در ایران زیست شناسی( علوم جانوری) چه بازارکاری ای می تواند داشته باشد؟

مجید دیجی

مدیر بخش
شناسایی مناطق جدید
یکی از کارهایی که زیست شناسان میتوانند وارد حوزه فعالیت آن شوند شناسایی مناطق جدید برای کشت گیاهان غیر بومی در منطقه است .
یک مثال : در چند سال گذشته بحث گیاهان با خواص دارویی در کشور ما مثل اغلب کشورهای پیش رفته داغ شده است . و همانطور که میدانید این گیاهان ارزش مالی بالا و سود آوری خوبی دارند ...مثلا قیمت گل گاوزبان کیلویی 400 هزار تومان است . ولی مشکلی که وجود دارد این است این گیاه برای رویش احتیاج به مناطق خاصی دارد . یکی از کارهایی که یک زیست شناس میتواند انجام دهد شناسایی مناطق جدید بذری رویش گیاهان غیر بومی است . مثلا کوههای جهرم و فسا قابلیت رشد این گیاه را در فصل بهار دارند .
زیست شناسان عزیز با پاس کردن دروس مختلف گیاه شناسی می توانند در این حوضه موفق باشند .

نکته : خیلی از گیاهان عطاری مصرفی در کشورمان از مناطقی مثل هند وارد میشود .

پیوست : 1-هر گیاه برای رشد احتیاج به فاکتورهای مخصوص به خود است مثل : فشار هوا ، رطوبت ، زاویه نور خورشید ، حشرات گرده افشان و.... دارد.
2-کشت گیاهان دارویی در محیط آزاد بهتر از گلخانه ها است و این گیاهان خواص خود را در طبیعت بهتر حفظ می کنند.
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
شناسایی بازارهای جدید برای ورود علف های هرز ایرانی
یکی از بازارهایی که میتواند برای کشورمان ثروت ساز باشد گیاهان دارویی است . به مطلب زیر که از سایت زیست فناوری در کشاورزی - فواید علف های هرز گرفته شده توجه کنید .
علف هرز گزنه (Urtica dioica) یکی از فراوان ترین علف ها ی هرزدرمناطق شمالی کشوراست،درحالی که همین گیاه از اقلام وارداتی اروپای غربی است و مصارف زیادی نیز دارد.واردات گیاه با اهمیت پونه (Mentha pulegium) از نظر پزشکی به کشورهای امریکا و انگلستان بالغ برچند میلیون دلار است،در حالیکه در هر گوشه از کشور ما کنار هر جوی و نهرآبی به عنوان علف هرز رشد می کند و عصاره آن از آن ممالک خارج به کشور وارد می شود.لازم به ذکرمیباشد که داشت و کاشت و برداشت پونه نیزبه عنوان یک گیاه دارویی بسیار ساده است.علاوه بر این علفهای هرز پایه های اجدادی تعدادی زیادی از گیاهان زراعی امروز به شمار می روند. به عنوان مثال گندم نیای هرز) Aegilops squarrosa ) که به صورت یک علف هرزدر مناطق مختلف رشد می کند،ازاجداد زراعی است.بهره برداری واستفاده از گیاهان دارویی که اکثر آنها به صورت علف هرز در مناطق و مزارع مختلف دیده می شود ، در ممالک پیشرفته اروپایی و آمریکایی و سایر کشور های در حال توسعه معمول می باشد ، ولی در کشور ایران مورد توجه قرار نگرفته است .
به طوری که اغلب مردم از گیاهان مفید و متنوعی که در ایران پراکنده اند ،بی اطلاع و از خواص درمانی ،تغذیه ای ، علوفه ای و سایر فواید آنها نا آگاه هستند .
در کشور هندوستان بیش از 2500 گونه گیاهی مفید شناسایی شده است که اغلب آنها نیز از علف های هرز داخل مزارع و اراضی غیر زراعی محسوب می شوند . برخی دیگر به دلیل سازگاری زیاد ،در شرایط محیطی تنش زا می توانند به رشد خود ادامه دهند . بدیهی است که قدرت سازگاری زیاد ،یکی از ویژگی های مهم علف های هرز به شمار می رود.
تنوع گیاهی در آسیا بیشتر است و کشور ایران نیز با دارا بودن اقلیم های مختلف خاستگاه تعداد زیادی از گیاهان است. بی شک وجود تنوع گونه ای در ایران یکی از بی نظیر ترین هدایای خداوندی محسوب می شود که به این مرز و بوم عطا شده است . برای ما بایستی جای خوشحالی باشد که تنوع این گیاهان در منطقه قابل توجه است . جای تاسف نیز باید باشد که به این گونه های گیاهی اهمیت آن چنانی قایل نیستیم
در این زمینه ،ضرورت دارد با انجام طرحهای کوچک منطقه ای گونه های مفید در هر منطقه را شناسایی و سپس نسبت به تولید انبوه آنها اقدام کنیم .بدیهی است که این امر می تواند در اشتغال زایی ، بهبود وضع مالی زارعین و مردمان روستایی و تامین نیاز های دارویی ،علو فه ای و غیره نقش به سزایی داشته باشد.
خوب از این جور فرصت ها در کشور پهناور ایران کم نیست فقط مسئولان باید کمی سنت نگری خودشان را کنار بگذارند و با ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل کرده هم برای کشور ثروت سازی کنند و هم به شکوفایی کشور در تمام زمینه ها تلاش کنند .
دوستان زیست شناس با توجه به پاس کردن دروسی همچون سیستماتیک گیاهی می توانند به شناسایی چنین گیاهانی اقدام کنند .
 

مجید دیجی

مدیر بخش
چرا بیمارستان ها زیست شناس استخدام نمی کنند ؟
زیست شناسان با قابلیت های زیادی که دارند پس از گذراندن دوره هایی می توانند در بیمارستان ها استخدام شوند...
1- خون گیری در قسمت آزمایشگاه
2- انجام کارهای آزمایشگاهی کوچک که معمولا از متخصصین علوم آزمایشگاهی و میکروبیولوژی وققت زیادی می گیرد ( و انجام کارهای بزرگتر همانند کار با دستگاههای جدید آزمایشگاهی به عنوان تکنسین )
دوستان لطفا خاهشا خاهشا لطفا دوباره بحث توانایی یا عدم توانایی زیست شناسان در این زمینه را وسط نکشید اگه اعتراضی نسبت به حرف بنده دارید خصوصی برام بفرستید
3- مشارکت در کارهای تحقیقاتی مثل : http://olumpezeshki.ir/thread12532.html
4- استفاده از دستگاه الکترو کاردیوگراف
5- خواندن اولیه نوار قلب
6- گرفتن فشار خون
7- استفاده از دستگاه دیالیز و دستگاههای مشابه
8- انگل شناسی و آموزش به افراد جهت جلوگیری
9- کنترل عفونت

اسم آموزش آمد گفتم در مورد این موضوع کمی حرف بزنم :
یکی از توانایی های زیست شناسان انتقال اطلاعات به دیگران است اما متاسفانه در کشور ما بیشتر بحث درمان مطرح است تا آموزش و پیشگیری و جمله پیشگیری بهتر از درمان است فقط به صورت یک شعار در آمده است
اگر بیمه ها و بیمارستان کمی عاقلانه تر و منطقی تر به جامعه نگاه می کردند . شاید وضع بیماری در کشور به این شکل نبود( بیمارستان های شلوغ ، مطب های پر هیا هو ، مردم غمگین از بیماری و...) ببینید مثلا اگر در جامعه استفاده از مسواک زدن از سنین پایین شروع می شد و تا کهن سالی ادامه می یافت ، دیگر بیمه های ما احتیاج به صرف هزینه های گران برای کهن سالی ایشان به علت سوء تغدیه به علت از دست رفتن دندان را نمی پرداختند. یا اگر بیمه ها کمی دست در جیبشان می کردند و به اشخاص در مساجد ، مدارس ، سالن اجتماعات آپارتمان ها ، پیاده روی های خانوادگی و حتی به صورت خانه به خانه کمی آموزش می دادند خودشان در آینده نچندان دور از بار هزینه های وارده می کاستند . یا مثلا کسی که به تازگی عمل قلب کرده است اگر اشخاصی بودند که در بیمارستان ها قبل از مرخص شدن به آنها آموزش می دادند که از این به بعد چگونه زندگی کنند تا قند خون ، اضافه وزن و...نگیرند هزینه های خود بیمارستان ها و بیمه کاسته می شد و صداها مثال دیگر....
