چگونه يک طرح توجيهي بنويسيم؟

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

مجید دیجی

مدیر بخش
چگونه يک طرح توجيهي بنويسيم



اساسا دو هدف‌ اصلي‌ در نوشتن‌ طرح‌ تجاري‌ وجود دارد. هدف‌ اول‌ و مهمتر آنست‌ كه‌ از اين‌ طرح‌ در طول‌ عمر كسب وكار خود به‌عنوان‌ راهنما استفاده‌ كنيد. اين‌ طرح‌، نمونه‌ والگوي‌ كسب وكار شما خواهد بود و براي‌ نگاه‌ داشتن‌ شما در مسير درست‌ بكار مي‌رود. طرح‌ شما براي‌ آنكه‌ داراي‌ ارزش‌ باشد بايد با زمان‌ پيش‌ رود. اگر شما‌ طرح تجاري تهيه نماييد كه‌ از زمان‌ جلوتر است‌ از بسياري‌ از مشكلات‌ و ناكامي‌ها پرهيز كرده‌ و آنها را حذف‌ خواهيد كرد .

دوم‌ آنكه‌ اگر بدنبال دريافت وام هستيد يا قصد استقراض داريد طرح‌ تجاري‌ موردنياز است‌. اين‌ طرح‌،اطلاعات‌ مفصلي‌ در مورد تمامي‌ جنبه‌هاي‌ عمليات‌ گذشته‌ و فعلي‌ شركت‌ را در اختيار وام‌دهنده‌ قرار مي‌دهد و پيش‌بيني‌هاي‌ آتي‌ را نيز عرضه‌ مي‌كند.

متن‌ طرح‌ تجاري‌ بايد دقيق‌ بوده‌ و بيشترين‌ ميزان‌ اطلاعات‌ ممكن‌ را در بر داشته‌ باشد. اين‌ امر به‌نظر متناقض‌ مي‌آيد اما مي‌توانيد اين‌ مسئله‌ غامض‌ را با استفاده‌ از روش‌ واژگان‌ كليدي‌ حل‌ كنيد. كليد واژه‌هاي‌ زير را روي‌ كارتي‌ بنويسيد و آن را به ‌هنگام‌ نوشتن‌ در مقابل‌ خود قرار دهيد.

چه‌كسي‌، چه‌ چيزي، كجا، چه‌ موقع‌، چرا، چگونه‌،چقدر

در ابتداي‌ هر بخش‌ از طرح‌ تجاري‌ به‌هر يك‌ از اين‌ پرسش‌ها در يك‌ پاراگراف‌ پاسخ‌ دهيد. سپس‌ با تشريح‌ هر كدام‌ از آن‌ مطالب‌ در متن‌ به‌كار ادامه‌ دهيد.

طرح‌ تجاري‌ هيچ محدوديتي‌ از نظرحجم يا تعداد صفحات ندارد. بطور متوسط‌ طرح‌ تجاري‌ در30 تا 40 صفحه‌ تهيه مي شود‌. طرح‌ را به‌بخش‌هاي‌ مختلف‌ تقسيم‌ كنيد. درمورد كارهايي كه بايد صورت بگيرند زمانهاي شروع و ختم هر كار را تعيين كنيد. نوشتن‌ طرح‌ تجاري‌ موثر به‌نظم‌، صرف‌ وقت‌ و نگارش‌ نياز دارد.

با تهية‌ فهرست‌ اسناد به‌ هنگام‌ نوشتن‌ متن‌ در زمان‌ صرفه‌جويي‌ مي‌كنيد. مثلاً چنانچه‌هنگام‌ نوشتن‌ در مورد ساختار قانوني‌ و حقوقي‌ كسب وكار خود متوجه شديد كه به نسخه اي‌ از توافق‌نامة‌ همكاري‌ نياز داريد، اين‌ توافق‌ نامه‌ را در فهرست‌ اسناد اضافه‌ نمائيد. به‌هنگام‌ تكميل‌ هر‌ بخش‌ از طرح تجاري‌ فهرستي‌ نيز از اسناد مورد نياز تهيه‌‌كنيد.

