همه چیز در مورد انتقال درد

elya

New member
سیستم انتقال درد یک سیستم بسیار پیچیده و حیاتی در بدن است که انسان را از خطرهایی که جان او را تهدید می کند آگاه می سازد.ما در اینجا شما را با سیستم انتقال درد آشنا می کنیم.

همه چیز در مورد انتقال درد
چگونه درد را احساس می‌کنیم؟ بگذارید مثالی بزنیم. وقتی انگشتتان را با چاقوی تیزی می‌برید چه مسیری طی می‌شود تا پیام درد از انگشت به مغز برسد و با چه مکانیسمی این اتفاق می‌افتد؟

وقتی آسیبی به پوست وارد می‌شود گیرنده‌های درد به علت آزاد شدن مواد شیمیایی گوناگون توسط سلول‌های آسیب‌دیده تحریک می‌شوند. از جمله این مواد شیمیایی که سلول‌های آسیب‌دیده آزاد می‌کنند هیستامین، ماده پی، سروتونین، برادی کینین و پروستاگلاندین هستند.گیرنده‌های این مواد شیمیایی سیگنالهای درد را تولید می‌کنند. این سیگنالها از طریق عصب‌ها به نخاع فرستاده می‌شود. همه این عصب‌های حسی با یکدیگر در یک گرهی به نام گره ریشه پشتی (نخاع) جمع می‌شوند.

در نخاع ایمپالسهای درد با "محاسبه کننده‌ای" به نام شاخ پشتی پردازش می‌شود.پیام از نخاع خارج‌شده و از طریق عصب‌های حرکتی به عضلات دست منتقل می‌شود و باعث می‌شود به سرعت دست را عقب بکشید. این یک عکس‌العمل اتوماتیک است که مغز یا افکار خودآگاه در آن دخیل نیستند.سیگنالهای درد بسته به وضعیت "محاسبه کننده" شاخ پشتی، از نخاع، از طریق دستگاه نخاعی – تالاموسی به بخشی در مغز به نام تالاموس ارسال می‌شوند.

پردازش‌های بعدی در تالاموس با سیگنالهایی که به حوزه کنترل فشارخون، ضربان قلب، تنفس و هیجانات ارسال می‌شود، انجام می‌پذیرد. درد حاد اغلب موجب افزایش ضربان قلب، فشارخون و سرعت تنفس و نیز تغییر در هیجانات و رفتارها مانند گفتن "آخ"، تغییر چهره و رفتارهایی مانند تکان دادن دست در هوا می‌شود.

سیگنالهای درد از تالاموس به قشر حسی اولیه ارسال می‌شود (بخشی از سطح بیرونی مغز که داده‌های حسی را بررسی می‌کند). تصور می‌شود که مقداری از ادراک ابتدایی حس و درد در سطح تالاموس و تشخیص و تمییز بسیار دقیق تر در قشر حسی اولیه اتفاق می‌افتد.

در ابتدا، یک درد تیز ، سریع، و لحظه‌ای (درد حاد) از طریق تارهای عصبی حسی که سرعت بالا و قطر بزرگی دارند از ناحیه آسیب‌دیده به شاخ پشتی نخاع منتقل می‌شود (تارهای عصبی دلتا a). پس از آن، یک درد مبهم، کند و طولانی مدت (درد مزمن) از طریق عصب‌های حسی با سرعت پایین و قطر کمتر از ناحیه آسیب‌دیده به شاخ پشتی نخاعی ارسال می‌شود (تارهای عصبی c) .


به دلیل طولانی بودم مطلب بهسایت زیر مراجعه نمایید:


ویکی 5040
 
بالا