کار شیفتی می تواند باروری مردان را مختل کند

mf2009

New member
دکتر محمدرضا صفری نژاد

جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری، رییس انجمن علمی سلامت خانواده ایران

ساعت درونی بدن چرخه شبانه روزی تمام فعالیت های بدن را از چرخه خواب و بیداری گرفته تا اشتها و ترشح هورمون ها تنظیم می کند و فعالیت آن تحت تأثیر عواملی چون نور، تاریکی و ... است. براساس نتایج تحقیق های انجام شده یکی از عوامل مؤثر در برهم زدن تنظیم ساعت درونی بدن مشاغلی است که در آن شیفت چرخشی وجود دارد.

شیفت چرخشی باعث به هم خوردن ساعت درونی بدن و بروز مشکلات جدی می شود. گاهی در زوج هایی که علت ناباروری، وجود مشکل در مرد است، با وجود تمام درمان ها، اسپرم از کیفیت خوبی برخوردار نیست و پس ار بررسی مشخص می شود علت آن شیفت کاری چرخشی است. در حالت طبیعی، هنگام روز و شب هورمون هایی در بدن ترشح می شوند که عملکرد سیستم های مختلف بدن را تحت کنترل خود در می آورند. یکی از مهمترین این هورمون ها «سروتونین» است که در شیفت شب ترشح آن دچار اختلال می شود. ترشح سروتونین اثر مستقیمی بر کیفیت اسپرم دارد و افزایش این هورمون در خون می تواند باعث ناباروری مردان شود. با توجه به اینکه کار شیفتی چرخشی باعث افزایش میزان سروتونین خون می شود، در نتیجه به دنبال آن، تعداد اسپرم ها و حرکت آنها کاهش می یابد. «ملاتونین» و «ایندول آمین» هم دو هورمون مهم دیگر هستند که در شب ترشح می شوند. «ملاتونین» عملکرد هورمون lh و fsh را که باعث ترشح هورمون تستوسترون و تولید اسپرم به وسیله بیضه ها می شود، کنترل و از اسپرم در برابر مواد اکسیدانی که باعث آسیب به آن می شود، محافظت می کند. در حالی که مردانی که شیفت کاری شان چرخشی است، میزان ملاتونین خونشان کاهش می یابد و در نتیجه اسپرم های شان توسط مواد اکسیدان آسیب می بینند.

معمولاً به این گونه مردان توصیه می شود در صورت امکان نوع کار خود را عوض کنند. در چنین شرایطی یکی از روش های درمان، تجویز داروهای آنتی اکسیدان توسط پزشک است. علاوه بر این، کار شیفتی چرخشی ممکن است در طولانی مدت باعث ناباروری ثانویه شود؛ یعنی زمانی که زوج برای بارداری دوم اقدام کند، دچار مشکل خواهد شد. این حالت بیشتر در مردانی که کیفیت و کمیت اسپرم حداقل میزان طبیعی را دارد و در درازمدت مقادیر فوق به زیر خط طبیعی رسیده و غیر طبیعی می شوند، اتفاق می افتد. البته در گذشته نیز تأثیر منفی کار شیفتی پرخشی بر باروری زنان به اثبات رسیده بود. بر اساس نتایج همین بررسی ها حتی سروتونین بالا می تواند باعث آزواسپرمی (نبود اسپرم) در مردان نیز شود.

منبع: هفته نامه سلامت – شماره 416- 24 فروردین 1392
 
بالا