انواع رب ها

baran71

New member
رب گوجه سبز

ابتدا گوجه سبز ها را شسته و درون قابله می ریزیم.سپس یک لیوان آب به آن اضافه نموده و روی شعله با حرارت ملایم می گذاریم تا گوجه سبزها کاملا پخته شود به طوری که بتوان به راحتی هسته گوجه سبز را جدا نمود.

در مرحله بعدی گوجه سبز ها را درون یک آبکش یا سبد ریخته و زیر آن ظرفی قرار دهید سپس با دست گوجه سبزهای پخته شده رانرم نمایید .تمام هسته ها را در همین مرحله از رب گوجه سبز جدا نمایید.

گوجه سبز های نرم شده را با مواد داخل ظرف زیر آبکش مخلوط نموده و به مقدار دلخواه به آن نمک بزنید.رب گوجه سبز را بر روی شعله ملایم گذاشته و صبر نمایید تا غلظت مطلوب را به دست آورد.

رب گوجه سبز را بعد از خنک شدن داخل شیشه ریخته و در یخچال نگهداری نمایید.


رب نارنج

طرز تهيه رب نارنج


براي اينكه نارنج تلخ نشود ،پوست نارنج را از وسط به صورت يك نوار مي بريم و بعد نارنج را از وسط نصف مي كنيم و آب آن را مي گيريم و صاف مي كنيم سپس آن را مي جوشانيم تا غليظ شود .وقتي سرد شد آن را درون شيشه مي ريزيم و در جاي خنك مي ريزيم .
امتحانش ضرر ندارد.


رب انار

طرز تهيه رب انار :


انار ها را مي شوييم و دانه مي كنيم و آب آن را مي گيريم و مي جوشانيم تا غليظ شوند.
بعد در شيشه ريخته و درب آن را محكم مي بنديم و در جاي خنكنگه مي داريم .
نكته:از رب انار در فسنجان استفاده مي شود.


رب شیرین بیان
طرز تهیه رب شیرین بیان:

ریشه شیرین بیان را پوست کنده و مغز آن را نیمکوب نموده و در آب بجوشانید تا قوت ریشه در آب داخل شود، سپس مکرراً آن را صاف کرده که ته نشین نداشته باشد، بعد آنقدر بجوشانید تا غلیظ شده و به صورت رب درآید.


آلوچه

طرز تهیه آلوچه

ابتدا آلوها را شسته سپس آنها را در قابلمه ریخته و کمی آب در قابلمه ریخته تا آلوها نسوزد این نکته بسیار مهم است مثلا اگر قابلمه شما پر از آلو شد فقط یک پنجم از حجم آلو را آب میریزیم

سپس می گذاریم تا آلو ها کاملا پخته شود به تطوری که هسته ها به راحتی از آن جدا شود در گام بعدی محتویات قابلمه را میگذاریم کمی خنک شود و بعد از صافی می گذرانیم به طوری که هسته ها از گوشت آلو جدا شود

در مرحله بعدی معجون به دست آمده را نمک زده می گذاریم روی حرارت کم تا بجوشد باید توجه کنید که در این مرحله محتویات را مرتب به هم زنید تا ته نگیرد این کار را تا جایی ادامه میدهید که غلظت آلوچه مانند رب گوجه فرنگی شود

از این چاشنی در خورشت ها ، خوراک مرغ و.... استفاده میکنند


رب گوجه فرنگی
طرز تهیه رب گوجه فرنگی

گوجه فرنگيها را ميشوييم. از ماشين يا چرخ مخصوص آب گرفتن گوجه فرنگي رد كرده طوريكه پوست و تخم آن گرفته شود. آب گوجه فرنگي را در ظرف بزرگي ميريزيم و روي حرارت ميگذاريم تا بجوشد و مايه غليظ شود. در جوشهاي آخر به اندازه كافي به آن نمك ميزنيم . پس از آنكه رب كاملاً غليظ شد از روي حرارت رب را بر ميداريم و ميگذاريم سرد شود. سپس رب را داخل شيشه ميريزيم و درب شيشه را ميبنديم و در جاي خنك قرار ميدهيم. بهترين طريق براي تهيه رب گوجه فرنگي پختن آن است. ربهايي كه در آفتاب تهيه ميشوند مزه ترشيدگي پيدا ميكند و در هواي آزاد با مواد خارجي آلوده ميشوند. حرارت زير رب نبايد زياد باشد. رب را بايد مرتب هم بزنيم تا ته نگيرد.
 
بالا