خوب هایی که از زندگی لذت نمی برند (تیپ شخصیتی کمال گرا)

Nr1

Well-known member
واقعا عالي بود دوست عزيز... لذت بردم از خوندنش... راجع به تبپ هاي ديگه هم مطلب بذاريد ممنون ميشم...
 

parand

Well-known member
واقعا عالي بود دوست عزيز... لذت بردم از خوندنش... راجع به تبپ هاي ديگه هم مطلب بذاريد ممنون ميشم...

سلام دوست عزیز...
خوشحالم ازخوندنش لذت بردید امیدوارم براتون مفید باشه...
چشم سر فرصت اگه بتونم درباره ی تیپ های دیگه هم مطلب میزارم. چون امسال کنکور دارم وقت اضافم زیاد نیست.
 

parand

Well-known member
تیپ 1 یا کمال گرا به چه چیزهایی فکر می کند:

تیپ 1 اغلب به این قضیه فکر می کند که چه چیز اشکال دارد و چگونه می توان آن را درست کرد. شما از اینکه کارها را بهبود ببخشید احساس هیجان می کنید و اگر نتوانید این کار را انجام دهید احساس یاس و نا امیدی خواهید داشت.
شما همواره متمرکز به این موضوع هستید که اشتباهاتتان را پیدا کنید تا از تکرار مجدد آن در آینده جلوگیری کنید. از جمله چیزهای دیگری که در ذهن یک ها می گذرد اینست:

* ای کاش میتونستم اون گوشه رو تمیز کنم- اون داره دیوونم میکنه.
* چرا آنها دیر کردند؟ آنها به من احترام نگذاشتند.
* من اون کار را شروع نمی کنم تا زمانی که بتوانم آنرا به نحو احسن انجام دهم.
* من می خواهم کارهای درست را انجام دهم، چه چیزی مهم نیست.
* چرا آنها کار را کامل انجام ندادند، پس کی می خواهند این کار را تمام کنند!

یک های ازاد شده (به بلوغ رسیده) اینگونه می اندیشند:

* اشکالی نداره اگر همه جا رو تمیز نکردم – من نیاز به استراحت دارم.
* یک کتاب می برم تا اگر دیر کردند بخوانم – اینها همینطوری هستند کاری نمی توان کرد.
* من کار را شروع می کنم تا ببینم چطور پیش می رود.
* اوه. من اشتباه کردم! هر کسی ممکن است اشتباه کند.
* این کار کامل نیست ولی خوبه.
 

parand

Well-known member
روابط کمال گرایان:

اگر شمایک تیپ یکی هستید همواره می خواهید از قدرت اراده تان برای تغییر دادن چیزها استفاده کنید و اغلب با مقاومت اطرافیانتان مواجه خواهید شد اطرافیانی که نمی خواهند تغییر کنند و این مساله منجر به بروز مقاومت و درگیری بین شما و اطرافیانتان خواهد شد.

اگر شما تجربه این موضوع را در زندگیتان داشته اید، یاد بگیرید که نرم تر و آرام تر باشید با بخشهای عمیق تر وجودتان ارتباط برقرار کنید و اجازه دهید بخشهای لطیف تر وجودتان شما را راهنمایی کند و نگاهتان را به زندگی از جنس لطیف تر و ملایم تر انتخاب کنید. شما در ارتباطاتتان انتظار دارید که دیگران مسئولیت پذیر و وقت شناس باشند و معمولاً احساسات و افکارتان در مورد عیب و ایرادها و ناکاملی ها را به دیگران فرافکنی می کنید و فکر می کنید که آنها این فکرها را در مورد شما دارند در حالیکه کاملاً برعکس است. به دلیل معیارهای اخلاقی، توقعات، قوانین و انتظاراتی که از دیگران دارید معمولاً این شما هستید که بقیه را پس می زنید و ازآنها انتقاد میکنید.

شما استاندارهای بالایی دارید و در رابطه عاطفی همواره به دنبال فردی تقریباً کامل هستید که ارزشهای درستی داشته باشد و این قطعاً برای کسی که می خواهد با شما زندگی کند سخت خواهد بود. شما ممکن است راجع به معیارهای درست زندگی کردن تحلیل و بررسی زیاد داشته باشید مثلاً اینکه کارها باید به چه شکل انجام شود، خانه به چه شکلی باید تمیز شود، چه برنامه هایی از تلویزیون ارزش دیدن دارد و ...

البته ناگفته نماند اگر شریک عاطفی شما سختکوش باشد و کارها را به نحو درستی انجام دهد شما به شدت حمایتش می کنید همینطور اگر شخصی اشتباهش را بپذیرد شما او را می بخشید اگر نه حافظه شما تا سالها بعد آن را در ذهنش ثبت خواهد کرد.

 

parand

Well-known member
درسهای سخت :

به عنوان یک تیپ یکی تصور می کنید دیگران هم به همان اندازه که شما خودتان را قضاوت می کنید شما را مورد ارزیابی قرار می دهند در حالیکه اینطور نیست مگر اینکه فرد مقابل هم یک تیپ یکی باشد. استانداردهای بالا/ افکار خوب یا بد و کمال گرا بودن از جمله منابع استرس شما است.

شما مدام در حال ارزیابی هستید و این موضوع باعث اضطراب شما می شود. پذیرش بالا، حمایت عاشقانه ، صداقت و فراموش کردن بسیاری از چیزها باعث تعادل و هماهنگی و رشد فردی تان می شود. شما می توانید خشم را به عنوان یک احساس ناخوشایند ببینید و از انجائیکه می خواهید که همیشه خوب باشید دچار تعارض می شوید. خشم معمولاً از سرزنش کردن، باید و نباید ها، رنجش و نا امیدی بوجود می آید.

خشم را تجربه کنید، آنرا بپذیرید و ببینید خشم چه چیزی می خواهد به شما بگوید. شما ممکن است احساس کنید که دیگران کار را تقسیم نمی کنند در حالیکه شما متوجه نیستید که گاهی اوقات کارهایی که شما می خواهید انجام شود فقط و فقط خواسته شماست. شما دوست دارید بقیه مطابق استانداردهای بالای شما رفتار کنند. اگر چه که این استاندارهای بالا برای شما عادی است!

اگر خشم خود را متوجه انتقادات درونی تان بکنید بسیار موثر خواهد بود یعنی از انرژ ی خشم برای تخریب الگوهای آسیب رسان درونی مثل انتقاد، سرزنش و ... استفاده کنید.سعی کنید چشم اندازهای کوچک تری انتخاب کنید تا تحت فشار و استرس مزمن نباشید. یاد بگیرید خشمتان را به عنوان یک احساس طبیعی بپذیرید و در مورد خواسته ها، نیازها، لذت ها و تعارضات زندگی گشوده و باز باشید.

کمی از فشار کاریتان کم کنید تا از زندگی لذت بیشتری ببرید. بجای اینکه در آینده باشید در لحظه زندگی کنید. آنچه که به شما کمک می کند تا مغز و ذهن شما آرام گیرد اینست که به این موضوع فکر نکنید که در آینده چه چیز باید بهتر شود و یا چه چیز می تواند بهتر باشد. هرچه تا به حال انجام داده اید کافیست! آرام باشید، به خودتان فرصت بدهید از امروزتان هم لذت ببرید! دوباره می توانید شروع کنید ولی ملایم تر و منعطف تر.


ادامه دارد....
 
بالا