**تصاویری زیبا و جالب از چهارسوی علم**

Hamidvet

New member
۹ – آیا در بی‌نظمی، نظمی نهفته است؟

fluids.jpg


فیزیک‌دانان نمی‌توانند بعضی از رفتارهای سیالات، از مایعات مانند آب گرفته تا گازها و دیگر سیالات را پیش‌بینی کرده و به جواب‌های منطبق بر آزمایش‌های تجربی برسند. در حقیقت حتی مشخص نیست که آیا راه حلی کلی برای آنچه معادلات ناویر-استوکس نامیده می‌شود وجود دارد و اگر وجود دارد آیا می‌تواند رفتار مایعات را در همه‌جا به درستی تشریح کرده و نقاط ناشناخته‌ی تکینه را توضیح دهد. به علت همین مشکلات به نظر می‌رسد ماهیت هرج و مرج هنوز به خوبی شناخته نشده است. فیزیک‌دانان و ریاضی‌دانان متعجب می‌شوند وقتی به درستی نمی‌توانند وضعیت آب و هوا را پیش‌بینی کنند. آیا این آشفتگی‌ها ذاتاً غیر قابل پیش‌بینی است؟ آیا توربولانس از معادلات ریاضی فراتر می‌رود؟ و یا سرانجام با معادله‌ی ریاضی صحیح به نتیجه‌ای کلی خواهیم رسید؟


۱۰ – گرانش چگونه کار می‌کند؟

gravity.jpg


همه‌ی ما می‌دانیم که گرانش ماه باعث به وجود آمدن جز و مد در زمین و گرانش خورشید باعث گردش زمین به دور آن و ماندن سیاره‌ی ما در مدار خورشید می‌شود. اما درک ما از این واقعیت چقدر است؟ گرانش نیروی قدرتمندی است که از مواد ایجاد می‌شود و اجسام سنگین‌تر با گرانش بالاتر اجسام سبک‌تر را به سمت خود جذب می‌کنند. در حالی که دانشمندان تحقیقات زیادی را روی تأثیرات این نیرو انجام داده‌اند اما هنوز مطمئن نشده‌اند که چرا این نیرو وجود دارد. چرا نیرویی که اتم‌ها را درکنار یکدیگر نگه می‌دارد متفاوت از جاذبه است؟ آیا جاذبه یک ذره است؟ این‌ها سؤالاتی است که هنوز دانش کنونی ما از فیزیک توانایی پاسخ گویی به آن‌ها را ندارد.

منبع: http://www.zoomit.ir
 
آخرین ویرایش:

love virology

New member
خوشمان امد / در مورد بیگ بنگ و نظریه داروین هم مطلب موثق و جوون دار بزارید /

به نظر شما اگر نظریه انیشتین به طور کامل در چند ساله اینده شکافته بشه میشه بین زمان ها سفرکرد ؟؟؟
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Hamidvet

Hamidvet

New member
آیا می‌توان موجود زنده ‌ساخت؟

بشر هنوز نمی‌داند‌ چگونه جرقه زندگی و حیات در سیاره ما زده شد. حتی این که آیا زندگی در جایی دیگر خلق شده و از سوی دنباله‌دارها یا سیارک ها به سیاره ما آورده شده نامعلوم باقی مانده است، اما می‌توان با قاطعیت گفت که بشر به خوبی اجزای اساسی زندگی، ترکیب آنها و تشکیل ساختارهای بیومولکولی و نحوه ساخت کل زندگی توسط این اجزا را درک کرده است.

science_mysteries_04_0111-xl.jpg


به گزارش جام جم، جی. کریگ ونتر همراه تیم تحقیقاتی خود با رونمایی از اولین ارگانیسم مصنوعی در راستای خلق زندگی گامی بزرگ برداشت. آنها یک ژنوم کامل را از مواد شیمیایی در آزمایشگاه ساختند، سپس ژنوم مصنوعی را درون یک سلول خالی کاشتند و بعد از آن سلول طی یک دستورالعمل ژنتیکی نسخه های تعدیل شده ای را از خود ساخت.