. بگذارید کمی فرا تر روم و به قول معروف یک ایده جدید بدهم : ای کاش افرادی در جامعه از فارغ التحصیلان زیست شناسی و... در بین خانواده ها رفت و آمد می کردند و سلامت خانواده ها را چک می کردند تا در صورت نیاز بیماران را قبل از وخیم شدن بیماری های پنهانشان (مثل فشار خون،قند خون و...) و هزینه بر شدنشان این افراد را به بیمارستان ها معرفی می کردند .
آیا می دانستید هزینه یک بیمار هپاتیت سی تا روزی یک ملیون دویست می تواند برسد.....
اشتباه ما در ایران این است که فکر می کنیم آموزش فقط در مدارس باید صورت گیرد و مسئولان هم فکر می کنند که تبلیغی خرد و گه گاهی می توانند تمام مشکلات را حل کند...
مگر دستمزد یک متخصص این چنینی چقدر می شود که همچین کارهایی را انجام نمی دهند ؟ به خدا یک عمل قلب چند ده میلیون تومان بدون هزینه های دارویی که بیمه باید تا آخر عمر اشخاص پرداخت کند آب می خورد. اگر مسئولین سنت گرا عینک جهان سوم بینی خود را کنار بگذارند هم وضع سلامت مردم و هم وضع اشتغال جوانان بهبود پیدا می کند.
-------------------------------------
کلمات کلیدی : بازار کار زیست شناسی ، بازار کار زیست شناسی با گرایش علوم جانوری ، بازار کار علوم جانوری
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
صدا و سیما
حدود 2 سال پیش رفتم صدا و سیما و مستندی که خودم درمورد چند گیاه با خواص دارویی را که با زحمت و هزینه ای زیاد ساخته بودم را به کارشناسان صدا و سیما نشان دادم . بعد از کلی تشویق و تصدیق که آره چون خودت از صفر تا صد این کار رو انجام دادی خیلی کار بزرگی کردی و از این جور حرفا . خیلی محترمانه گفتن برو مستندت رو بذار در کوزه آبشو بخور.... چون این مستند بر اساس استانداردهای ما نیست . فکم افتاد :smiliess (15): گفتم مگه شما این همه مستند صبح تا شب از کشورای دیگه می گیرید براساس استانداردای شماست . با یک لبخند مهربانه و با شخصیت به شکلی که اصلا توی ذوق یه جون با استعداد نخوره گفتن ،...........(بگذریم خودمم درست یادم نمیاد که چه طور دست به سرم کردند:21:...)
یکی از مکان هایی که محیط خوبی برای اشتغال زیست شناسان می تواند باشد صدا و سیماست . صدا و سیما یا بهتر بگویم رادیو و تلوزیون یکی مکان های خوب برای فارغ التحصیلان عزیز است . زیست شناسان هم در حوزه سلامت می توانند به خوبی نظر و مشاوره بدهند و هم از نظر ساخت فیلم های آموزشی و مستندها و از خیلی جهات دیگر.... به نظرم یکی از دلایل بکار گرفته نشدن زیست شناسان در این حوزه عدم شناخت این رشته از طرف صدا و سیماست .