با به‌خاطر داشتن‌ اين‌ مطالب‌ مي‌توانيد تهيه‌ طرح‌ تجاري خود را آغاز كنيد. با مطالعه اين مطلب تصويري‌ از روند تهيه طرح‌ تجاري‌ بدست‌ خواهيد آوريد.



خلاصه مديريتي که تشريح کننده رنوس اهداف و ديدگاه هاي شما باشد :

اولين بخشي که بايد در طرح خود بياوريد و معمولا از حدود ? الي ? صفحه بيشتر نبايد تجاوز کند خلاصه مديريتي نام دارد. خلاصه مديريتي استراتژي کسب و کار شما را معرفي مي نمايد و مطمئنا مهمترين بخش براي مديران و موسسات اعتباري است. توجه داشته باشيد که اکثر مديراني که قرار است به به جريان افتادن پرونده طرح شما براي دريافت کمک و حمايت مالي تاييد کنند هميشه دچار مشکل کمبود وقت هستند و از اين رو نبايد انتظار داشته باشيد که با دقت کامل براي خواندن طرح شما که در چندين صفحه تهيه شده وقت بگذارند.

براي اينکه بتوانيد در عرض چند دقيقه اهداف و اولويت ها و برنامه هاي خود را براي آنها بازگو کنيد بايد مطالب کل طرح را به صورت اجمالي و قانع کننده همراه با اعداد و ارقام پيشنهادي در صفحات محدودي به صورت تايپ شده در اختيار آنها قرار دهيد. اگر شما نتوانيد در دو, سه صفحه مسئول رسيدگي به برنامه کسب و کار خود را قانع کنيد که طرح کسب و کارتان قابل اطمينان و ارزشمند براي سرمايه گذاري است مطمئن باشيد که جلسه را دست خالي ترک خواهيد کرد.

همچنين اين خلاصه به عنوان يک ابزار ارتباطي براي کارمندان و مشتريان بالقوه شما که نياز دارند از ذهنيات و انديشه شما آگاه شوند داراي اهميت زيادي است.



 

مجید دیجی

مدیر بخش
شرح مختصري از چگونگي آغاز به کار شرکت :

به صورت واضح اساس شکل گيري و آغاز به کار شرکت را شرح دهيد و نحوه رسيدن به ايده و شروع اين کسب و کار را توسط خود و يا همراه با شرکايتان را بيان نماييد. در اين قسمت بايد سعي کنيد از نکته ها و اصولي که اعتباري طرف شما بر آن تاکيد دارد استفاده کنيد و دغدغه هاي خود را با چالش هاي آنها همسان سازيد. به عنوان نمونه اگر با يک بانک يا شرکت که اولويت را بر صادرات و واردات گذاشته براي فعاليت هاي توليدي وارد مذاکره نشويد يا اگر به اين کار دست زديد از ظرفيتهاي طرح خود براي امر صادرات و واردات سخن بگوييد.



اهداف شرکت شما :

در چند پاراگرف اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را براي شرکت تشريح کنيد. بيان کنيد که طبق برنامه ريزي هاي خود در چه مدت زماني به اين اهداف دست خواهيد يافت؟ در بازاري که براي کسب و کار خود در نظر گرفته ايد مشتريان شما چه کساني خواهند بود و بر کدام بخش از بازار تمرکز خواهيد کرد و هدف از اين انتخاب ها را بيان کنيد.



سوابق گروه مديريتي :

بخش مديريت بايد شامل اطلاعات شخصي و کاري اعضا باشد و همچنين اطلاعاتي نسبت به سوابق کاري و مسئوليتهاي مرتبط آنها را در اختيار بگذارد. اين اطلاعات بايد نمايانگر دانش و تجربيات علمي و عملي گروهي باشد که شما براي پياده سازي طرح خود انتخاب کرده ايد. اين بخش مي تواند تا حدود زيادي خيال سرمايه گذاران طرح شما را از توانمندي شما براي اجراي طرح راحت کند.



خدمات يا محصولاتي که در طرح شما پيشنهاد شده :

نکته اي که در اين بخش مورد توجه قرار مي گيرد تفاوت ها و مزيت هايي است که کالاها و خدمات شما با ساير محصولات بازار دارد. در اين بخش بايد به صورت دقيق کالاها و يا خدماتي را که پس از اجراي موفق طرح قابل ارائه هستند را معرفي و با محصولات مشابه بازار داخل و بين الملل مقايسه نماييد و علل برتري طرح خود را در مقايسه با آنها از نظر کمي و کيفي بيان کنيد.



کشش بازار براي کالاها و خدمات شما :

به خاطر داشته باشيد که شما مجبور هستيد تا موسسات اعتباري, کارمندان و ديگر افراد موثر و فعال در بازار مورد نظر خود را براي حمايت، همکاري، خريد و سرمايه گذاري متقاعد سازيد. شما براي اين بخش نيازمند انجام تحقيقات گسترده اي هستيد.

اگر کسب و کار مورد نظر شما در محيط وب شکل خواهد گرفت يا هم در اينترنت و هم در محيط فيزيکي قابل پياده سازي است بايد کشش بازار منطقه اي و بين اللملي را براي طرح مورد نظر خود تعيين کنيد.



استراتژي بازاريابي :

چگونه مي خواهيد شروع فعاليت خود را به دنيا اعلام کنيد. آيا تبليغات کاغذي، تلويزيوني يا اينترنتي و يا هر سه را انتخاب مي کنيد؟آيا از ابزارهاي بازاريابي برخط مثل سرويس هاي هاي Domain for Sale استفاده مي کنيد تا سايت خود را در موتور هاي جستجو و ساير سايت ها قرار دهيد.

همچنين شما نيازمند محاسبه و آماده کردن ميزان هزينه هاي تبليغاتي و بازايابي هستيد.



دورنماي اقتصادي سه الي پنج ساله :

اين بخش بايد شامل خلاصه اي از پيش بيني هاي مالي شما باشد که در قالب اعداد و ارقام نحوه دست يابي شما را به دورنماي مفروضتان را بيان نمايد.

بايستي اطلاعات مربوط به ميزان درآمد ها و هزينه هاي مربوط به هر يک از دوره هاي زماني را بيان نماييد. يکي ديگر از مواردي که بايد در اين قسمت مورد اشاره قرار دهيد مقدار پولي است که تمايل داريد از اعتباري مورد نظر خود دريافت نماييد تا بوسيله آن هزينه هاي اوليه هاي مربوط به شروع کار خود را تامين کنيد.

تکميل درست، کامل و شفاف اين بخش حساس ترين بخش از طرح شماست و مي تواند موفقيت يا شکست طرح شما را تضمين نمايد.



نحوه تنظيم و ارائه طرح کسب و کار :

مسائلي وجود دارد که در بهتر شدن برنامه کسب و کارشما اثر گذارند و بهتر است در نوشتن طرحتان به آن‌ها توجه کنيد.



:: جلد و شيرازه‌ بندي طرح تجاري بايد مناسب باشد. به ياد داشته باشيد که برداشت اوليه افراد از شما از طريق طرح تجاري ايجاد مي‌شود. جلسه گزارش بايد شامل موضوعاتي از قبيل؛ نام قانوني کسب‌ و کار، نشان يا علامت شرکت، نشاني، شماره تلفن، دورنگار، نشاني پست الکترونيک، ساير راه‌هاي تماس در صورت موجود بودن، ذکر ضرورت و محرمانه بودن طرح.

:: طرح بايد عاري از هر گونه اشتباه تايپي و دستور زباني باشد. نوع قلم به کار رفته بايد ساده و خوانا باشد.

