گوشی های پیشرفته برای عود

pnumusic15

New member
2053vxd.jpg


شاید همه ما دائما به نوعی با مشکل کوک عود درگیر بوده و هستیم و میدانیم که مکانیزم گوشی ها , سیم گیر و گاهی حتی شیطانک در عود معمولا به شکلی نیستند که نوازنده بتواند به راحتی با چرخاندن گوشی ها, ساز را کوک کند و این عمل معمولا بایستی با چهار پنج بار شل و سفت کردن همراه شود تا به اصطلاح ,کوک سر جای درستش بایستد. ضمن اینکه , به علت نسبت مستقیم در چرخش گوشی و شفت در ساز عود,اگر گوشی را اندکی کم یا زیاد تر از حد لازم بچرخانیم کار خراب می شود و این کار را پر زحمت , می کند.


البته برای حل این مشکل مالیدن نوعی صابون یا محلول مخصوص روی گوشی ها پیشنهاد می شود که همگی موثر هستند ,اما بازدهی و درجه تاثیرشان در بهبود کار مکانیزم کوک عود خیلی بالا نبوده و به هر حال مشکل بر جای خود باقیست.
در مورد شیطانک هم آقای "محمدی" از روش جدید و جالبی استفاده کرده اند که قابل ستایش است اما متاسفانه شیطانک خوب نیز به تنهایی , مشکل را بر طرف نمی کند.
اخیرا به نوعی از گوشی ها بر خورد کردم که جهت حل مشکل مشابه اما برای ساز های ویلون و ویولا ساخته شده که به تایید و تجربه چند نوازنده عود عرب در سایت mikeouds.com برای عود هم قابل استفاده است , البته اتصال آن بهتر است توسط سازنده ساز انجام گیرد .

مبتکر و سازنده اصلی گوشی های مکانیکی برای سازهای زهی آقای "جان هرین" می باشد.
طرز کار این گوشی که به گوشی مکانیکی شهرت دارد به این صورت است که , گوشی مطابق تصویر زیر از سه بخش اصلی تشکیل شده که دو بخش ابتدایی و انتهایی در محل ارتباط با چوب توسط "بوش" بطور ثابت قرار می گیرند و قسمت مرکزی(محل ارتباط سیم) بطور مستقل به تبعیت از گوشی اما (تحت اثر مکانیزم چرخدنده ای داخل گوشی) به نسبت 1/4 میگردد.

استقلال قسمت محرکه میانی امتیاز بزرگی است چرا که این مکانیزم به اصتکاک چوب و مشکلات ناشی از آن وابسته نیست. گردش نسبی چهار به یک گوشی و محور نیز امکان مناسبی است که کار کوک کردن را خیلی راحت تر می کند (مانند گیتار).
عود نوازانی که گوشی مکانیکی بر ساز خود نسب کرده اند در محیط های اینترنتی ابراز رضایت کرده اند.
ظاهرا گوشی مکانیکی ساخته شده برای ویلون دارای قطر مناسبتری جهت تعبیه روی عود , در مقایسه با محصول مشابه برای ویولا است .

Image and video hosting by TinyPic

البته جهت نصب گوشی مکانیکی روی عود خود ,پس از تهیه گوشی ها , بهتر است به کسی که تخصص و ابزار ساز سازی در اختیار دارد مراجعه کنید , چون به احتمال زیاد ,سوراخهای سیم گیر بایستی اندکی با دریل گشاد شوند و به سایز صحیح برسند تا بوش-ها را بتوان با استحکام کافی وارد نمود, البته بهترین حالت اینستکه سازنده از آغاز این نوع گوشی ها را تعبیه نماید.

نهایتا به چند نمونه از گوشی های مکانیکی که توسط یک عود ساز در ایالات متحده به نام آقای "ریچارد هنکی" , مخصوص استفاده در ساز عود اندازه بندی و ساخته شده برخورد کردم و طی تماس تلفنی با ایشان دریافتم که وی در حال حاضر بنا به درخواست خریدار از این نوع گوشی برای عودهای ساخت خود استفاده می کند و خریداران نیز تا کنون اظهار رضایت نموده اند. نمونه هایی از گوشی های مکانیکی "ریچارد هنکی" را در تصاویر زیر ملاحظه فرمایید.




امیدوارم دیگر سازندگان عود ,خصوصا سازندگان ایرانی که از هنر ابتکار شایانی برخوردار هستند نیز در آینده از گوشی ها ی مکانیکی و امکانات دیگر با هدف ایجاد کارایی بالاتر در عود سازی استفاده کنند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا