بهداشت مواد غذایی

t.gh

New member
خواص و دانستني‌هاي تخم‌مرغ



تخم‌مرغ را درست پيش از مصرف بشوييد

تخم‌مرغ داراي منفذ‌هاي ريزي است. وقتي سطح آن را مي‌شوييد،‌ اين منفذها به دليل تغيير دمايي که بين درجه حرارت داخل و بيرون تخم‌مرغ اتفاق مي‌افتد، بازتر مي‌شوند و آلودگي‌هاي محيطي از اين طريق خيلي ساده‌تر داخل تخم‌مرغ نفوذ مي‌کند. به همين دليل هم تخم‌مرغ را درست پيش از مصرف آن بشوييد و قبل از شکستن هم آن را خشک کنيد.


تخم‌مرغ‌هاي حاوي لخته خون را مصرف نکنيد

گاهي کناره‌هاي زرده يا سفيده برخي از تخم‌مرغ‌هاي محلي، آغشته به لکه‌هاي خون هستند. دامپزشکان معتقدند اين لخته‌هاي خوني نشان‌دهنده اين است که آن تخم‌مرغ قابليت تبديل‌شدن به جوجه را داشته است. به‌هرحال، استفاده از اين تخم‌مرغ‌ها به هيچ‌وجه توصيه نمي‌شود، حتي اگر لخته خون موجود در آنها را جدا کنيد.


خواص تخم‌مرغ را بشناسيد

تخم‌مرغ يکي از ارزان‌ترين منابع دريافت پرکيفيت‌ترين نوع پروتئين‌هاست. حدود 113 ميلي‌گرم از اين ماده غذايي را «کولين» تشکيل داده است. کولين به سهولت انتقال پيام‌هاي مغز به ماهيچه‌هاي بدن کمک مي‌کند و باعث کاهش سطح اضطراب و نگراني مصرف‌کننده مي‌شود. فايده ديگري که براي مصرف تخم‌مرغ مطرح مي‌شود، تاثير آن بر بهبود عملکرد مغز و سيستم عصبي است. علاوه بر اينها، تخم‌مرغ حاوي ويتامين‌هاي گروه B و از اين نظر مصرف آن براي حفظ سلامت سيستم قلبي-عروقي بسيار مهم است. يکي از ترديدهايي كه براي مصرف تخم‌مرغ وجود دارد به دليل کلسترول بالاي آن است. در گذشته پزشکان معتقد بودند افراد مبتلا به کلسترول خون بايد تخم‌مرغ را از برنامه غذايي‌شان حذف کنند اما نظر متخصصان تغذيه امروزي چيز ديگري است؛ آنها مي‌گويند حتي بيماران مبتلا به کلسترول بالاي خون هم مي‌توانند هفته‌اي 6 تا 7 مرتبه تخم‌مرغ بخورند؛ البته به شرطي که در رژيم غذايي‌شان روغن، کره يا ساير منابع چربي‌هاي زيادي نباشد. فايده ديگر تخم‌مرغ، خواص ضدپيري آن است؛ درواقع تخم‌مرغ حاوي کاروتنوييدي به نام لوتيين است که از پير شدن سلول‌هاي پوستي پيشگيري مي‌کند. زيگزانتين موجود در تخم‌مرغ هم مي‌تواند باعث تقويت بينايي و پيشگيري از ابتلا به پيرچشمي زودرس شود.




تخم‌مرغ را طبقه دوم يخچال بگذاريد

درِ يخچال، محل مناسبي براي قرار دادن تخم‌مرغ‌ها نيست. خوشبختانه در يخچال‌هاي جديد، محل خاصي براي نگهداري از تخم‌مرغ در طبقه‌ها (معمولا طبقه دوم) تعبيه شده تا سرماي مناسب‌تري به تخم‌مرغ‌ها برسد. اگر يخچال شما چنين محلي براي نگهداري از تخم‌مرغ ندارد، تخم‌مرغ‌ها را داخل ظرفي دربسته بگذاريد و داخل طبقه دوم يخچال قرار دهيد. تخم‌مرغ به دليل منافذي که دارد، به راحتي بو را جذب مي‌کند و به همين دليل بهتر است تا پيش از مصرف، آن را درون ظرف‌هاي در بسته داخل يخچال نگهداري کنيد.