:: در ابتداي طرح، فهرست بياوريد تا افراد بتوانند هر بخش دلخواه را به سرعت پيدا کرده و بررسي نمايند.

:: گزارش را بر روي کاغذ با کيفيت خوب و به صورت يک رو تحرير نماييد.

:: حاشيه‌هاي مناسبي را انتخاب کنيد. اين موضوع براي آنکه خواننده بتواند سؤالات يا پيشنهاداتي را بنويسد مفيد مي‌باشد.

:: اگر کسب‌ و کار مورد نظر شما عبارات ويژه و يا عباراتي که از حرف اول واژه‌هاي يک گروه کلمات مانند (گروه آموزشي جو کار) گاج ساخته مي‌شود، بهتر است از اين عبارات کمتر استفاده کنيد و يا سعي کنيد آن را بيشتر توضيح دهيد.

:: صفحات را شماره‌گذاري کنيد و آن را به فهرست مندرجات تطبيق دهيد.

:: طرح را کوتاه و فشرده تهيه نماييد و از ارائه اطّلاعات غير مرتبط و فرعي اجتناب کنيد. جزئيات لازم را مي‌توانيد در صورت ضرورت به صورت ضمائم ارائه نماييد.

:: نمونه‌هاي آگهي‌ها، موضوعات مربوط به بازاريابي و ساير اطّلاعات و منابع و مآخذ اطّلاعات که به ارائه بهتر مطالب کمک مي‌کنند را مي‌توانيد در ضمائم ارائه کنيد.

:: گزارش را به صورتي صحافي کنيد که هنگام باز کردن، صفحات به راحتي و به صورت صاف و هموار در مقابل يکديگر قرار گيرند.

:: در هزينه صحافي گزارش زياده‌روي نکنيد. گزارشي که به جلد آن توجه زيادي شود ولي از محتواي لازم برخوردار نباشد بيشتر شک و ترديد خواننده را بر مي‌انگيزد.

:: هميشه واقعيت‌ها را ذکر کنيد و از دروغ به پرهيزيد.

 

مجید دیجی

مدیر بخش


هنگام ارائه طرح به نکات زير نيز توجه کنيد :

:: با حرارت و احساس، طرح خود را به مخاطب ارائه دهيد ولي در بروز احساسات زياده‌روي نکنيد.

:: مخاطبان طرح خود را بشناسيد و مطابق با خواسته آن‌ها ارائه کنيد.

:: نخست سرفصل مطالب عمده را عنوان کنيد و جزئيات را براي بعد بگذاريد.

:: ارائه شما بايد ساده و قابل فهم باشد. روي دو تا سه موضوع اصلي تمرکز کنيد و از ذکر جزئيات فني به پرهيزيد.

:: از وسايل شنيداري و ديداري بهره بگيريد.

:: ارايه را با ذکر مجدد نقاط قوت پايان دهيد.

:: خود را براي پاسخگويي به پرسش‌هاي احتمالي سرمايه‌گذاران آماده کنيد.

:: به طور دقيق و روشن معامله پيشنهادي را مشخص کنيد.

:: سفارش‌هاي نقدي را قبل از ارائه طرح انجام دهيد، حتي اگر ارائه طرحتان به تعويق افتد.

:: از جملات مبهم، سر بسته و مسائل واهي دوري کنيد.

:: مشکلات و مسائل بالقوه کار را آشکار و درباره آن‌ها بحث کنيد.

