چرا مغز سکته می‌کند ؟

TrueLove90

New member
...

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: صدمه وارده به بافت مغز بر اثر کاهش یا قطع خون‌رسانی را سکته مغزی گویند.


دکتر بابک آزادنیا، اظهار کرد: سکته مغزی به دو دسته ایسکمی و ناشی از خونریزی تقسیم می‌شود؛

به طوری که ۸۸ درصد سکته‌های مغزی از نوع ایسکمی و ۱۲ درصد آن نیز ناشی از خونریزی در داخل مغز است.


وی افزود: سکته مغزی شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر و ناتوانی در دنیا است؛
به طوری که در آمریکا در هر یک دقیقه یک نفر دچار عارضه سکته مغزی می‌شود.
آزادنیا یادآور شد: ۳۰ درصد افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند در طول زندگی‌شان به کمک احتیاج دارند، ۲۰ درصد بیماران حتی برای انتقال هم نیازمند کمک هستند و ۱۲ درصدشان هم طی ۳۰ روز فوت می‌کنند.


وی با بیان اینکه فاکتور خطر در سکته‌های مغزی به دو دسته غیرقابل تغییر و قابل تغییر و پیشگیری طبقه‌بندی می‌شود، اعلام کرد:
ریسک فاکتورهایی مانند سن، جنس، نژاد و سابقه فامیلی جزو فاکتورهای خطر غیرقابل تغییرند و عوامل دیگری مانند پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی، دیابت، چربی خون و چاقی جزو فاکتورهای خطرزای قابل تغییر هستند.


وی افزود: با افزایش سن، خطر بروز سکته‌های مغزی افزایش می‌یابد؛ به طوری که جنس آقایان نسبت به خانم‌ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته‌های مغزی است. همچنین نژاد سیاه‌پوستان بیش از دیگران در معرض خطر هستند.


آزادنیا تصریح کرد: با کنترل و درمان عوامل خطرزا مانند فشارخون، چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و ... می‌توان تا درصد قابل توجهی احتمال ابتلا به سکته مغزی را کاهش داد.


وی در خصوص علائم سکته مغزی گفت: نوع علائم با توجه به درگیری قسمت‌های مختلف بدن متفاوت است، اما معمولا اختلال در تکلم، تاری دید، از بین رفتن زور و نیرو در یک سمت بدن و اختلال در تعادل به صورت کاهش سطح هوشیاری از علائم سکته‌های مغزی است؛
به طوری که این علائم در ابتدا خفیف بوده اما در طی سه تا پنج روز بعد شدت بیشتری پیدا می‌کند.


آزادنیا تاکید کرد: در صورت مشاهده علائم مذکور، فورا بیمار را به مرکز درمان بیماران مغز و اعصاب ارجاع دهید تا اقدامات لازم را برای درمان دریافت کنند.


وی در پایان توصیه کرد: با برخورداری از سبک زندگی آرام و بدون استرس و رعایت رژیم غذایی کم‌چرب و استفاده از غذاهای فیبری و درمان عواملی که میزان خطر ابتلا را افزایش می‌دهد، به راحتی می‌توان از بروز سکته‌های مغزی جلوگیری کرد.



منبع: ایسنا

...
 
بالا