حواستان به بهداشت تخم‌مرغ‌هاي محلي باشد

تخم‌مرغ‌هاي محلي يا رسمي معمولا به فضولات مرغ آلوده هستند و قرار دادن آنها داخل يخچال، باعث انتقال آلودگي‌هايي مانند سالمونلا به ساير موادغذايي و آلوده شدن يخچال مي‌شود. تخم‌مرغ‌هاي صنعتي بلافاصله پس از تخم‌ گذاشتن مرغ داخل مسيري قرار مي‌گيرد که امکان آلوده شدن دوباره آن با مدفوع مرغ به وجود نمي‌آيد اما مرغ‌هاي محلي روي زمين و در خاک تخم مي‌گذارند و امکان اينکه مرغ، تخم‌مرغ را آغشته به فضولات خود کند، وجود دارد. متاسفانه گاهي برخي فروشنده‌ها براي محلي نشان دادن تخم‌مرغ‌هاي خود آنها را به فضولات آغشته مي‌کنند که اين کار مي‌تواند احتمال مسموميت و آلودگي به سالمونلا را پيش بياورد.


تخم‌مرغ را پاک کنيد

اگر در موارد نادري مجبور به خريد تخم‌مرغ‌هاي آغشته به فضولات شديد، به جاي شستن آنها پيش از قرار دادنشان داخل يخچال، بهتر است آنها را با دستمالي زبر پاک کنيد و قيد شستن‌شان را بزنيد.


قسمت پهن تخم‌مرغ را رو به بالا بگذاريد

هنگام قرار دادن تخم‌مرغ‌ در ظرف‌هاي مخصوص، بايد قسمت پهن تخم‌مرغ‌ها را به سمت بالا و قسمت تيزشان را به سمت پايين بگذاريد تا امکان مخلوط شدن زرده و سفيده تخم‌‌مرغ به حداقل ممکن برسد.


تخم‌مرغ آغشته به فضولات نخريد

تخم‌مرغ‌هاي آلوده به فضولات مرغ را نخريد زيرا فروش اين تخم‌مرغ‌ها از نظر وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکي، قانوني و بهداشتي نيست. از آنجا که خطر ورود آلودگي‌هاي موجود در فضولات مرغ به درون تخم‌مرغ و ايجاد بيماري‌هايي مانند سالمونلا در صورت مصرف تخم‌مرغ‌هاي آغشته به فضولات مرغ وجود دارد، خريد و فروش تخم‌مرغ‌هاي آغشته به فضولات در تمام کشورهاي جهان ممنوع است.


تخم‌مرغ ترک‌خورده نخريد

خريد و استفاده از تخم‌مرغ‌هاي ترک‌خورده يا شکسته اصلا توصيه نمي‌شود زيرا احتمال نفوذ آلودگي‌هاي محيطي به داخل محتويات اين تخم‌مرغ‌ها بسيار زياد است. اگر تخم‌مرغي كه خريده‌ايد در مسير شکست يا ترک خورد، بهتر است بلافاصله پس از رسيدن به منزل محتويات آن را داخل ظرفي بريزيد و حداکثر ظرف مدت 48 ساعت آن را مصرف کنید.

منبع: هفته نامه سلامت
 

marzi ba

Well-known member
توصيه هاي بهداشتي در مورد فرآورده هاي گوشتي :
از خريدكالباس هايي كه تغيير رنگ داده خودداري نماييد.

· از خريد همبرگر و كباب لقمه غير منجمد خودداري به عمل آوريد.

· از خريدسوسيس هايي كه تاريخ توليد و انقضائ ندارد خودداري نماييد.

· از نگهداريسوسيس و كالباسبه مدت بيش از 36 ساعت دريخچال خودداري نماييد.

· سوسيس را ميتوانجهت نگهداريبيشتردر داخل فريزر منجمد كنيد.

· از خريدسوسيس و كالباسهايي كه پوشش آنها پارگي دارد خودداري به عمل آوريد.

· از خوردنسوسيس و كالباس بصورت مداوم خودداري نماييد.

 

marzi ba

Well-known member
- - - Updated - - -


توصيه هاي بهداشتي لازم در مورد گوشت مرغ و ماهي :


· گوشت موردمصرفپ س از خريد بايد بخوبي شسته شود.

· حتي المقدوراز خريد گوشت چرخ كرده و آماده خودداري نماييد.

· جهت نگه داريگوشت مورد مصرفبراي 2تا3 روز از بالاترينقسمت يخچال استفادهنماييد.

· از خريد گوشت ذبح شده در خارج از گشتارگاههاي مجاز خودداري نماييد.

· ماهي تازهمي بايست داراي فلس درخشنده و محكم به بدن چسپيده .چشم برجسته و شفاف .آبشش هايي بهرنگ قرمزبوده و بوي نامطبوعي نداشته باشد.

· گوشت مرغ فاسد –تيره – پرخون يا كبود است.

· از مصرف مرغهايي كه دچار لاغري شديد هستند جدداخودداري نماييد
 
بالا