این ساختار مصنوعی به یک دستگاه سلولی متشکل از یک ارگانیسم طبیعی و از پیش موجود نیاز دارد. به همین دلیل آرتور کاپلان، یکی از محققانی که در این آزمایش حضور داشت معتقد است که ونتر زندگی خلق نکرده است، اما نشان داده که یک ژنوم مصنوعی می تواند میکروب های گیاهی را تقویت کند. بنابراین می توان گفت که گامی مهم به سوی اثبات امکان ساخت زندگی برداشته است. ونتر و دیگر متخصصان ژنتیک به تلاش های خود برای تقلیل زندگی به ماهیت مولکولی ادامه دادند. این ماهیت مولکولی طرح بسیار کوچکی است که یک سلول مستقل برای دوام و تکثیر به آن نیاز دارد. دانشمندان با مطالعه در خصوص اسیدهای چرب ساده و اسیدنوکلئیک که جزو اساسی ترین ساختارهای زندگی هستند، امیدوارند که مرز میان واکنش های محض شیمیایی و موجودات خودکفا و در حال تحول را کشف کنند.


first-synthetic-living-cell.jpg


همراه با تلاش های بسیار برای ساخت زندگی مصنوعی بیوشیمیایی، دانشمندان امور کامپیوتر نیز در زمینه ساخت زندگی دیجیتال موفقیت های بسیاری را کسب کرده اند. تفاوت زیادی بین این دو زندگی وجود ندارد، زیرا به طور کلی هدف اساسی زندگی بیولوژیکی تکثیر نمونه هایی از خود از طریق DNA است و یک برنامه کامپیوتری نیز می تواند از طریق روشی مشابه برای تکثیر نمونه هایی از خود طراحی شود.

ارگانیسم های دیجیتالی پروژه Avida که در آزمایشگاه تکامل دیجیتال دانشگاه میشیگان ساخته شدند مانند موجودات واقعی رقابت می کنند، می میرند و تکامل می یابند. ارگانیسم های دیجیتالی Avida مانند ویروس های طبیعی هستند که یک سلول را برای انجام کارهای خودشان فریب می دهند. این پروژه همچنان برای ساخت موجودات زنده تر که قادر به دست انداختن پیچیدگی های بیولوژیکی تکامل هستند، ادامه دارد. ممکن است پروژه Avida یک شبیه سازی باشد، اما تکامل و پیشرفت آن در دنیای واقعی رخ خواهد داد.
 

Hamidvet

New member
بزرگترین بانک dna همۀ موجودات راه اندازی می شود!

یک دانشگاه روسی تصمیم دارد طرحی با عنوان «کشتی نوح» را با استفاده از DNA منجمد شده ی همه موجوداتی که تاکنون در زمین زیسته‌اند، راه اندازی کند.

16.si_.jpg


به گزارش ایسنا، دانشگاه دولتی مسکو موفق به دریافت بزرگترین کمک مالی علمی کشور برای آغاز این پروژه شده که قرار است تا سال ۲۰۱۸ تکمیل شود و در یک منطقه به وسعت ۴۳۰ کیلومتر مربع در این دانشگاه بنا خواهد شد. این که کمک هزینه یک میلیارد روبلی (۱۲٫۶ میلیون پوند) را برای آغاز پروژه مذکور دریافت کرده، قصد دارد سلولهای با قابلیت تکثیر را منجمد و ذخیره کند.

ویکتور سادیونیکی، رئیس دانشگاه مسکو این پروژه عظیم را به نوعی کشتی نوح مدرن تشبیه کرده است. وی در توضیح بیشتر گفت: این پروژه شامل ساخت یک مخزن و بانک داده برای ذخیره همه موجودات زمین، نه فقط موجودات زنده بلکه نمونه‌های منقرض شده نیز هست. این طرح همچنین از سیستمهای اطلاعاتی برخوردار خواهد بود. در صورت دستیابی به نتیجه، جهش بزرگی در تاریخ روسیه به عنوان اولین کشور خواهد بود که کشتی نوح را بازسازی کرده است. این اعلام نشانگر جدیدترین و جاه‌طلبانه‌ترین بانک DNA جهان است که تعداد آن‌ها در دهه گذشته در پی دستاوردهای مختلف در فناوری و افزایش نگرانی‌ها در مورد انقراض گونه‌ها افزایش یافته است.


19.jpg


این بانک‌ها به عنوان باغ‌وحش‌های منجمد شناخته شده‌اند که مشهورترین آن‌ها، باغ‌وحش سان‌دیگو است. کارکنان این مرکز تحقیقاتی از سال ۱۹۷۶ به منجمد سازی اسپرم، DNA و سایر مواد موجودات در نیتروژن مایع پرداخته‌اند. هم‌اکنون حدود ۸۴۰۰ نمونه از بیش از ۸۰۰ گونه جانوری در این باغ‌وحش وجود دارد. بریتانیا نیز از پروژه کشتی یخ‌زده حمایت می‌کند که توسط کنسرسیومی از دانشمندان زیست‌شناسی، باغ‌وحش‌ها، موزه‌ها و موسسات تحقیقاتی اداره می‌شود.

به گفته وب‌سایت این پروژه روسی، سلول‌های زنده حفظ‌ شده به زیست‌شناسان اجازه خواهد داد تا از دست رفتن خطرناک تنوع نژادی را که می‌تواند منجر به ناباروری و مرگ زودرس در برنامه‌های اصلاح نژادی شود، معکوس کند. پروژه کشتی نوح دارای ۲۸ هزار و ۶۰۴ نمونه DNA منجمد شده است که بیش از ۷۰۰۰ مورد آن‌ها از گونه‌های در معرض خطر انقراض است. این موجودات شامل خرچنگ خاردار، روباه جزایر مانش، استخوان‌ماهی، خفاش ایندیانا و مرجان پنجه گربه‌ای هستند.

اما این پروژه اولین نمونه در روسیه نیست. یک تاسیسات ذخیره‌سازی در بیابان دورافتاده سیبری قصد دارد از سرمای طبیعی یخبندان دائمی و ضخیم سیبری برای حفظ دانه‌ها و نمونه‌های گیاهان برای ۱۰۰ سال استفاده کند. حداقل ۱٫۵ میلیون دانه گیاهان و سبزیجات در واحد سرمایشی در یاکوتسک جمع‌آوری خواهد شد و از بسیاری از مواد غذایی مهم و در معرض خطر جهان در برابر تغییرات آب‌وهوایی، جنگ و بلایای طبیعی محافظت خواهد شد.


منبع: Big Bang | وب سایت علمی بیگ بنگ
 

Hamidvet

New member
فرآیند خواب عمیق در سفرهای فضایی عملی می شود!

فرایند“خواب عمیق” برای فضانوردان در سفرهای طولانی مدت تا به امروز جزئی از داستان‌ها و فیلم‌های علمی تخیلی بود و گواه آن فیلم هایی از جمله: ادیسۀ فضایی ۲۰۰۱، آواتار، پرومتئوس، در میان ستارگان و … بوده است و یک روش معمول و قابل توجیه در این فیلم ها برای ارسال انسان به فضای دوردست بدون هیچ آسیبی میباشد. اما محققان در پی عملی کردن این روش هستند.

torpor-1673x1117.jpg


به گزارش بیگ بنگ، در حالی که بسیاری از ما به مریخ به عنوان سیاره ای برای کاوش نگاه می کنیم، محققان مشغول کار برای تحقق رویای سفر در خواب عمیق به دوردست های کیهان هستند. یکی از آنها شرکت آمریکایی Space Work Engineering است که ناسا از مطالعاتی که توسط این شرکت ارائه شده حمایت کرده است. دکتر جان ایبردفورد، رئیس این شرکت می گوید:« ما در مدتی کوتاه تلاش می کنیم شرایط خواب عمیق را برای خدمه فضاپیمایی که به سمت سیاره سرخ خواهد رفت، شبیه سازی کنیم. سفری که با استفاده از تکنولوژی فضایی فعلی حدود ۱۸۰ روز به طول خواهد انجامید. »

تمرکز این مطالعه بر روی مرگ کاذب است، نوعی خوابی عمیق که دمای بدن و وضعیت متابولیک بدن را کاهش می دهد. در این تئوری فضانوردان در خواب عمیق قرار می گیرند و با مصرف کمتر انرژی و در نتیجه کاهش هزینه‌ها، تنها زمان از خواب بیدار می‌شوند که فضاپیما به مقصد رسیده باشد. اگر بتوان یک انسان را در خوابی بسیار عمیق فرو برد آنها نیاز به امکانات رفاهی ندارند، غذا و آب نیز می تواند توسط کپسولی که در آن قرار گرفته اند کنترل شود و انرژی مورد نیاز برای اینکه آنها را زنده نگه دارد بسیار کاهش خواهد یافت.

1412717392967202.jpg


کمپانی مذکور در همین راستا دست به تولید سیستمی سه مرحله ای زده است. در مرحله نخست، سیستم وظیفه تسکین فرد را به عهده دارد. مسدودسازی جریان‌های اعصاب در این مرحله، می‌تواند امکان حرکت را از فرد سلب نماید. در مرحله بعد دمای بدن ۱۰ درجه فارنهایت کاهش پیدا کرده و در نتیجه میزان فعالیت متابولیک و سلولی بدن بین ۵۰ تا ۷۰ درصد سقوط خواهد داشت. به محض انجام تمامی این اعمال، فرد به یک سِرم مخصوص تأمین مواد غذایی متصل می‌شود تا به شکل قطره ای مواد لازم برای ادامه حیات وی قابل دسترس باشد. ناسا قصد دارد تا از این روش به طور مطمئن استفاده کند و این حالت را ۱۸۰ روز نگه دارد. در صورتی که این مورد عملی گردد، ما یک قدم به فرستادن تیمی از فضانوردان به مریخ نزدیک می شویم.

منبع: Big Bang | وب سایت علمی بیگ بنگ
 

Hamidvet

New member
اطلاعات مغزتان را روی کامپیوتر آپلود کنید!

آیا می توان اطلاعات مغز را روی کامپیوتر آپلود کرد؟ گویا این موضوع هم بزودی از حیطه ی علمی – تخیلی بیرون می آید و رنگ و بوی حقیقی به خود می گیرد. بتازگی یک محقق آمریکایی روش جدیدی برای آپلود کردن اطلاعات مغز و وارد کردن آنها در کامپیوتر پیشنهاد کرده است که امکان دارد این تکنولوژی در آینده ای نزدیک به واقعیت بدل شود.

randal-koene-brain-uploading-438-body-image-1418844020.jpg


به گزارش بیگ بنگ، به گفته راندال کوئن، با نقشه‌برداری از مغز، کاهش فعالیت آن تا حد محاسبات، بازتولید این محاسبات به شکل کد و در نتیجه اپلود اطلاعات مغزی، انسان‌ها می‌توانند به طور نامحدود زندگی کرده و توسط سیلیکون برابر سازی شوند. این محقق معتقد است که با وارد کردن اطلاعات مغز درون کامپیوتر ، امکان پردازش بیشتر اطلاعات و ذخیره سازی بهینه آنها فراهم می شود، افکار انسان درون فایل های مخصوص قرار گرفته و در صورت نیاز امکان گزینش و انتخاب آنها وجود دارد. همه اینها از طریق ذهن مستقل از زیرلایه ممکن می‌شود که نه یک هوش مصنوعی، بلکه ذهن دانلود شده انسان بر روی کامپیوتر عملی است.

وی در نشستی در سان‌فرانسیسکو گفت: دانشمندان عصب‌شناسی ۹۹ درصد مطمئن هستند که مغز یک ساز و کار است. مغز به محاسبه پرداخته و همچنین وظایفی را انجام می‌دهد. اگر بتوان چگونگی عملکرد آن را درک کرد، می‌توان جایگزینی برای آن ساخت. این مخترع برای عملی کردن مسائل فنی و اخلاقی برای روش ذهن مستقل از زیرلایه، سازمانی موسوم به Carboncopies.org Foundation برای این پروژه تاسیس کرده است.


