بهداشت مطالعه در باورهای اسلامی

mohammad63

Well-known member
سلام دوستان
این مطلب را ÷ارسال در وبلاگم گذاشته بودم. هرچند خیلی مختصر بود اما امسال که داشتم به آرشیو وبلاگم سر می زدم دیدم خالی از لطف نیست که اینجا هم بگذارم تا شما هم استفاده کنید. اگر مطلب مفیدی هم بود که بتواند این مطلب را کامل کند شما هم بگذارید تا بقیه دوستان استفاده کنند.

بوعلی دانشمند برجسته‌ی ایران زمین هر گاه به مشکلی برخورد می‌کرد، وضو می‌گرفت، به مسجد جامع شهر می‌رفت و دو رکعت نماز به جای می‌آورد. تأثیر ناشی از این جو روحانی بر روحیه و نشاط بوعلی می‌افزود و این باعث می شد تا با تمرکز بیشتری به درس و مطالعه برسد و به حل مشکلات و مسائل پیش‌آمده بپردازد.
فرهنگ و رفتار ما بر گرفته از محیط ما هست و بی‌شک تاثیری که بزرگان دیروز عرصه ی علم این سرزمین می‌توانند بر ما داشته باشند، به مراتب قویتر و پرنفوذتر از تجویزهای فرنگی است که امروزه در پیرامون ما به چشم می‌خورد. هر چند که ما هرگز منکر اثر این تجویزات نمی‌شویم اما با کمی دقت بیشتر می توانیم به راز و رمزهای موفقیت بزرگان این دیار دست یابیم. راز و رمزهایی که وقتی به آن ها پی می‌بریم، متوجه می‌شویم که چقدر ساده هستند ولی همه ی این راز و رمزها ریشه در باورها و اعتقادات ان شخص دارند.
در اینجا می‌خواهیم به ذکر چند مطلب که بزرگان ما همواه در زندگی رعایت می‌کردند، و با همین موارد ساده هم بزرگانی شدند که امروز کتاب هایشان در بزرگترین دانشگاههای جهان تدرس می‌شود یا به کشفیاتی نائل می‌ایند که امروز اساس بیشتر واکنشهای شیمیایی است. این نکات مواردی از موارد زیاد بهداشت مطالعه است که همگی ریشه در باورهای دینی ما دارد، قطعا شما هم مواردی را رعایت می‌کنید که مربوط به دیگر باورها در ایران زمین است.
1- قبل از مطالعه حتماً وضو بگیرید.
2- دعای مطالعه را فراموش نکنید. دعای تلقینی آرام بخش است اگر قبل از آن به این نکته توجه کنیم که خداوند می‌فرماید وقتی بنده ی من می گوید خدای من، اگر بداند آن وقع ما چقدر مشتاق هستیم که صدایش را بشنویم، از ذوق و شوق جان می‌سپارد.
دعای مطالعه....حتما به معنی فارسی آن نهایت دقت را داشته باشید.....
اللهم اخرجني من ظلمات الوهم و اكرمني بنور الفهم افتح علينا ابواب رحمتك و انشر علينا خزائن علومك برحمتك يا ارحم الراحمين
پروردگارا مرا از تاريکي هاي جهل نجات ده و به نور ادراک مزين فرما- خدايا درهاي رحمت را بر ما بگشا و خزائن دانش را بر ما عرضه دار- اي بخشاينده ترين بخشايندگان
3- مطالعه ی متن قرآن را فراموش نکنید، حتماً روزی چند خطی از قرآن را بخوانید و روی معنی آن تامل کنید گاهی وقتها نکات علمی جالبی در قرآن وجود دارد که آدم در شگفت می‌ماند.
4- وقتی حواستان از مطالعه پرت شد برای تمرکز مجدد سعی کنید آیه ای از قرآن را که خیلی به آن علاقه دارید بخوانید. این ایه را حفظ کنید و همیشه بخوانید. اصل شرطی شدن کلاسیک را اینجا به وجود می‌اورید که هرگاه این آیه را تکرار کنید ذهن شما به سمت تمرکز شدن پیش می‌رود. می‌توانید ذکر صلوات را هم برای این کار برگزیند. اللهم صل علی محمد و آل محمد
5- چند جمله از بزرگان را همیشه در ذهن داشته باشید. یک اصل می‌گوید وقتی که مطالعه می‌کنید هر چند وقت که چشمتان خسته شد مسیر چشمتان را تغییر دهید مثلاً می گویند به دور دستها نظر بیندازید. من یک پیشنهاد دارم. این جملات که البته سعی کنید جملات تاثیر گذاری هم باشند را روی کاغذ چک نویس خود بنویسید، اینطور حافظه شما خود را بازیابی می کند و مجددا اماده می‌شود تا دوباره شما روی مطلب خود تمرکز کنید. من جملات دکتر شریعتی را پیشنهاد می‌دهم یا جملاتی از این قبیل: هموراه به یاد داشته باشید که اخرین کلید باقیمانده شاید بازگشاینده قفل باشد.
6- تنفس عمیق را فراموش نکنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: a_67

mohammad63

Well-known member
بچه ها کمک کنید و موارد دیگری که به این متن اضافه کنید
 
بالا