وب چیست؟ مفهوم و تاریخچه اینترنت

ویکی وب دیا فارسی‎ > ‎
وب چیست؟ مفهوم و تاریخچه وب

امروزه سه حرف انگلیسی w در کنار هم شبکه جهانی اینترنت را در اذهان تداعی می کند. اما بسیاری هنور مفهوم و تاریخچه این سه حرف را نمی دانند.

WWW مخفف عبارت World Wide Web می باشد. که با عنوان W3 هم شناخته می شود Web وب به معنی تار و World Wide به معنی گستره جهانی است. و در کل این سه کلمه در کنار هم مفهوم تار جهانی یا تار گستر جهانی را می دهند. اشاره دارد به تاری که کل جهان را احاطه کرده باشد.

واژه وب امروزه به صفحات اینترنتی گفته می شود که با مرورگرهای اینترنتی قابل مشاهده هستند.

پیشنهاد WWW و پروژه وب نخستین بار در سال 1990 در پروپزال تیم برنرز لی با همکاری رابرت کارلیاو ارائه شد. وی طرح شبکه ای را مطرح کرد که صفحات متنی بتوانند بصورت یک طرفه توسط بازدیدکننده و یک نرم افزار مرورگر مشاهده شوند. وی پیشنهاد کرد که صفحات بتوانند به یکدیگر مرتبط شوند و از طریق یک آدرس هر کس بتواند مقالاتی بنویسد که در نهایت از طریق لینک های ارتباطی شخصی از یک طرف جهان بتواند به منبعی در سوی دیگر دسترسی داشته باشد. در این طرح از صفحات فقط قابل خواندنی صحبت شد که خواننده بصورت یکطرفه آنهارا ببیند و در صورت تغییرات بصورت اتوماتیک به وی اطلاع داده شود. یعنی چیزی که امروز به عنوان RSS همه گیر شده است.

بعد از مدلسازی پروژه ، برنرز لی کلیه مقدمات لازم برای پیاده سازی طرح وب را فراهم کرد. از جمله بکارگیری یک کامپیوتر به عنوان اولین وب سرور جهان با نام NeXT و همچنین اولین مرورگر جهان با همین نام . تصویری که مشاهده می کنید عکس کامپیوتر "نکست" اولین سرور وب است.

اولین کامپیوتر سرور هاست جهان بنام نکست

برنرز هر آنچه را که لازم میدید اجرا کرد و همچنین اولین صفحات وب در جهان را در سال 1991 ساخت. او در مقاله ای توضیحاتی پیرامون شبکه جهانی اینترنت و وب داد.

از بسیاری رسانه ها نقل شده است که اولین عکس وب در سال 1992 توسط خود برنرز آپلود شد عکس که تیم پایگاه CERN را نشان میداد. جایی که پروژه وب در آن عملی شد.

پروژه برنرز لی اساس شبکه اینترنت امروزی شد و سه اساس مهم در وب که عبارتند از

1- آدرس اختصاصی شناسایی منبع صفحات یا URL

2- انشار متون بوسیله تگ ها یا HTML

3- پروتکل ارسال صفحات وب HTTP

این اصول همچنان در تکنیک های طراحی سایت بکار می رود.پایه ای که برنز لی بنا نهاد به سرعت گسترش یافت و خیلی زود پروژه جهانی اینترنت به تحقق پیوست. امروزه میلیون ها آدرس وب در هزاران سرور جهان ثبت شده اند. سایت هایی که طبق پایه نظریه برنز به یکدیگر لینک هستند و همچنین از تکنولوژی وی یعنی تگ گذاری متون یا HTML بهره می برند. شبکه ای که به درستی مانند تار به یکدیگر تنیده شده و سراسر گستره جهان را در بر گرفته است.

امروزه گرچه عبارت www به عنوان پیشوند آدرس سایت ها پذیرفته شده است اما دیگر از نظر تکنیکی الزامی نیست. اما عادت دیرینه شبکه وب استفاده از این پسوند که به زیر دامنه مبدل گشته است را مرسوم ساخته است.

وب امروزی برپایه نظریات بنز استوار شد اما روز به روز در حال توسعه و تحول است. یکی از تحولات مهم بعد از پیدایش وب بحث استفاده از برنامه نویسی پویا در وب یا به عبارت ساده تر بهره گیری از صفحات وب متغیر است. پروژه ای که برنز آنرا نخستین بار پیاده سازی کرد بر مبنای متون ثابت (استاتیک) بود اما هم اکنون صفحات متغیر وب (داینامیک) وب سایت هایی با قابلیت های حیرت انگیز و برنامه ریزی شده خلق کرده است. وب سایت هایی که گاه نقش خبرگزاری را دارند ، گاه پایگاه ویدیویی می شوند و گاه مانند ربات در شبکه می خزند.

وب جهانی اینترنت به دنیایی مبدل گشته که حتی آنرا با عنوان دنیای مجازی می شناسند . گویی این تار جهانی پیوسته در حال تنیده شدن است و کلیه امور به طرف خود جذب می کند. اموری که حتی بحث های امنیتی را تحت وب پدید آورده و جنگ های سایبری را شکل داده . آنچه مسلم است مفهوم امروز وب با آنچه برنرز در روز نخست پروپزال خود می پنداشت فاصله زیادی دارد.

در تصویر می بینید از چپ به راست رابرت کارلیاو ، جین فرانشیوز از شرکت IBM و تیم برنرز لی - این عکس در دهمین سالگرد تار گستر جهانی گرفته شده است

تیم برنرزلی و رابرکارلیاو و جین فرانشیوز در دهمین سالگرد وب


منبع : https://sites.google.com/site/wikiwebdia/fa/what_is_web_defination_and_history

برچسب : شرکت طراحی سایت
 
بالا