پیش بینی احتمال خطر سکته مغزی با انجام یک تست dna

DNA

New member
lگروهی از پژوهشگران ایتالیایی در بررسیهای خود نشان دادند که با انجام یک تست dna و بررسی حضور همزمان ۵ نقص ژنتیکی می توان احتمال بروز سکته مغزی را در ۸۲٫۴ درصد از موارد به درستی پیش بینی کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه “کیتی- پسکارا” در این تحقیقات نشان دادند که مستقل از فاکتورهای خطر چون دیابت، فشارخون، مصرف سیگار و دیس *لیپیدمی این تست dna خطر سکته مغزی را پیش بینی می کند. به این ترتیب پزشکان می توانند داروهای لازم را برای کاهش خطر تجویز کنند.

این دانشمندان کشف کردند که ۵ مولکول “میکرو rna” منجر به ایجاد پلاکهای تصلب شاهرگی و در نتیجه احتمال وقوع سکته مغزی می شوند.

این محققان به منظور دستیابی به این نتایج، در مجموع نقشه ژنتیکی ۵۳ بیمار متاثر از سکته مغزی را به دست آوردند و حضور این ۵ مولکول را در پلاکهای تصلب شاهرگی مشاهده کردند.

براساس گزارش لاستمپا، پژوهشگران ایتالیایی در این خصوص توضیح دادند: “نتایج بررسیهای ما نشان داد که میکرو rna ها نقش مهمی در تکامل پلاکها دارند. حضور ۴ میکرو rna از این ۵ مولکول خطر توسعه سکته مغزی را در ۷۳٫۵ درصد از موارد و حضور هر ۵ مورد خطر را در ۸۲٫۴ درصد از موارد پیش بینی می کند. از آنجا که این پیش بینی ژنتیکی حتی در غیبت فاکتورهای کلاسیک خطر سکته های قلبی و مغزی نیز قابل استفاده است بنابراین می تواند به پزشکان در کاهش خطرات و ارائه درمانهای پیشگیرانه کمک کند.”

منبع: خبرگزاری مهر
 
آخرین ویرایش:
بالا