٧ اشتباه بزرگ در بارهٔ خواب

mojtabak62

New member
٧ اشتباه بزرگ در بارهٔ خواب

١) خواب؛ هر چه بیشتر، بهتر!

كاش همینطور بود! ولی مطالعات نشان میدهد احتمال مرگ زودرس در آنهایی كه بیش از ٨ ساعت در شبانهروز میخوابند، بیشتر است.



٢) خوش به حال فلانی، هنوز سرش به بالش نرسیده،خوابش میبرد!

اتفاقا این نشان میدهد كه فلانی،خواب خوبی ندارد. این كه آدم هنوز سرش به بالش نرسیده خوابش ببرد، یكی از نشانههای خوابآلودگی است كه باید تحت بررسی قرار گیرد. مدت زمانی كه طول میكشد تا خوابمان ببرد، نباید كمتر از ٥ دقیقه یا بیشتر ٣٠ دقیقه باشد. پزشكان،مقادیر كمتر و بیشتر از این محدوده را غیرطبیعی میدانند.



٣) چقدر كم میخوابی!

همه آدمها حداقل به ٨ ساعت خواب شبانه احتیاج دارند! هیچ عدد قطعی و واحدی وجود ندارد كه بشود روی آن قسم خورد. میزان نیاز به خواب در افراد مختلف، متفاوت است.به خودتان رجوع كنید، اگر حس میكنید كه هر روز بعدازظهر خسته و خوابآلود میشوید، بدانید كه احتمالا الگوی خوابتان غلط است.



٤) چقدر زیاد میخوابی!

نخبهها فقط روزی ٣ الی ٤ ساعت میخوابند! شاید مارگارت تاچر و بیل كلینتون و چند نفر از مشاهیر هالیوودی جزء نخستین كسانی باشند كه رسانههای غربی، در باره كم خوابیدن آنها زیاد حرف زدند. اما واقعیت این است كه از نظر پزشكان، این قبیل افراد معمولا عملكرد بهتری نسبت به سایرین ندارند. كمخوابی، سلامت شما را تهدید میكند و تمركزتان را پایین میآورد. كمخوابی حتی میتواند بیمارتان كند و به سیستم ایمنی شما آسیب بزند.



٥) من خوابم خوب است؛ فقط شبها چند بار از خواب میپرم!

به چنین خوابی نمیگویند خواب خوب. خوابی خوب است كه تداوم مناسبی داشته باشد. بیدار شدن مكرر در حین خواب از علائم شایع اختلال خواب است و بیشتر آنهایی كه شبها بیش از یك بار از خواب میپرند، به نوعی اختلال خواب دچارند.



٦) كمخوابی فقط یك چاره دارد؛ قرص خواب!

تاثیر داروهای خوابآور، كوتاه مدت است و كمكم بدن به دارو عادت میكند و دیرتر به آن جواب میدهد. از طرفی، اگر بدن به دارو عادت كند؛ قطع آن اوضاع را بدتر میكند. پس برای درمان قطعی، فقط باید به پزشك مراجعه كرد تا علت اصلی بیخوابی شناخته و درمان شود.



٧) كمخوابی از آن دردهایی است كه چاره ندارد و باید با آن ساخت!

اما توصیههای دیگری هم هست كه میتواند اوضاع خوابتان را رو به راه كند: پرهیز از نوشیدن چای،قهوه، نوشابه وخوردن شكلات در ساعات نزدیك به خواب. خودداری از مصرف غذاهای سنگین و كشیدن سیگار در ساعات نزدیك به خواب. رعایت نظم خواب؛ خوابیدن در یك ساعت ثابت، اختصاص دادن اتاق خواب به خوابیدن و اجتناب از كارهای دیگری مثل تماشای تلویزیون و كار در آن اتاق و بالاخره این كه اگر بیش از نیم ساعت در رختخواب ماندید و خوابتان نبرد و احساس خوابآلودگی هم نكردید، باید از اتاق خواب خارج شوید وتا وقتی احساس خوابآلودگین كردهاید،به رختخواب برنگردید.

 
بالا