خوب حالا نوبت به آن رسيده است که سير تا پياز يک طرح تجاري يا همان طرح توجيهي جامع را براي شما بيان کنيم تا با همه ابعاد نگارش طرح توجيهي آشنا شويد:



كسب وكار :

بخش‌ اصلي‌ و اول‌ طرح‌ شما به‌جزئيات‌ مربوط‌ به‌كسب وكار‌ مربوط‌ مي‌شود. اين‌ بخش‌ را با خلاصة‌ يك‌ صفحه‌اي‌ در تشريح‌ عناصر اصلي‌ كسب وكار خود آغاز كنيد. سپس‌ بخش‌هاي‌ مختلف‌ ذكر شده‌ در خلاصه‌ را شرح وبسط ‌دهيد. از سيستم‌ كليد واژه‌ها استفاده‌ كنيد. تمامي‌ موضوعات‌ مربوط به‌كسب وكارخود را كه‌ به‌نظر شما منطقي‌ مي‌آيند ذكر كنيد. اطلاعات‌ مربوط‌ به‌صنعت‌ (بطور كلي‌) و كسب وكارخود را (بطور اخص‌) ذكر كنيد. مطالب‌ را به صورت مستقل ذكر كرده‌ و پيش‌بيني‌هاي‌ خود را با داده‌هاي‌ بخش‌ اسناد توجيه‌ كنيد.



ساختار قانوني‌ :

دلايل‌ انتخاب‌ ساختار قانوني‌ موردنظر خود را ذكر كنيد. اگر ساختار كسب وكار شما مالكيت شخصي است مي‌توانيد مجوز فعاليت‌ خود را ضميمه‌ كنيد. اگر ساختار انتخابي كسب وكارشما مشاركت ‌ است نسخه اي از توافق‌ نامة‌ همكاري‌ و مشاركت‌ را به‌بخش‌ اسناد اضافه‌ كنيد. توافق‌ نامة‌ شما بايد شرايط‌ مربوط‌ به‌كناره‌گيري شركا و انحلال را در بر داشته‌ باشد. در اين‌ توافق‌ نامه‌ بايد نحوة‌ توزيع‌ سود و مسئوليت‌ مالي‌ هر ضرري‌ موجود‌ باشد. دلايل‌ مربوط‌ به انتخاب اين‌ شرايط‌ در توافق‌ نامه‌ را تشريح‌ كنيد. اگر شركتي ‌ تاسيس‌ كرده‌ايد علت‌ انتخاب‌ اين‌ شكل‌ قانوني‌ و نحوة‌ عملكرد در ساختار شركتي‌ را تشريح‌ كرده‌ و نسخه اي از مجوزها و اساسنامه‌ را به‌ بخش‌ اسناد اضافه‌ كنيد.

اگر قصد داريد ساختار قانوني‌ را در آينده‌ تغيير دهيد پيش‌بيني‌هاي‌ مربوط‌ به‌علت‌ تغيير، زمان‌ تغيير، افراد دخيل‌ و مزيت‌ تغيير براي‌ كسب وكار‌ را توضيح‌ دهيد.
 

مجید دیجی

مدیر بخش
تشريح‌ كسب وكار‌ :

در اين‌ بخش‌ از طرح‌ شما كسب وكار خود را به‌ تفصيل‌ بيان‌ مي‌كنيد. به‌ پرسش‌هاي‌ كليدي‌ مربوط‌ به‌ تاريخچة‌ كسب‌ و كار و وضعيت‌ فعلي‌تان‌ و پيش‌بيني‌هاي‌ آتي‌ مربوط‌ به‌ تحقيق‌ و توسعه‌ پاسخ‌ دهيد. دارائي‌هاي‌ جاري‌ را ذكر كرده‌ و موجودي‌ موجود را از نظر اندازه‌، ارزش‌، نرخ‌ گردش‌ كار و قابليت‌ بازاريابي‌ بيان‌ كنيد. روندهاي‌ صنعت‌ را نيز وارد كنيد. محصولات‌ خود را از نظر منحصربفرد بودن شرح داده‌ و ذكر كنيد چگونه‌ مشتريان‌ از محصول يا خدمت شما منتفع مي گردند. همچنين درمورد اينكه انتظار چه‌ موفقيت‌هايي‌ را در سه‌ تا 5 سال‌ آينده‌ داريد توضيح بدهيد.



محصولات‌ يا خدمات‌ :

توضيح‌ كاملي‌ از محصولات‌ خود از مرحلة‌ مواد خام‌ تا اقلام‌ نهايي‌ ارائه‌ كنيد. از چه‌ مواد خامي‌ استفاده‌ مي‌كنيد، قيمت‌ آنها چقدر است‌، عرضه‌كننده‌هاي‌ خود را معرفي‌ كنيد، آنها در كجا هستند، چرا آنها را انتخاب‌ كرده‌ايد؟ توضيحات‌ مربوط‌ به‌هزينه‌ و برگة‌ قيمت‌ها را ضميمه‌ كنيد. مي‌توانيد از يك‌ عرضه‌ كنندة‌ اصلي‌ نياز خود را تامين‌ كنيد اما اطلاعات‌ مربوط‌ به‌ديگر عرضه‌ كنندگان‌ را نيز ارائه‌ كنيد. ذكر كنيد چه راهكارهايي براي مقابله با افزايش‌ ناگهاني‌ سفارش‌ها يا از دست‌ دادن‌ عرضه‌ كنندة‌ اصلي‌ انديشيده ايد.

ممكن‌ است‌ شنيده باشيد كه‌ قرض‌دهنده‌ بدترين‌ حالت‌ را در نظر مي‌گيرد. اين‌ بدان‌ معناست‌ كه‌ وي‌ مي‌خواهد شما از قابليت‌ پيش‌ بيني‌ و حل‌ مسائل‌ بالقوه‌ برخوردار باشيد. انديشيدن‌ به‌ تغييرها و آمادگي‌ براي‌ موارد دور از انتظار براي‌ شما مفيد است‌ زيرا مي‌توانيد به‌ ادامة‌ كار خود اميد داشته‌ باشيد. ازطرفي برخي‌ كسب وكار‌ها موفق‌ نمي‌شوند و شكست‌ مي‌خورند زيرا در كوتاه‌ مدت‌ موفقيت‌ زيادي‌ كسب‌ مي‌كنند. از اينرو برنامه ‌ريزي‌ براي‌ بهترين‌ حالت‌ ممكن‌ نيز لازم است‌. اگر سفارش‌هاي‌ بسيار زيادي‌ دريافت‌ كرديد طرح‌ شما بايد داراي‌ اطلاعات‌ كافي‌ براي‌ بكارگيري‌ پرسنل‌ و كاركنان‌ موردنياز و عرضه‌كنندگان‌ ديگر باشد.

اگرارائه دهنده خدمات هستيدشرح دهيد كه خدمات‌ شما چيست، قابليت‌ عرضة‌ چه‌ چيزي‌ را داريد، چگونه‌ آنرا عرضه‌ مي‌كنيد، كار را چه‌ كسي‌ انجام‌ مي‌دهد و اين‌ خدمات‌ در كجا انجام‌ و اجراء مي‌شوند. همچنين ذكر كنيد كه چرا كارشما يگانه‌ و منحصر به‌ فرد محسوب مي شود‌ و چه‌ چيز ويژه‌اي‌ براي‌ عرضه‌ به‌ مشتريان‌ خود داريد. اگر محصول‌ و خدماتي‌ را ارائه‌ مي‌كنيد كه‌ همراه‌ با هم‌ عرضه‌ مي‌شوند آنرا در طرح‌ خود ذكر كنيد.

دوباره‌ از كليد واژه‌ها استفاده‌ كنيد. خدمات‌ آتي‌ را كه‌ قصد داريد به كار خود اضافه‌ كنيد ذكر نمائيد. مسائل‌ بالقوه‌ و نحوة‌ رفع‌ آنها را ذكر كنيد.

بايد تمامي‌ حقوق‌ مربوط‌ به‌ مالك‌ مثل‌ حق كپي رايت، ثبت‌ اختراع‌ يا نام‌ تجاري‌ را در اين‌ بخش‌ ذكر كنيد.



