کشف 193 پروتئین جدید!

پروانه

New member
به نام خدا
سلام، دیشب یه خبر در مورد کشف 193 پروتئین جدید شنیدم که توسط DNA غیرکدکننده تولید میشن!

"کشف 193 پروتئین جدید با همکاری محقق ایرانی"

در نخستین نقشه‌برداری کامل از پروتئوم انسانی، محققان دانشگاه‌های جان هاپکینز و مونیخ با همکاری دکتر «امین مقدس غلامی» موفق به کشف 193 پروتئین جدید شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در دو تحقیق مستقل، محققان موفق به تهیه نخستین پیش‌نویس نقشه از پروتئوم انسانی – نموداری از تمامی پروتئین‌های تشکیل‌دهنده بدن انسان – شده و کشف کردند که پروتئین‌ها از توالی دی‌ان‌ای غیر کدکننده نشأت می‌گیرند.

پروتئوم یک مکمل مهم ژنوم و ترانسکریپتوم محسوب می‌شود که باهم یک منبع کامل‌تر برای تحقیق در خصوص بیماری‌ها را فراهم می‌کنند؛ ژن‌ها بسیاری از ویژگی‌های انسان را تعیین می‌کنند و این کار از طریق ارائه دستورالعمل برای ساخت پروتئین‌ها امکانپذیر می‌شود.

هر دو نقشه پروتئوم انسانی که توسط طیف‌سنجی جرمی تولید شده‌اند، شامل پروتیئن‌های بیان شده در تمامی انواع مختلف سلول‌های بدن انسان است.

در مطالعه اول که توسط محققان دانشگاه جان هاپکینز انجام شد، پروتیئن‌هایی که توسط 17 هزار و 294 ژن کدگذاری شده‌اند، شناسایی شدند.

این پروتئین‌ها از 30 نمونه مختلف بافت استخراج شده و سپس از آنزیم‌ها برای برش آنها به قطعات کوچک به نام پپتید استفاده شد؛ برای شناسایی و اندازه‌گیری فراوانی نسبی پپتیدها از مجموعه ای از ابزار مختلف استفاده شد.

محققان همچنین موفق به کشف 193 پروتئین شدند که متعلق به مناطقی از ژنوم هستند که برای کدگذاری پروتئین پیش‌بینی نشده بودند؛ این واقیعت که این پروتئین‌ها از توالی دی‌ان‌ای غیر کدکننده نشأت می‌گیرند، به معنای عدم درک درست چگونگی خواندن دی‌ان‌ای توسط سلول‌هاست.

در مطالعه دوم که توسط محققان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) و با همکاری دکتر «امین مقدس غلامی» انجام شد، با جمع‌آوری اطلاعات طیف‌سنجی جرمی خام از پایگاه‌های داده و سایر آنالیزها، شواهد پروتئینی برای 18000 ژن بدست آمد که شامل یک هسته 10000 تا 12000 پروتئین بیان شده در برخی بافت‌های مختلف است.

داده‌های طیف‌سنجی جرمی این مطالعه با تجزیه و تحلیل 60 بافت انسانی، 13 مایع بدن و 147 رده سلول سرطانی تهیه شد.

پایگاه داده‌های تعاملی تهیه شده توسط هر دو گروه تحت عنوان Human Proteom Map و ProteomicsDB قابل دسترس بوده و نتایج دستاورد محققان بصورت جداگانه منتشر خواهد شد.

منابع: خبر شبکه چهار سیما _ ایسنا
 

TrueLove90

New member
...

وووویییییی ! عجب خبــر جالبی ! :4d564ad6:

وای یعنی کل پروسه رونویسی و ترجمه میـره زیر سوال !
وااااااای! خــدا کنه ما همین امسال قبول شیم بریم ارشد که این وزارت بهداشت الان میاد واسه این چند تا پروتئین ها کل منابعشو عوض میکنه !! :5:

بعید نیست ازشون والا ! :))

...
 

پروانه

New member
...

وووویییییی ! عجب خبــر جالبی ! :4d564ad6:

وای یعنی کل پروسه رونویسی و ترجمه میـره زیر سوال !
وااااااای! خــدا کنه ما همین امسال قبول شیم بریم ارشد که این وزارت بهداشت الان میاد واسه این چند تا پروتئین ها کل منابعشو عوض میکنه !! :5:

بعید نیست ازشون والا ! :))

...

سلام
من این موضوع رو از استادم پرسیدم و ایشون گفتن:
اون قسمت از ژنوم که غیر کد کنندست فعالیت کد کنندگیش واسه بعضی پروتئینا شناخته شدست.مثل توالی Alu و Line . و اینکه پروژه تعیین توالی تموم شده وای اینکه کجای ژنوم کد کنندست هنوز تموم نشده و پروندش بازه.
 
بالا