- - - Updated - - -
 

مجید دیجی

مدیر بخش
رسانه ملی با توجه به حجم زیادی که تا الان از مستندات حیات وحش نشان داده ثابت کرده است که مردم ایران به چنین برنامه هایی علاقه خاصی دارند . تقریبا هر ایرانی می داند که مثلا میمون یا فیل یا شیر یا مار بوآ (حیواناتی که بومی ایران نیست) چیست و این به دلیل پخش حجم زیاد مستندات تلوزیونی است . سالانه تعداد بسیار زیادی از این گونه مستندها خریداری و در اتاق های دوبله ترجمه و پخش می شود که این خود هزینه های بسیار بالایی نیز دارد . هر بار که مسستندی بازپخش می شود باید به شبکه سازنده آن پول داد....
خوب چرا خود صدا و سیما چنین مستنداتی را نمی سازد تا بجای اینکه پول بدهد و اینچنین مستنداتی را پخش کند از دیگر کشورها و شبکه پول بگیرد و به آنها مستندات تولیدی خود را بفروشد . فکر کنم فیلم مستند 60 جانور مرگبار را دیده باشید می دونید این مستند در دنیا چقدر فروش کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟
مگر این فیلم چه داشت بجز چند متخصص و یک گروه فیلم برداری ؟؟؟؟ قبول دارم این مستند ساخت یک گروه حرفه ای با تجهیزات حرفه ای است با هزینه های جانبی زیاد اما بدون شک ساخت چنین مستنداتی غیر ممکن نیست . و درآمد حاصل از چنین کاری چند صد برابر هزینه اولیه اش است .
این هم یک راه دیگه برای درآمدزایی در حوزه زیست شناسی
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
اینم یکی از شرکت هایی که در حوزه زیست شناسی کار میکنه اگر من جای رئیسان این شرکت بودم کارم رو تا تامین تمام موجودات مورد نیاز برای تشریح در آزمایشگاهها ارتقاع می دادم .
شرکت علم باوران آفتاب لرستان
قسمتی از متن سایت که بنظرم جالب امد
از مدلهای حیوانی قابل ارائه، ایجاد موشهای سکته ای (انفارکتوس میوکارد) می باشد که حیوانات تحت شرایط خاص استاندارد و زیر دستگاههای مخصوص، قفسه سینه آنها باز و شریان کرونر قلبی آنها به صورت جراحی مسدود می گردد و بعد قفسه سینه حیوان بسته و حیوان بعد از جراحی زنده می ماند و آماده بررسی های مختلف تحقیقاتی در این زمینه می باشد.
شرکت مفتخر است برای اولین بار در کشور این مدل حیوانی را ارائه دهد و محقق بدون اینکه زحمتی جهت ایجاد سکته در حیوان بعلت زمانبر بودن و نیاز به امکانات خاص دستگاهی داشته باشد در هر نقطه ای ازکشور و با هر امکاناتی کارهای ارزشمند تحقیقاتی در زمینه انفارکتوس میوکارد ارائه دهد.


lab1.jpg

حالا فرض کنید شرکتی را تاسیس کنیم که به میمون های در حال شکل گیری در رحم مادر ژن های انسانی تزریق شود ( یا اسپرم های ترکیبی زد ) یا بلعکس آن وقت میشه این میمون را به تمام دنیا ارسال کرد و فروخت چون خیلی از کشورها اجازه چنین کارهایی رو ندارن.
لطفا بحث فقهی نکنید اگر قرار شد که همچین کاری رو انجام بدید اون وقت برید از یه آدم مطلع بپرسید که میشه همچین کاری کرد یا نه
---------------------------------------
کلمات کلیدی : بازار کار زیست شناسی ، بازار کار زیست شناسی با گرایش علوم جانوری ، بازار کار علوم جانوری
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
جای کانون زیست شناسی خالی است
سال هاست که وقتی کانون های زبان یا ریاضی رو در گوشه و کنارشهر می بینم از خودم می پرسم پس کی قراره کانون های زیست شناسی افتتاح بشن؟
خوب جواب سوالم تا الان بی پاسخ بوده....متاسفانه

( این صحبتم هم میتونه ایده نو و جدید باشه.... )
شاید بپرسید کانون های زیست شناسی چیست ؟
کانون زیست شناسی که در فکر من است همانند کانون های زبان باید سطح بندی باشه ، گواهی و دیپلم داشته باشد ،امتحان های سراسری داشته باشد ، به فارغ التحصیلانش وام بدهد و.... کانون هایی که باید دانش آموزان مشتاق و علاقه مند و با استعدادشان شناسایی کرده و به آنها در کارگاهها و آزمایشگاههای مجهز درس داده شود . و آنها را مثلا برای المپیادها و کنکور و... آمده کند . کانونی که خود کتاب چاپ کند و به عموم مردم جامعه ارائه نماید . در این کانون ها زمینه های شغلی و بازار شناسایی و به علاقمندان آموزش داده شود . مثل گردشگری در طبیعت یا پرورش گیاهان دارویی ، آپارتمانی ، نادر و....
فرض کنید کلاs هایی با موضوعات مختلف که با علوم مختلف در ارتباط هستند . مثل : ریاضیات و زیست شناسی ، فیزیک ورزش و زیست شناسی ، شیمی جامدات و زیست شناسی ، صنعت و زیست شناسی ، مکانیک و زیست شناسی ، کشاورزی و زیست شناسی و....
یا کلاs های اختصاصی گیاه شناسی ، جانورشناسی ، اکولوژی ، حشره شناسی ، ژنتیک و....
کلاs هایی با موضوعیت تشریح انسان و حیوانات و...
کلاs هایی که مورد نیاز مستقیم جامعه است مثل : پیشگیری بیماری ها ، بهداشت شخصی در تمام سنین ، تنظیم خانواده ، سلامت و بهداشت خانواده ، آموزش کمک های اولیه و......
و....
ابن گونه کانون ها هم به ارتقاع سطح جامعه کمک کرده و هم بازار بسیار مناسبی رو برای زیست شناسان عزیز بوجود میاره .





به خدا میشه توی همین رشته زیست شناسی هم کار کرد فقط باید حمایت بشیم
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
دوستان نظر و ایده یادتن نره








بازم بخاطر مشکلات و ایرادات نگارشی و املایی موجود در پستام معذرت می خواهم
58.jpg
 

مجید دیجی

مدیر بخش
آمار زیست شناسی
توی یکی دانشگاه یکی از درس هایی که خوندیم آمار هست . می دونستید که بسیاری از محاسبات کلان کشوری بر اساس آمار صورت میگیره ؟
شاید وجود یک نهاد قدرتمند مستقل در مورد آمار های زیستی بسیار لازم و ضروری باشه
مثلا آمار گسترش یک بیماری خاص ، یا آمار افزایش گرایش مردم به محصولات ارگانیک ، یا آمار مبتلایان به انواع دیابت نوع 1و2 و...
و ترسیم نمودارهای احتمالی گسترش در 5 یا 10 سال آینده .... و راههای پیشنهادی جلوگیری از گسترش یا بلعکس راههای گسترش




البته چنین نهادهایی در کشور ما هستند اما نهادی که فقط سر و کارش با موضوعات زیستی آن هم به شکل تخصوصی باشه وجود ندارد .
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
چند وقت پیش رفته بودم تو کالا پزشکی و چیز جالبی نظرم رو به خودش جلب کرد....
پوسترها یی از آناتومی انسان شامل کلیه ها ، مغز ، قلب، شش ها ، سیستم خون رسانی و.... پوسترهای دیگه ای هم وجود داشت که گلبول های سفید و قرمز رو به شکل زیبا به نمایش می گداشت .
یک سری پوستر هم بود که مربوط به حشرات و حیوانات بود. مثلا عکس هر حیوانی رو که چاپ کرده بود نام علمیش هم کنارش نوشته بود .
خوب اینها کار بیولوژیست هاست دیگه.....


این ها پوستر هایی بودند که ما در دانشگاه روی در و دیوار میدیدیم و با آنها توجه نمی کردیم . تولید پوسترهای جدید خلاقانه میتونه یکی از زمینه های اشتغال فارغ التحصیل باشه . شاید این کار به شکلی باشه که زیاد به چشم نیاد ولی احتمالا درآمد خوبی باید داشته باشه .
:thumbsupsmileyanim:
 

مجید دیجی

مدیر بخش
چینی ها چگونه از حشرات کسب درامد می کنند ؟
این تصاویری که می بینید تصاویر حشراتی است که توسط چینی ها از طبیعت جمع آوری ، درون ماده ای شبیه کریستال قرار داده و سپس به سراسر دنیا صادر شده و به فروش می رسد .
قیمت این جاکلیدی ها بین 8تا96 هزار توماn است .





lg_3bfac_jakel1.jpg

lg_8798b_jakel3.jpg

http://www.etvmarket.ir/products_pictures/lg_d87c2_jakel5.jpg

جالب بود نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لطفا نظر بدید منتظرم تا ایده هاتون رو بنویسید..............
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
انگلیس ها با الگو برداری از نفود ناپذیری بال پروانه در برابر قطرات باران پوششی را ساخته اند که می توان آنرا روی قطعات الکتریکی کشید و آنها را ضد آب کرد .
دانشمندانی هم با الگو برداری از جمجمه دارکوب کلاه کاسکتی ساخته اند که در ضربات بسیار شدید رانندگی بسیار مقاوم است .
دانشمندانی دیگر نیز با الگو برداری از آفتاب پرست تانکهایی را ساخته اند که در میدان جنگ دیده نمی شوند و کاملا نامرئی است .
کارشناسان زیست شناسی آمریکایی موفق شده اند با تربیت دولفین ها مین های دریایی را خنثی کنند....
کارشناسانی دیگر با استفاده از الگو برداری از گردن زرافه نوعی لباس ایمنی برای خلبانان ساخته اند که در سرعت های بالای پرواز دچار بیهوشی نشوند...
برنامه نویسان کامپیوتری با الگو برداری از حرکت ماهی ها در کنار یکدیگر موفق به تولید بازیهایی با هوش مصنوعی شده اند .


حالا ما داریم چی کار می کنیم....؟ چی یارانه چی شده ..... نمیشونم... قراره چی بشه.... آها....عجب....واقعا....


البته ما هم کارهای قشنگی میتونیم انجام بدیم ولی امکاناتی فراتر از رایانه احتیاج داریم....:thumbsupsmileyanim:
 

مجید دیجی

مدیر بخش
ترکیبی از آموزه های طبیعت و فن آوری های بشر، امکان پرواز انسان به سبک پرنده ها را فراهم کرده است. گروهی از ماجراجویان در کلمبیا با استفاده از لباس هایی با طرح سنجاب های پرنده، پرواز بدون چتر را تجربه کردند.

2.jpg


165354_916.jpg

7.jpg




ابتکار رو داشته باش.....
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
خفاش به این کوچکی و زشتی چگونه روزانه جان هزاران نفر را نجات می دهد؟
خفاش، دارای حس بینایی ضعیفی است و به کمک طبیعت راداری که دارد، می‌تواند موانع دور و برخود را تشخیص دهد. خفاش هنگام پرواز فریادهای ابر صوتی خاصی ایجاد می‌کند که پس از برخورد با اجسام مختلف، منعکس می‌شود و به گوش خفاش می‌رسد. بوسیله همین پژواک صداهای ابر صوتی است که نوع مانع و فاصله آن را تشخیص می‌دهد و طوری پرواز می‌کند که از تصادم با آنها در امان باشد.
khoffash%20(3).gif

مركز كنترل ترافیك فرودگاهها برای ردیابی هواپیماها چه آنها كه بر روی باند فرودگاه قرار دارند و چه آنها كه در حال پرواز هستند و هدایت آنها از رادار استفاده می‏كنند. در برخی از كشورها پلیس از رادار برای شناسایی خودروهای با سرعت غیر مجاز استفاده می‏‏كند. ناسا از رادار برای شناسایی موقعیت كرة زمین و دیگر سیارات استفاده می‏كند، همین طور برای دنبال كردن مسیر ماهواره‏ها و فضاپیماها و برای كمك به كشتی‏ها در دریا و مانورهای رزمی از آن استفاده می‏شود. مراكز نظامی نیز برای شناسایی دشمن و یا هدایت جنگ‏افزارهایشان از آن استفاده می‏كنند.
rad-2.jpg

واشناسان برای شناسایی طوفانها، تندبادهای دریایی و گردبادها از آن استفاده می‏برند. شما حتی نوعی خاص از رادار را در مدخل ورودی فروشگاهها می‏بینید كه در هنگام قرار گرفتن اشخاص در مقابلشان، درب را باز می‏كنند. بطور واضح می‏بینید كه رادار وسیله‏ای بسیار كاربردی می‏باشد
وال ها و دلفینها نیز از همین پدیده بازتاب استفاده میكنند كه در مورد بازتابهای صوتی به آن "سونار " گفته میشود.


طبیعت پر از ایده های نو جهت خلق ابتکارات جدید است . زیست شناسان می توانند از این ابتکارات الهام بگیرند . چون آنرا بیش از بقیه می شناسند. پس چرا آنها را دست کم می گیریم؟
 

مجید دیجی

مدیر بخش
باز هم خفاش جان انسان ها را نجات می دهد ؟
محققان امريکايي در تلاشند با استفاده از بزاق خفاش ، استاندارد مربوط به اقدامات درماني در 3ساعت اول سکته مغزي را تغيير داده و از قرار گرفتن قربانيان سکته مغزي در معرض عوارض جانبي ناتوان کننده آن جلوگيري کنند.
سکته مغزي بيماري ناتوان کننده شماره يک بزرگسالان محسوب مي شود و بخش مهم ناتواني هاي ناشي از اين اختلال مربوط به محدوديت اقدامات پزشکي صورت گرفته در 3 ساعت اول وقوع آن است. محققان مرکز عروق مغزي کليولند در حال مطالعه يک ماده تجزيه کننده طبيعي لخته خون هستند که در بزاق خفاش خون آشام وجود دارد. اين ماده که DesmotepLase نام دارد به عنوان يک عامل درماني توانمند براي انحلال لخته هاي خوني که باعث سکته مغزي مي شوند، شناخته شده است.
خلاصه نوشتم تا سرتون رو درد نیارم
منبع :دهکده شادی - خفاش چيست؟
------------------------------------------------------------
Desmoteplase, a chemical found in the saliva of vampire bats, has the effect of catalysing the conversion of plasminogen to plasmin, which is the enzyme responsible for breaking down fibrin blood clots.
کشف
As early as in 1932, the saliva of the vampire bat (Desmodus rotundus) was known to lead to interference with the haemostatic mechanism of the host animal.[1] In 1991, the DNA coding of four plasminogen activators present in the saliva of the vampire bat was completed. Of the four, recombinant D. rotundus salivary plasminogen activator alpha 1 (rDSPAα1; desmoteplase) was investigated further.[2]
منبع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Desmoteplase
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
محققان دانشگاه براون موفق به ساخت يک بال رباتيک خفاش شده‌اند که به آنها در يادگيري هرچه بيشتر درمورد عملکرد بال واقعي در جهان طبيعت کمک خواهد کرد.

به گزارش ايسنا، دليل الهام از بال خفاش براي اين فناوري اين بوده که پرواز قوي و صافي خفاش‌ها امکانات زيادي را براي طراحي هواپيماهاي کوچک و ساير کاربردها ارائه مي‌دهد.

به گفته محققان، نسخه رباتيک آنها به کشف اسرار زيادي درمورد پرواز خفاش‌ها منجر شده که شامل عملکرد رباط ها، کشش پوست، پشتيباني ساختاري از ساختمان عضلاني، انعطاف اسکلتي، ضربه بالا و پائين بوده است.

اين ربات که از شکل بال و حرکت خفاش ميوه‌خوار تقليد مي‌کند، در يک تونل هوا آزمايش شده و اطلاعاتي را به دانشمندان ارائه کرده که هرگز با حيوانات زنده قابل دستيابي نبوده‌اند.

اين نمونه مي‌تواند کاري را که محققان از آن مي‌خواهند را انجام دهد. محققان مي‌توانند هر کدام از قابليت‌هاي حرکتي اين ربات را بطور جداگانه کنترل کرده و با ثابت نگاه داشتن ساير پارامترها تنها يکي را براي نمايش تاثير آن تنظيم کنند.

اگرچه اين بال رباتيک با پيچيدگي يک بال واقعي خفاش که از 25 مفصل و 34 درجه آزادي برخوردار بوده، قابل مقايسه نيست اما اطلاعات خوبي را به دانشمندان ارائه مي‌کند.
 

مجید دیجی

مدیر بخش
یه ابتکار هم از خودم می نویسم تا فکر نکنید که فقط خارجی ها از اینکارا بلد هستن
اگه توجه کرده باشید ، پوست بالهای خفاش جنسی شبیه چرم دارد و دارای خاصیت ارتجاعی است که باعث می‌شود بالهایش در طول استخوان‌هایی که دست‌ها و انگشتان خفاش را حرکت می‌دهند کشیده شود. به شکل مقابل نگاه کنید و ببینید که چگونه بال‌ها مرتب و ماهرانه اطراف بدن خفاش پیچیده شده‌اند
bat2.jpg

خوب فرض کنید قرار شده لباس جدید جهت پرواز با قابلیت انعطاف پذیری ساخته شود . اگر کسی از من نظر بخواهد با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد من ساختار بال خفاش را پیشنهاد می کنم . که علاوه بر قدرت شناور شدن در هوا ( مانند لباس سنجابی که در بالا گفته شد) .، قابلیت پرواز در مسافت های طولانی با اضافه کردن موتور امکان پذیر می شود . همچنین این بالها توانایی جمع شدن و باز شدن با توجه به سرعت پرواز و ارتفاع را خواهند داشت ، تا بدین وسیله بتوانند با هوای اطراف خود اصطکاک ایجاد کرده و سرعت شخص را کم یا زیاد کنند .



این چند تا مطلب رو پشت سر هم نوشتم تا ببینید از حیوان کوچکی مثل خفاش چه الهاماتی را می توان گرفت..................بازم بگید زیست شناسی بد...بازم بگید مگه زیست شناسا چیکار میتونن می کنن... بازم بگید مگه بازار کاریتون چی هست...بازم بگید....
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
خوب امیدوارم تا الان خسته نشده باشید . یکی از اهداف من از نوشتن این مطالب آشنا کردن افراد جامعه با زیست شناسی هست
تار عنکبوت:
. شاید تا حالا با قابلیت های فوق العاده تار عنکبوت آشنا شده باشید :
تار عنکبوت مقاومت بالایی دارد و درعین حال بسیار سبک و انعطاف‌پذیر است از این رو برخی آن را فولاد زنده نامیده‌اند. این فولاد آن قدر محکم است که می‌توان از آن توری ساخت. و با آن یک بوئینگ ۷۴۷ را متوقف کرد و در عین حال، آن قدر سبک و انعطاف پذیر است که می‌توان از آن لباس تهیه کرد. بنابر این، کاربردهای آن در پزشکی و صنعت زیاد است.
کاربرد پزشکی
به دلیل محکمی و در عین حال انعطاف پذیری، می‌توان از آن برای تهیهٔ نخ جراحی، زردپی و رباط مصنوعی و دستکش‌های جراحی بهره برد. تار عنکبوت نقش ضد عفونی کننده و پانسمانی نیز دارد. زیرا عنکبوت برای حفاظت تار پروتئینی خود در برابر باکتری و قارچ‌ها، تارش را به مواد ضد باکتری و ضد قارچ آغشته می‌کند. از این رو می‌توان از آن برای پانسمان زخم استفاده کرد.
کاربد صنعتی:
• تولید طناب‌های بسیار محکم برای کوهنوردی، چتر نجات
• تولید تورهای ماهیگیری محکم
• تولید لباس غواصی مقاوم در برابر کوسه‌ها
• تولید لباس ضد گلوله
منبع : تار عنکبوت - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

--------------------------------------------------------------
یک ایده : در ساخت لباس های سنجابی از تار عنکبوت استفاده شود چون هم سبک تر و مقاوم در برابر قدرت باد است .
--------------------------------------------------------------
یک زیست شناس خوب همیشه یک حرف ناگفته و یک ایده مطرح نشده دارد .
 
آخرین ویرایش:

مجید دیجی

مدیر بخش
هلیکوپتر
در گیاه‌شناسی به میوه‌هایی که شکل میوه افرا هستند می‌گویند «بی‌سامار». سامار یعنی بالدار و «بی‌سامار» ، یعنی دو تا زایده بال مانند. دو بال میوه افرا خشک، بیضی کشیده و به هم چسبیده هستند. زاویه بین این دو بال کوچک حدود ۴۵ تا ۱۰۸ درجه است که در هر یک از گونه‌های افرا عدد مربوط به خودش را دارد.

شکل آیرودینامیک بال‌ها و زاویه بین آنها توسط خالق طبیعت به قدری دقیق طراحی شده است که این میوه پس از جدا شدن از درخت می‌تواند ساعت‌ها با حرکات موزون چرخشی(!) در جریان مسیر باد پرواز کند.
images

عده‌ای متخصص خوش ذوق با الهام از شکل و زاویه بین بال‌های میوه افرا، بال هلی کوپتر ساخته‌اند!
طرح اولیهٔ ساخت بالگرد را چینی‌ها، برای اولین بار در ۴۰۰ سال بعد از میلاد برای ساخت اسباب‌بازی‌های فرزندانشان به کار بردند. لئوناردو داوینچی و یک روسی به نام میخائیل لومونوسوف نیز از کسانی بودند که طرح‌هایی از بالگرد را ارائه دادند ، آنها با دیدن حرکت میوه درخت افرا به چنین فکری افتاده اند .
در سال ۱۹۴۰ و همزمان با پیشرفت در ساخت موتورهای هم‌محور (موتورهایی که در آن نیروی پیشران و پسران هر دو ملخ توسط یک موتور تولید می‌شود) اولین بالگرد برای استفاده‌های نظامی توسط سیکورسکی ساخته شد و اولین پرواز آن در سال ۱۹۴۰ در آمریکا با موفقیت صورت گرفت که آن را دو خلبان تا ارتفاع ۱ کیلومتری زمین در مدت ۱ دقیقه بالا بردند


120px-Sikorsky_Skycrane_carrying_house_bw.jpg
 
بالا