محل‌ :

اگر محل‌ در طرح‌ تجاري‌ شما مهم‌ است‌ بايد در بخش‌ بازاريابي‌ بر آن‌ تاكيد كنيد. مثلاً اگر فروشگاه‌ خرده‌فروشي‌ را افتتاح‌ مي‌كنيد محل‌ موردنظر با بازار موردنظرتعيين‌ مي‌شود. اگر توليدكننده‌ هستيد و كالاها و خدمات‌ خود را وسيلة‌ حمل‌ كننده‌هاي‌ متداول‌ و معمول‌ عرضه‌ مي‌كنيد محل‌ رابطة‌ مستقيم‌ با بازار موردنظر ندارد و مي‌توانيد محل‌ را در بخش‌ كسب وكار‌ تشريح‌ كنيد.

مي‌توانيد اين‌ بخش‌ را با جملاتي‌ مثل شركت‌ ABC در انباري‌ به‌ وسعت‌ 25000 فوت‌ مربع‌ در خيابان‌ 372 EastMain درBurke قرار دارد. اين‌ محل‌ به دليل‌ قابليت‌ دسترسي‌ به‌ تسهيلات‌ حمل‌ و نقل‌، ايمني‌ خوب‌، هزينة‌ پائين‌ زمين‌ و مجاورت‌ با عرضه‌ كننده‌ها انتخاب‌ شده‌ است‌ شروع‌ كنيد.

حال‌ دلايل‌ مربوط به انتخاب محل‌ را تشريح‌ كرده‌ و توضيحات‌ فيزيكي‌ مربوط‌ به‌دلايل‌ خود را ذكر كرده‌ و نسخه اي‌ از اجاره‌نامه‌ را ضميمه كنيد. اطلاعات‌ مربوط‌ به‌ انتخاب‌ محل‌ را ذكر كرده‌ و ديگر محل‌هاي‌ ممكن‌ را نيز ذكر كنيد. مي‌توانيد عكس‌ها، طرح‌ها نقشه‌هاي‌ مربوط‌ به‌ محل‌ را نيز در بخش‌ اسناد بياوريد.

براي‌ نوشتن‌ آناليز محل‌ از عناوين مذكور در ذيل استفاده‌ كنيد. تنها عناويني‌ را ذكر كنيد كه‌ به‌ كسب‌ كار شما مربوط‌ مي‌شوند.



عناوين‌ مربوط‌ به‌ آناليز محل‌ :

1ـ آدرس‌

2ـ نام‌ رابط‌

3ـ هزينه‌/ فوت‌ مربع‌

4ـ سابقة‌ محل‌

5ـ موقعيت‌ آن‌ نسبت‌ به‌ بازار موردنظر

6ـ الگوي‌ تردد‌ مشتريان‌

7ـ الگوي‌ تردد‌ عرضه‌كنندگان‌

8ـ دسترسي‌ به ‌پاركينگ‌ (شامل‌ دياگرام‌)

9ـ نرخ‌ جرائم‌ در منطقه‌

10ـ كيفيت‌ خدمات‌ عمومي‌

11ـ توضيحات‌ مربوط به مسيرهاي‌ رفت‌ و آمد (پياده‌) در منطقه‌

12ـ فروشگاههاي‌ مجاور و وضعيت‌ تجاري‌ منطقه‌

13ـ مقررات‌ مربوط‌ به‌ آن‌ منطقه‌

14ـ وجود‌ خدمات‌ همگاني‌

15ـ دسترسي‌ مواد خام‌

16ـ دسترسي‌ نيروي‌ كار

17ـ هزينه‌ (اجرت‌) نيروي‌ كار

18ـ دسترسي‌ به‌ محل‌ سكونت‌ كارمندان‌

19ـ نرخ‌ ماليات‌

20ـ ارزيابي‌ محل‌ از نظر رقابت‌
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا