بچه های لیسانس به پزشکی نظر بدن
مدیریت محترم اموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
با سلام و احترام
اینجانب ...............داوطلب شرکت کرده در ششمین دوره ازمون لیسانس به پزشکی دانش اموخته مقطع کارشناسی رشته علوم ازمایشگاهی از دانشگاه ........ عضو ......دارای ......... به منظور ارتقا کیفیت برگزاری این ازمون پیشنهادات و جسارتا انتقادات خود را خدمتتان عرض میکنم.
نخست انکه زمان پاسخگویی به سوالات به هیچ عنوان استاندارد نبود به گونه ای که برای 200 پرسش چهارگزینه ای 150 دقیقه زمان منظور شده بود این درحالیست که تمام امتحانات مشابه علوم پایه و پیش کارورزی دارای همین تعداد سوال و 200 دقیقه زمان پاسخگویی هستند و اینگونه بود که متاسفانه سنجش سرعت عمل جایگزین سنجش معلومات داوطلبین گردید و نیز اینکه در برخی از دروس سوالات عینا وبدون هیچ تغییری از سالهای قبل ازمون علوم پایه کشوری انتخاب شده بود و اساتید بزرگوار در طراحی سوالات دقت لازم را نکرده بودند و بنابراین کسانی که سوالات سالهای قبل را به خاطر سپرده بودند در این ازمون از کسانی که با مشقت بسیار به مطالعه رفرانس ها همت گماشته بودند پیشی گرفتند .
در مورد شیوه ی پذیرش دانشجو که توسط دانشگاه ع پ تهران به وزارت بهداشت پیشنهاد شده و پس از تصویب بدون تغییر به خود دانشگاه تهران به صورت دستورالعمل ابلاغ شده ،ذکر شده است که این ازمون چند مرحله ای بوده و در مرحله ی ازمون کتبی(مرحله نخست) که نمره ی ان 70% نمره ی قبولی را تشکیل میدهد دو برابر ظرفیت داوطلب پذیرش میشود و در مراحل مصاحبه و فراشناختی که 30% نمره قبولی را شامل میشوند افراد نهایی اعلام میگردند ولی متاسفانه در تمام سالهای برگزاری این ازمون شاهد بودیم که به اندازه ی ظرفیت در همان مرحله ی اول (ازمون کتبی) پذیرش صورت میگیرد و در مراحل بعدی همان تعداد داوطلب به صورت نهایی پذیرش میشوند(البته در دوسال اخیر با توجه به اعتراض های داوطلبان عده ای را در مراحل بعدی به صورت مشروط پذیرفته اند و این عده باید معدل بالاتری را تا قبل از علوم پایه کسب کنند) یعنی چیزی مغایر با دستورالعمل پذیرش و اطلاعیه.بنابراین کسانی که با تکیه بر رزومه و فعالیت های تحقیقاتی ،اختراعات و دیگر پروژه های پژوهشی که در طول دوران تحصیلات اکادمیک کسب کرده بودند، پا به میدان این رقابت سخت نهاده اند و میبایست نمرات بالاتری از 30 % مراحل بعدی کسب کنند عملا با سایر شرکت کنندگان محترم که فقط به جنبه ی تئوری تحصیلات اکادمیک پرداخته اند برابر اند و تنها ازمون مرحله ی اول (کتبی) ملاک قبولی بوده و به قول دانشجوهای پذیرش شده مراحل بعدی صرفا تشریفاتی بوده است
.ضمنا هنوز که هنوزه بعد از شش دوره برگزاری این ازمون هیچ گونه موافقتی برای ادامه تحصیل در این مقطع از سوی نظام وظیفه صادر نشده و این مهم مستلزم جلسه ایست که مسئولین دانشگاه و وزارت بهداشت و سازمان وظیفه عمومی حضور داشته باشند و درخصوص این دوره به توافق برسند که تاکنون شاهد هیچ گونه حرکت مثبتی از سوی دانشگاه تهران برای حل این مشکل نبودیم و با پیگیری های جناب اقای موسوی و بنده که چندین بار به وزارتخانه و سازمان وظیفه عمومی و دانشگاه مراجعه کردم از مشمولین به صورت مشروط ثبت نام به عمل امد ولی این مشکل و عدم هماهنگی همچنان به قوت خود باقیست.
مسئله بعدی که ذهن همه ی داوطلبان را مشغول کرده شفافیت این ازمون است به گونه ای که پس از شش دوره برگزاری حتی یکبار هم دفترچه ی سوالات در هیچ سایتی قرار نگرفته و این مسئله باعث شده که تعدادی از موسسات سودجو ادعای دراختیار داشتن سوالات سالهای قبل و دسترسی به سوالات و اساتید طراح سالهای بعد را بکنند و هزینه های هنگفتی را بابت فروش جزوات و ... از داوطلبان اخاذی کنند و همچنین چرایی این مسئله که چرا هیچگاه کارنامه ای برای شرکت کنندگان صادر نگردیده و هیچ داوطلبی نه تراز ونه رتبه ی خود را نمیداند،داوطلبین را ازار میدهد.
موضوع دیگر اینکه دوسالی است که از درس جنین شناسی حدود نه سوال مطرح میشود ان هم بدون درج نام این درس در اطلاعیه موارد امتحانی که باعث رقابت ناسالم و نتیجه گیری بهتر دانش اموختگان رشته مامایی و بعضا پرستاری میشود .این درحالی است که وقتی علت را از اساتید محترم گروه اناتومی میپرسیم میفرمایند این درس شاخه ای از اناتومی است در صورتی که رفرنس این درس کاملا متفاوت از اناتومی بوده ودر همه جای دنیا متخصصین و اساتید خاص خود را هر کدام به تنهایی دارند حتی در خود دانشگاه تهران هم ساختمان این دو گروه کاملا متمایز است ولی بیشتر اساتید مشترک هستند.بیایید فرض کنیم که این دو درس یکی هستند چگونه است که در چهار دوره اول این ازمون در کنار اناتومی حتی یک سوال هم از جنین مطرح نگردیده است و فقط در دو دوره اخیر این ادغام صورت گرفته است. در این صورت ایا نباید نام این درس در موارد امتحانی ذکر و سپس از ان سوال مطرح میشد؟
موضوع دیگر در خصوص گذراندن 32 واحد (دوترم)از دروس علوم پایه بعد از قبولی در امتحانیست(لیسانس به پزشکی) که موارد امتحانی شبیه و رفرانس های کاملا یکی با ازمون علوم پایه کشوری و سطح سوالات دشوار تر و رقابت بسیار سنگینتر نسبت به ان دارد وبعد از دو ترم مجددا (گذراندن 34 واحد)شرکت مجدد در امتحان علوم پایه جامع کشوری و این شرط برای تمامی شرکت کنندگان یکسان است یعنی شخصی که در یکی از رشته های گروه فنی مهندسی مثلا مهندسی برق فارغ التحصیل شده و هیچ واحدی از دروس علوم پایه پزشکی را نگذرانده با شخصی که دانش اموخته ی رشته های گروه علوم پزشکی است متل کارشناس علوم ازمایشگاهی که 140 واحد دروس علوم پایه ی پزشکی را پاس کرده وبا محیط بیمارستانی هم اشناییت دارد در صورت قبولی هر دو نفر اینها باید در یک سطح و ترم تحصیلی پزشکی را شروع کنند؟
بنده پیشنهاد میکنم که دانش اموختگان کارشناسی چهار رشته ی علوم ازمایشگاهی ،پرستاری و مامایی و زیست شناسی که از دوره ی اول برگزاری این ازمون جواز شرکت داشتند و همچنین بیشترین امار قبولی در این ازمون را هر ساله به خود اختصاص میدهند در صورت قبولی دوره ی پزشکی عمومی را از مرحله ی فیزیو پاتولوژی شروع کنند و دانش اموختگان سایر رشته های علوم پزشکی یک ترم پیش از علوم پایه و دانش اموختگان گروه فنی مهندسی دو ترم پیش از علوم پایه پذیرش بشوند تا عدالت برقرارشود .
پیشنهاد بعدی بنده این است که به جای برگزاری یک ازمون به این دشواری که در حال حاضر تمام مسئولیت برگزاری ، طرح سوالات، حفاظت از سوالات و تصحیح اوراق و هماهنگی با حراست و ...به خود دانشگاه تهران سپرده شده است ترتیبی اتخاذ گردد که داوطلبین واجد شرایط شرکت، در همان امتحان جامع علوم پایه ی پزشکی کشوری به همراه دانشجویان پزشکی کشور شرکت کرده و پس از صدور کارنامه از سوی وزارت متبوع و ارسال ان به دانشگاه ع.پ تهران خود دانشگاه فقط زحمت مراحل بعدی ازمون (مصاحبه و فراشناختی)را بکشد. در این صورت هم ازمون استانداردتر خواهد بود و هم مسئولیت حراست از سوالات به عهده ی وزارتخانه باقی میماند و داوطلبین هم با اسودگی خاطر بیشتر از صحت برگزاری و تعداد و زمان سوالات و... در این ازمون شرکت میکنند .
پیشاپیش از بذل توجهات جنابعالی صمیمانه کمال تشکر را دارم .
با سپاس فراوان
..................