mind.jpg


به عقیده ی دانشمندان دیگر هم پروژه های علمی روی هوش مصنوعی نشان می دهد که فرگشت بشر متوقف نشده است، بلکه از لحاظ رفتار و انتخاب طبیعی فرگشت خواهد یافت، یعنی با توجه به دانش هوش مصنوعی در کمتر از چندین دهه آینده، عمر بشر با روش هایی خاص همچون آپلود اطلاعات مغز در کامپیوتر و کنترل آن از طریق آواتارها می تواند ببشتر شود. چندی پیش نیز استیون هاوکینگ و الون ماسک نگرانی خود را از آینده هوش مصنوعی اعلام کرده اند و معتقد بودند تلاش‌ها برای آفریدن هوش مصنوعی، تهدیدی برای وجود انسان خواهد بود.

cover1.jpg


نمونه ی این تلفیق هوش انسانی با کمک هوش مصنوعی را در فیلم تعالی (Transcendence) با بازی جانی دپ در نقش یک نابغه بنام دکتر ویل کستر مشاهده کردیم. در این فیلم دکتر کستر در حال مرگ بود، برای اینکه از مرگ وی جلوگیری شود اطلاعات مغز وی را در یک سوپر کامپیوتر آپلود می‌کنند و به او زندگی جاودانه می‌دهند. پس از اتفاقاتی ویل کستر به اینترنت متصل می‌شود و زمام تمام امور جهان را در دست می‌گیرد. از علوم حاضر در فضای سایبر برای بهبود بیماری‌ها، رشد گیاهان، دستگیری مجرمان و… استفاده می‌کند.
اما بی نهایت طلبی او، تهدیدی برای جوامع انسانی تلقی می‌شود و استقبال مسئولین به سمت گروهی می‌رود که در پی توقف تحقیقات علمی کستر بودند. آن‌ها از اعتماد ویل به همسرش استفاده می‌کنند و با انتقال ویروسی به او و در نتیجه اینترنت، او و فضای سایبر را از بین می‌برند. (دانلود فیلم: Transcendence.2014.720p.BluRay.mkv - 4upld - File Sharing Made Simple) حال سوالی که پیش می آید این است که در صورت عملی شدن این فن آوری انسان قادر هست آن را کنترل کند یا همچون فیلم تعالی به یک کابوس ترسناک تبدیل می شود؟


منبع: Big Bang | وب سایت علمی بیگ بنگ
 

Hamidvet

New member
موش هایی با سلول های مغز انسان!

با تزریق سلولهای انسان به بچه موشها، دانشمندان موشهایی ساختند که قسمتی از مغز انسان را دارند. این موشهای جدید نسبت به نسل قبلی خودشان باهوش تر هستند و در تستهای حافظه و ادراکی توانایی بسیار بهتری نسبت به نسل قبلی خود نشان دادند.

BG7P6G_2342407b.jpg


به گزارش بیگ بنگ، هرچند این تحقیق ممکن است مثل فیلمهای علمی تخیلی وحشتناک باشد، اما دانشمندان امید دارند که با این آزمایشها به یافته های علمی زیادی برسند. از جمله تحقیق بر روی تاثیر امراض مغزی در تک تک ارگانها با این روش خیلی بهتر از آزمایش کردن سلولها بر روی ظرف آزمایشگاهی است و محققان درک بهتری از شرایط بیماری خواهند داشت.

برای این پژوهش که در ژورنال نروساینس چاپ شده، محققان از مرکز پزشکی دانشگاه روچستر ابتدا توسط ایزوله کردن سلولهای گلیال از جنین های انسان بخشنده، کار را شروع کردند. سلول های گلیال یکی از دو نوع اصلی سلولهای بدن هستند که سیستم عصبی را می سازند، نوع دیگر سلولهای عصبی نورون ها هستند. گلیال ها کارهای مختلفی را در سیستم عصبی انجام می دهند، مانند نگهداری و حمایت از نورونها، اما بر خلاف سلولهای عصبی آنها به صورت مستقیم در پخش سیگنال الکتریکی نقشی ندارند، سیگنالهای الکتریکی مغز نوعی ارتباط و انتقال اطلاعات بین سلولهاست.

دانشمندان سپس این سلولها را به مغز بچه موشها، جایی که تمایز سلولهای ستاره-مانند آستروسیتها وجود داشتند، تزریق کردند. این سلول های بزرگ که نوع مشترک بین سلول های گلیال هستند، پیچکهای انبوهشان را به دور سیناپس می پیجانند تا اتصالی فعال بین نورونها از میان سیگنالهای شیمیایی(جریان الکتریکی) به وجود آید. در حین این کار، آستروسیت ها برای نورونهای همسایه حمایت به وجود می آورند و همچنین اتصالات سیناپسی را تقویت می کنند، این بدان معنی است که آنها نقش محوری در تفکر آگاهانه بازی می کنند. در خلال یک سال، آستروسیت ها به اندازه ای تکثیر می شوند که قسمتهای زیادی جایگزین سلول اصلی می شوند و یا حتی به طور کامل سلول انسانی جایگزین آن می شود. سرانجام تعداد سلولها به ۱۲ میلیون می رسد اما عمل جایگزینی فقط زمانی متوقف می شود که آنها به محدودیت فیزیکی مغز خودشان برسند.


human-glial-cells.jpg


استیون گلدمن محقق اصلی این طرح به نیوساینتیست گفت: “ما می توانیم ببینیم که سلولهای انسان تمام فضای مغز را پر می کنند”. به نظر می رسد که سلولهای موش به حاشیه ها فرار می کنند. نظربه این است که آستروسیت های انسان از آستروسیت های موش بزرگتر هستند، یعنی سلولهای پیوند زده شده موثرتر از سلولهای اولیه موش در ساخت سیگنال ِ شبکه عصبی نقش دارند. این باعث می شود که کارایی مغز آنها بالاتر رود اما آنها را به انسان تبدیل نمی کند.

سپس محققان تست های مختلف حافظه و درک را بر روی این موشها انجام دادند و نتایج را با گروه موش های کنترل مقایسه کردند و نتیجه گیری کردند که موش های با سلول انسان هوش کاملا بالاتری نسبت به موش های معمولی دارند. در یک تست حتی نتیجه به این صورت بود که موش های با سلول انسان، چهار برابر در تست حافظه نسبت به گروه کنترل بهتر بودند. که این تاثیر بزرگی بود. در این مرحله، هنوز محققان نمی دانند که آیا سلول های جدید به همان صورتی که در انسان کار می کند هستند یا نه، اما این محققان بیشتر روی کارکرد این سلول ها در یادگیری و حافظه تاکید دارند. آنها قبلا بر روی پیوند زدن سلول های انسان با موش کار کرده بودند اما اجازه انجام این کار را به علت معذورات اخلاقی نداشتند.


منبع: Big Bang | وب سایت علمی بیگ بنگ
 

coffee

New member
بعضى از مردان تمام زندگى شان را براى فهميدن روحيات يك زن صرف ميكنند. بعضى ديگر خود را با چيزهايى ساده تر، چون تئورى نسبيت مشغول ميكنند.

- آلبرت اینشتین -


16728_913603928683625_7106216326498285243_n.jpg

عاشق این بشرم من:25r30wi::25r30wi:
 

Hamidvet

New member
سلول مصنوعی؛ از رویا تا واقعیت

تولید سلول مصنوعی یکی از چالشی‌ترین پروژه‌های علمی در سال‌های اخیر بوده و اکنون خبر خوش این که گام‌های اولیه در این زمینه برداشته شده است.

sddefault.jpg


گروهی از محققان دانشگاه صنعتی مونیخ در آلمان موفق به تولید مدل ابتدایی سلولی شده‌اند که نه‌تنها قابلیت تغییر شکل دارد، بلکه می‌تواند خود را نیز حرکت دهد. اهمیت دستاورد این محققان تا آن حد بوده که نشریه معتبر ساینس ضمن تشریح جزئیات این پروژه گزارش ویژه‌ای درباره آن منتشر کرده است. سلول‌ها ساختار پیچیده‌ای دارند که در دل آن سیستم سوخت و ساز منحصربه‌فردی نهفته است. ابتدایی‌ترین سلول‌ها صرفا ترکیبی از یک غشا و چند مولکول بودند با این حال عملکرد بی‌نقصی داشتند. همین واقعیت دانشمندان را امیدوار کرده که ابتدایی‌ترین سلول‌های مصنوعی نیز عملکرد درستی داشته باشند.

رویای محققان دانشگاه مونیخ تولید مدل ساده‌ای از سلول است که با استفاده از یکسری عناصر بنیادین، عملکرد مشخصی داشته باشد. به همین دلیل آنها اصول زیست‌شناسی ترکیبی را دنبال کرده‌اند که طی آن بلوک‌های سازنده تک‌سلول‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند. دقیقا با چنین الگوبرداری‌ای آنها موفق شدند سیستم‌های زیست‌شناختی مصنوعی تولید کنند که ویژگی‌های خاص خود را دارد.

هدف نهایی این محققان در پروژه تولید ابتدایی‌ترین سلول‌های مصنوعی، دستیابی به سلولی است که نوعی عملکرد زیست مکانیکی داشته باشد. به بیان دیگر سلول تولید شده باید به حرکت و تغییر شکل خود آن هم بدون تاثیرپذیری از نیروهای خارجی قادر باشد. محققان برای رسیدن به این مهم ترکیبی متشکل از یک پوسته غشایی، دو نوع متفاوت از مولکول‌های زیستی و چند نوع سوخت را تولید کرده‌اند. آنها این بسته را به ریزکیسه‌ای تشبیه کرده‌اند که درون آن با ریزبخش‌های لوله‌ای شکلی از دو نوع مولکول زیستی پر شده است. یکی از این مولکول‌ها کنتین نام دارد که در زیست‌شناسی به‌عنوان عامل تنظیم‌کننده رشد گیاهان شناخته می‌شود.

در سلول‌ها این نوع مولکول در نقش موتور سلول عمل کرده و بخش‌های سازنده آن را جابه‌جا می‌کند و جالب این‌که در سلول مصنوعی محققان دانشگاه مونیخ نیز از همین مولکول‌ها استفاده شده است. محققان این سلول‌های مصنوعی را که در ابتدای مسیر تولید قرار دارند توپ جادویی می‌نامند. پیش‌بینی می‌شود در آینده و با پیشرفت‌هایی که در این فناوری نوین صورت می‌گیرد، تحولی بنیادین در بسیاری از فناوری‌های مرتبط با زیست‌شناسی صورت گیرد. نتایج این تحقیقات در اینجا منتشر شده است.


منبع: Big Bang | وب سایت علمی بیگ بنگ
 

Hamidvet

New member
ابزاری جالب جهت بهتر دیدن تصاویر میکروسکوپی

iPhone Microscope Photoadapter Case


Kuva2.jpg


Kuva3.jpg
 

Hamidvet

New member
آیا ویروس‌ها ما را باهوش‌تر کرده اند؟

دانشمندان دانشگاه لوند سوئد نشان داده‌اند ویروس‌های ارثی که میلیون‌ها سال عمر دارند، نقش مهمی در تولید شبکه‌های پیچیده‌ مغز انسان ایفا می‌کنند.

it_photo_105508.jpg


به گزارش ایسنا، محققان از مد‌ت‌ها پیش می‌دانستند ویروس‌های پسگرد (نوعی ویروس آر‌ ان‌ای) یا رترو ویروس‌های درونزا حدود پنج درصد دی‌ان‌ای انسان را تشکیل می‌دهند. برای سال‌های مدیدی، این مولفه‌ها، دی‌ان‌ای زباله‌ای و بدون‌ استفاده تلقی می‌شدند اما در تحقیق جدید، «یوهان یاکوبسون» و همکارانش نشان داده‌اند ویروس‌های پسگرد نقش مهمی را در فعالیت‌های اساسی مغز به ویژه در تنظیم این موضوع ایفا می‌کنند که چه ژن‌هایی، چه زمانی در بدن بیان شوند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند طی تکامل یا فرگشت، چنین ویروس‌هایی نقش مهمی را در هدایت ماشین سلولی بدن ایفا کرده‌اند و دلیل فعالیت آنها به ویژه در مغز، احتمالا به این خاطر بوده که تومورها نمی‌توانند بر خلاف بافت‌های دیگر در سلول‌های عصبی تشکیل شوند. دانشمندان حاضر در این پروژه دریافتند این ویروس‌ها در سلول‌های مغزی فعال هستند و نقش تنظیم‌کننده مهمی بر عهده دارند. محققان معتقدند ویروس‌های پسگرد دلیل پویا بودن سلول‌های مغزی و نقش‌های چندگانه‌ آنها را توضیح می‌دهند. همچنین کارکردهای کمابیش پیچیده این ویروس‌ها در گونه‌های متنوع، به درک دانشمندان از دلیل متفاوت‌ بودن انسان‌ها کمک می‌کنند.


24A3FD2500000578-2906995-image-a-26_1421083183036.jpg


تیم علمی نشان داده‌ سلول‌های عصبی از ساز و کار مولکولی ویژه‌ای برای کنترل عملکرد ویروس‌های پسگرد استفاده می‌کنند. این یافته‌ها دیدگاه پیچیده‌ای درباره درونی‌ترین فعالیت‌های سلول‌های عصبی ارائه می‌دهند و همزمان پتانسیل لازم جهت هدایت مسیرهای تحقیقاتی مرتبط با بیماری‌های مغز را فراهم می‌کنند که با مولفه‌های ژنتیکی در ارتباط‌ هستند.
 

mostafa1368

New member
دانشمندان دانشگاه لوند سوئد نشان داده‌اند ویروس‌های ارثی که میلیون‌ها سال عمر دارند، نقش مهمی در تولید شبکه‌های پیچیده‌ مغز انسان ایفا می‌کنند.

it_photo_105508.jpg


به گزارش ایسنا، محققان از مد‌ت‌ها پیش می‌دانستند ویروس‌های پسگرد (نوعی ویروس آر‌ ان‌ای) یا رترو ویروس‌های درونزا حدود پنج درصد دی‌ان‌ای انسان را تشکیل می‌دهند. برای سال‌های مدیدی، این مولفه‌ها، دی‌ان‌ای زباله‌ای و بدون‌ استفاده تلقی می‌شدند اما در تحقیق جدید، «یوهان یاکوبسون» و همکارانش نشان داده‌اند ویروس‌های پسگرد نقش مهمی را در فعالیت‌های اساسی مغز به ویژه در تنظیم این موضوع ایفا می‌کنند که چه ژن‌هایی، چه زمانی در بدن بیان شوند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند طی تکامل یا فرگشت، چنین ویروس‌هایی نقش مهمی را در هدایت ماشین سلولی بدن ایفا کرده‌اند و دلیل فعالیت آنها به ویژه در مغز، احتمالا به این خاطر بوده که تومورها نمی‌توانند بر خلاف بافت‌های دیگر در سلول‌های عصبی تشکیل شوند. دانشمندان حاضر در این پروژه دریافتند این ویروس‌ها در سلول‌های مغزی فعال هستند و نقش تنظیم‌کننده مهمی بر عهده دارند. محققان معتقدند ویروس‌های پسگرد دلیل پویا بودن سلول‌های مغزی و نقش‌های چندگانه‌ آنها را توضیح می‌دهند. همچنین کارکردهای کمابیش پیچیده این ویروس‌ها در گونه‌های متنوع، به درک دانشمندان از دلیل متفاوت‌ بودن انسان‌ها کمک می‌کنند.


24A3FD2500000578-2906995-image-a-26_1421083183036.jpg


تیم علمی نشان داده‌ سلول‌های عصبی از ساز و کار مولکولی ویژه‌ای برای کنترل عملکرد ویروس‌های پسگرد استفاده می‌کنند. این یافته‌ها دیدگاه پیچیده‌ای درباره درونی‌ترین فعالیت‌های سلول‌های عصبی ارائه می‌دهند و همزمان پتانسیل لازم جهت هدایت مسیرهای تحقیقاتی مرتبط با بیماری‌های مغز را فراهم می‌کنند که با مولفه‌های ژنتیکی در ارتباط‌ هستند.

خیلی جالب بود
مرسی...
 
بالا