عصب سه قلو

iedaco

New member
دردناگهانی وشدیدصورت(عصب3قلو):
اگر روزی در تمام صورتتان احساس دردکردید،دردی آزاردهنده که با هرحرکت حتی موقع مسواک زدن،جویدن غذاو...ایجادشود،بدانید چنین دردی ناشی از اختلال عصب سه قلو یا اعصابی در مغزاست که مسئول حواس صورت، جمجمه، دندانها، دهان وبینی محسوب میشود.
دردعصب سه قلو یک اختلال ناشی ازآسیب عصب سه قلواست که باحملات درد شدید درصورت همراه است.درد ناشی ازعصب سه قلو ممکن است درگوش، چشم، لب، بینی، پیشانی، گونه ها ودندانها احساس شود.در10یا12درصدموارد درهردوطرف صورت بروزمیکند.
درنوع اول بیماری،درد به صورت ناگهانی وسوزشی است که حدود چندثانیه تاچند دقیقه ادامه می یابد، اما در نوع دوم آن به صورت یک درد مداوم و سوزشی بروز می کند که شدت آن از نوع یک کمتر است.
عصب سه قلو دو رشته عصبی منشا گرفته از مغز است که دارای سه شاخه عمده یعنی عصب چشم، فک بالا و فک پایین است.درد عصب سه قلو ممکن است در یک، دو، یا هرسه شاخه عصب بروز پیدا کند اما معمولا درگیری شاخه فک بالا وپایین بیشتر از عصب چشمی است.
نشانه های اولیه:
بسته به علت زمینه ای درد عصب سه قلو، ماهیت درد در افراد مختلف متفاوت است یعنی درد ناشی از آن ممکن است ناگهانی، شدید، خنجری یا دردثابت و سوزشی باشد.
تسکین درد و درمان بیماری:
موثرترین روش درمانی برای کنترل درد عصب سه قلو نوع اول استفاده از داروهای ضدتشنج است.همچنین از داروهای ضدافسردگی نیز می توان در تسکین درد استفاده کرد. درنهایت اگر داروها قادر به تسکین درد نباشد یا با عوارض جانبی غیرقابل تحمل همراه باشد از درمان جراحی کمک گرفته می شود.
 

iedaco

New member
در نورالژی تری ژمینال که همچنین تیک دوولورو نامیده می شود، عملکرد عصب سه قلو مختل می شود. معمولاً این بیماری، تماس بین یک رگ خونی طبیعی (که در این مورد، یک سرخرگ یا سیاهرگ است) و عصب سه قلو در پایه مغز شما است. این تماس منجر به فشار روی عصب شده و باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن می‌شود. درد عصب سه قلو می‌تواند به علت کهولت سن ایجاد شود، یا ام اس یا اختلالی مشابه که در آن غلاف چربی محافظ عصب خاصی آسیب می بیند. نورالژی تریژمینال همچنین می‌تواند به دلیل فشار تومور بر عصب سه قلو باشد. این بیماری در برخی از افراد ممکن است به علت ضایعه مغزی یا دیگر ناهنجاری‌های مغزی رخ دهد. در موارد دیگر، آسیب‌های جراحی، سکته یا ضربه به صورت، ممکن است باعث درد عصب سه قلو باشد.
 
بالا