکلئیک برد.
 
بالا