نکات طلایی طب سنتی در فصل بهار

waria

New member

همزمان با پایان یافتن فصل زمستان و فرا رسیدن بهار شاهد بروز تغییرات اساسی در طبیعت و بدن*مان هستیم؛ تغییراتی كه نه*تنها محیط اطراف زندگی ما را تحت شعاع خود قرار می*دهد بلكه بر چگونگی و عملكرد اندام*ها و دستگاه*های درونی بدن*مان نیز موثر است.

بسیاری از درمانگران مكاتب درمانی طبیعی در جهان به*ویژه مكتب طب سنتی ایران بر این باورند، رعایت نكاتی ساده و كاربردی كه در كتب و متون قدیمی طب سنتی بارها به آن اشاره شده، می*تواند تاثیر زیادی در كنترل تغییرات، بیماری*ها و اختلال*های ناشی از جابه*جایی فصول داشته باشد.


به همین منظور و برای حفظ سلامت و تندرستی مخاطبان*مان به سراغ آقای محمد عبادیانی، مدرس دانشكده طب سنتی دانشگاه علوم پزشكی تهران رفتیم تا با مجموعه*ای از تدابیر و نكات و راه*های پیشگیری از ابتلا به بیماری*های این فصل بیشتر آشنا شویم.

در بهار پاك*سازی كنید


باید توجه داشت بهار نجومی با بهار طبی تفاوت دارد. براساس دیدگاه*های مكتب درمانی طب سنتی ایران، بهار طبی در حقیقت زمانی آغاز می*شود كه برودت و سرمای زمستان از بین می*رود و هوا لطیف می*شود؛ در این زمان گیاهان و درختان شروع به جوانه*زدن و سبزشدن می*كنند.


در این حالت نخستین كاری كه هر فرد باید انجام دهد پاك*سازی بدن است؛ این پاك*سازی متناسب با عادت*ها و قابلیت*های فردی افراد از طریق قی*كردن، حجامت كردن، فصد (خون*گیری) یا مصرف داروهای مسهل انجام می*شود.

پرخوری ممنوع!


افرادی وجود دارند كه به هیچ*یك از شیوه*های پاك*سازی اخلاط و سموم بدن عادت ندارند و انجام این نوع پاك*سازی*ها برای*شان بسیار دشوار است، برای این گروه نیز راه حلی ساده وجود دارد؛ این گروه باید دقت كنند در فصل بهار مقدار غذای*شان را نسبت به فصل*های دیگر كمتر كنند تا مواد زائد و سموم كمتری در بدن*شان انباشته شود. علت كاهش مصرف موادغذایی در وعده*های صبحانه، ناهار و شام این است

كه با شروع شدن فصل بهار و گرم شدن هوا مواد زائد و انباشته درون بدن از حالت انجماد خارج شده و در بدن به جریان می*افتند. در این حالت كه بدن ما در حال برون*ریزی مواد زائد است، پرخوری و *رعایت نكردن رژیم غذایی موجب ضعیف شدن توان و ایمنی بدن شده و به این ترتیب زمینه ابتلا به بیماری در افراد نمایان می*شود.


این مواد را در سبدخوراكی*های*تان بگنجانید


یكی از بهترین وعده*های غذایی برای افرادی كه به شیوه*های ذكر شده امكان پاك*سازی ندارند، مصرف موادغذایی سبك و غذاها و مواد خوراكی است كه ارزش غذایی كمتری دارند.

برای مثال مصرف سبزی* و حبوبات در وعده*های غذایی از جمله بهترین و مفیدترین غذاها محسوب می*شود بنابراین بهتر است برای تهیه غذا به*ویژه در 2 وعده ناهار و شام از سبزی*ها فصل، سبزی*های صحرایی برای تهیه خوراك، آش و انواع بورانی با سبزی*های تازه و با طراوت استفاده كنید.

غذاهای مناسب برای فصل بهار


درمانگران و قدمای طب سنتی در متون طب سنتی ایران از غذاهایی مانند آش، بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، كاهو سكنجبین، سمنو،* آش شبدر و قره قروت به*عنوان بهترین و سبك*ترین غذاهای ایرانی كه انرژی و ویتامین زیاد و از طرفی ارزش غذایی كمتری دارند را برای فصل بهار توصیه كرده*اند.

به اعتقاد درمانگران طب سنتی مصرف این غذاها موجب پاك*سازی خون و تقویت اعصاب و قوای بدنی می*شود. از طرفی مصرف حبوبات فصل بهار مانند ماش، نخودفرنگی و جو نیز توسط حكمای طب سنتی ایران توصیه شده است. نوشیدن آب ماست، آب دوغ و ماءالشعیر سنتی كه افزودنی*های شیمیایی نداشته باشد نیز برای پاك*سازی خون و تقویت كبد در فصل بهار بسیار مناسب است.

دم*نوش ضد گلو درد


در بسیاری از حساسیت*ها فرد مبتلا به آلرژی از خارش گلوی خود شكایت دارد. گاهی این خارش به حدی تشدید می*شود كه صبر و طاقت فرد را از او گرفته و او را كلافه می*كند.

درمانگران طب سنتی برای درمان این عارضه از جوشانده*ای گیاهی استفاده كرده و نوشیدن آن را یك بار در روز به بیماران*شان توصیه می*كنند. برای تهیه این جوشانده لازم است10 گرم از گل بنفشه و شكرتیغال را در 2 لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بجوشانید تا یك لیوان آن باقی بماند.


دم*نوش باقی*مانده را صاف كرده و شب پیش از خواب میل كنید اما در افرادی كه خارش گلوی*شان خیلی زیاد است و باعث می*شود تا از برنامه*های روزانه خود باز بمانند توصیه شده تا علاوه بر شب، صبح بعد از بیدارشدن از خواب یك لیوان دیگر از این دم*نوش گیاهی نوشیده شود.


اگر عطسه می*كنید این غذاها را نخورید


درمانگران طب سنتی برای درمان عطسه*های ناشی از آلرژی و حساسیت فصلی استفاده از روغن بنفشه و بادام را به بیماران*شان توصیه می*كنند.


این درمانگران به بیماران*شان كه از دست عطسه*های بی*وقفه كلافه می*شوند توصیه می*كنند تا روزی 2بار، یك قطره از روغن بنفشه را درون حفره*های بینی خود بچكانند؛ علاوه براین با استفاده از همین روغن پیشانی خود را نیز ماساژ دهند.


این كار موجب می*شود تا میزان بسیار زیادی از شدت عطسه*ها كم شده و در مواردی نیز به*طور كامل برطرف شود. در كنار استفاده از روغن بنفشه، پرهیز غذایی نیز یكی دیگر از راهكارهای برطرف كردن عطسه*های فصلی است. درمانگران به بیماران*شان توصیه می*كنند از خوردن ادویه*جات، غذاهای سرخ*كردنی، شكلات، و قهوه در فصل بهار پرهیز كرده و استعمال آن*ها را به حداقل برسانند.


منبع:مجله ایده آل
 
بالا